[Redo för 2019!] Smuggler 2018 - long, low & slack och ett as till #enduro

Den där blev ju hur snygg som helst.

Nu har det säkert stått nånstans bland alla 12 sidor, men vad fick du ge för ramen?

H.

Aktiv medlem
N_sandstrom sa:
Den där blev ju hur snygg som helst.

Nu har det säkert stått nånstans bland alla 12 sidor, men vad fick du ge för ramen?
Köpte en komplett hoj, i NX-utförande. Kommer inte exakt ihåg vad den kostade, nånstans mellan 30 och 35 tusen var det iaf. Köpte från svensk återförsäljare.

Sen har jag bytt hjul, bromsar, stolpe, sadel, framklinga och styre, lagt till kedjestyrare och taco samt FAST-cartridget till gaffeln.

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Kalasfin cykel. Ska verkligen bli intressant att höra hur du gillar den och hur den är att cykla på (gärna jämfört med Rosen).

/Johan

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hur blev lösningen med styrare till slut? Har det fungerat bra?

Har stött på patrull på min Sentinel, har inte boost-vev så jag är väldigt långt från målet just nu :/. Har en kcnc-styrare men den bygger på tok för mycket i sidled.

H.

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Hur blev lösningen med styrare till slut? Har det fungerat bra?

Har stött på patrull på min Sentinel, har inte boost-vev så jag är väldigt långt från målet just nu :/. Har en kcnc-styrare men den bygger på tok för mycket i sidled.
Det finns väl någon bild här i tråden tror jag. Flyttade vajerhöljet så det hänger lite under själva vajerfästet. Inte svinbra men det funkar.

Velocipeden

Aktiv medlem
Det är väl inte det alls primära, men hur är den att cykla på? Ser ju grymt kul ut.

H.

Aktiv medlem
Velocipeden sa:
Det är väl inte det alls primära, men hur är den att cykla på? Ser ju grymt kul ut.
Har inte kört asmycket på den ännu, under 10 cykelturer, men intrycket så här långt är positivt. Den är betydligt lättare att dra upp på bakhjulet jämfört med min gamla, men med 430mm CS istället för 450 borde den vara det. I övrigt förvånandsvärt lite skillnader. Men iaf inget som jag tycker funkar sämre än min gamla hoj.

Haft lite strul med gaffeln, både FAST-kitet och standarddelar (luftfjädern) men troe att jag fått ordning på det mesta nu.

Cykeln känns iaf extremt kompetent, klättrar bra uppför svåra tekniska klättringar men det är inga problem att bomba på utför heller. Enda stora nackdelen som jag ser det är vikten. Runt 15 kg väger hojen.

H.

Aktiv medlem
20180806_235945.png

20180806_235851.png

Sommaren är över och Smugglern har fått bekänna färg. Delvis kvarstår det inledande intrycket: Hojen väger som ett as. Och är sjukt kompetent. Lååångt över vad jag trodde.

Redan att sälja DHn för nåt år sedan och bara leva med en 140/140-hoj var ju något som fick mig att tro att jag inte längre skulle kunna ha lika kul i bikeparks. Och när jag sedan prutade bort ytterligare 20mm i baken var det ju ingen tvekan om det längre. Men sånt är väl livet som småbarnsfarsa tänkte jag.

Tills jag kom till Gesunda. Vilken raket! Helt sjukt. Visst, det är väl knappast komfort, men det är det väl inte i en sportbil heller. Men att kunna dra på fullt utför i princip allt utom DH-spåret med en så här kortslagig hoj är en ögonöppnare. Och det är inte subjektivt "det känns snabbt". Nej, en titt på Stravas leaderboards för segment som "Vipertrail", "Tripple J" och "Stökspåret" talar sitt tydliga språk.

Med sådana utförsegenskaper borde hojen inte vara kul i hemmaskogarna, men det är den också. Förutom dövikten som ska släpas runt. Geometrin är helt enkelt spot on, och i kombination med dämparna funkar den fantastiskt. FAST-kitet har gjort ett strålande jobb och gaffeln kan ta hur mkt skit som helst. Det känns som att den bara blir bättre ju hårdare den pressas.

Shimano XT-bromsarna är de bästa bromsarna jag kört med. Enda strulet har varit clutchen på bakväxeln. Till nästa år blir det nog en shimano-drivlina.

Köp den: om du vill ha en mångsidig hoj som inte stoppar dig.

Köp den inte: om du vill ha en lätt hoj.

_BEL2448fixad_1.jpg

_BEL2593fixad.jpg

_BEL2345fixad.jpg

larsaw

Aktiv medlem
Kul att du blev nöjd med FAST-enheten (när du till slut fick en som passade), samt så klart hojen i helhet!

dblom

Medlem
Fint bygge! Tycker också Smugglern rullar över förväntan, även i stygg terräng. Tyvärr står det lite för många cyklar i garaget just nu så kommer sälja min 18 CF GX/X01 i XL, kommer upp på köp/sälj under helgen.

Schreddan

Aktiv medlem
Kul att den blev bra!

Den kändes väldigt bra det lilla jag testat.
Ev något liten storleksmässigt för mig ;)

Westman

Aktiv medlem
Smugglern är en av mina kandidater så smutsar ner även den här tråden med lite geo- och dämpnörderi..

H. sa:
Sommaren är över och Smugglern har fått bekänna färg. Delvis kvarstår det inledande intrycket: Hojen väger som ett as. Och är sjukt kompetent. Lååångt över vad jag trodde.

Redan att sälja DHn för nåt år sedan och bara leva med en 140/140-hoj var ju något som fick mig att tro att jag inte längre skulle kunna ha lika kul i bikeparks. Och när jag sedan prutade bort ytterligare 20mm i baken var det ju ingen tvekan om det längre. Men sånt är väl livet som småbarnsfarsa tänkte jag.

Tills jag kom till Gesunda. Vilken raket! Helt sjukt. Visst, det är väl knappast komfort, men det är det väl inte i en sportbil heller. Men att kunna dra på fullt utför i princip allt utom DH-spåret med en så här kortslagig hoj är en ögonöppnare. Och det är inte subjektivt "det känns snabbt". Nej, en titt på Stravas leaderboards för segment som "Vipertrail", "Tripple J" och "Stökspåret" talar sitt tydliga språk.

Med sådana utförsegenskaper borde hojen inte vara kul i hemmaskogarna, men det är den också. Förutom dövikten som ska släpas runt. Geometrin är helt enkelt spot on, och i kombination med dämparna funkar den fantastiskt. FAST-kitet har gjort ett strålande jobb och gaffeln kan ta hur mkt skit som helst. Det känns som att den bara blir bättre ju hårdare den pressas.

Shimano XT-bromsarna är de bästa bromsarna jag kört med. Enda strulet har varit clutchen på bakväxeln. Till nästa år blir det nog en shimano-drivlina.

Köp den: om du vill ha en mångsidig hoj som inte stoppar dig.

Köp den inte: om du vill ha en lätt hoj.
Så om man köper den betydligt lättare kolramen så har den inga nackdelar..? :)

Håll i dig för nu kommer tusen frågor maskerade som tre.

1 Tråden heter ju long, low and slack. Den är rejält long och ganska flack men inte särskilt low ju. 340mm vevlagerhöjd med bara 120 slag bak är högre än min nu fem år gamla Banshee Spitfire V2 med 140mm slag. Tycker du den känns låg? Har du cyklat på nåt lägre och kan jämföra?

Skulle gärna köra ca 335. Funderar också på en Cane Creek Helm där fram om jag skulle bygga en, sänker man gaffeln till 130 fram för stigåka hemma hamnar bb ca 5mm lägre, alltså på 335. Som ett plus kapar man hjulbas och brantar till styrvinkeln lite, för lite mer nerv på flacka hemmastigar. Vad tror du om det?

(Ja, inser att detta troligen är första gången i historien jag föreslår att köra en hoj med kortare gaffeln än den är specad med,)

2 Vilken bakdämpare har du och tycker du om dess prestanda? Ser ut att tracka fint på filmerna så gissar att du kör snabb retur bak. Men hur mycket LSC kör du? Saknar du HSC-inställningsmöjlighet? Har du kört nån version av CCDB/Öhlins och kan jämföra? Om du har en Fox Float DPS som kommer med lös ram, hur många av inställningarna för LSC är användbara? Finns Open (1,2,3), Medium och Firm. Gissar själv att Open (1) och Firm or oanvändbara..

3 Offsetgate. Har själv inte kunnat prova olika offset på samma hoj och har ingen egentlig uppfattning om effekten av kortare offset. De flesta jag läser verkar inte kunna känna någon märkbar skillnad, så frågan är om man behöver bry sig så mycket. Men om jag skulle smälla dit en CC Helm med 51 offset blir ju hjulbasen ännu längre. Tankar? Finns det nån bra kort offset-tråd på Happy jag missat?

Din traildog är f ö cool och din åkstil snygg. Sevärda filmer.

H.

Aktiv medlem
Westman sa:
Så om man köper den betydligt lättare kolramen så har den inga nackdelar..? :)
Jo, om inte vajerdragningen till kedjestaget bakom vevpartiet är förbättrat jämfört med aluvarianten är det en nackdel. Var meckigt och blev en ganska tafflig lösning för att få dit en kedjestyrare. Och så tycker jag faktiskt nästan att aluvarianten är snyggare. Gillar inte böjen på toppröret på kolramen. Men lättare vikt vore ju inte fel... :)

Westman sa:
Håll i dig för nu kommer tusen frågor maskerade som tre.

1 Tråden heter ju long, low and slack. Den är rejält long och ganska flack men inte särskilt low ju. 340mm vevlagerhöjd med bara 120 slag bak är högre än min nu fem år gamla Banshee Spitfire V2 med 140mm slag. Tycker du den känns låg? Har du cyklat på nåt lägre och kan jämföra? Skulle gärna köra ca 335. Funderar också på en Cane Creek Helm där fram om jag skulle bygga en, sänker man gaffeln till 130 fram för stigåka hemma hamnar bb ca 5mm lägre, alltså på 335. Som ett plus kapar man hjulbas och brantar till styrvinkeln lite, för lite mer nerv på flacka hemmastigar. Vad tror du om det?

(Ja, inser att detta troligen är första gången i historien jag föreslår att köra en hoj med kortare gaffeln än den är specad med,)
Nä, det är möjligt att den inte är jättelåg. Tråden döptes som den gjordes därför att jag ville ha något "modernt". Sen följde ett drygt år av velande innan det till slut föll på en Smuggler. Just BB-höjd är inget jag lägger så stor vikt vid. Eftersom jag brukar sagga ihop ganska mycket bak är det sällan något problem. Men jag har ändå noterat att jag inte haft några problem med att slå i saker med vevarna med Smugglern, kanske är det för att BBt inte är superlågt. Men det känns iaf bra, den är väldigt lättstyrd och följer med mig dit jag vill.

Jag ser ingen anledning att köra med kortare gaffel för att få ner BBt, men om det är väldigt viktigt för dig kanske du tycker annorlunda? Och inte heller ser jag någon direkt vits till brantare HA och kortare hjulbas. Det känns riktigt bra på platten också.

Westman sa:
2 Vilken bakdämpare har du och tycker du om dess prestanda? Ser ut att tracka fint på filmerna så gissar att du kör snabb retur bak. Men hur mycket LSC kör du? Saknar du HSC-inställningsmöjlighet? Har du kört nån version av CCDB/Öhlins och kan jämföra? Om du har en Fox Float DPS som kommer med lös ram, hur många av inställningarna för LSC är användbara? Finns Open (1,2,3), Medium och Firm. Gissar själv att Open (1) och Firm or oanvändbara..
Jag hade ursprungligen tänkt köra med en Öhlins TTX men blev dels osäker efter diskussion med Schreddan, som visserligen lovordade dess följsamhet, men också beskrev det som att åkningen blev lite "död". Dels pratade jag också med en kompis som jobbar på Öhlins och han tyckte att jag skulle ge luft en chans, så nu sitter det en luft-öhlinare på. Jag vet att det är en del som haft strul med sina STXer på Specz Enduro men min dämpare har funkat fint. Jag kör den oftast med 1 klick HSC när jag är hemma och helt öppen när jag kör utför. Hade problem i början att jag bottnade den lite lätt, även när jag körde med HSC, men med en större volymspacer blev det bättre. LSC kör jag lite "lagom", har försökt hitta en kompromiss mellan antigung och följsamhet. Vad gäller retur kör jag nog inte skitsnabb inställning, men så snabb jag kan utan att den börjar bucka iväg på hopp osv.

Westman sa:
3 Offsetgate. Har själv inte kunnat prova olika offset på samma hoj och har ingen egentlig uppfattning om effekten av kortare offset. De flesta jag läser verkar inte kunna känna någon märkbar skillnad, så frågan är om man behöver bry sig så mycket. Men om jag skulle smälla dit en CC Helm med 51 offset blir ju hjulbasen ännu längre. Tankar? Finns det nån bra kort offset-tråd på Happy jag missat?
Jag har ingen aning. Jag konstaterar bara att det funkar riktigt bra. Jag tror att egenskaperna för styrning är viktigare att tänka på än skillnad i hjulbas.

Westman sa:
Din traildog är f ö cool och din åkstil snygg. Sevärda filmer.
Tack!

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
On det finns plats för offset bussningar, kan man sänka BBn på det viset. Lite flackare HA och STA lär inte förstöra geometrin på den hojen

H.

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
On det finns plats för offset bussningar, kan man sänka BBn på det viset. Lite flackare HA och STA lär inte förstöra geometrin på den hojen
Men är det värt det för några mm lägre BB?

happymtb.fr

Aktiv medlem
H. sa:
happymtb.fr sa:
Det får Westman bestämma. Jag kör själv med så lågt bb-höjd det går: nu med 330mm statiskt, 130mm slag och 30% SAG.

Westman

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
H. sa:
happymtb.fr sa:
Det får Westman bestämma. Jag kör själv med så lågt bb-höjd det går: nu med 330mm statiskt, 130mm slag och 30% SAG.
Jo, jag tycker nog det blir bättre ju lägre man kan komma, tills man börjar slå i pedalerna för ofta om man tajmar fel. 330 är nog gränsen tror jag, kör DMR Vault-pedaler och de är inte så tunna som andra jag kört innan (men håller sig glappfria).

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Hittat ett problem jag inte sett tidigare.

Såg den här bilden på däckfrigången på Smuggler med Maxxis 2.3, som ju är i smalare ändan av spektrat.
@H och ev andra ägare: är det så här tight?

IMG_32381.jpg

Transition själva skriver MAXIMUM TIRE 29 x 2.4. Frågan är ju om ett brett Schwalbe 2x35 med feta sidodobbar och lite lera på ens går in.

Det där skulle jag lista som ett rejält minus. Känns som en grej som t o m kan diska den som kandidat för min del. :/

H.

Aktiv medlem
Smugglern levereras med Maxxis DHR2 2.4" och det ser inte ut att vara så trångt. Kan återkomma med bild på hur det ser ut på min hoj.

Jag känner inget behov för fetare däck.

dblom

Medlem
+1 på den. Kör 2.4 WT Agressor.

H. sa:
Smugglern levereras med Maxxis DHR2 2.4" och det ser inte ut att vara så trångt. Kan återkomma med bild på hur det ser ut på min hoj.

Jag känner inget behov för fetare däck.

Octagon

Aktiv medlem
Med så trång ram gäller det att man inte är tjock och klantig. Mina hjul är ibland betydligt mindre raka när jag cyklar hem än när jag åker hemifrån, då är det bra med vingelplats i ramen.

Westman

Aktiv medlem
Octagon sa:
Med så trång ram gäller det att man inte är tjock och klantig. Mina hjul är ibland betydligt mindre raka när jag cyklar hem än när jag åker hemifrån, då är det bra med vingelplats i ramen.
Precis, det där är ju trångt nog att kunna bli ett problem även med raka hjul i lera, blir bakhjulet lite vint på långtur eller resande fot lär däcket ju slå i ramen direkt. Nöta ner kolsving känns dumt och dyrt.

Maxxis 2.4 är ju dessutom typ 2.3. Nån som har en bild med ett Hans Dampf/Magic Mary 2.35? Inte för att jag vill ha ett MM bak men kommande Hans Dampf 2 har dom fetare kantdobbarna från MM.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Westman sa:
Octagon sa:
Precis, det där är ju trångt nog att kunna bli ett problem även med raka hjul i lera, blir bakhjulet lite vint på långtur eller resande fot lär däcket ju slå i ramen direkt. Nöta ner kolsving känns dumt och dyrt.

Maxxis 2.4 är ju dessutom typ 2.3. Nån som har en bild med ett Hans Dampf/Magic Mary 2.35? Inte för att jag vill ha ett MM bak men kommande Hans Dampf 2 har dom fetare kantdobbarna från MM.
Schwalbes nya 2,35:or är betydligt mindre än förut och håller numera ungefär angivet mått. Antagligen för att 2,6:orna också gör det och mer liknar de gamla 2,35:orna.
Maxxis har massa konstiga casings där till exempel Ardent 2,4 är skapligt mkt större än MM 2,35 (båda på samma fälg med 35 mm innerbredd).

dblom

Medlem
Är inte så trångt på bredden, är mer på höjden. Så har du bred fälg så kan du komma undan med bredare gummi.

H.

Aktiv medlem
20180928_123002.jpg

En bild från i somras som jag inte velat visa tidigare... ;)

larsaw sa:
H. sa:
En bild från i somras som jag inte velat visa tidigare... ;)
Ögonblicken som förlänger livet...
Hur kan du av alla människor missa poängen med den där bilden? Lägg ihop den där bilden med den meget dassigt maskade bilden han la upp på insta för några dagar sen med det som lanserades idag. Från ett svensk skoterhuckarföretag.

toga

Medlem
Kul att läsa att du är så nöjd med med revelation och FAST enheten nu när man själv beställt en.

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Go vill ha känsla över smuggler alt sentinel
Grymt filmat och kört.
Om jag skall köpa cykel i vintet så står det mellan dessa!!

mikipedia_

Aktiv medlem
toga sa:
Kul att läsa att du är så nöjd med med revelation och FAST enheten nu när man själv beställt en.
Hahaha? Rätt humoristiskt faktiskt. Men om jag nu oxå ska säga något om Fast så är min Fastcharger riktigt fin, om det nu säger något om något?

H.

Aktiv medlem
toga sa:
mikipedia_ sa:
toga sa:
Hahaha? Rätt humoristiskt faktiskt. Men om jag nu oxå ska säga något om Fast så är min Fastcharger riktigt fin, om det nu säger något om något?
Vad har jag missat?
Det var inte smärtfritt att få den att funka. Men det är ju saker som jag förmedlat i den andra tråden. Funktionen som sådan är jag nöjd med.

toga

Medlem
Ah. Läste om det där med fel dimension. Vilket du räddade mig från vid beställning i grevens tid.

Att den blir knepig att ställa in förväntar jag mig.

Syftade mest på "FAST-kitet har gjort ett strålande jobb och gaffeln kan ta hur mkt skit som helst. Det känns som att den bara blir bättre ju hårdare den pressas."

mikipedia_

Aktiv medlem
toga sa:
mikipedia_ sa:
toga sa:
Vad har jag missat?

Trodde du trode att H missledde dig om Fastgrejen när han nu outat att han åkt på nyast Ö grejerna? Men om så inte var fallet så är det inte alls humoristiskt?

H.

Aktiv medlem
Det är bara i bak det sitter öhlins. I fram är det precis som specat en Revelation med FAST Yari'up.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer