Recension av billig Racer och utvärdering av ett år med Racer / Livsstil förändring.

Mini_me

Aktiv medlem
Recension av billig Racer och utvärdering av ett år med Racer / Livsstil förändring.
Innan vi börjar: Stavfel , konstiga meningsuppbyggnader , rörigt uppställt och cykeln är både skitig och ventiler står fel. Allt detta är helt gratis och kan således inte reklameras...frågor på det?

Bra..då kör vi:

Jamen hej och välkommen till min genomgång av min cykel + ANNAT. Den var för precis ett år sen det billigaste jag kunde hitta som fortfarande kunde kallas för en LVG cykel (Från och med nu omnämnd som ”Racer”)

Racern:
En Mekk Pinerolo AZ-ZR 2015
4000kr (ish) från www.wiggle.se

5360094759.jpg

Anledningen till inköp:
Har vid ett tidigare tillfälle ägt en Racer (En scott S50 eller nåt sånt) men den användes minimalt (Läs nära noll) så den såldes till nån lycklig rackare som var samma storlek som mig (Även i skor!).
Problemet då var att jag hade ingen riktig anledning att cykla (Ok , lugn, flippa inte ur nu Happy). Jag drog nån vända men det var både dåligt planerat och jag var i dålig form.
Men denna gång så blev anledningen Halv Vättern med jobbet. Vi blev ca 8st som till slut körde (Några utomstående tillkom).

Med den gamla cykeln färskt i minnet så tänkte jag inte dundra ut med strax under 10 kakor utan jag skulle leta upp det billigaste jag kunde hitta (Hojen ovan dvs).

Utvärderingen görs i lite olika steg , vi börjar med leverans och upppackning och starten på ”LVG karriären”:

Cykeln kom semi komplett dvs man fick skruva på hjul och sätta fast styre och pedaler.
Valde såklart fel vid beställning så bromsarna sitter ”fel” för mig..shit happens.

Första som märktes var att bakväxeln inte funkade som den skulle. Här blev man lite less men Wiggle löste det genom att jag lämna in den till min LBS och dom bytte ut min Sora baxväxel för 600kr. (Wiggle säljer Sora växeln vid detta tillfälle för 189kr…dom vägrar skicka en ny..märkligt i min värld men men)

Första turen blev ner för gatan på jobbet för att sen packas in i bilen (inte börja för hårt).

Vädret och brist på cykel kläder (Byxor fanns men magen tittade ut för mycket för att kunna gömmas i en tight tröja) och framför allt skor (hade köpt med SPD-SL pedaler men tveka på skor över nätet, har udda fötter) saknades.
Så efter inköp av LVG dojor lånade jag en trainer av min kompis och satte mig i källaren/förrådet och trampa. Kollade på träningsvideo från youtube och lyssna på musik. Avsaknad av fläkt och varmvatten rör som går i taket i mitt förråd så kan ni gissa hur kul jag hade.
Körde några Tabata pass men höll på att tuppa av pga värmeslag i kombo med andnöd.
Detta höll på i några månader tills vädret ute blev hanterbart.

Träningsrundan blev Sickla – Gustavsberg som är ca 4mil (strax under) som ibland byggdes ut så den blev 6mil. Kördes i stort sett uteslutande i regn och ca 1-2 ggr i veckan.
Fick till en lite längre runda innan halvättern men inget över 10mil så man var lite nervös vid start.
Fram hit hade cykeln fungerat felfritt.

Halv Vättern:

Dagen kom och loppet var intressant men med en konstant motvind så kan man väl säga att man kunde ha bättre förutsättningar på sitt första lopp/långpass.
Upplägget var att dom otränade (jag med flera) skulle ligga bak och våra 4 starka förare skulle ta täten (sikte var under 6timmar) och ta vinden.

Vid 10mil delade vi upp oss , dom som ville öka och dom som ville ta det lite lugnare..jag öka…

Vid 13mil möte jag ”väggen”. Det tog helt stopp , snudd på gråtfärdig och benen stängdes av. Fick hjälp av mina starka medkumpaner dom sista 2milen genom att dom putta mig uppför och på platten och jag trampa nedför. Då kändes det som ett nederlag men med lite distans så tog jag ut allt jag hade och fick känna av en fin team känsla (Tack John och Jimmy). Så jag är nöjd med loppet.

Måltiden blev 5:36. Planen är köra nästa år och ta sig in under 5 timmar. Stora Vättern lockar inte alls.

Pendling:

Efter detta så tappades bollen lite , fanns ingen ”anledning” att köra så det blev några mys pass men inget långt och hårt.
Insåg vad som höll på att hända (se ovan – Scott) så jag testa att cykla till jobbet. En sträcka på 2,1mil (enligt Strava) enkel väg ( Hammarbysjöstad -> Haninge ). Första gången var på en helg så jag skulle hitta men första morgonpasset (dvs skarpt läge) var galet jobbigt (måste upp vid 04,50-05.00).

Ingen som höll takten så jag öste på max hela vägen så jag var som en zombie hela den dagen när tröttheten kom ikapp mig. Hem är det lättare pga slipper 2 massiva backar som nu är toppfartstest nedförsbackar istället.

Första gången till jobbet ca 1,02,00 och hem ca 55min.
Detta har nu blivit min huvudsakliga cykling och jag försöker köra 1-2ggr i veckan men inte alltid det går tyvärr (Barn , familj mm). Har kapat tiden ner till 50 min till jobbet och 42 min hem + är ingen zombie längre.

( Planen nu är att testa Triathlon och köpa en CX (N+1)..sen får vi se )

Fakta om mig då:

0-34 år: Ingen sportfanatiker men syssla lite med MTB i övre tonåren men bara på kul. Gillar att träna men kan inte få det som en fast grej.

35år -> (34 när jag köpte hojen).

Innan: Tränar sporadiskt men mindre och mindre med åren men åt mycket dåligt ,så som snabbmat , godis mm..blir så i en ond cirkel när man inte tränar , äter , går upp i vikt och känner sig sunkig = äter nåt för att ”trösta”..etc etc..ja ni hajar.

Numera: Tränar mycket mer och regelbundet och har skippat sitta och mosa i mig skit på kvällen. Fokuserar på sömn istället. Har Fredag/Lördag som ”Kaos dag”= Chips , öl mm. Vardag = vanlig mat och ingen öl.

170cm ”lång” och vid inköp tillfället stabilt parkerad runt 83-85kg (ej muskler) = bmi som är mindre bra.
Tränade väldigt lite innan inköp av cykeln så humöret och den mentala statusen var därefter (Jag var slö , tråkig och allmänt slapp)

Status nu är fortfarande 170 cm men har droppat till 73-72kg (Nu med muskler) helt utan specialkost , dieter eller annat flams. Mentalt är jag gladare , mer focuserad och typ nöjd hela tiden.

Jag gillar att springa, så just nu är det jobbpendling (Jagar Strava tider) och löpning + gym ( 1gång i veckan). Inga massiva pass men många bäckar små.

Jag tackar cykeln för denna helomvändning av livet och numera är träning en hobby syssla och inget jobbigt måste (som det var innan cykeln).
Har nöt av: Halv Vättern , Midnattsloppet , Sickla loppet , tjurruset och hässelbyloppet plus mycket mer cykling än vad jag kunnat tro.

Happy har varit en stor del av kunna hålla intresset uppe så tack till alla.
Har kört 105mil (vilket är ganska prick 105mil mer än samma tid förra året) till dagens datum (Enligt Strava , och då ligger inte all cykling med där) vilket känns mäktigt (med tanke på hur jag är/var).

”Men…racern då?” tänker ni. Ja självklart ska vi gå igenom den med.

Detta kanske är mest nyttigt för ev nybörjare som bara läser här och inte frågar så mycket. Happy har ju en förkärlek att tipsa om saker som är dyra , snygga och allmänt lite för "bra" för en nybörjare som mig själv.

Men jag måste säga att min superbilliga ” no name” Racer har levererat hela vägen. Kan inte säga ett dåligt ord om den (Jo iof..2 saker: Den vita sadeln och den vita Styrlindan..hur tänkte dom??)
Denna cykel är en ”rip off” på diverse kända märken men utan att göra ett trademark brott.

Vi börjar med lite fakta då:
Ram: Alu
Gaffel: Kolfiber
Bromsar: Mekk
Vevparti: Mekk (vevlager ingen aning men det sitter ett där iaf)
Hjul: Satura (dvs Mekk)
Däck: Continental Ultra Sport
Sadel stolpe , stam och styre är Mekk (Satura)
Växel/bromsreglage: Microshift (Även framväxeln är av detta märke)
Bästa komponent: Shimano Sora bakväxlen.

Lite blandade bilder:

DSC_0091.JPG

DSC_0093.JPG

DSC_0094.JPG

DSC_0095.JPG

DSC_0096.JPG

ÄKTA ITALY!

DSC_0097.JPG

Eller...?

DSC_0098.JPG

DSC_0099.JPG

DSC_0111.JPG

DSC_0113.JPG

DSC_0114.JPG

Pendlings kostym:

DSC_0117.JPG

DSC_0119.JPG

Bästa köpet (bortsett från cykeln då) , en Toupe!

DSC_0120.JPG

Kina lampa / Blända lampa och liiiten ringklocka som knappt hörs...och datorn :)

DSC_0123.JPG

Vikt med lampa (ex batteri) plingklocka och en Cykeldator: 10,35kg
Vikt utan allt pendlings tjafs men med 2 flaskställ: 9,8kg
Jag gissade på 13kg innan så glatt överraskad.

Har bytt sadel och lindat om styret vilket gjorde mycket för ”stilen” på hojen = jag ville cykla mer.

Har inte gjort en bikefit utan googlade/Happyade och testade mig fram. Allt känns bra och får inte ont nånstans (behöver justera hö kloss men det funkar).
Om nån med en svindyr (eller iaf lite dyrare cykel) skulle testa min cykel så skulle dom säker döma ut den men jag har ”vant mig” så det bara funkar.

Så som en summering:

Är man en person som vill börja testa LVG så kan jag varmt rekommendera att titta på ett billigt alternativ pga för dom flest (mig själv inräknat) så är det inte hojen som gör jobbet utan man måste nöta (dvs cykla mycket) så kommer det roliga efter ett tag. Innan var backar+långa rakor en mardröm men nu är dom roliga utmaningar.

Jag ångrar inte att jag gick den billiga vägen utan är mer stolt att jag kan bevisa att man varken behöver full kolfiber hoj och stans bästa tempo för att detta ska bli kul.

Cykla ÄR kul och man lär sig uppskatta även dom jobbiga sakerna som kommer med cykling (regn , motvind etc).

Sen kan man köpa en dyrare cykel direkt , helt ok men jag ville dela med mig av hur jag tänkte vid inköp. Kommer byta ”upp” mig mest för man är en prylnörd,
Kan rekommendera att iaf skaffa en cykeldator med en kadensmätare och ladda ner Strava , jaga segment har blivit en drog typ. Och en Trainer! Tråkigt men sjukt bra för att få fart på benen.

Så ja..det var väl allt. Vill ta tillfället i akt att tacka Happy för tips , pepp och allmänt roliga trådar. Keep up the good work!

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Det heter väl räser och Halvvättern:)

Trevligt!
Snyggt vevparti, förresten. Oavsett pris och märke.

Senast ändrad:

roskai

Aktiv medlem
Verkligen bra läsning och kul att du kommit igång med att börja träna igen!

Akoa

Aktiv medlem
Härlig läsning! Grattis till viktnedgång och bättre hälsa! Och två för att du bidrar till bättre luft i staden!

Mini_me

Aktiv medlem
Tack:)

Kommer bli en kul vår/sommar med många mil i sadeln.

Och till lika "kul" trainer period , nu med fläkt! #lyx

Mattias A

Ny medlem
Trevligt! Hur ser du på framtiden med cykeln? Planer på att köpa nytt brukar komma snabbt.

Mini_me

Aktiv medlem
Mina vänner tycker jag har lidit nog och förtjänar en finare cykel. Så LVG blir troligen en byggtråd där det byggs upp en från delar.

Är i tagen att köpa en CX (tittar på en Jake The Snake).

Sen är planen ett triathlon så där kommer det bli massa cykling.

SummakardemummA : Kommer bli sjukt kul :)

Hasse#7

Aktiv medlem
Fin totalprestation! Prylar är ofta överskattade. Behöver man inte jättedyrt för att motivera sig kan man köra på billigt bra länge innan kroppen och loppen kräver bättre prylar.

HåkanC

Aktiv medlem
Mini_me skrev:
-------------------------------------------------------
> Är i tagen att köpa en CX (tittar på en Jake
> The Snake).

Även jag lyckönskar dig
Men jag vill även passa på och uppmärksamma dig på att det kan vara svårt att få samma sittställning på en Kona Jake the Snake som en Mekk Pinerolo.
Åtminstone om geometritabellerna stämmer och jag har tolkat dem rätt,
Mekk Pinerolo är kort och hög medans Jake the Snake är längre och lägre
Bästa sättet att jmf sittställningar är mha stack och reach

Vad är då stack och reach
reach-stack.gif

http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

/Håkan

Mini_me

Aktiv medlem
Tack Håkan! Bra med lite info som jag missat. Självklart ska jag testa innan jag köper.

Men CX måste det bli för det är omöjligt att köra vinterpuckar på Mekken.

Och..N+1 :)

Fredrik80

Aktiv medlem
Att går från 83-85kg ej muskler till 73-72kg med muskler är grymt bra jobbat! Kör vidare så! :)

gerrardsdobbar

Aktiv medlem
Skriver fullständigt under på detta. Köpte en Viking Roma för 2600 pix från Rutland Cycling som första hoj. Körde HV ett år och bytte till en Lapierre. Nu har jag adderat en MTB till stallet också.

Hittade senare en recension på Viking Roman där den sades ha "livsfarliga bromsar" och "geared like a hardmans sprinter bike in the 1970's" och 1/5 i betyg. Skitsamma för mig, den fick mig hooked på cykel igen.

belio

Medlem
Mini_me skrev:
> Tack Håkan! Bra med lite info som jag missat.
> Självklart ska jag testa innan jag köper.
>
> Men CX måste det bli för det är omöjligt att
> köra vinterpuckar på Mekken.
>
> Och..N+1 :)

Köp en fin lvg-aktig cx eller gravelbike så slipper du köpa "en till" cykel. Om du nu inte måste ha fler än en cykel vill säga :)

Och variera mellan 2 hjulpar, ett med grövre däck och ett med lvg-däck, beroende på säsong/humör.

Bra skrivet btw, intressant att höra om folk som kör med så extremt billiga cyklar :)

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Tänk om ett barn råkar läsa tråden och se att någon cyklar runt med Soraväxel, kan ge men det.

Kul läsning, har gjort en liknande resa men gick direkt på en cykel jag aldrig kommer växa ur, eller kan skylla på, passade mig bra. Fortsatt trevlig resa!

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jäkligt bra skrivet. Alla cyklar som är del i en livsstilsomställning är bra cyklar, prislappen är ointressant. Stort grattis till förändringen!

Sen kan jag bara +1'a gravel bike. Lvg-mässig körställning, plats för skärmar och bredare däck och med lite mer budget även hydrauliska skivbromsar tycker jag själv är en vinnare.

Skral

Ny medlem
Kul grej!

Jag köpte själv en räser på wiggle för typ 4000 förra året. Älskar den.

Men man får ju tänka på att 4000 på rea på wiggle motsvarar det som kostar 8000 hos LBS!

Pegorelli

Medlem
Kul läsning!
Det är lätt att bli helt fast, så passa dig ;-)

Lampan som syns på bilderna; kör du med den på landsväg?
Du lär inte bli poppis bland bilister med en sådan lampa (bländar!)
Inte hos andra cyklister heller för den delen, såvida du inte kör i skogen också.

Fortsätter du köra mycket landsväg är tipset att du köper en lampa som är avskärmad upptill och som lyser upp med ett mer rektangulärt ljus på vägen. Cateye har sin VOLT-serie exempelvis. Du kommer få många tips här på forumet!

Mini_me

Aktiv medlem
Kör uteslutande cykel / gång och cykel bana (när det är mörkt , vilket det kommer vara i massa månader till). = vägen är upplyst.

Har lampan för att andra ska se mig. Och sen kunde jag inte motstå eBay...289kr inkl frakt.

Till jobbet är jag solo (mött typ 5 pers på alla dessa turer) tror jag är safe.

På väg hem så är både lampan ställd på lägsta och käglan lyser ca 1m framför mig.

Har "testat" att stå framför och blir man bländad av nu lampa så behöver man sjukvård för då är nåt riktigt fel?

Men jag hör vad du säger och jag har respekt för mina med trafikanter...även om 90% av alla som jag möter antingen bländar eller kommer från Ninjaträning...

staine

Aktiv medlem
Hasse#7 skrev:
> Fin totalprestation! Prylar är ofta
> överskattade. Behöver man inte jättedyrt för
> att motivera sig kan man köra på billigt bra
> länge innan kroppen och loppen kräver bättre
> prylar.

+1
Imponerande viktnedgång dessutom.

Glöm inte att chilla lite också. Att gå all in brukar bara innebära att man bränner sig och snabbt ledsnar.

jonja

Aktiv medlem
>Har kört 105mil (vilket är ganska prick 105mil mer än >samma tid förra året) till dagens datum (Enligt Strava , >och då ligger inte all cykling med där) vilket känns >mäktigt (med tanke på hur jag är/var).

105 mil? Då bör du uppgradera från Microshift till Shimano 105 snarast!

fhloston

Aktiv medlem
Grattis! :-)

Så du menar att det inte bara hänger på prylarna?? Nu förstår jag inte ;-)

Jag har också haft en resa på några år, från urusel kondition till "bra" kondition tack vare främst mtb och pendling. En obekväm motionscykel på ett hotell har också hjälpt till. I mitt fall har vikten i sig aldrig varit ett problem, men jag har gått ner kanske 4-5 kilo, och sett att benen växt samtidigt som midjan krympt. Dessutom hjälper cyklingen till att hålla ryggproblem borta.

HåkanC

Aktiv medlem
Pegorelli skrev:
> Lampan som syns på bilderna; kör du med den på
> landsväg?
> Du lär inte bli poppis bland bilister med en
> sådan lampa (bländar!)
> Inte hos andra cyklister heller för den delen,
> såvida du inte kör i skogen också.

+1

> Fortsätter du köra mycket landsväg är tipset
> att du köper en lampa som är avskärmad upptill
> och som lyser upp med ett mer rektangulärt ljus
> på vägen.

+1

> Cateye har sin VOLT-serie exempelvis.

Ännu bättre är de för tyska marknaden speciella GVOLT, de har en ännu bättre ljusbild och är StVZO-godkända.
De finns tex här: http://www.rosebikes.se/search/find/?q=gvolt

/Håkan

Fredrik S

Aktiv medlem
Bra och rolig tråd.

Jag funderar på att följa i trådstartarens fotspår, men då inställer sig ju frågan: Vilken är den just nu billigaste cykeln på nätet inom EU som med något sånär gott samvete kan kallas för en racer?

Topp