Regnbyxor till jeanspendling

Rattnalle

Aktiv medlem
På förekommen anledning nu när vädret senaste veckan pendlat mellan ösregn och solsken var 30:e sekund ungefär men innan det går över till regn 24/7.

Vad finns det för vettiga regnkläder att pendla kortare sträckor i med civila kläder under? Jag har fem kilometer till jobbet och ibland är det praktiskt att kunna göra något kortare ärende utan att bli blöt på den mellanliggande resan.

Jacka har jag en fullt duglig men tips på matchande sådana ska också övervägas.

Kravspec byxor:
Långa ganska smala ben, jag har 91cm innerben ner till golvet och har typ 31/34-35 i byxor. Jag vill att byxan går ner över skaftet på ett par halvhöga skor så att det inte rinner in. Även när jag trampar så att knät är böjt.
Går de att dra åt nedtill med något kardborreband eller nåt så att vaden blir tightare är det en bonus.
Ska kunna hålla mig torr i intensivt regn i typ tjugo minuter. Längre än så så är det helt OK om jag blir lite fuktig bara det inte rinner in.
Inte vara helt täta. Jag har en cykelregnjacka från Stadium som är gallontät och den blir fuktig på insidan. Bra membranplagg brukar jag inte uppleva det i.

Som jag ser det finns en miljard byxor som uppfyller mina tekniska funktionskrav. Det är primärt storlekskravet som gör att jag rådfrågar kollektivet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Arnesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Dessa använder jag:
> https://itaboutdoor.se/klader/regnklader/t-p-packa
> way-byxa.html
> Du får väl kolla måtten men jag har långa ben
> och det funkar bra.

Enligt storlekstabellen är de inte i närheten av långa nog i de mindre storlekarna. Deras långa storlek ser ut som om den hade funkat skapligt men de finns ju inte i den. Men det vore å andra sidan inte första gången en storlekstabell är lite kass.

McOla

Aktiv medlem
Den storlekstabellen stämmer inte för de byxorna skulle jag säga. Jag har ett par M och har 84 cm grenmått och tycker de funkar i benlängd.
De är dock rätt breda över stuss och lår vilket gör att de ser ut som ridbyxor när man spänner år kardborrebanden runt vaderna. ;-)

//Ola

Rattnalle

Aktiv medlem
McOla skrev:
> Den storlekstabellen stämmer inte för de byxorna
> skulle jag säga. Jag har ett par M och har 84 cm
> grenmått och tycker de funkar i benlängd.
> De är dock rätt breda över stuss och lår
> vilket gör att de ser ut som ridbyxor när man
> spänner år kardborrebanden runt vaderna. ;-)
>
> //Ola

Jag behöver alltså 5cm till i storlek S eller M. Fixar de det även i tramptaget?

Sen skulle jag ju prioritera slimmade byxor om jag får välja.

Kan tillägga att jag inte är särskilt priskönslig men att det inte behöver vara dyrt bara för att.

Steel is Real

Aktiv medlem
Jag pendlar i jeans oavsett väder. Drar bara på ett par damasker om det ösregnar. Kör med Lewis cykelspecifika jeans (Lewis commuter 511) Finns på nätet eller på utvalda Lewisbutiker eller på ATR i Sthlm. Klockrena jeans som är vattentåliga & lite stretchiga. Ser ut som vanliga jeans och funkar på kontoret. Finns även i chinos.

Skogsgubben

Aktiv medlem
Jag brukar också jeanspendla ungefär samma distans.
Om jag ändå måste trassla med regnkläder, tycker jag att det är lika enkelt att byta om till cykelkläder och slänga ner jeansen i ryggsäcken.
Behöver inte ens vara cykelkläder. Bara några brallor som torkar snabbt.
Regnkläder gör mig svettig.

Rattnalle

Aktiv medlem
Steel is Real skrev:
> Jag pendlar i jeans oavsett väder. Drar bara på
> ett par damasker om det ösregnar. Kör med Lewis
> cykelspecifika jeans (Lewis commuter 511) Finns
> på nätet eller på utvalda Lewisbutiker eller
> på ATR i Sthlm. Klockrena jeans som är
> vattentåliga & lite stretchiga. Ser ut som
> vanliga jeans och funkar på kontoret. Finns även
> i chinos.

Jag har redan dylika. Men vattentåliga var de inte ens före första tvätten, inte det minsta. Färgade av sig som inget annat par jeans jag haft innan de åkt tre-fyra varv i maskinen. Men de är sköna, återstår att se hur slittåliga de är.

Det är inte att jeansen blir blöta på väg till jobbet som stör egentligen utan när jag ska göra något ärende på vägen hem eller cykla till ett möte som jag vill ha regnbyxor. Vore gött att slippa få blöta skor och strumpor också.

REO

Medlem
Jag köpte ett par billiga på XXL (Stromberg om jag minns rätt), bra längd, kardborrejustering vid vid fötterna samt den trevlig funktionen med hela dragkedjor på sidorna Matchar dina krav på andning (ej galoniga) och pallar lätt 15 minuter i spöregn, men direkt slimmade är dom inte.

Aliide

Ny medlem
Behöver jag någon gång regnbyxor har jag sedan jag endast cyklade på gammal treväxlad damcykel med kedjeskydd ett par goretex paclite brallor, väger ingenting och går att rulla ihop till ingenting men är totalt regntäta utan att man blir blöt innifrån istället. Är ju inte särskilt fladdriga heller så de går faktiskt att använda på cykel utan kedjeskydd (och när man går etc, typ när man behöver regnkläder helt enkelt). Än så länge på året så har det typ räckt med regntät jacka, man kommer ändå fram som en blöt katt. Torkmöjlighet på jobbet och arbetskläder. Ösregnar och det blir det raka vägen hem utan ärenden.

Råkar just se på aktuellt, ska nog ändå packa ner regnkläder...

Aliide

Ny medlem
Rattnalle skrev:
> Jag hade ju väntat mig att det skulle hagla in
> regnbyxor i Rapha-prisklass här. Nu blir jag lite
> besviken :)

Kan väl villigt erkänna att Tierra goretex paclite inte var gratis... Inte jackan heller (men den används desto mer, goretex active. Ofodrad skaljacka, skitbra vinterjacka beroende på vad man har under, lång rygg och kort fram)

salle

Aktiv medlem
nisseson skrev:
> Inget för trådskaparen som vill ha riktiga
> regnbyxor, men såhär
> http://www.rainlegs.com/en/home löser jag
> jeanspendlandet vid regn (7km).

+1. Smidiga att alltid ha med sig i väskan. Tar minimalt med plats.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Haglöfs l.i.m. har jag ie testat men de borde kunna funka.
Arcteryx brukar gå att hitta i lånnga smala modeller, nån av derass lätta GT-byxor. De har ju även en 'cykel/commuter'-line. Så har du ett dyrt alternativ också :)

pdal

Aktiv medlem
odbro skrev:
> http://www.vaude.com/en-GB/Products/Clothing/Pants
> /Men-s-Drop-Pants-II-black.html
>
> Medföljer lite förvaringspåse och ligger
> nästan alltid i väskan. 190g. Finns i
> long-modeller som borde passa fint även om man
> vill att de ska gå riktigt långt ner.

Har också dessa. Lätta, tar lite plats, så det stör aldrig att de ligger i väskan. Bra med två kardborreband för underbenen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag ska kolla på Vaude. Deras långa storlek ser ut att kanske kunna funka. Har slängt iväg ett mail till dem för att fråga hur de mäter benlängd för säkerhets skull.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer