Recon RL skadad??

Duckyboy

Aktiv medlem
Recon RL skadad??
Har den senaste tiden tyckt att min dämpare varit lite stötig och jag har inte kunnat utnyttja hela slaget. känslan är att jag utnyttjar mindre och mindre.
På dagens runda körde jag ett dropp som jag brukar köra i. När jag landade knackade till i gaffeln typ som att jag bottnade rejält. Hade dock 2cm kvar till att bottna gaffeln. Efter detta så hade jag ingen returdämpning eller kompositions dämpning??
Misstänker att olja eller luft läckt ut till något utrymme i gaffeln där det inte skall vara där av att jag tappade slaglängd innan idag. sedan när jag komprimerade gaffeln idag så kunde inte det ta vägen någonstans och något fick ge vika i gaffeln?? är min teori. :)
Min fråga är nu om någon varit ut för något liknande innan?? räcker det med att serva gaffeln? har köpt 200h servickitet sedan innan eller måste jag beställa en ny dämpar enhet till gaffeln. jag misstänker att jag måste det men jag vill kolla lite om någon har erfarenhet av detta.

Är super nöjd med gaffeln för övrigt.

MTBemil

Aktiv medlem
Recon RL skadad??
Om det är torrt och slut på olja i ytterbenen så kan den bete sig väldigt underligt, och det skulle åtgärdas av en sådan service

Valhalla_

Aktiv medlem
Recon RL skadad??
Kan vara att oljan i dämparen letat sig ut i ytterbenet. Då tappar man slag, och dämparen arbetar till viss del också i luft. Ta isär gaffeln, byt samtliga tätningar, och i med ny olja. Det bör räcka så. Ny dämparenhet tror jag inte behövs. Det som troligen fallerat är o-ringen som tätar mot returdämparens skaft.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Recon RL skadad??
Är det Motion Control-dämpare i den där? Kan bli så om inte ventilen öppnar som den skall i MC-dämparenheten. Den kan du skruva ur utan att behöva öppna gaffeln.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer