Rekommendationer för kort jobbpendling (2mil/dag)

GoranS

Aktiv medlem
Jaha, ser det ut så. Då är det uppenbarligen fixie 58-12 som gäller. Allt annat är mesigt. ;-)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Finns flera möjligheter att göra det roligare, över hardeberga kyrka tex. Förr var det en väldigt fin cykelgrusväg där som man tyvärr förstörde med att lägga ut makadam på istället, men utsikten är trevlig.

NLC

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Är det någonstans belagt att TS ska till ideon, NLC? (Eller har du insideinfo? ;)
Nä, det är bara en gissning men om det ska bli någon stigning i Lund så måste man ju upp mot vattentornet/en.

NLC

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Det finns förresten en jättefin grusväg mellan Sandby och Torna H; man tar höger uppför en backe efter en stund på stora vägen mot militärområdet. Den syns på NLCs sista bild och ansluter just vid 20 km-markeringen.
Just det, höger upp mot Måryd och sen följa Trollskogsvägen mot TH. Och blir man sugen på mer grus kan man också välja gamla banvallen från TH till Dalby.

Snuten

Aktiv medlem
marten_larsson sa:
Nåja, nu ska man väl inte överdriva backigheten i Lund. St Hans är ju knappast något som ligger i någons pendlingsväg. Göteborg är värre med fler faktiskt branta höjdmeter. Eller Trondheim, där är det backigt på riktigt. Men jag hade nog ändå valt något med växlar för att ändå kunna växla ner när det blåser 10-20m/s rakt på näsan, såklart i regn.
Har bott både i Göteborg och Lund och visdt är Göteborg värre. Dock skall man inte tro att Lund är helt platt.
Dessutom ligger väl lund relativt sett hyfsat högt gentemot det omgivande landskapet, tror jag åtminstone...

DarthVidar

Aktiv medlem
Haha, vad gulliga ni är! Det är klart att Lund har uppförslut på sina håll men här pratas det om Lund som om det vore San Francisco, and it just ain´t! Jag har pluggat i Lund och varit en hel del i Lund utöver detta, så det är inte som att jag killgissar utifrån nån google maps-sökning.

Jag vågar påstå att du klara dig med vilken rackans psykel som helst för kortdistans-pendling i och omkring Lund. Med detta sagt så finns det ju en hel del hyggliga hojar på blocket i bara Lund, så att hitta en hybrid/racer som pallar trycket lär ju inte vara svårt (det fanns ju till och med en fixie). Köp en gammal racer med typ 5/6 delat eller liknande (om du vill ha växlar), de brukar ju ha tämligen robusta slitdelar.

Senast ändrad:

Eskilj

Ny medlem
+1 för växelcykel med <10 växlar bak ( billiga slitdelar) om du orkar sköta om cykeln. Bockstyre är trevligt i blåsten men det är inte så långt att det verkligen gör jätteskillnad. Men det är skönt på längre turer, du har fått flera fina tips på sådana. Skall du inte sköta om cykeln nåt vidare är det bättre att satsa på något med bara en kugge bak (kedjan håller mycket längre) och lägga lite pengar på hyfsat punkaskyddade däck.

Swemurse

Medlem
Ska upp till sjukhuset på slutet, vilket innebär en tradig backe hur man än gör. Annars hade jag inte tvekat att cykla oväxlat. Borde låna en fixie/ss och provcykla.

rois

Medlem
Du kan testa med vilken cykel som helst. Lägg den i den växel som ligger närmast oväxlat i utväxling, och låt den ligg där. Cykla fram och tillbaka, gärna en blåsig dag, så får du se om oväxlat blir för jobbigt.

Skulle påstå att vinden är klart större hinder än lutningen. Dalby-Lund bjuder inte på så många ställen med lä och är dessutom betydligt större del av sträckan.

NLC

Aktiv medlem
marten_larsson sa:
Skulle påstå att vinden är klart större hinder än lutningen. Dalby-Lund bjuder inte på så många ställen med lä och är dessutom betydligt större del av sträckan.
Och som exemplifierats så är det ganska rakt också.

Swemurse

Medlem
Enda "problemet" med att testa med vilken cykel som är att det jag nu äger är en citybike från biltema, 3 växlar förvisso, med sämre rull än en rullator. Duger att ta sig till Ica och 3km till jobb inom Lund men knappast intresserad av att göra det till en vana att cykla den långt. Testade att periodvis cykla från Lund mot Malmö 1mil pga studier (på en biltema cruiser, görs ej om)

pirx

Medlem
Swemurse sa:
Enda "problemet" med att testa med vilken cykel som är att det jag nu äger är en citybike från biltema, 3 växlar förvisso, med sämre rull än en rullator. Duger att ta sig till Ica och 3km till jobb inom Lund men knappast intresserad av att göra det till en vana att cykla den långt. Testade att periodvis cykla från Lund mot Malmö 1mil pga studier (på en biltema cruiser, görs ej om)
Men leta upp 1-2 förslag på KöpOchSälj(här)/Blocket/FacebookMarketplace och posta och se om de blir dissade:)
Så får vi se vad det är för sorts cykel du är sugen på också.

A-N

Medlem
Det som spelar störst roll för luftmotståndet är position på cykeln och kläder. Så kanske ett par billiga tempopinnar och ordentliga cykelkläder, framförallt tröja/jacka, ska prioriteras framför cykeln i sig? Med tempopinnar blir man ju mer aero än vad man blir med bockstyre så ett rakt styre blir då inte någon katastrof och det är mer att välja på. Kläder och pinnar kan man också behålla till nästa cykel.

https://www.wiggle.se/token-tk9741-2-tempopinnar-med-dyna/

Sen så kan ju cykeln spela stor roll beroende på vilken man har från början. Jag bytte från 3-växlat stål(bly)monster till en "sporthybrid" och gick från 20-22 km/h till 26-28 i ett par ovetenskapliga testrundor. Senare uppgradering till racer gav 1-2 km/h extra.

Att byta däck ska också göra mycket, hur mycket har jag inte riktigt koll på.

Det går att krypa ihop på rakt styre också om det blåser, vanligtvis när jag cyklar på min hybrid och det blåser håller jag inte på handtagen utan vilar händerna på på insidan av växlarna så att jag inte blir ett segel.

Med det sagt, ett standardtips är att lägga lite mer pengar än du tänkt. Länkar en billig racer på rea men kan inte uttala mig om den är bra eller inte i förhållande till begagnat.

https://www.wiggle.se/vitus-razor-racercykel-2019-claris/

*edit: Racer är kanske inte så funkis om du ska göra annat än åka till/från jobbet såsom att passa på att handla eller liknande.

Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
Hur lång är du?

Om du inte är allt för lång så känns ju detta som ett bra klipp:
https://www.xxl.se/white-gx-lite-19-gruscykel-unisex-black/p/1156893_1_style

Claris 2x8 = slitstark och billig att köpa delar till
fetare däck än på en racer = komfort samt gör den mer mångsidig
bockstyre = kul när det blåser (och annars också)
Dessutom hyfsat lätt med tanke på priset (ifall det nu stämmer)

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Och med senaste 3 månaderna i färskt minne, se till att det du väljer som pendlaråk har möjlighet att sätta på långa skärmar...

WSMC

Aktiv medlem

MrSpock

Ny medlem
DarthVidar sa:
Haha, vad gulliga ni är! Det är klart att Lund har uppförslut på sina håll men här pratas det om Lund som om det vore San Francisco, and it just ain´t! Jag har pluggat i Lund och varit en hel del i Lund utöver detta, så det är inte som att jag killgissar utifrån nån google maps-sökning.

Jag vågar påstå att du klara dig med vilken rackans psykel som helst för kortdistans-pendling i och omkring Lund. Med detta sagt så finns det ju en hel del hyggliga hojar på blocket i bara Lund, så att hitta en hybrid/racer som pallar trycket lär ju inte vara svårt (det fanns ju till och med en fixie). Köp en gammal racer med typ 5/6 delat eller liknande (om du vill ha växlar), de brukar ju ha tämligen robusta slitdelar.
Det sägs att Lund har den största lutningen av alla städer i Sverige. Vet inte om det stämmer. Men hela tätorten lutar ju.

Linerobacken och Vipeholmsbacken skojar man inte bort om man som jag cyklar där ofta. Sjukhuset ligger i och för sig bara halvvägs upp för backen.

Rekommenderar varmt många växlar.

ani

Medlem
MrSpock sa:
Det sägs att Lund har den största lutningen av alla städer i Sverige. Vet inte om det stämmer. Men hela tätorten lutar ju.
Nope.

Mvh
Uppvuxen utanför Östersund, jobbar i Lund och cyklar från Malmö.

ani

Medlem
Var då?
Höje å 9 möh. Brunnshög 81 möh.

jmf Östersund:
Storsjön 293 möh, Solliden 404 möh.

MrSpock

Ny medlem
ani sa:
Var då?
Höje å 9 möh. Brunnshög 81 möh.

jmf Östersund:
Storsjön 293 möh, Solliden 404 möh.
Jag tror det är lutningen inom stadsmuren (kort sträcka) som avses när man säger att Lund lutar mest, inte de absoluta höjdmeterna. Det är inget jag själv har hittat på utan det fick jag höra av flera när jag flyttade hit.

Min åsikt är i alla fall att många växlar behövs när man cyklar i Lund. (Bor och jobbar i Lund sedan många år.)

Dessutom blåser det jämt i Skåne vilket är en stor faktor när man cyklar.

Lutningen är mest i nord-sydlig riktning.

Cyklar man från Dalby och raka vägen in västerut och sedan norrut den korta sträckan till sjukhuset undviker man i och för sig de värsta lutningarna. YMMV.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
av de städer jag cyklat i; om du älskar backigt cykla i göteborg, sundsvall eller övik.

östersund har för all del lite höjdskillnader men inte särskilt prövande alls. men frösön är det.

dalby ligger högt och fritt. och skåne generellt är backigare än man tror.

MrSpock

Ny medlem

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag kör samma sträcka dagligen, fast lite längre, och instämmer i kören av växelförespråkare. Min kravlista på pendlare är: Hyfsat skoj att cykla på (det är ändå den cykeln man spenderar absolut mest tid på), skärmar, växlar, bockstyre och däck som klarar grusväg (finns några fina alternativa vägar in till Lund).

Swemurse

Medlem
Även kikat på mtb, vad tror folk om det för pendling? Eller för tungt med de breda däcken?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Även kikat på mtb, vad tror folk om det för pendling? Eller för tungt med de breda däcken?
Händer att jag tar skryllespåret på väg till jobbet och då följdaktligen cyklar mtb in till Lund. Det tar inte så mycket längre tid, men det är väldigt mycket tråkigare att cykla asfalt med mtb-däck. Men funkar gör det. Allt hänger på vinden, är det vindstilla (haha) så rullar det på bra med mtb också, men i motvind känns det som att dra på ett ankare.

Swemurse

Medlem
Händer att jag tar skryllespåret på väg till jobbet och då följdaktligen cyklar mtb in till Lund. Det tar inte så mycket längre tid, men det är väldigt mycket tråkigare att cykla asfalt med mtb-däck. Men funkar gör det. Allt hänger på vinden, är det vindstilla (haha) så rullar det på bra med mtb också, men i motvind känns det som att dra på ett ankare.
Att hoppas på vindstilla är väl som att spela på lotto och hoppas på miljoner

Swemurse

Medlem
Nu kikat på trek pilot 1.0 eller en äldre modell av Scott sub 20. Viss prisskillnad där den första är mer ren landsvögscykrl och den senare saknar bockstyre och ev lite sämre sittställning gentemot skånsk vind. Några tankar?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer