Rek kolfiberhjul 29" MTB (& allmän lättning av Trek Top Fuel 9.7 2019)

Johan7201

Aktiv medlem
Hej!
I dagsläget sitter det Bontrager Comp Alu hjul (2100gr) på min Trek Top Fuel 9.7 (2019).
Men nu vill jag lätta cykeln! 🙂
Bontrager har sina PRO-modeller som väger in på 15-1600g beroende på spec.
Men det finns säkerligen andra som är lättare/bättre/mera prisvärda.
Så vad rekommenderar ni? Det är en djungel att söka sig fram i, och hoppas därför att ni kan bringa ljus i mörkret!
Att bygga själv känns inte som ett alternativ som jag ser det nu.
För info: denna kassett sitter på nu, SRAM XG-1230 Eagle, 11 – 50, 12-delad, utifall det påverkar.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning Johan

Spacekitty

Aktiv medlem
Se till att nya hjulen har XD body, då kan du byta till lättare kassett när du ändå är i farten.

Johan7201

Aktiv medlem
Hej. Nej det behöver det inte nödvändigtvis. Vikten och hållbarhet har högre prio.

Hälsingland

Aktiv medlem
Hej. Nej det behöver det inte nödvändigtvis. Vikten och hållbarhet har högre prio.
Jag är dålig på tyska men det är ju rätt enkelt att välja efter vilken vikt man vill ha på den sidan och se vad priset blir. 8000:- för 1400gram bör vara rätt billigt, jag betalade 7500:- för mina SL A på TCM.

Ustzeust

Aktiv medlem
Slowbuild verkar ha mycket mer i lager än vad dom har på hemsidan.
Beställde sla30 med 350 nav, fick mail om att dom var fälgen var slut och att jag kunde få antingen eg30 eller xm481 och 50euro prisavdrag.

NLC

Aktiv medlem
Under 1400 gram för hjul med 25 mm innerbredd på fälgen och priset skjuter iväg rätt ordentligt. Även om det så klart också finns dyra hjul som väger mer än 1400 gram

konscious

Aktiv medlem
Köp kinahjul med bättre nav och ekrar. lightbicycle kan customisera.

Johan7201

Aktiv medlem
Är det här för ett hjulset? 529Euro med newmen och xd.
Kvalite??

Jag tyckte inte att lightbicycle blev så billigt när allt adderades på under konfig.
/J

Raggamuffin

Aktiv medlem
Crest var ömtåliga förr men nya modellen är rimligtvis lite bättre.

Lightbicycle är inte så billigt då kolfiberhjul inte är billigt. En fördel är att man kan bygga som man vill och ändå komma undan rätt många tusingar mot systemhjul.

Johan7201

Aktiv medlem
Okej.
Detta alternativ är likvärdigt i vikt och pengar.
Fast newmen xa25or som länkades till ovan med xd är på rea för 600Euro. Helt okej val också.

Jensen

Aktiv medlem
Crest hade i alla fall jag undvikit. Speciellt om hållbarhet är en viktig kategori.
Kompis köpte hjul från allebike, Newmen nav, aero lite ekrar och xa25 fälgen. 1401 gram inkl tejp (exkl tubeless ventil). 650 eurosar

Spacekitty

Aktiv medlem
Okej.
Detta alternativ är likvärdigt i vikt och pengar.
Fast newmen xa25or som länkades till ovan med xd är på rea för 600Euro. Helt okej val också.
Tittar du bara på pris och vikt? Det är en väldigt smal fälg (22 mm) för MTB med dagens mått. 25 -30 mm siktar man på idag.

Johan7201

Aktiv medlem
Jag jmf med 23 som nuvarande fälg är. Fast 25 är nog bättre till 2.2-däcken.

yonsson

Aktiv medlem
Om målet är låg vikt så hade jag nog bytt lite annat först, trots snack om roterande massa.
Vevparti, från NX till Truvative Descendant: -380g
NX-kassett till Sunrace: -137g
Kolfiberstyre: -120g

Raggamuffin

Aktiv medlem
Om målet är låg vikt så hade jag nog bytt lite annat först, trots snack om roterande massa.
Vevparti, från NX till Truvative Descendant: -380g
NX-kassett till Sunrace: -137g
Kolfiberstyre: -120g
Fast ändå, hjul på 2100 är horribelt :) Den vikten kommer göra skillnad på riktigt.

Johan7201

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Johan7201

Aktiv medlem
Cykeln är en TRek Top Fuel 9.7. Vägde in på 13,3kg igår, med div kringutrustning (sadelväska, dropper post mm). Under 12 är målet ;)

Johan7201

Aktiv medlem
Ett par av dessa och tubless drar ner vikten oxå.
Vad är att föredra, 2,1 eller 2,25? Jmf med 25mm fälg och rent allmänt.
Det här blir en bra tråd om hur lättning spårar ur hahaha

NLC

Aktiv medlem
Tittar du bara på pris och vikt? Det är en väldigt smal fälg (22 mm) för MTB med dagens mått. 25 -30 mm siktar man på idag.
Man kan också ta bort vag fjärde Eket
Styre kommer bytas, liksom kassett till GX. Vevparti får väntas med.
GX alternativ? https://www.bikester.se/sram-xg-1275-gx-eagle-kassett-12-vaxlad-M458925.html?cgid=37132
Fast denna verkar ok oxå: http://www.sunrace.com/en/products/detail/csmz90
NX har stålklinga, GX har aluklinga - att behålla veven och bara byta klingan bör spara ~65 gram, GX-vevarna ger ca 10 gram till.

NLC

Aktiv medlem
Ett par av dessa och tubless drar ner vikten oxå.
Vad är att föredra, 2,1 eller 2,25? Jmf med 25mm fälg och rent allmänt.
Det här blir en bra tråd om hur lättning spårar ur hahaha
Välj inte däck efter vikt. Välj däck efter vilka egenskaper du behöver. Annars finns det nog lätta CX-däck du kan slänga på om det bara är för att få en roligare siffra på vågen.

Johan7201

Aktiv medlem
Välj inte däck efter vikt. Välj däck efter vilka egenskaper du behöver. Annars finns det nog lätta CX-däck du kan slänga på om det bara är för att få en roligare siffra på vågen.
Bra punkt.
Jag kör mest när det är torrt ute. Stigar, grusvägar.
Stock och sten händer ibland.
Men rätt ut leran blir det inte om det inte är ofrivilligt.
Något som rek utifrån ovanstående?
Jag kommer även ha kvar de gamla hjulen, Bontrager XR2 team issue, de har lite mer mönster i jmf?

NLC

Aktiv medlem
Cykeln är en TRek Top Fuel 9.7. Vägde in på 13,3kg igår, med div kringutrustning (sadelväska, dropper post mm). Under 12 är målet ;)
Storlek?

Om man är inne på att lätta sin cykel bör man ha en plan, se t.ex. https://forums.mtbr.com/weight-weenies/*new*-official-weight-weenies-f-q-949497.html för input på vilka delar som man kan byta "billigt" och vilka som kostar (betydligt) mer per sparat gram. Gör en tabell över alla delar, väg dem och fundera på hur mycket lättare det kan bli till rimlig kostnad. Till det kommer funktion, någonstans blir även en XC MTB för klen för att fylla sitt syfte om den konsekvent går på ultimat WW-diet.

Jag skulle börja med ett par lättare (och troligen bättre) hjul med 25-30 mm innerbredd, t.ex. Newmens SL X.A. 25 och samtidigt överväga byte till XT/XTR eller SRAM GX/XX1 för att slippa bojsänket till NX-kassett.

Några delar är både enkla och billiga att byta som t.ex bromsskivor, grepp eller att konvertera till slanglöst från mambatjocka slangar.

Johan7201

Aktiv medlem
Tack NLC. 19,5 i storlek.
Newmen, lämpliga däck, slanglöst och GX är en bra plan.
Samt styre och sadel hehe
Let´s go crazy!

yonsson

Aktiv medlem
Så här har det gått för mig. Har inte bytt primärt för att få ned vikten dock utan det har varit sekundärt. Byte av bakhjul var för att få högre POE.

Vikt
Styre: -122g
Bakhjul: -172g
Stam: ~150g vs 122g = -28g
NX-kasett: 538g - Sunrace: 401g= -137g
DMR oioi Sadel: 320g-270g= -50g
NX vevparti: 1012g - Truative Decsendant Carbon: 632g= -380g

TOT = -889g

Sam00

Aktiv medlem
Jag är inne på att beställa Hunt 25mm för 400euro. De väger 1630g och har bra rykte. Är det nån här som kör på Hunt?

Sen har de 30mm 1830g och 449euro också. Allt fraktfritt.

Johan7201

Aktiv medlem
Så här har det gått för mig. Har inte bytt primärt för att få ned vikten dock utan det har varit sekundärt. Byte av bakhjul var för att få högre POE.

Vikt
Styre: -122g
Bakhjul: -172g
Stam: ~150g vs 122g = -28g
NX-kasett: 538g - Sunrace: 401g= -137g
DMR oioi Sadel: 320g-270g= -50g
NX vevparti: 1012g - Truative Decsendant Carbon: 632g= -380g

TOT = -889g
Härligt - jag får sätta upp en likadan lista vad det lider :-)

Är vevpartiet utbytbart rakt av?

Transwave

Aktiv medlem

Lenny

Ny medlem
cyklar du XC eller mer endurolikt?

Lätta hjul är fantastiskt och gör mycket större skillnad på cykeln än alla andra uppgraderingar. Fastna inte på bara fälg allt annat väger oxå inte minst däcken. Tubeless är ett måste enligt mig. Lätta alufälgar (under 400g) är ofta veka.

Jag cyklar oftast på hjuL kring 3kg för ett komplett hjulset. Däcken är det som påverkar mest 300-1500g.

Allt blir en kompromiss mellan vikt, grepp och pris. Hållbarhet är sällan ett problem om man inte går på Riktigt extrema hjul.

Jag väljer oftast hjul 1200-1300g (måste vara carbon vid dessa vikter) och däck 400-600g.

Breda fälgar och däck är en trend men detta väger såklart extra.

Jag har provat 1200g 23mm, 1300g 25mm och 1500g 30mm...

För XC om det inte är halt väljer jag alla dagar i veckan lättaste. Allteftersom greppet blir viktigare och cyklingen extremare bredare fälg och däck. Hållbarhet blir en faktor om cyklingen blir Endurolik. Jag cyklar en hel del i Alperna utan problem med lätta hjul.

Ett bra köp enligt mig är 25-27mm breda carbon helst under 1400g. Vill man komma undan billigare skulle jag först gå ner på lite smalare och sedan gå upp till 1500g.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Finns det några fördelar med kolfiberfälg egentligen som man märker i parktiken, om vikten mot en motsvarande fälg i alu är i stort sätt lika?
Jag är nog inte rätt person att svara på det, jag hade kolfiberhjul på mina förra hoj och dom var najs. Men jag märker inget nedbyte till mina SL A 30mm från newmen. Jag hade en 27,5+ hoj innan så det blir ju lite väl stor skillnad kanske mot att köra 29" nu för att jämföra rakt av. Men båda var styva och fina, jag hade Bontrager 40mm kolfiberhjul på den gamla.

Johan7201

Aktiv medlem
cyklar du XC eller mer endurolikt?

Lätta hjul är fantastiskt.
Jag cyklar oftast på hjuL kring 3kg för ett komplett hjulset. Däcken är det som påverkar mest 300-1500g.

Allt blir en kompromiss mellan vikt, grepp och pris. Hållbarhet är sällan ett problem om man inte går på extrema hjul.

Jag väljer oftast hjul 1200-1300g (måste vara carbon vid dessa vikter) och däck 400-600g.

Breda fälgar och däck är en trend men detta väger såklart extra.

Jag har provat 1200g 23mm, 1300g 25mm och 1500g 30mm...

För XC om det inte är halt väljer jag alla dagar i veckan lättaste. Allteftersom greppet blir viktigare och cyklingen extremare bredare fälg och däck.
Som jag skrev tidigare, tänk cykelvasan med någon enstaka utflykt i sämre underlag...:
Jag kör mest när det är torrt ute. Stigar, grusvägar.
Stock och lite stenigt händer ibland.
Men rätt ut leran blir det inte om det inte är ofrivilligt.
Något som rek utifrån ovanstående?
Jag kommer även ha kvar de gamla hjulen, Bontrager XR2 team issue, de har lite mer mönster i jmf?

Johan7201

Aktiv medlem
Ikväll får jag nog göra en summering av all bra info som ni bidragit med. Tacksam :love:

manneblask

Aktiv medlem
Jag är inne på att beställa Hunt 25mm för 400euro. De väger 1630g och har bra rykte. Är det nån här som kör på Hunt?

Sen har de 30mm 1830g och 449euro också. Allt fraktfritt.
Jag kör Hunt TrailWide 30mm. Mycket nöjd med prestanda, look och vikten. Har i överlag bra upplevelse med Hunt som företag och leverans.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer