Rek kolfiberhjul 29" MTB (& allmän lättning av Trek Top Fuel 9.7 2019)

Johan7201

Aktiv medlem

Freddie L

Aktiv medlem
Köp inte mindre innermått än 25mm. Helst större.

Slowbuild har ett hjulpar som sticker ut lite från mängden, en väldigt lätt fälg med 28mm inner. Jag har kollat mycket Xc-hjul sista halvåret, och det är det mest intressanta oavsett prisnivå jag hittat. Jag köpte ett annat från Kina med ytterligare bredare fälg, men det är nästan så jag ångrar mig. Det är dyrt, säkert rejält över din budget, men jag måste bara nämna det. Hjul köper man sällan, spara ett tag till och slå till kanske?

Johan7201

Aktiv medlem
Okej. Men funkar det med 2.1" däck och säg 29mm fälg?
Idag har jag 23mm och 2.2",vilket cykeln köptes med.

Freddie L

Aktiv medlem
Nej, inte så bra kanske. 2,25 går bra. Nu blir jag lite osäker vad syftet är? Att bara lätta så mycket som möjligt? Eller få cykeln bättre och lättare? Man ser väldigt få (vuxna) som kör 2,1 däck idag. 2,25-2,35-2,4 är ju så mycket bättre.

Johan7201

Aktiv medlem
Nu har jag köpt 2.1 redan. Och syftet är lätt cykel. Jag har svårt att se hur det kommer bli sämre när jag cyklar mest snällt underlag. Har inga värre ambitioner på MTBn. Cyklar även racer, men löptränar mest. Så kul att komma ut i skogen på en rapp mtb är planen.

Johan7201

Aktiv medlem
Mejl från R2... grejerna är skickade!
Och istället för att ta bort XC4-pedalerna, så fick jag ett par XC8or istället till samma pris hehe
Blir intressant att se hur de matchar XC6.
Nu måste jag komma till beslut om hjulen :unsure:

NLC

Aktiv medlem
XC8orna är ju goa men även om de är i "carbon" så är de inte avsevärt lättare än XC4/6 (fast kanske lite blingigare). Ang hjulen så är väl XR391 ett likvärdigt val mot X.A.25 för ungefär samma pengar - med kolfiberfälgar hamnar du på en lite annan prisnivå ;-)

Spacekitty

Aktiv medlem
Hur är Time XC* pedalerna när det gäller att rensa ur skräp och få fast fötterna när det är lite stökigt?

Snö som fryser till is, är en sorts skräp som inte fungerar bra med mina SPD-pedaler.

Senast ändrad:

Johan7201

Aktiv medlem
De är väldigt bra gissar jag. Luftiga och de gör själva väldigt mycket reklam om just den förmågan att inte få problem med skräp.

Johan7201

Aktiv medlem
Fälgar skickade från Slow build. Jag kommer ha en hel del att pyssla med nästa vecka :giggle:
Det blev Lucky Star Ultra med Newmen Gen2 och DT comp race ekrar. Lite stabilare konstruktion med de ekrarna

Johan7201

Aktiv medlem
Xc8 var hela 3g tyngre haha
Men matchar den röda cykeln betydligt bättre. Har bytt lite smått och gott, men hjulen kommer göra den största skillnaden.
Nuvarande vikt...
Sett till vad som är kvar att byta borde det försvinna ca 2kg till.
20200609_221512.jpg
20200609_221611.jpg

glitch

Aktiv medlem
De där slowbuildhjulen med xa25 är svinbra.
Har två par som funka kalas till allt från grus till hellasenduro. Med kampanjpriset oslagbara. Med så smala däck finns ingen anledning alls att köra bredare fälg.
Jag har kört allt mellan 2.25-2.5 på xa25 fälgen och jag har även bredare hjul men xa25 är mina absoluta favoriter.

Hälsingland

Aktiv medlem
De där slowbuildhjulen med xa25 är svinbra.
Har två par som funka kalas till allt från grus till hellasenduro. Med kampanjpriset oslagbara. Med så smala däck finns ingen anledning alls att köra bredare fälg.
Jag har kört allt mellan 2.25-2.5 på xa25 fälgen och jag har även bredare hjul men xa25 är mina absoluta favoriter.
Jag ska nog köpa ett par xa25 jag också och ha sla30 till park etc. Fint att kunna skala av ca 300 gram på hjulen för den rimliga slanten.

Freddie L

Aktiv medlem
300 gram på hjulen är mycket, Hälsingland. Men det är 5mm också (eller är det? jag inser hur fånigt det ser ut när jag skriver det! 😂 Hursomhelst känner man ju faktiskt skillnad).

Det Johan håller på med är ju nån slags viktminskning med viktminskningen som mål. Snabbt ska det gå. Jag vill argumentera för en lite långsammare och mer hållbar viktminskning om man ska bli nöjd på sikt. Du gillar väl 30i fälg för din vanliga cykling? Köp då ett lättare 30i-hjulpar! Är det inte lika billigt som de diskuterade hjulen ovan? Nej, men surfa runt på lite finhjul en månad tills du blir avtrubbad och tillslut är du redo att ”Jetzt kaufen”. Köp dyrt, cry once osv.

Kompromissa inte med funktion för lägre vikt. Absolut inte på däcken (eller fälgen som får däcken att fungera optimalt).

/Fredrik (nu nyktrare Ww, har slutat borra ur bakväxlar och stansa Raceking Racesport).

jonte987

Aktiv medlem
Var det inte det som var "vikt från" med de allra dyraste komponenterna?

Hälsingland

Aktiv medlem
300 gram på hjulen är mycket, Hälsingland. Men det är 5mm också (eller är det? jag inser hur fånigt det ser ut när jag skriver det! 😂 Hursomhelst känner man ju faktiskt skillnad).

Det Johan håller på med är ju nån slags viktminskning med viktminskningen som mål. Snabbt ska det gå. Jag vill argumentera för en lite långsammare och mer hållbar viktminskning om man ska bli nöjd på sikt. Du gillar väl 30i fälg för din vanliga cykling? Köp då ett lättare 30i-hjulpar! Är det inte lika billigt som de diskuterade hjulen ovan? Nej, men surfa runt på lite finhjul en månad tills du blir avtrubbad och tillslut är du redo att ”Jetzt kaufen”. Köp dyrt, cry once osv.

Kompromissa inte med funktion för lägre vikt. Absolut inte på däcken (eller fälgen som får däcken att fungera optimalt).

/Fredrik (nu nyktrare Ww, har slutat borra ur bakväxlar och stansa Raceking Racesport).
Klart så, men vet inte om det blir så mycket kompromiss att ha ett par xa25 med samma däck som jag har nu (29x2,4") på mina sla30. Och att 29x2,6" 1kgs däcken sitter på sla 30 och plockas fram när det är dags för mer rock´n roll. 25-30mm vet jag inte om jag märker så stor skillnad på.

Jag har inget bantningsmål på hojen, men just hjulen skulle vara najs att ha ett par lättare. Den rullar runt på 13,8kg nu med verktyg i ramen och extraslang+pump i Strl XL. När GX-kassetten är slut köper förmodligen en lättare, och eventuellt byter jag till X01 vevparti. Det och nya hjul ger väl ett halvkilo, skulle jag sen vilja ha ett par xc-däck att växla med finns det 400 gram till att plocka av jämfört med däcken jag har idag som väger 800 gram st.

Johan7201

Aktiv medlem
XA25 var restat i flera veckor, så jag valde Lucky Star ultra istället, med vanliga ekrar, istället för aero light - vi får se om jag ångrar mig. De är 1.3mm smalare. Men så har jag 2.1" däck.
Nyss levererade till dörren, så bilder osv kommer ikväll.

glitch

Aktiv medlem
Snyggt!

Gällande id25 vs id30, ja man märker skillnad, de smalare fälgarna väger mindre och är roligare att cykla på när det kommer till att trampa så fort det går för egen maskin. :)

Vad kostade hjulen till slut?

Johan7201

Aktiv medlem
Fälgbytet gav en prisreduktion, så 584euro. Väntar dock på återbetalningen än. 80euro billigare.
Totalt för hjulen inkl fälg, däck, gucka, ventiler, bromsskivor och kassett blev det 10766kr.
Jag har en första vägning på 13.54kg, men det inkl div saker som jag bara plockade bort. Div reflexer, lysen, extra slang mm. Men ser man till utförande nu och innan byte av delar är skillnaden 12.94-11.15=1.79kg.
Det vore skoj att hitta 200g till. Men det får vänta ett tag. Finns lite att hämta på vevpartiet tex.
Enklast sättet vore att skippa dropperpost, men den blir kvar.
Några saker som "jobbat emot" var däcken som vägde 75g mer än specat av leverantören.
Även några andra saker "gick åt fel håll" vid egen mätning.
Cykeln känns klart mycket rappare att cykla på och hantera rent allmänt.
Dock bara provat kort på tomten /gatan än så länge.

Senast ändrad:

Johan7201

Aktiv medlem
Cockpit från båda hållen.
20200613_084336.jpg
20200613_084403.jpg

Slutligen en "bonusbild" från det som gick mindre bra... i övrigt flöt allt på fint!
20200613_213441.jpg

Så där ser det ut när ett däck glider av och all gucka sprids under tryck! Och smäller högt gör det!! Skulle pumpa upp däcket ordentligt för att få det att poppa på plats. Bakdäcket var inga problem vid 3 bar. Men framdäcket gled över kanten vid 2.5bar ungefär. Lätt lomhörd hahaha. Så det blev ofrivillig städning av garaget. Stänk mest överallt.
Nu ska jag använda/utvärdera cykeln mera. Så får vi se om/när/vad nästa steg blir.

Johan7201

Aktiv medlem
Köpte du Garbarukkassetten på r2? Min gx är garanterat slut efter denna säsong och jag sneglar på en sådan.
Japp - det gjorde jag. Här är listan på alla delar/byten.
Skärmklipp.JPG

Totalt 2015g. Vilket inte riktigt stämmer med 1790g ovan. Men det beror nog mest på att jag inte vägt cykeln i alla skeden. Slarvigt, men det är ändå slutvikten som är facit.

Krp

Ny medlem
FYI: Har ett lätt begagnat Sram XX1 Gold vevparti till salu. 175mm, DUB, boost. PM vid intresse.

Johan7201

Aktiv medlem
Nu har jag kört en kort sväng i skogen! Attans vilken skillnad mot innan. Som natt o dag!
Rapp och lätt. Kvick i hanteringen. Det blev roligt på riktigt att cykla :-)
Nya däcken fungerade bra. Fäste och kontroll i kurvorna.
Jag är nöjd!

Johan7201

Aktiv medlem
Lite mer blev det. Jag har kvar att byta till XTR-bromsar och XX1 bakväxel. Och det ska verkstan fixa i morgon.
Återkommer med en slutgiltig lista efter det/sista vägning.

Johan7201

Aktiv medlem
Kul film. Och intressant att höra att cykeln vägde mer än specat.
Det är lika i mitt fall. Dock vägde jag den aldrig i originalutförande, men genom att räkna baklänges går det lätt konstatera att den var tyngre än 11.52kg som anges på hemsida. Ca 230-250g tyngre får jag det till.

Ubbe73

Medlem
Vet inte men enligt den officiella prislistan ca 30k, det är inte jag som byggt och betalat
Intressant. Håller själv på med lite byte av delar på en Spark RC Team. Kanske under 11kg inkl pedaler och droppar. Blir dock inga 30’ (tror jag😬)

Freddie L

Aktiv medlem
Snygg hoj!

Jag kikade länge på de där vevarna på KoS, men jag är glad att jag inte slog till. För de gör sig bättre på din cykel än de hade gjort på min!

Johan7201

Aktiv medlem
Tack! Jag var själv lite fundersam om det skulle bli för mycket av det röda. Men det bra. De svarta pedalerna bryter av fint.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer