Regelbundet knaster när jag trampar!?

Samfor

Medlem
Hej

Var ute och körde en liten sväng med racern. Hörde då ett regelbundet knaster när jag trampade (både hårt och löst). Det knastrar inte konstant alltså.

När jag frihjulade lät det inget. När jag trampade baklänges lät det inget.

Sjukt irriterande!

Kan närmast beskriva det som att sand kommit in någonstans och knastrade när jag trampade.

Fråga: Var kommer knastret ifrån och hur får jag slut på eländet?

Har en Specialized Tarmac med Ultrgra-komponenter.

Vevlagret skulle jag tro även om ljud kan vandra i en ram. Ta isär, rengör och lägg i nytt fett. Är knastret fortfarande kvar kan du behöva byta vevlager.

Beagleboy

Medlem
En klassisk evergreen till fråga. Oavsett material och teknik. Hade själv vad jag trodde var morrande vevlager som visade sig vara delvis stukad kedja efter nattligt ekerbrott.

Återkom gärna när du förhoppningsvis hittat svaret. Vi är många som förr eller senare råkar ut för den här situationen. Klurigt kan det vara, även om några självsäkert hävdar att det är en baggis.

jesperC

Aktiv medlem
Det som är säkert är att det aldrig är det man tror att det ska vara och alltid det sista man testar att lossa och skruva åt.
(så börja med det mest osannolika ; )

//j

BengtG

Medlem
Hej

Var ute och körde en liten sväng med racern. Hörde då ett regelbundet knaster när jag trampade (både hårt och löst). Det knastrar inte konstant alltså.

När jag frihjulade lät det inget. När jag trampade baklänges lät det inget.

Sjukt irriterande!

Kan närmast beskriva det som att sand kommit in någonstans och knastrade när jag trampade.

Fråga: Var kommer knastret ifrån och hur får jag slut på eländet?

Har en Specialized Tarmac med Ultrgra-komponenter.

Beagleboy

Medlem
På en gammal (Mustang)cykel med japansk Faubervev blev det inte tyst förrän jag testade det enda kvarvarande alternativet att vända lagerringarna utochin. (Ringen inåt i lagerbanan) Bytte desperat också plats på höger/ vänster lager. Kände aldrig någon skillnad men tyst blev det.

Beagleboy

Medlem
BengtG' s kedjetips skall inte underskattas.
Försökte en gång laga med två begagnade kedjor, varav den ena kom från en damcykel.
Var därför tvungen att skarva i fyra länkar pga större framklinga. Det blev aldrig helt hundra, trots samma kedjetyp och korrekt skarvning.

När jag sen synade kedjan i jakt på felet, visade det sig att flera rullar, sporadiskt här och var, var tunnare än andra runtom. Inte bara på den implanterade delen. Pissig kvalitet från början alltså. En ny kedja gjorde susen i det fallet.
20200809_155435.jpg

Paul D

Aktiv medlem
Jag har två nästan identiska carbonramar. Racer. Har tidigare beskrivit liknande problem som Samfor. Då var det cykeln på semesterorten som väsnades.
Testade:
Efterda bak-kassetten
Annat bakhjul med annan kassett
Andra pedaler
Annan kedja
Efterdra klingbultarna
Demontera & smörja vevlager
Silikon spray under sadeln.
Inget hjälpte
Några droppar olja i ”leden” mellan sadelstag och kedjestag fick tyst på oljudet.
Hade alltså upptäckt att i mycket nära anslutning till bakhjulsinfästningen där dessa två stag möts så medgav konstruktionen på mina ramar en viss rörelse/flex. Carbonramar fungerar ibland som en resonanslåda (jämför gitarr) och förstärker oljud.
Nu i sommar började ”hemmaramen” låta på samma sätt. Testade med olja i de två ”lederna” som första åtgärd och det hjälpte.

Samfor

Medlem
Jag har två nästan identiska carbonramar. Racer. Har tidigare beskrivit liknande problem som Samfor. Då var det cykeln på semesterorten som väsnades.
Testade:
Efterda bak-kassetten
Annat bakhjul med annan kassett
Andra pedaler
Annan kedja
Efterdra klingbultarna
Demontera & smörja vevlager
Silikon spray under sadeln.
Inget hjälpte
Några droppar olja i ”leden” mellan sadelstag och kedjestag fick tyst på oljudet.
Hade alltså upptäckt att i mycket nära anslutning till bakhjulsinfästningen där dessa två stag möts så medgav konstruktionen på mina ramar en viss rörelse/flex. Carbonramar fungerar ibland som en resonanslåda (jämför gitarr) och förstärker oljud.
Nu i sommar började ”hemmaramen” låta på samma sätt. Testade med olja i de två ”lederna” som första åtgärd och det hjälpte.
Intressant! Kan du visa med ett foto var du la på oljan? Tack på förhand!

ooms

Aktiv medlem
Har du kollat skruven/skruvarna som håller växelörat? Som jag skriver i tråden som mv70 länkar ovan var det det som var felet för mig, en av de tre små skruvar som håller växelörat på min cykel gick att dra åt en aning. Hade precis samma ”symptom” som du och var övertygad det kom fr vevpartiet...

Samtliga gånger mina cyklar låtit som du beskriver, och jag misstänkt vevpartiet så har det kunnat avhjälpas genom att smörja gängorna på pedalerna, lossa å spänna klossarna eller bytt kedja.

Luzen

Aktiv medlem
Lite fett på QR-låsningen har löst problemen för mig när jag provat precis alla de andra alternativen.

Paul D

Aktiv medlem
Intressant! Kan du visa med ett foto var du la på oljan? Tack på förhand!
52513B3F-05F6-44F6-A699-FCF753F8C965.jpeg
C4C2BB67-B4BE-4B73-A0B5-5F8E93BC6489.jpeg

EEF8DEC6-CFF6-4644-B96B-658EE8A9AB14.jpeg

Fotat bara vänstra sidan som är lättast att visualisera.
Tycker själv att det var ett mycket märkligt fenomen och hade svårt att tro på undret. Men när hemma-ramen uppvisade samma symtom och dessutom svarade på samma behandling så blev jag mera troende.
Från insidan ( bilden i mitten) kan man se en insex skalle som jag inte försökt skruva på. Droppat olja där sadelstaget är ansluter till bakgaffeln. I springorna mellan de två delar som insexskruven ser ut att hålla ihop. Ser nu att kedjestaget är typ svetsat till bakgaffeln medan sadelstaget verkar vara skruvat fast i bakgaffeln.
Gick det att se/förstå??

ooms

Aktiv medlem
Men vad är det för kolfiberram som ser ut så där? De är väl normalt sett helgjutna idag?

ginnfilt

Aktiv medlem
Jag har fått ett elakt knakande i min 2014 Epic FSR som jag inte kan råda bot på. Den knakar i stort sett endast när jag drar/belastar kedjan. Extra tydligt om man står upp i motlut och verkligen "drar" i kedjan. Jag trodde som vanligt att det var vevlagret så jag bytte det. Hjälpte inte. Kom då på (minnet är bra men kort) att förra gången jag gjorde precis samma sak (bytte vevlagret) så var det styrlagret som knakade. Så jag rev och rengjorde det plus nytt fett. Hjälpte inte.

Fortsatt felsökning efter alla lästa och hörda tips:

Cyklat utan kedja och försökt framkalla knak - tyst!
Cyklat utan sadel och -stolpe - knak.
Monterat bort flaskställ och annan "lös" utrustning - hjälpte inte
Bytt kassett - knak (Har en ny på nu, bytte tillbaka till gamla utan resultat.)
Bytt kedja - knak (Har två nya kedjor.)
Bytt kedjelås - knak
Lagt kedjan utanför bakväxeln, drev till drev - knak
Dragit åt kassett - knak
Fettat in body - knak
Demonterat body och fettat in - knak
Fettat in och dragit åt drevskruvar - knak
Fettat in bakre thruaxel - knak

Nu börjar det bli tröttsamt och idéerna börjar ta slut. Någon som har någon input?!

Steel is Real

Aktiv medlem
Bidrar med min lista som hittills inte har löst problemet med knak vid stå-cykling☹

Styrlagerservice, ny styrstam, Tejpa ventilerna mot knak, skruvat åt bakväxeln i örat, klingbultarna åtskruvade, olja i ekerkorsen, QR infettade, Pedaler infettade, kasetten åtdragen, skoklossar åtdragna, testat andra skor, ventilmutter på, lilla/stora klinga 0 skillnad, Centrerat bromsarna INGET HJÄLPTE

Nu är hela cykeln inlämnad hos min LBS som förhoppningsvis löser uppgiften?

MartinC

Aktiv medlem
Hade nyligen liknande. Jag hade dragit åt klingbultarna. Men jag hade inte demontera klingorna innan. Knak knak.
Plockade ned veven och klingorna i minsta delar och asperger-städade. Tokrent. Fettade in och monterade ihop.
Tystnaden och glädjen efteråt var total.

Paul D

Aktiv medlem
Men vad är det för kolfiberram som ser ut så där? De är väl normalt sett helgjutna idag?
Vet inte vad som är ”normalt”.
Mina tre kolfiberramar med tre olika födelseår har samma konstruktion.
Fabrikatet vann nyligen Milan-Sanremo, Strade Bianche och Tour de I’Ain.
Orsakade tyvärr även värsta spurtkraschen i Polen förra veckan.
Vet inte om senaste årsmodellerna har denna konstruktion men det går nog att ta reda på.
Knaket var i mitt fall i alla fall lätt att åtgärda bara man väl lärt sig hur.
Fundering???
Vist är det så att ju längre man cyklar med oljud dess gladare o nöjdare känner man sig när man lyckas bli av med oljudet 😀??
Så ha inte för bråttom........ håll ut!!!! 😀

ginnfilt

Aktiv medlem
IMG_20200811_101521764~2.jpg

Lyckades äntligen hitta källan till mitt knak! Det var markerad skruv som behövde dras åt. Tänk att man (jag) lyckades göra något så enkelt så himla frustrerande och komplicerat! Men som någon skrev ovan, glädjen över tystnadens intåg är obeskrivlig!

Steel is Real

Aktiv medlem
Bidrar med min lista som hittills inte har löst problemet med knak vid stå-cykling☹

Styrlagerservice, ny styrstam, Tejpa ventilerna mot knak, skruvat åt bakväxeln i örat, klingbultarna åtskruvade, olja i ekerkorsen, QR infettade, Pedaler infettade, kasetten åtdragen, skoklossar åtdragna, testat andra skor, ventilmutter på, lilla/stora klinga 0 skillnad, Centrerat bromsarna INGET HJÄLPTE

Nu är hela cykeln inlämnad hos min LBS som förhoppningsvis löser uppgiften?
Fick tillbaka den från min lbs idag som löste uppgiften med att göra rent och fetta om vevlagret. Hade jag kollat vevlagret innan listan ovan hade jag sluppit 6 månaders misär-knak och svordomar. Men total lycka nu i alla fall!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer