[Redo för 2019!] Smuggler 2018 - long, low & slack och ett as till #enduro

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
Ang Pivot:
Kollade häromdan på deras Mach6 carbon.
Nu är jag inte nån geo-expert men deras XL är nästan 6(!) cm kortare i reach än min Patrol, 42.52 vs 48,30.
Jo jag vet att det är ett mått av flera men det känns väldigt konstigt, nästan som att det är felskrivet.

Det kan inte räknas som lång, den var inte låg heller.. :)

Edit: Höjde blicken och ser att deras Switchblade är betydligt modernare i geo

Pivot var väl lite kände för att följa standarden "högt och kort". De har ju dessutom Super boost!!

Alltså, switchblade är ju eg. precis det H söker. Superboost är ju dessutom det vettigaste som hänt i baknavscirkusen, ett vanligt DH nav för 157mm istället för 148mm boost som säkert ersätts snart av nån ny variant från spesz på 149mm, sen släpper Cannondale en unBoost på 145mm.....

Så, en switchblade ska du ha, bara att beställa :)

(Jo, just det, de är lite dyra... Men, men...)

Jag är något besviken på dig H. ... Du är fan ingenjör och verkar köpa en ny ram med samma kriterier som jag hade haft om jag skulle köpa en ny tröja! :)

Här är min lista:
Nya Trek Slash ser rätt potent ut.
Evil following
Devinci Django
Conway wme som joker

happymtb.fr sa:
Jag är något besviken på dig H. ... Du är fan ingenjör och verkar köpa en ny ram med samma kriterier som jag hade haft om jag skulle köpa en ny tröja! :)

Här är min lista:
Nya Trek Slash ser rätt potent ut.
Evil following
Devinci Django
Conway wme som joker

+1 som joker nr 2 slänger jag in den fetaste av dom alla CB Riot

happymtb.fr sa:

Den ska sitta bra och vara snygg? Jo, det är typ vad jag går på. :)

theBrand sa:
Alltså, switchblade är ju eg. precis det H söker.

Ja, den låter faktiskt inte helt dum. Men med den prislappen brinner nog ändå mitt hjärta mer för en Yeti. Fast egentligen är det ju alldeles för dyrt. Man ska ju inte ha den för att titta på.

Min bäste herre!

Hur kan du få en "FS 29 - long, low & slack" till att inte vara enduro?

MVH

Stalle Stålballe af Bällstaberg

Kung Stalle sa:
Min bäste herre!

Hur kan du få en "FS 29 - long, low & slack" till att inte vara enduro?

MVH

Stalle Stålballe af Bällstaberg

Genom att korta ner slaglängden lite. Och inte köpa den modellen som marknadsförs som "enduro monster" osv.

Swoop sa:
Jag tycker både Evils The Following och Jeffsyn verkar ganska bra, men de är lite korta, 439 resp. 445 mm i reach i large . För min del behöver jag nästan gå upp till XL för att få den reachen jag är ute efter, 457 resp. 465. För att vara "moderna" cyklar känns de redan lite gamla.

OT: Jag läste "Elvis the Following" :) googlade och hittade http://www.elvisinfonet.com/spotlight_following.html
The Following verkar ju grym, ser sjukt fin ut men kostar väl typ 30 lakan för ramen?

Smuggler är inte så billig heller och den är ju alu. https://www.bike-components.de/de/Transition/Smuggler-Rahmenkit-Modell-2017-p51835/

Att Scouten skulle låta ledsen vid hög fart i stök är inget jag känner igen. Det enda som kan låta oönskat är interna kabelroutingen, och det löser man lätt genom att dra åt stripsen och sträcka lite på routingen.

En OnOne Codeine 29a bra priser,
Vet inte om jag vill kalla den låg med 29or på men med 27.5 hjul och offsetbussning i bakdämparen blir den Low long and slack. Funkar fint med 27,5+ 2.8 däck oxå.

fred_sv sa:
Vet inte om jag vill kalla den låg med 29or på men med 27.5 hjul och offsetbussning i bakdämparen blir den Low long and slack. Funkar fint med 27,5+ 2.8 däck oxå.

Jag vågar förutspå en rejäl sågning av det förslaget ;)

fred_sv sa:

Codeine är inte mycket annorlunda mot den hoj jag har idag. Och någon plushoj är jag inte intresserad av. :)

Du har även Salsa Horsethief och Scott Genius 29" där på B.C. - båda lite billigare men jag vet inget om dem.

Hästtjuven är en kär favvo för mig, dock blev den för dyr för min plånbok. Men beter den sig bara lite likt lillasyskonet lär den vara en riktigt trevlig hoj: Spjutfisken

qma sa:
Swoop sa:
Jag tycker både Evils The Following och Jeffsyn verkar ganska bra, men de är lite korta, 439 resp. 445 mm i reach i large . För min del behöver jag nästan gå upp till XL för att få den reachen jag är ute efter, 457 resp. 465. För att vara "moderna" cyklar känns de redan lite gamla.

OT: Jag läste "Elvis the Following" :) googlade och hittade http://www.elvisinfonet.com/spotlight_following.html
The Following verkar ju grym, ser sjukt fin ut men kostar väl typ 30 lakan för ramen?

Om man inte hittar "rätt" storlek på rea? Fast H. kanske behover en Large?
https://www.komking.de/sale/Evil-the-Following-Carbon-Rahmen-120mm-2016

Det känns som att det får bli tråkvalet Jeffsy. Den prickar av typ hela kravspecen och jag får en komplett kolhoj för samma peng som en lös ram om jag ska gå på någon av konkurrenterna.

Lite tråkigt med färgerna bara. Den rödsvarta är helt klart snyggast men då måste man köpa pro-modellen och det känns omotiverat dyrt, särskilt som jag helst undviker fox-gaffeln.

Och så kommer jag sörja mina hjul.

En Pivot kanske, som Bernad Kerr. Den är inte jättevanlig.

Bilagor

• 0001_2016_Pivot_429_Trail_blue_XT_-8485.psd_-948x600.png
    0001_2016_Pivot_429_Trail_blue_XT_-8485.psd_-948x600.png
    75.8 KB · Besök: 109
Henrik83 sa:
H. sa:
Det känns som att det får bli tråkvalet Jeffsy.

Den här tråden hade ju grym potential att bli höstens byggtråd, sen gör du sådär. Why oh why i detta regniga tråkiga misärväder :-(

Om det är någon tröst lär köpet ändå dröja först fram till våren. Men jag brukar alltid vela så länge så det är lika bra att sätta igång funderingarna redan nu.

Sjukt tråkigt med Jeffsy säger jag som har en. Sen dom blåste mig på 5000kr och haft generellt dålig servicenivå så avråder jag från dom, men allra mest för att det inom väldigt kort kommer vara den vanligaste cykeln i skogen. Helt klart overkligt mycket cykel för pengarna men lika spännande som Canyon i dagsläget.

durietz sa:
Sjukt tråkigt med Jeffsy säger jag som har en. Sen dom blåste mig på 5000kr och haft generellt dålig servicenivå så avråder jag från dom, men allra mest för att det inom väldigt kort kommer vara den vanligaste cykeln i skogen. Helt klart overkligt mycket cykel för pengarna men lika spännande som Canyon i dagsläget.

Blåste?

Min upplevelse av servicen är att den är i nivå med den service andra cykelrelaterade märken erbjuder - usel. Men känns inte som något unikt för YT.

Edit:
The Following är helt klart den hetast cykel som tipsats om i tråden. Att namnet för tankarna till en sekt med ledare alá Charles Manson gör det inte sämre.

Senast ändrad:
durietz sa:

Avråder från en hoj för att den kommer vara vanlig? Du har väl haft en Enduro 29"? Det är väl en hellasmoppe om något.....

Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Vad är det som inte gillas med fox gaffeln?
Fox FIT-gafflar är meckiga att plocka isär. Eller så är det mitt Fox FIT-hat som har smittat av sig på honom.
FIT dämpare lär inte vara svårare att serva än en charger dämper, eller?
ytterben service är lika enkel på fox som på RS enligt min erfarenhet iaf

Är rädslan med att ha en vanlig hoj samma som för att möta någon med en likadan tröja eller jacka?
Att det blir lite pinsamt och att man måste hälsa.

happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Fox FIT-gafflar är meckiga att plocka isär. Eller så är det mitt Fox FIT-hat som har smittat av sig på honom.

Chargern var inte så väldans svår, men efter att ha kollat på instruktionerna verkar det vara betydligt fler gummitutor och grejer inuti en FIT som ska pillas isär. Det verkar även krävas fler specialverktyg, om jag inte minns fel. Jag har iaf vägrat serva sambons Fox Fit.

Ytterbensservicen är ju samma lika typ.

Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:

Chargern var inte så väldans svår, men efter att ha kollat på instruktionerna verkar det vara betydligt fler gummitutor och grejer inuti en FIT som ska pillas isär. Det verkar även krävas fler specialverktyg, om jag inte minns fel. Jag har iaf vägrat serva sambons Fox Fit.

Se där, inga problem H lämnar bara gaffeln till "Bengts cykel och kultur" och betalar med några hundvaktspass, problem solved.

You're welcome B-)

theBrand sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:

Se där, inga problem H lämnar bara gaffeln till "Bengts cykel och kultur" och betalar med några hundvaktspass, problem solved.

You're welcome B-)

Fast Bengts cykel och kultur hanterar ju inte Foxgafflar? Han låter dem stå i förrådet tills någon annan tar hand om dem.

Luthman Photography sa:
durietz sa:

Avråder från en hoj för att den kommer vara vanlig? Du har väl haft en Enduro 29"? Det är väl en hellasmoppe om något.....

Är det inte det hela den här tråden går ut på?? Att jag har både en Enduro 29a och en Jeffsy kan ha något med saken att göra. Lär av mina misstag.

Ang. service så har jag haft grymt bra erfarenhet med Spez, och inte hört någon annan som klagat heller. YT not so much. Men går inte riktigt att jämföra utomsocknes postorder mot annat.

Men alltså, vari ligger problemet med att ha samma hoj som alla andra? Är det bättre att ha en hoj som är måhända lite sämre, eller lika bra men betydligt dyrare, bara för att den är mer annorlunda?

Nej, Specialized är väl kända för att ha bra service i de flesta fall. Men som sagt, att gå in i en butik och kasta saker på folk när de går sönder brukar ju gå snabbare än att skicka ett mail och skeppa runt grejer i halva europa.

Men på vilket sätt blåste YT dig på 5000 spänn?

Nej, för de som känner H. så går tråden ut på att han ska vela en massa innan han köper det mest logiska. :)

Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:

You're welcome B-)

Fast Bengts cykel och kultur hanterar ju inte Foxgafflar? Han låter dem stå i förrådet tills någon annan tar hand om dem.

Bara en tidsfråga, du kan inte undvika det för evigt.

H. sa:
Det känns som att det får bli tråkvalet Jeffsy. Den prickar av typ hela kravspecen och jag får en komplett kolhoj för samma peng som en lös ram om jag ska gå på någon av konkurrenterna.

Meh... du kan ju inte starta en köptråd och så slutar det med att du köper en Jeffsy. Gör om gör rätt.

Stalle

Fast river man en flång ny hoj och skickar iväg för customlack och skaffar exotiska dämparinnamäten blir det ju spännande igen. Inte för att jag anat sådan tendenser i tråden men man kan ju alltid hoppas.

Kung Stalle sa:
H. sa:

Meh... du kan ju inte starta en köptråd och så slutar det med att du köper en Jeffsy. Gör om gör rätt.

Stalle

+1
Jag hade köpt en cotic grymt frän hoj
Och lite udda bland alla plast hojar
Den har väll allt du ville ha förutom att den inte är gjord i plast då.
Och den är ju hur snygg som helst.
/M

Luthman Photography sa:
Men på vilket sätt blåste YT dig på 5000 spänn?

Beställde cykel. Fick hem efter 2 månader. Cyklar 5 ggr, visar sig vara fabriksfelaktig. Skickar tillbaka cykel. Får tillbaka efter 6v. 1v senare sänker dom priset med 5000kr. YT helt oförstående. Andra som haft cykeln i sin ägo lika lång tid som jag innan prissänkningen som har sluppit mina problem har fått pengar tillbaka. Också helt oförstående gällande att jag var frustrerad av att vara utan min cykel under bästa 6v på året när dom lovat det ska ta max 2v. Och nu när Thirstmaster 3000-flaskstället (som f.ö. kostar 500kr) visar sig inte kunna hålla en flaska på cykeln det är tillverkat för så ska dom hålla på och strula med det också.

Tillbaka
Topp