raphafestive500

Steel is Real

Aktiv medlem
raphafestive500
Stockholmare: Gissa trädet
329AE184-9AD9-4A4B-A93F-23364F3E7F87.jpeg

322/500

mkallstrom

Aktiv medlem
raphafestive500
Ja, dubben och kylan suger livslusten ur en! Har inte kunnat köra tidiga, långa rundor som vanligt utan har startat senare för att kunna pricka in varmaste tiden på dagen, mina fingrar har ändå tagit en del stryk. Har blivit två korta bonusrundor kvällstid också för att skrapa ihop kilometrarna. 362/500 nu iaf, så hopp om att greja det, men nu ska det bli snö och regn istället.

Det har varit vackert iaf!
18D5BD20-174C-4318-BB98-CF90BA9565FA.jpeg

Pfaff

Aktiv medlem
raphafestive500
För egen del är det inte ens att överväga att cykla Rapha500, dels pga olust vid tanken och i år skulle jag kunna skylla på en knäskada. Men det gör jag inte.
Men Vecchiojos lilla blogginlägg här kanske kan vara en tröst och inspiration för ni som försökt och gett upp.

Petert

Aktiv medlem
raphafestive500
Så kul att läsa denna tråd. Härliga skildringar av småplågor och glädje. Jag har aldrig fångats av Festive 500 men nästa år, kanske.
Den här artikeln i hemmatidningen Bärgslagsbladet kompletterar tråden för mig. Notera att man ser bara ett av framdäcken. IMG_20211229_191825_586.jpg

NLC

Aktiv medlem
raphafestive500
Summering:
Planen var ursprungligen att köra 5x10 mil med 25 km/h i snitt men med kyla, snö och vind gjorde det lite mer utmanande och 506 km samlades istället ihop över 6 dagar och 24.3 km/h (rull)snitt.

Halva distansen i ett frostnupet Östergötland och resterande på ett mildare men blåsigare Gotland. Dubbdäck hela vägen och noll vurpor, även om det gick på tvären både en och två gånger i snö och mods.

Nu är det bara att ladda om inför 2022!

0D99A333-2631-4BD3-8A10-F26B6DB7DD30.jpeg

Barrett

Aktiv medlem
raphafestive500
Va starka ni är!

Idag försökte ändå livet med lite misär med regn o bölder. Men det går ju inte när det bjuds på fin-fina vägar o kvalitets kaffe. Det blir ju bara precis hur djävla bra som helst ändå.

130 lugna km idag med trevligt sällskap. Inget nyårsfirande här att tala om ändå så spar en liten runda till imorgon.

445/500
399812AC-0DA5-4E76-B9D0-06C788992394.jpeg

Barrett

Aktiv medlem
raphafestive500
504/500

Efter en sömnlös natt passade jag på att ta bilen till regionshuvudstaden för lite gruppträning, på vad som skulle visa sig, fin fina vägar återigen.
Vart lite hårdkörning stundtals o det börjar äntligen kännas som kropp o ben börjar vakna till lite. Inte alls sliten iaf, så det är ju bra.

Fick bli en kort runda även när jag kom hem för att komma över 500.

Får summera detta som min bästa cykelvecka i år, kanske någonsin? 👍🏻🙏🏻

Bilagor

• 62BC31B1-DB46-4DD2-A795-3DBE1909C0A7.jpeg
    62BC31B1-DB46-4DD2-A795-3DBE1909C0A7.jpeg
    129.8 KB · Besök: 49
  • F963BD3F-B80A-4B04-A084-1C49CBAA67AE.jpeg
    F963BD3F-B80A-4B04-A084-1C49CBAA67AE.jpeg
    212.3 KB · Besök: 48

Bornlikethis

Aktiv medlem
raphafestive500
Hej alla,
tänkte ge mig på ett försök i år på festive 500. Kommer vara i Skåne under mellandagarna, hur ska man tänka gällande val av däck, stänkskärmar etc? Tips och tricks?

Raggamuffin

Aktiv medlem
raphafestive500
Dubbdäck är helt klart i undantagsfall, jag har aldrig behövt det. Ta med dem så behövs dem inte.
Skärmar har jag 50/50 på vintern, oftast är vägarna bara fuktiga. Regnar så är det annat såklart =)

Var i Skåne kommer du utgå ifrån? Jag föredrar motvind ut och medvind hem, så länge man inte bor vid kusten så kan man försöka välja.

Guldragge

Aktiv medlem
raphafestive500
Däck efter väglag, som alltid. Mina kompisar brukar vara trevliga och slå följe med mig nån av festivens dagar för att hjälpa mig få ihop milen. Brukar säga åt dem att gärna ta skärmar då jag brukar snygga runt i rosa Raphajackan Festiven till ära. Då vill jag ju inte ha deras smuts på mig. Brukar väl gå sådär. Sist dök dom upp med ass-savers, typ.

Bornlikethis

Aktiv medlem
raphafestive500
Dubbdäck är helt klart i undantagsfall, jag har aldrig behövt det. Ta med dem så behövs dem inte.
Skärmar har jag 50/50 på vintern, oftast är vägarna bara fuktiga. Regnar så är det annat såklart =)

Var i Skåne kommer du utgå ifrån? Jag föredrar motvind ut och medvind hem, så länge man inte bor vid kusten så kan man försöka välja.
Runt Lund tänkte jag. Ja verkligen, man kan ju lätt glömma bort den skånska blåsten. Är man riktigt fräck så kan man cykla med vinden ända ut till Simrishamn sen ta pågatågen hem. Men lite jävligt ska det väl ändå vara annars kan man ju sitta och trampa framför Fanny och Alexander.

KjellF

Aktiv medlem
raphafestive500
Börja ca 50 % över den genomsnittliga dagssträckan, då har du marginal om något strular eller om det blir en släktträff med kort varsel. Kör många korta rundor med hemmet som bas. Då går det förhållandevis snabbt att fixa mekaniskt strul och du har hemmet som kontroll för upptining, byta kläder, vätska mm. Förra året tog jag en av rundorna med min fixie, en cykel utan snabbkoppling för hjulen. Självklart fick jag en punktering utan möjlighet att fixa den (jag hade missat att ta med en skiftnyckel). Eftersom jag var relativt nära hemmet kunde jag vara ute igen efter en timma.

Havoc 5

Aktiv medlem
raphafestive500
Helt rätt, ett år senare. Men tror att trädet står kvar?

Jag sitter nu i en by i Dalarna och är förbannad. Typ 1 meter snö ute och svårt att ta sig fram även till fots. Har ingen MTB eller fatbike så det blir ingen Festve i år😡

Kör hårt ni som kör!
Bättre sent än aldrig.
Jag tog det på en sekund.
Har inte hängt med i tråden dock. 😀

KjellF

Aktiv medlem
raphafestive500
Avsaknaden av nära och kära är halva anledningen till att jag har lust att göra festive500 (misärcyklingen den andra halvan) 🥴 Någon som vill hänga på? Utgår från Årsta
Jag åtgår från Farsta och har planerat att köra mellan 50 och 100 km per dag. Idag blev det två kortare rundor med upptining mellan. Det går dock långsamt då jag hittills har kört med hybrid och dubbdäck.

bertram85

Medlem
raphafestive500
Jag åtgår från Farsta och har planerat att köra mellan 50 och 100 km per dag. Idag blev det två kortare rundor med upptining mellan. Det går dock långsamt då jag hittills har kört med hybrid och dubbdäck.
Hänger gärna med på en långsam tur då mina förutsättningar är lika 🙃 Ska ta mig från Tyresö hem till Årsta imorgon, dock inte med cykel eftersom den är i Årsta. Men kanske går att få ihop något på måndag 🙂

mkallstrom

Aktiv medlem
raphafestive500
Har varit ganska kämpigt, men 405 km avklarade nu. Har varit nära till DNF hela tiden. Första dagarna hemma i Stockholm där det var ganska kallt och jag hade en antydan till förkylning i kroppen, senaste dagarna i Göteborg där vädret har varit bedrövligt. På det stora hela ändå bättre än i fjol då det var kallare. Tanken är att avsluta imorgon då det ska vara uppehåll (men det tror jag när jag ser det).
CF865993-FC97-4EFB-8469-30C12E9DE773.jpeg

E55FD611-5ED6-4D11-A8AB-73CDA5900C88.jpeg

6522EFBF-20FE-4738-B2E3-F77FBAE4A1A2.jpeg

Topp