Rek kolfiberhjul 29" MTB (& allmän lättning av Trek Top Fuel 9.7 2019)

jonte987

Aktiv medlem
Flaska blir konstigt att väga. Då får man väga med vätska och gubbe också.

Snyggt jobb.

Fråga: Kommer du att plocka isär och väga nästa cykel direkt?

Johan7201

Aktiv medlem
Här kommer utlovad summering.
Vikten på XTR är inte 100% rätt då de monterades på verkstad och jag inte vet hur mycket de kapade slangarna.
slutsumma.JPG

Johan7201

Aktiv medlem
Flaska blir konstigt att väga. Då får man väga med vätska och gubbe också.

Snyggt jobb.

Fråga: Kommer du att plocka isär och väga nästa cykel direkt?
Jo - det håller jag med om. Mest ett förtydligande då den syntes på bilden.
Tack! Är nöjd och lyckades hålla ett färgtema.
OM det blir någon mer cykel som ska genomgång en sån här operation så kommer jag vara bättre på att dokumentera de olika stegen och viktändringar. Att plocka isär hela cykeln kan kanske vara att gå lite väl långt. Men att väga cykeln som den står i butik hade varit bra. Nu har jag bara levdata på vikten och en verkar diffa 200g ungefär.

Johan7201

Aktiv medlem
2tim skogsåka igår med brötig stig inkl blött och kladdigt.
Det gick alla tiders trots smala däck. Visst, de rena "sjöarna" cyklade jag runt, men i övrigt tog jag mig fram.
Lyckades även med en rejäl vurpa ala flygtur över styret :oops: , då det slog tvärstopp mot en rot. Som tur var gick det väldigt sakta, så jag hann ta emot mig med händerna. Cykeln landade bredvid mig...Shit happens when you are having fun :ROFLMAO:

NickPick

Aktiv medlem
Jag tror priset är lite väl tilltaget. Hade det varit ett par control SL så hade dom nog varit lättare att sälja. Och ja dom går för under 10k till och från.

NickPick

Aktiv medlem
Visa gärna med länk. Jag har aldrig sett det. 🙂
Det är ju ett problem, för dom blir sålda. Ligger hjul kvar en vecka så är det ju ganska svalt intresse tyvärr. Det lockar kanske mer att bygga custom från tex slowbuild misstänker jag.

Nu i våras låg det ute roval control sl 2018 i kartong för 9k. Jag hann inte på 🤔... control sl har ju blivit dyrare med åren också...

Det är ju ett problem, för dom blir sålda. Ligger hjul kvar en vecka så är det ju ganska svalt intresse tyvärr. Det lockar kanske mer att bygga custom från tex slowbuild misstänker jag.

Nu i våras låg det ute roval control sl 2018 i kartong för 9k. Jag hann inte på 🤔... control sl har ju blivit dyrare med åren också...
Ja begagnade ja. Dom säljs säkerligen för under 10 k ,men några nya lär du inte hitta för under 10. Skulle jag inte vart ärlig och sagt att de gått 2 timmar så hade ingen sett det. Mina har gått 2 timmar asfalt/grusväg. En viss skillnad mot såna som har kört på sina 10 timmar veckan i 2 år, de förstår jag att de säljs för under 10, så de är säkerligen är hårt körda, fulla med märken,lagren kanske börjar bli dåliga mm. Skillnad på begagnat och begagnat. Du ser inte på mina att de är körda .Nu har de dessutom gått upp i innerbedd detta eller förra året och stannar på samma vikt trots av de blivit 2-3 mm bredare. På min gamla Epic Expert-14 med samma hjul är de 22 eller 23 mm innerbredd,de nyaste är 25mm, bara den skillnaden ger ju i sig en prisökning egentligen. För övrigt är ju den gamla varianten av Control SL inte alls lika attrativ när de har kommit med de nya Team Limited som jag själv äger ett set. De "gamla"är ju "bara" 25 mm de med och pris skillnad på 2-3-4 tusen upp till Team Limited.

fredrikw

Aktiv medlem
Handlar inte denna tråd om att bygga lätt? 1620g är ju inte speciellt lätt hur mycket man än tycker om tillverkaren...

Handlar inte denna tråd om att bygga lätt? 1620g är ju inte speciellt lätt hur mycket man än tycker om tillverkaren...
Läser du TS första inlägg så skriver han att hans nuvarande hjul väger 2100 gram. Och då är helt plötsligt 1620 gram en 0.5 kgs minskning . Vidare om du tycker 0.5 kg minsking av vikten på din cykel är lite får du avgöra själv.

fredrikw

Aktiv medlem
Läser du TS första inlägg så skriver han att hans nuvarande hjul väger 2100 gram. Och då är helt plötsligt 1620 gram en 0.5 kgs minskning . Vidare om du tycker 0.5 kg minsking av vikten på din cykel är lite får du avgöra själv.
Känsligt ämne. Scrolla lite högre upp så ser du vilka TS:s "nuvarande hjul" är, de är lättare än dina hjul. Ska du mästra någon för att den inte läser tråden bör du nog läsa tråden själv först.

Men oavsett vad TS har eller inte har är ett par hjul som väger 1620g inte lätta. Tråkigt för dig (uppenbarligen), men så är det.

Varning: Personangrepp
Känsligt ämne. Scrolla lite högre upp så ser du vilka TS:s "nuvarande hjul" är, de är lättare än dina hjul. Ska du mästra någon för att den inte läser tråden bör du nog läsa tråden själv först.

Men oavsett vad TS har eller inte har är ett par hjul som väger 1620g inte lätta. Tråkigt för dig (uppenbarligen), men så är det.
Underbart vad världsmästare det finns här inne. DU bestämmer alltså vad som är lätt eller inte ? Du bestämmer inte ett jävla skit här så knip gärna igen brödinkastet. Mina hjul är 29 inner bredd och väger 1260 enligt min vågen. Roval Control SL Team Limited. Så svårt och tro att han har några lättare hjul med 29 mm innerbredd. Därmeot så har jag tngre hjul som är till salu, skilj på det smarthead. ( ja det var du som börja med jämförelser inte jag, men det har du nog inte fattat själv.) Gå och gräv ned dig är du snäll !

fredrikw

Aktiv medlem
Underbart vad världsmästare det finns här inne. DU bestämmer alltså vad som är lätt eller inte ? Du bestämmer inte ett jävla skit här så knip gärna igen brödinkastet. Mina hjul är 29 inner bredd och väger 1260 enligt min vågen. Roval Control SL Team Limited. Så svårt och tro att han har några lättare hjul med 29 mm innerbredd. Därmeot så har jag tngre hjul som är till salu, skilj på det smarthead. ( ja det var du som börja med jämförelser inte jag, men det har du nog inte fattat själv.) Gå och gräv ned dig är du snäll !
Jäklar vad det där triggade dig. Jag rekommenderar dig att läsa det du har skrivit och fundera en sväng till vad jag egentligen skrev. Vad du har för hjul hemma vet jag inte riktigt vad det har med något att göra, men nu fick du det sagt också, så grattis(?)

Sen är det inte upp till dig att bestämma vem som ska skriva och ha åsikter, inte ens om saker som du har skrivit.

Men välkommen till internet, med din lugna attityd och konstruktiva framtoning kommer du bli en vinnare!

Varning: Personangrepp
Jäklar vad det där triggade dig. Jag rekommenderar dig att läsa det du har skrivit och fundera en sväng till vad jag egentligen skrev. Vad du har för hjul hemma vet jag inte riktigt vad det har med något att göra, men nu fick du det sagt också, så grattis(?)

Sen är det inte upp till dig att bestämma vem som ska skriva och ha åsikter, inte ens om saker som du har skrivit.

Men välkommen till internet, med din lugna attityd och konstruktiva framtoning kommer du bli en vinnare!
Det var ju du som bestämde vad som var lätt och inte lätt, det var det ditt jävla först inlägg till mig handlade om pucko, men det har du redan glömt med din vacuumhjärna.
Oj vad fina ord du kan. Ta dina jävla blyhjul och dra nånstans. Så fler inte blir irriterade av ditt jävla besserwissersätt.
DU bestämmer inte här och inte någonstans vad som är tungt eller inte, fatta det nu trögskalle.

Crocko

Aktiv medlem
Tar fram popcorn, detta kan ju bli något. Eller borde jag kanske rikta upp något hjul.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ja begagnade ja. Dom säljs säkerligen för under 10 k ,men några nya lär du inte hitta för under 10. Skulle jag inte vart ärlig och sagt att de gått 2 timmar så hade ingen sett det. Mina har gått 2 timmar asfalt/grusväg. En viss skillnad mot såna som har kört på sina 10 timmar veckan i 2 år, de förstår jag att de säljs för under 10, så de är säkerligen är hårt körda, fulla med märken,lagren kanske börjar bli dåliga mm. Skillnad på begagnat och begagnat. Du ser inte på mina att de är körda .Nu har de dessutom gått upp i innerbedd detta eller förra året och stannar på samma vikt trots av de blivit 2-3 mm bredare. På min gamla Epic Expert-14 med samma hjul är de 22 eller 23 mm innerbredd,de nyaste är 25mm, bara den skillnaden ger ju i sig en prisökning egentligen. För övrigt är ju den gamla varianten av Control SL inte alls lika attrativ när de har kommit med de nya Team Limited som jag själv äger ett set. De "gamla"är ju "bara" 25 mm de med och pris skillnad på 2-3-4 tusen upp till Team Limited.
Du skriver ju att de har gått 3 timmar i din annons! Hur ska du ha det egentligen?

NLC

Aktiv medlem
Apropå lätta hjul, beställde den 24/5 ett par SMCI25 på DT180 från Slow build och i onsdags kom de äntligen fram - 1226,0 gram på vågen inklusive fälgtejp och svarta som synden.Passade samtidigt på att byta från Racing Ray/Ralph till Rocket Ron (alla fyra i 29x2.25) då vädret på senare tiden varit lite fuktigt.
47D215F6-5030-4B89-BD4B-64E44930AD65.jpeg

Nuvarande vikt är, som postat ovanför Roval-beefen, straxt söder om 11 kg men då utan reglage, vajer och hölje till droppern (60 gram). Dock finns det ytterligare lättningspotential i vevparti (NX med original stålklinga) och bromsar (Deore) utan att bli helt ruinerad.

Byte till stel stolpe skulle skala av 300 gram till vilket kanske låter som en knasig idé men jag har insett att det är svårt att lära gamla hundar sitta...

NLC

Aktiv medlem
Att inte sitta menar du? :)
Ja, typ. Att lära sig komma ihåg att trycka och sitta innan man ska stå. Kanske är det en åkomma från tidigare HT cykling men så långt har jag reflexmässigt redan lyft på röven innan hjärnan hunnit hänga med och berätta för vänster tumme att den ska trycka till en spak. Men man kanske vänjer sig.

fredrikw

Aktiv medlem
Det var ju du som bestämde vad som var lätt och inte lätt, det var det ditt jävla först inlägg till mig handlade om pucko, men det har du redan glömt med din vacuumhjärna.
Oj vad fina ord du kan. Ta dina jävla blyhjul och dra nånstans. Så fler inte blir irriterade av ditt jävla besserwissersätt.
DU bestämmer inte här och inte någonstans vad som är tungt eller inte, fatta det nu trögskalle.
Du verkar ju helt klart ha problem med läsförståelse, samt ett rejält mått av bristande impulskontroll. Det är ju inte först tråden som du under din korta tid här på happy har blivit förbannad på andra.

Att döma av din inläggshistorik är du här för att
1) berätta om dina ROVAL CONTROL SL TEAM LIMITED (som du ser till att få in i varje tråd du deltar i)
2) bli arg och ägna dig åt personangrepp

Det är inte så lätt det här med interaktion på nätet, lycka till.

Johan7201

Aktiv medlem
Läckert @NLC !!
Byte Vevparti är bara en tidsfråga ;-)
Och XTR kommer sitta som en smäck på cykeln - hehehe
Ett byte till stelpinne kommer, tillsammans med ovanstående, ge en vikt väldigt nära 10 :-)

Freddie L

Aktiv medlem
Ja, typ. Att lära sig komma ihåg att trycka och sitta innan man ska stå. Kanske är det en åkomma från tidigare HT cykling men så långt har jag reflexmässigt redan lyft på röven innan hjärnan hunnit hänga med och berätta för vänster tumme att den ska trycka till en spak. Men man kanske vänjer sig.
Ge det lite tid! Vinsten finns där när du får in rörelsemönstret.

NLC

Aktiv medlem
Läckert @NLC !!
Byte Vevparti är bara en tidsfråga ;-)
Och XTR kommer sitta som en smäck på cykeln - hehehe
Ett byte till stelpinne kommer, tillsammans med ovanstående, ge en vikt väldigt nära 10 :-)
När bytet kommer så blir det till ett annat DUB-vevparti, jag ser ingen anledning till att byta till 24 mm. Men även med nya vevar, bromsar och sen stel pinne så blir det bara sub 10 kg i butiksconfig - dvs utan pedaler. Men nära ja :-)

Freddie L

Aktiv medlem
Blir ju svårare nu när jag lyckades fippla bort höljet ... Men jag inser att det är något man behöver öva sig på.
Så är det verkligen. Nu är jag inne på min andra XC-hoj med dropper, och nu är jag över tröskeln tror jag. På första hojen fungerade den så dåligt på slutet att jag inte använde den, och jag kunde inte motivera mig att fixa den heller. Det gick ju typ utan.
Nu vet jag ju inte hur och var du cyklar, men för mig har det hjälpt att köra varv på lite tuffare banor och nöta, där det inte är någon tvekan att stolp-eländet faktiskt gör sig bättre ur vägen.

Johan7201

Aktiv medlem
När bytet kommer så blir det till ett annat DUB-vevparti, jag ser ingen anledning till att byta till 24 mm. Men även med nya vevar, bromsar och sen stel pinne så blir det bara sub 10 kg i butiksconfig - dvs utan pedaler. Men nära ja :-)
Samma som för mig då hehehe
Är nog inte mycket mer än framgaffel och baksving kvar av originalcykeln - som går att byta.... galet. Men kul!!

Johan7201

Aktiv medlem
Hej!
Än har jag inte märkt av någon fade. Och då har jag kört längre nedförslöpor med mycket bromsning. Det luktade varmt efteråt. Men det gjorde det för alla i gruppen hehe

Spacekitty

Aktiv medlem
Man kan spara några gram på att ha 140mm skivor bak. Trek Factory Racing har valt det, men dom ligger ju under 65 kg alla ryttarna.

BuTTuS

Aktiv medlem
Äsch, kunde inte hålla mig längre, skyller allt på den här dumma tråden :)
Jag fick aldrig något svar från slowbuild, det fick bli R2 istället

Wheelset 29" XC | DT Swiss 240 EXP MTB Straightpull 6-Hole Hubs | Newmen Carbon Rims 1.247,31 €
1x Nipples red 0,00 €
1x 2x Tubeless Kit (Rim Tape and Valves) including Installation 26,26 €
1x SAPIM Spoke CX Ray bladed black 31,51 €
1x DT Swiss 240 EXP | 12x148 mm Thru Axle Boost | Shimano Micro Spline | SKU 45554 21,01 €
1x DT Swiss 240 EXP | 15x110 mm Thru Axle Boost | SKU 45520 0,00 €
1x NEWMEN Advanced SL X.A. 30 Carbon | Drilling 28/28 | SKU 45512 21,01 €

KCNC Disc Rotor Kasditor Rotor | 160 mm colored red
TRICKSTUFF Brake Pads 250 POWER Resin for Shimano XTR | XT | SLX | Alfine

HåkanC

Aktiv medlem
Äsch, kunde inte hålla mig längre, skyller allt på den här dumma tråden :)
Jag fick aldrig något svar från slowbuild, det fick bli R2 istället
...
1x SAPIM Spoke CX Ray bladed black 31,51 €
...
1x NEWMEN Advanced SL X.A. 30 Carbon | Drilling 28/28 | SKU 45512 21,01 €
Bygger de hjulen med CX Ray på på sidor av navet både fram och bak trots endast 28 ekrar?
Hoppas det fungerar tillräckligt bra och att du blir nöjd.

Crocko

Aktiv medlem
Bygger de hjulen med CX Ray på på sidor av navet både fram och bak trots endast 28 ekrar?
Hoppas det fungerar tillräckligt bra och att du blir nöjd.
Byggde mina newman i Alu med sapim laser överallt utom drivsida och jag är ingen flugviktare, så kan de bygga ordentligt så skall det nog hålla.

Crocko

Aktiv medlem
Vad använde du för ekrar där?
Hjulen i #350 verkar ha samma ekerdimensioner överallt, därav min fråga.
Har för mig att det blev D-light så det följer väl inte formeln strikt men är ju ändå 10% upp på diametern på drivsidan. Det mesta handlar ju om vikt, körning och byggkvalitet, men vill man vara på den säkra sidan kan man ju ta till något grövre.

Sir Fer

Ny medlem
Jag kör Hunt TrailWide 30mm. Mycket nöjd med prestanda, look och vikten. Har i överlag bra upplevelse med Hunt som företag och leverans.
Jag är inne på att beställa Hunt 25mm för 400euro. De väger 1630g och har bra rykte. Är det nån här som kör på Hunt?

Sen har de 30mm 1830g och 449euro också. Allt fraktfritt.
Jag kör idag Hunt 25mm och är grymt nöjd så här långt. Kör mycket sten och rötter och de är fortfarande spikraka. Sitter 2.35 däck på.
Har även beställt 30mm varianten till en annan cykel .

Sam00

Aktiv medlem
Jag kör idag Hunt 25mm och är grymt nöjd så här långt. Kör mycket sten och rötter och de är fortfarande spikraka. Sitter 2.35 däck på.
Har även beställt 30mm varianten till en annan cykel .
Det blev 30mm istället för mig. Har haft de ett tag nu och är jättenöjd. Det var 4700 jag fick betala, tror jag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer