Rejmos - livslängd och reparation.

dabac

Aktiv medlem
En av ledningsbanorna i själva elementet brast häromdagen. Kanske max fick ihop 200 drifttimmar innan det här hände. Ändå kan man ju tycka att livet i en cykelsko(med minimala böjningar i sulan) borde vara rätt gynnsamt jämför med hur mycket en vanlig sko böjer sig.
Verkar förresten inte som om sulböjningen är den stora boven, utan att elementet är platt och blir lite skålformat när man står och trampar ner det i en mjuk innersula.
Nåja, det gick att fixa genom att skrapa lite på plasten på båda sidor brottet och lägga en lödpärla över sprickan. Sen lade jag en rejäl valk av smältlim över rynkan för att förhoppningsvis stoppa elementet från att vecka sig där.

tobiascyklar

Aktiv medlem
En av ledningsbanorna i själva elementet brast häromdagen. Kanske max fick ihop 200 drifttimmar innan det här hände. Ändå kan man ju tycka att livet i en cykelsko(med minimala böjningar i sulan) borde vara rätt gynnsamt jämför med hur mycket en vanlig sko böjer sig.
Verkar förresten inte som om sulböjningen är den stora boven, utan att elementet är platt och blir lite skålformat när man står och trampar ner det i en mjuk innersula.
Nåja, det gick att fixa genom att skrapa lite på plasten på båda sidor brottet och lägga en lödpärla över sprickan. Sen lade jag en rejäl valk av smältlim över rynkan för att förhoppningsvis stoppa elementet från att vecka sig där.

200 drifttimmar är mycket mer än jag får ut av rejmo :-)
Har inte fått motsvarande reparation att funka heller, men kanske inte varit noggrann nog

Mitt lager börjar ta slut och funderar på att bygga något själv som Anders, om det går att få tunt nog till slalom pjäxor. (https://happyride.se/forum/threads/vaermesulor-diy.11793/)

dabac

Aktiv medlem
200 drifttimmar är mycket mer än jag får ut av rejmo :-)
Har inte fått motsvarande reparation att funka heller, men kanske inte varit noggrann nog

Mitt lager börjar ta slut och funderar på att bygga något själv som Anders, om det går att få tunt nog till slalom pjäxor. (https://happyride.se/forum/threads/vaermesulor-diy.11793/)
Vill nog hävda att AJ har plagierat mig:https://www.utsidan.se/forum/threads/goera-elvaermesulor.23335/
Metoden bygger i princip inget på höjden.
Men numera föredrar jag att använda industriella element:https://www.backercalesco.com/download/18.7eaaf72c1624748bff816977/1522149252159/Stock foil.pdf
En av 50x50mm varianterna ger lagom effekt från 3,6V. Bra resultat, mindre kladd.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Backer Calesco grejerna verkar grymma. Jag har faktiskt någon variant , skoformat i nån låda som jag inte använt. Minns inte var jag köpte den. Vet du var man får tag på dom? Kanske ringa fabriken?

dabac

Aktiv medlem
Backer Calesco grejerna verkar grymma. Jag har faktiskt någon variant , skoformat i nån låda som jag inte använt. Minns inte var jag köpte den. Vet du var man får tag på dom? Kanske ringa fabriken?
Den här personen hade jag kontakt med senast:
Magnus Winterwild
Production Planning & Logistics

Direct: +46 (0) 220 45 343

Mobile: +46 (0) 721438253

dabac

Aktiv medlem
Backer Calesco grejerna verkar grymma. Jag har faktiskt någon variant , skoformat i nån låda som jag inte använt.
Backer-Calesco är de som tillverkar elementen som Rejmo sålde. Sist jag provade så gick det fortfarande att köpa de sko/fotformade elementen därifrån. Det var inte så attraktivt dock. Dels den (för mig) korta livslängden på elementen, dels priset. Eller om det var ngt med minimiorder. Minns inte riktigt.
Hursomhelst så började jag köpa kvadratiska industrielement istället, som har hållit bättre till jämförbar kostnad.

tobiascyklar

Aktiv medlem
de har denna bild på hemsidan

1611139835928.png

det skulle vara något... men de känns inte vid att de har en sån produkt. Inte så lätta att ha att göra med, men de har ju ingen konsumentverksamhet. Säger till om jag och vad jag lyckas beställa och vad det kostar.

dabac

Aktiv medlem
de har denna bild på hemsidan

Visa bilaga 465499

det skulle vara något... men de känns inte vid att de har en sån produkt. Inte så lätta att ha att göra med, men de har ju ingen konsumentverksamhet. Säger till om jag och vad jag lyckas beställa och vad det kostar.
Jag ser ingen orsak att prova de där. De är lika stora som elementen i förpackningarna som Rejmo sålde. Så det verkar väldigt sannolikt att de kommer påverkas på samma sätt och ge samma oimponerade livslängd.
Det uppstår veck, skrynklor i filmen som bär ledningsbanan, som sen går av.
Jag kommer fortsätta med de kvadratiska industrielementen så länge jag kan få tag i dem. De ryms framför böjzonen och håller längre.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Jag ser ingen orsak att prova de där. De är lika stora som elementen i förpackningarna som Rejmo sålde. Så det verkar väldigt sannolikt att de kommer påverkas på samma sätt och ge samma oimponerade livslängd.
Det uppstår veck, skrynklor i filmen som bär ledningsbanan, som sen går av.
Jag kommer fortsätta med de kvadratiska industrielementen så länge jag kan få tag i dem. De ryms framför böjzonen och håller längre.

de är ju inlindade i plats och skulle kunna vara mer hållbara - det tror jag dom är. Men det kanske jag aldrig får veta :-) Det verkar som att jag kommer få tag på några industrielement och kanske ett par rejmosulor också, de hade några över.

dabac

Aktiv medlem
de är ju inlindade i plats och skulle kunna vara mer hållbara - det tror jag dom är. Men det kanske jag aldrig får veta :-) Det verkar som att jag kommer få tag på några industrielement och kanske ett par rejmosulor också, de hade några över.
Alltså, om du GILLAR original-Rejmo så har jag några jag kan sälja.

dabac

Aktiv medlem
När du kör 50/50 element, kopplar du bara på batterier eller förstärker du dem på något sätt?
Vad menar du med ”förstärker”, mekaniskt eller elektriskt?
Jag drar trådarna genom sulan, skarvar till extra mjuk kabel i hålfoten. Sen en kontakt som ansluter till en Li-Po cell i en hållare jag fäster kring underbenet.
8F812817-5FFF-491B-A075-366085502A7B.jpeg

tobiascyklar

Aktiv medlem
Vad menar du med ”förstärker”, mekaniskt eller elektriskt?
Jag drar trådarna genom sulan, skarvar till extra mjuk kabel i hålfoten. Sen en kontakt som ansluter till en Li-Po cell i en hållare jag fäster kring underbenet.
Visa bilaga 468240

Menar om fäster dom i något, tex sula.
Jag tänker testa mina lösa, inte nåt att bygga på i slalompjäxor.

Första test klart. Jag är verkligen amatör :-)
Men plusgrader i fjällen 😭 i februari. Vad händer.
IMG_20210228_120750.jpg

dabac

Aktiv medlem
Menar om fäster dom i något, tex sula.
Som sagt, jag trär sladdarna genom sulan. Sen använder jag bara det självhäftande lagret på baksidan. Rejmos är lite tjockare, så där har jag lagt en sträng smältlim för att göra övergången mellan sula och element mindre skarp.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Som sagt, jag trär sladdarna genom sulan. Sen använder jag bara det självhäftande lagret på baksidan. Rejmos är lite tjockare, så där har jag lagt en sträng smältlim för att göra övergången mellan sula och element mindre skarp.

Jag har dom lösa utan sula. Vi delar dom i familjen.

Testade en helt hembyggd också, med kanthaltråd. Fyrpack batteri lockar :-)
IMG_20210228_150806.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer