Regler stigar i naturreservat

Svenmpa

Medlem
Jag brukar cykla i ett naturreservat som ligger nära min sommarstuga ute vid havet. Detta då det i princip bara finns stigar i reservatet. Såvitt jag vet är det tillåtet att cykla där, men jag undrar, skulle det vara tillåtet att dra en liten kort (typ 30 m) genväg på ett visst ställe på stigen? Stigen ifråga är rätt teknisk överlag och på ett visst ställe är den inte cyklingsbar annat än för en duktig trialsåkare. För att slippa kånka cykeln på detta ställe vore det händigt att trampa upp en liten genväg som gör det hela cyklingsbart. Jag kan tänka mig att det borde passa även t.ex. äldre som har knepigt att ta sig upp och nerför halvstora stenar.

jonte987

Aktiv medlem
Precis. Kan vara så att kaninerna trampar upp nåt i natt.
Väldigt troligt att man inte får göra ingrepp eller cykla utanför stig. Gå på gräset går säkert bra....Och gör man det så blir det stig, dock ej anlagd sådan som det ibland står i reglerna.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Vi har väl en deltagare på forumet som bar sin cykel upp till toppen av Helags, och cyklade ned på befintliga "stigar". Bara apropå, liksom. ?

kais01

Aktiv medlem
om man lite diskret och i omgångar klipper undan vegetation behöver man inte göra stig. det sköter rådjuren fint.

Alfakrull

Medlem
Om du tror att det finns intresse från fler att det ska finnas ett mer lättframkomligt alternativ är det väl bara att fråga om de som förvaltar reservatet håller med? Erbjud dig att göra arbetet själv så har du större chans att få ett ja. Får du ett nej så klarar du nog alldeles utmärkt att bära/leda cykeln en liten bit. Eller teknikträna tills du tar dig förbi.

Simpa85

Aktiv medlem
30m genväg kommer inte förstöra reservatet och nej halva Sverige kommer inte komma och göra 30m genvägar helt plötligt man behöver inte va en robot och blockera hjärnan direkt.

ooms

Aktiv medlem
Simpa85 sa:
kais01 sa:
ooms sa:
jonte987 sa:
Inte om det sköts diskret och i omgångar. Det är sen gammalt.
Ja, i de kriminellas värld. Vi andra rättar oss efter brottsbalken. Och det sunda förnuftet.

det sunda förnuftet och brottsbalken är här i konflikt.
Borde vi andra inte rätta oss efter miljöbalken också.
Är ju trots allt den som säger något om det vi talar om här.
Har brottet skadegörelse flyttat till miljöbalken?

ejma

Aktiv medlem
Svenmpa sa:
För att slippa kånka cykeln på detta ställe vore det händigt att trampa upp en liten genväg som gör det hela cyklingsbart.

Kan du inte bara cykla den nya sträckan för att skapa din nya stig? De flesta naturreservat tillåter bara cykling på preparerade stigar, dvs grusade stigar. De som cyklar på naturstigar bryter mot bestämmelserna, men många gånger ser förvaltarna genom fingrarna så länge det inte kommer in klagomål från allmänheten.
De nya långa stigcyklarna verkar ha svårt att följa gamla kurviga stigar och nu har många stigar en rakare alternativ linje. Eller är det Strava stress/fusk?

jonte987

Aktiv medlem
ejma sa:
Svenmpa sa:
För att slippa kånka cykeln på detta ställe vore det händigt att trampa upp en liten genväg som gör det hela cyklingsbart.

Kan du inte bara cykla den nya sträckan för att skapa din nya stig? De flesta naturreservat tillåter bara cykling på preparerade stigar, dvs grusade stigar. De som cyklar på naturstigar bryter mot bestämmelserna, men många gånger ser förvaltarna genom fingrarna så länge det inte kommer in klagomål från allmänheten.
De nya långa stigcyklarna verkar ha svårt att följa gamla kurviga stigar och nu har många stigar en rakare alternativ linje. Eller är det Strava stress/fusk?

Jo, och var man då hamnar på skalan mellan tillsägelse från sur gubbe och allmänfarlig ödeläggelse TROR jag beror delvis på hur långt från stan vi är och dels självklart på skyddsvärdet för gräset vi förstör.

Svenmpa

Medlem
De regler som finns för reservatet ifråga nämner inget om regler för cykling, enbart förbud mot motorfordon.

Det är ju ingen big deal så att det inte går att cykla på en liten passage, jag tyckte bara det vore kul om det skulle gå att cykla hela vägen. För ja, det är ena riktiga bumlingar som ligger på ett sådant sätt att man ta sig fram gåendes med viss ansträngning men man ska vara trialkunnig som tusan för att kunna cykla just där.

frippegubben

Aktiv medlem
Snitsla din tilltänka stig med (nergrävda?) äpplen så kanske du får hjälp av skogens djur att skapa en ny stig!
När vildsvinen har bökat upp en ny stig kan nog ingen ha åsikter om du cyklar där sen...

hm

Aktiv medlem
Om inte reservat har några specillea cykelregler gäller väl vanliga allemansrätten. Och då får du cykla vart du vill i hela skogen . Men inte så ofta så der blir en stig....

hm sa:
Om inte reservat har några specillea cykelregler gäller väl vanliga allemansrätten. Och då får du cykla vart du vill i hela skogen . Men inte så ofta så der blir en stig....
Man får cykla/promenera röra sig vart som helst även i ett naturreservat men man får absolut skapa egna stigar/leder som visuellt blir kvar pga att du ändrat i naturen.
Som en jämförelse så får du egentligen inte flytta ens på en vindfallen gren, den ska ligga där tills den antingen multnar eller flyttas av naturen själv.

Brottet rubriceras ofta som skadegörelse och påföljden böter och i vissa fall även fängelse.

Varje naturreservat är reglerat i den aktuella kommunen och föreskrifter finns att tillgå från kommunen, oftast direkt från deras hemsida.

Cykla med sunt förnuft och värna om naturen så går det säkert bra.

Som många varit inne på så kolla föreskrifter och skötselplan för det aktuella reservatet. Ta sen kontakt med förvaltaren och den kommun eller län som beslutar om reservatet och presentera en genomtänkt och hållbar lösning.
Att klampa in och göra egna stigar, speciellt i reservat, är helt och hållet kontraproduktivt och ger bara vatten på kvarnen för de som vill förbjuda stigcykling och ta bort cykling ur allemansrätten.

ooms

Aktiv medlem
olle/frost sa:
Som många varit inne på så kolla föreskrifter och skötselplan för det aktuella reservatet. Ta sen kontakt med förvaltaren och den kommun eller län som beslutar om reservatet och presentera en genomtänkt och hållbar lösning.
Att klampa in och göra egna stigar, speciellt i reservat, är helt och hållet kontraproduktivt och ger bara vatten på kvarnen för de som vill förbjuda stigcykling och ta bort cykling ur allemansrätten.
+1

Wst

Medlem
olle/frost sa:

Facit på alla funderingar i tråden.

Jag cyklar själv såklart, men bor också på ett ställe där det cyklas mycket till mångas förtret. Jag tänker ofta på att just cyklister är fantastiska på att reta upp andra människor med sitt beteende. De överglänses väl bara av moppe-gängen med tillhörande fiddysar. Fast av grannarna klumpas Mamils och moppepojkar ofta ihop.

En gubbe med MTB och utrustning anno 1995 (frigolithjälm och neonlycra galore) gjorde en OTB in på vår tomt och var förgrymmad över att nån hade byggt ett hus på hans träningsslinga. Huset byggdes ´14... och innan det var det en sommarstuga och stigen var på mark lika privat då som nu... Arrangören till ett MTB-lopp i trakten fick gå ut med en skarp uppmaning att inte cykla banan annat än på tävlingen eftersom den delvis går över privata tomter och annan privat mark. Folk fick mjölsyratröskeltränande lycramän i grillarna...

hm

Aktiv medlem
Hankthebikedad sa:
hm sa:
Man får cykla/promenera röra sig vart som helst även i ett naturreservat ....
....

Varje naturreservat är reglerat i den aktuella kommunen och föreskrifter finns att tillgå från kommunen, oftast direkt från deras hemsida.

Får inte riktigt ihop ditt svar..
I tex alla sthlm Naturreservat är det som du säger reglerat och cykelförbud i alla reservat utom på cykelvägar som går igenom.

Scut

Aktiv medlem
Alfakrull sa:
Om du tror att det finns intresse från fler att det ska finnas ett mer lättframkomligt alternativ är det väl bara att fråga om de som förvaltar reservatet håller med? Erbjud dig att göra arbetet själv så har du större chans att få ett ja. Får du ett nej så klarar du nog alldeles utmärkt att bära/leda cykeln en liten bit. Eller teknikträna tills du tar dig förbi.
+42

marr

Moderator
Forumvärd
Hankthebikedad sa:
Man får cykla/promenera röra sig vart som helst även i ett naturreservat men man får absolut skapa egna stigar/leder som visuellt blir kvar pga att du ändrat i naturen.
What? Nej. Du måste glömt ett inte?

hm sa:
Får inte riktigt ihop ditt svar..
I tex alla sthlm Naturreservat är det som du säger reglerat och cykelförbud i alla reservat utom på cykelvägar som går igenom.

Nja, i vissa naturreservat i Stockholms län är det så, men inte i alla. I vissa reservat är det tillåtet att cykla på vissa stigar. Exempelvis i Bogesund så är det tillåtet att cykla på vissa anvisade stigar, på Lovön är tillåtet att cykla på exempelvis Fornstigen, i Nackareservatet finns skrivelsen att det ät tillåtet att cykla på "anlagda vägar och stigar" vilket ju lite av en tolkningsfråga och som vi (Stockholms stigcyklister och förvaltaren) utnyttjar för att få till ett antal uppmärkta stigar. Vi, Stockholms stigcyklister och Cykelfrämjandet, jobbar också tillsammans med länsstyrelsen och vissa kommuner för att se över de lokala reservatsförordningarna och skrivelser i nya för att inte stänga ute en stor del av friluftsutövarna, dvs oss stigcyklister, från att uppleva naturen och kulturlandskapet.
Men som sagt, inte så enkelt att cykling bara är tillåten på grusvägarna i alla naturreservat i Stockholmsområdet.

frippegubben

Aktiv medlem
Wst sa:
En gubbe med MTB och utrustning anno 1995 (frigolithjälm och neonlycra galore) gjorde en OTB in på vår tomt och var förgrymmad över att nån hade byggt ett hus på hans träningsslinga.

Känner mig lite träffad av den kommentaren, även om det inte var jag i det aktuella fallet. Jag cyklade en kväll med lampa och följde en stig (som jag trodde jag cyklat tidigare) när jag plötsligt märkte att det blivit väldigt platt och fint. När jag tittar upp är jag inne på nåns gräsmatta! Jag hade följt en stig, cyklat över deras komposthög och fortsatt stigen de använde för att tömma trädgårdsavfall genom deras häck in på tomten. Bara att lite snopet vända och smyga ut genom häcken igen!

Topp