Rasslande & gnisslande från framhjulet

RexxoBike

Ny medlem
Hej, jag kraschade med min cykel en veckan sedan och sen dess är det massa oljud med den men det mest störande är ett gnisslande och rasslande ljud från framhjulet. Har precis tagit bort stänkskärmen och bromsarna (det är en intercity) men ljudet fortsätter, inget på utsidan går emot. Någon här som har någon aning om vad det kan vara?
Tacksam för hjälp.

Mvh

Salabaladala

Aktiv medlem
Ta av hjulet och känn hur axeln och lagren går. Kanske demontera och kolla rakheten på den också. Lägg den på något platt typ en glasskiva eller spegel och kolla om du kan skjuta en bladmått nånstans.

RexxoBike

Ny medlem
Ta av hjulet och känn hur axeln och lagren går. Kanske demontera och kolla rakheten på den också. Lägg den på något platt typ en glasskiva eller spegel och kolla om du kan skjuta en bladmått nånstans.
Tack så mycket för ditt svar. För mig, det lät väldigt avancerat. Skulle jag ta av hjulet kommer jag troligen inte att få dit det rakt igen. Men du tror helt enkelt det är hjulet som har pajat helt enkelt?

Salabaladala

Aktiv medlem
Tack så mycket för ditt svar. För mig, det lät väldigt avancerat. Skulle jag ta av hjulet kommer jag troligen inte att få dit det rakt igen. Men du tror helt enkelt det är hjulet som har pajat helt enkelt?
Ja alltså från din beskrivning så kan det ju inte vara så mycket mer än nåt med navet. Tycker du definitivt ska ta av hjulet och iaf känna med fingrarna på hur axeln roterar. Ska kännas lent och inte grusigt.

Edit: är det skivbromsar på cykeln? Vad är det för cykel?

Märker du inget om du snurrar framhjulet i luften, och tycker de börjar bli avancerat att ta av hjulet.
Då är nog de bästa tipset kort och gott att gå till närmsta cykelbutik så kan de hjälpa dig.

RexxoBike

Ny medlem
Ja alltså från din beskrivning så kan det ju inte vara så mycket mer än nåt med navet. Tycker du definitivt ska ta av hjulet och iaf känna med fingrarna på hur axeln roterar. Ska kännas lent och inte grusigt.

Edit: är det skivbromsar på cykeln? Vad är det för cykel?
Okej jag förstår. I nuläget går det att cykla med den men om jag grejar så tvivlar jag starkt att det kommer att gå efter det men jag ska överväga att ta av hjulet. Nej det är "vanliga" bromsar. Det är en Logan Bellevue

RexxoBike

Ny medlem
Märker du inget om du snurrar framhjulet i luften, och tycker de börjar bli avancerat att ta av hjulet.
Då är nog de bästa tipset kort och gott att gå till närmsta cykelbutik så kan de hjälpa dig.
Jo det låter så fort hjulet snurrar. Ja jag är inte alls hemma på att meka med sånt här. Skulle gått till en verkstad men det är tyvärr stängt. Men men, tack iaf för svar.

Simon02

Ny medlem
Låter som hjullagret, testa att röra på hjulet i sidled när du håller styret still. Om det känns löst/glappt är det förmodligen lagret.

RexxoBike

Ny medlem
Hjulet hamnat snett? Att lossa ett hjul är väl näppeligen raketforskning?
Det snurrar inte snett vad jag kan se. Nej att lossa det är inga problem, det är att få tillbaka det igen och att det snurrar som det ska. För dig är det kanske världens enklaste sak att göra, men inte för mig. Vände mig hit istället för Flashback för att slippa sånt förlöjligande men där sket jag mig tydligen i näven.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det snurrar inte snett vad jag kan se. Nej att lossa det är inga problem, det är att få tillbaka det igen och att det snurrar som det ska. För dig är det kanske världens enklaste sak att göra, men inte för mig. Vände mig hit istället för Flashback för att slippa sånt förlöjligande men där sket jag mig tydligen i näven.
Men hjulet skall ju landa i gaffeländan. Så att det förskjutit sig vid en krash är inte det minsta osannolikt. Lossa en QR, centrera hjulet i gaffeländan och dra åt igen klarar en 8-åring av.... är det hjulmuttrar så behöver du ett verktyg, men samma jobb i övrigt.

Var inte tyken - folk kan ju få för sig att du lättkrängt.

RexxoBike

Ny medlem
Men hjulet skall ju landa i gaffeländan. Så att det förskjutit sig vid en krash är inte det minsta osannolikt. Lossa en QR, centrera hjulet i gaffeländan och dra åt igen klarar en 8-åring av.... är det hjulmuttrar så behöver du ett verktyg, men samma jobb i övrigt.

Var inte tyken - folk kan ju få för sig att du lättkrängt.
Fattar inte mycket av det du skrev. Men nej jag är varken lättkränkt eller politiskt korrekt, bland det värsta jag vet. Jag är bara trött på att personer (du i detta läget) inte har förståelse för att en annan inte har samma kunskaper och erfarenhet om vissa saker. Något som är helt självklart för en behöver inte vara det för en annan. Finns säkert massa saker jag kan göra som inte du begriper alls, men inte skulle jag förlöjliga dig om du bad mig om hjälp. Nog om det. Ska ta cykeln till verkstad istället. Ha det gott och fortsatt trevlig helg.

Tror inte någon har till avsikt att förlöjliga.
Första gången man gör något är det ju naturligtvis lite svårare, men de lät mest inte på dig som att du hade till avsikt att lära dig plocka loss hjulet.

Men där kan jag med flera missuppfattat dig, ta en bild på hur de ser ut så ska du se att du får fantastiskt tydliga instruktioner på hur du går till väga för att lossa.

Finns nära på noll risk att du gör något värre, möjligen att du får jobbigare att gå till cykelaffären med framhjulet löst. Men de bör inte behöva hända.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer