Rengöra drivlina(avfettare): Muc-off eller Morgan Blue?

Booten

Aktiv medlem
behöver man avfettning är det slarv med rengöring... tvätta ofta och smörj så slipper du avfettning som även tar bort fett där man vill ha det... vid vinterpendling i tex stockholm beckar det snabbt igen om det inte hålls efter men med regelbunden rengöring behövs inte avfettning. Såpa eller i värta fall Yes diskmedel duger fint. Bromsskivor rengör jag med Bräkleen.

Halvdan

Aktiv medlem
Hm, det är nog mandelkubb som tallsåpa kan lukta/dofta.
Någon torr kaka är det i vart fall.
Ja precis, bittermandel väl? Älskar såpadoften när man ger sig på trallen på balkongen, bladlössen på pelargonerna och nu tydligen även drivlinan på cykeln.

Wet luben luktar ju iofs också gott, som gelegodis 👧 men såpan vinner väl ändå där med sin mormors sommarstuga-charm

Är det nya grejen 2021, hur ska en cykel lukta? (Tandläkare = bananlack?)

weldion

Aktiv medlem
Ja precis, bittermandel väl? Älskar såpadoften när man ger sig på trallen på balkongen, bladlössen på pelargonerna och nu tydligen även drivlinan på cykeln.

Wet luben luktar ju iofs också gott, som gelegodis 👧 men såpan vinner väl ändå där med sin mormors sommarstuga-charm

Är det nya grejen 2021, hur ska en cykel lukta? (Tandläkare = bananlack?)
En cykel skall väl ändå lukta blod, svett och tårar?!

Jag har använt Squirt Chain Wax i ett halvår nu. Jag tycker det är mycket bättre än olja. Drivlinan behöver knappt någon rengöring, avfettning är nödvändig ytterst sällan, drivlinan är tystare och smidigare, kedjan slits mindre och det går att köra längre på en applicering. Jag kommer inte att gå tillbaka till olja.

När jag väl avfettar använder jag Muc-Off Drivetrain Cleaner. Den är dyr men funkar väldigt bra.

__jp

Aktiv medlem
Jag har använt Squirt Chain Wax i ett halvår nu. Jag tycker det är mycket bättre än olja. Drivlinan behöver knappt någon rengöring, avfettning är nödvändig ytterst sällan, drivlinan är tystare och smidigare, kedjan slits mindre och det går att köra längre på en applicering. Jag kommer inte att gå tillbaka till olja.

När jag väl avfettar använder jag Muc-Off Drivetrain Cleaner. Den är dyr men funkar väldigt bra.

Har också gått ifrån wet lube på gruscykeln. Blev bara ett jävla knastrande och hackande när det var blött. Fungerade mycket bättre med squirt wax som du nämner.

Efter turen räcker det att torka med en trasa och lägga på nytt vax så att det hinner sätta sig till nästa tur.

Inte testat på mtb ännu.

Jag använder det på min EMTB och det funkar jättebra på stig i alla väder. Viktigt att lägga på två lager efter avfettning med lite tid emellan, sen så lägger jag på lite varannan eller var tredje tur och låter det sätta sig innan jag ger mig ut igen.

HåkanC

Aktiv medlem
Även jag har, som jag har skrivit om här tidigare, råkat ut för chainsuck när jag använde Squirt.
Ett chainsuck som helt försvann när jag bytte till ProGold, dessutom halverades smörjfrekvensen.
Men eftersom XXL har slutat sälja ProGold har även jag numer gått över till NFS Ultimate Bicycle Chainlube, hittills är jag nöjd med bytet men det är en annan historia.

ooms

Aktiv medlem
Jaha! Aldrig hänt mig sen jag började använd det sen typ 50 mil gruscykling tillbaka. Kanske är ett värre problem på mtb?
Lvg. Aldrig nånsin haft chainsuck förr, men för ett par år sedan testade jag Squirt en säsong. Var nöjd i början, drivlinan ren och fin, men fick ”smörja” lite oftare. Men sedan kom chainsucket... Nästföljande säsong bytte jag tillbaka till drylube = problemet borta och som Håkan säger även lägre smörjfrekvens.

liveforthis

Aktiv medlem
Visa bilaga 470816Visa bilaga 470817Visa bilaga 470818
Detta är min ena cykel. 170 mil under höst/vinter. Aldrig tvättad drivlina. Endast oljad och avtorkad. Avfettar aldrig en ny kedja utan jag kör lite kortare intervaller med inoljningen i början för att ersätta med min favoritkedjeolja.
Snyggt önskade fler kunde hålla sin drivlina så här.(jobbat 14år som cykelmek ) och allt för ofta kommet det in sketna(geggiga) drivlinor.

Davidogg

Medlem
Vet någon varför det skiljer så extremt mycket i pris mellan biltemas vanliga bio-avfettning och deras cykel specifika bio-kedjerengöring? Är cykelkedjerengöring mycket mer effektiv eller på något sätt skonsammare mot cykeln eller är det bara för att det är en "cykelspecifik" produkt som gör att kostnaden ökas 6 gånger så mycket?! (55kr/litern mot 320kr/litern)

weldion

Aktiv medlem
Vet någon varför det skiljer så extremt mycket i pris mellan biltemas vanliga bio-avfettning och deras cykel specifika bio-kedjerengöring? Är cykelkedjerengöring mycket mer effektiv eller på något sätt skonsammare mot cykeln eller är det bara för att det är en "cykelspecifik" produkt som gör att kostnaden ökas 6 gånger så mycket?! (55kr/litern mot 320kr/litern)

Och varför det bättre alternativet bara kostar 19.98 kr/l?

MickeNord

Medlem

Det är ju helt olika innehåll. Kollar man säkerhetsdatabladet så ser man att kedjerengöringen är rapsoljebaserad medan avfettningsmedlet är vattenbaserat med en del rengörande tillsatser. Kedjerengöringen verkar trevligare ur arbetsmiljösynpunkt.

Men prisskillnaden har nog mer att göra med vilken pris dom kan ta än vad innehållet har för värde.

stigfinnare

Aktiv medlem
Gäller nog att hålla sig borta från Muc-offs produkter. Deras wet lube tycker jag att blir som någon pasta.
Torkar av kedjan efter varje tur och växelhjulen plus framdrevet med en trasa. Ungefär var femte tur så kör jag en droppe på varannan länk och torkar av ordentligt innan jag ger mig ut på nästa tur.
Bromsskivor med belägg och ok kör jag med tallsåpa. Har en gammal diskborste som jag geggar runt med och sköljer av med varmt vatten.
Mitt lager har börjat knarra (se https://happyride.se/forum/threads/skoeta-om-nav-lager-etc.2784621/post-3895209), är det brist på fett där kommer jag omedelbums donera mina muc-off-produkter och gå all in på weldions mazarinmetod 🙌

Batavus

Aktiv medlem
Jag är inte så fyndig och småironisk som ni andra postare i tråden, mer lagd åt det intelligenta och praktiska hållet.
Såpa funkar till det mesta. Eftertorka så får du också fin glans. Såpa bildar en skyddande hinna.
Olja a l d r i g in en smutsig kedja.
A l d r i g fettlösare, oavsett styrka, nära lager. Ofta innehåller fettlösare citronsyra, någon alkohol och denaturiserad såpa, (ungefär detsamma som diskmedel). Och parfym och något som håller blandningen blandad.
Efter cyklingen torka av kedjan noga - som är den stora smutsspridaren - med trasa på alla sidor. Till kassett och drev funkar också trasa, eller varför inte en hederlig piprensare. Vänd gärna cykeln upp-och-ner för att se vad du gör. Olja sedan hyggligt igen, vänta en fem minuter och torka bort överskott. Särskilt på kedjans sidor.
Sen ska du inte spara kedjan för länge. När den känns alldeles underbart mjuk och blank och elastisk, borde du ha bytt för länge sedan.
Inför vintern eller vid totalrengöring av cykeln är det litet annorlunda, men då ska man som sagt plocka isär och vara noggrann på ett helt annat sätt.

Slöfock

Medlem
Jag använder Muc-Off. Dyr tänkte jag men man måste testa. Funkar skitbra enligt mig, spraya på, vänta lite och spola av. Vid extra skitigt så kan man få ta till en borste eller dylikt. Lättanvänt och luktar gott :)

ooms

Aktiv medlem
Jag använder Muc-Off. Dyr tänkte jag men man måste testa. Funkar skitbra enligt mig, spraya på, vänta lite och spola av. Vid extra skitigt så kan man få ta till en borste eller dylikt. Lättanvänt och luktar gott :)
Precis som vanlig alkalisk avfettning, alltså. Spraya på, vänta lite, och spola av. 99kr för 1 liter som spädes 1:20, dvs du får 20 liter för en hundring = 5 kr/liter.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Lika löser lika. Det funkar bra att tvätta ur kedjan med olja. Fyll på lite ordentligt, veva in och låt den droppa ur den gamla svarta smeten. Då sköljer den ur länkarna och fyller på med ny olja. Bara att torka torr efteråt.

Funkar lika magiskt varje gång.

CBrandel

Aktiv medlem
Jag hade inte valt någon av dom två, dom är båda nafta-baserade. Gå hellre på något som heter bio-avfettning (Biltemas?), det är vattenburet och mindre farligt för dig och miljön. Kan inte komma på någon Muc-off produkt jag är sugen på att köpa.

Jag kör som dom flesta andra oftast bara rengöring med kedjeolja efter avsköljning med vatten. Men det finns tillfällen när skiten måste bort lite ordentligare. Tänker på turen till Isaberg till exempel, är det lika sandigt i hela Småland?

Muc-off är alkalisk, likt Biltemas bio-avfettning. Däremot är Muc-off satan dyr för vad man får.

Det tråkiga med dylika är att de inte ens är hälften så bra som kallavfettning när man ska lösa olja/fett 😑.

Halvdan

Aktiv medlem
Lika löser lika. Det funkar bra att tvätta ur kedjan med olja. Fyll på lite ordentligt, veva in och låt den droppa ur den gamla svarta smeten. Då sköljer den ur länkarna och fyller på med ny olja. Bara att torka torr efteråt.

Funkar lika magiskt varje gång.
Menar du att du häller på rikligt med olja direkt på kedjan eller i en kedjerengörare och kör genom den? Blir det inte mycket smutsig olja i kassett och deräljör?

Halvdan

Aktiv medlem
Ok, 1 poäng till @weldion och underhåll av drivlina utan vatten eller lösningsmedel.
9C391AD2-8060-4B95-A8E5-576CCEE75794.jpeg

8C050659-F87F-45CD-9EF4-C6F576A5E1E1.jpeg

Har bara torkat och borstat lite efter väldigt lerig tur. Ni ser den skitiga ramen som bevis. Funkar med MO wetlube, man får bara se till att använda små mängder och torka av ordentligt före tur inklusive trissorna.

occepocke

Aktiv medlem
Så har jag fattat tricket rätt på med kedjeolja efter turen på en skitig kedja och sen torka sen upprepa tills de blir rent? Är de wetlube som gäller eller funkar detta även med drylube? Och om man nu har mucoffs som jag bör man köpa en annan då?

Halvdan

Aktiv medlem
Så har jag fattat tricket rätt på med kedjeolja efter turen på en skitig kedja och sen torka sen upprepa tills de blir rent? Är de wetlube som gäller eller funkar detta även med drylube? Och om man nu har mucoffs som jag bör man köpa en annan då?
Som jag förstår det så är tricket att utgå från en väl rengjord drivlina från start och sedan hålla den så med hjälp av oljningen. Jag plockade ändå isär alltihopa nyligen pga hjulbyte och kassettflytt så det var ett bra tillfällle; då åkte avfettningen fram! Det blir en reset så att säga.

Jag har inte testat att olja direkt på smutsen utan har bara torkat och borstat bort smutsen efter tur, sedan lite olja, veva in ordentligt och låta det dra, torka noga innan ny tur. Jag kör med mucoff wetlube för att jag redan hade en stor flaska, funkar ok. Men tänker att den är för klistrig för att använda direkt på smutsen som @Fjärdebrunn. Tror inte drylube funkar.

lundatok

Aktiv medlem
Jag har använt båda, Morgan Blue är mer en klassisk avfettning som funkar bra. Köpte Muc-Offs citronrengöring, den var den värsta skiten jag varit med om.

Singular

Aktiv medlem
Morgan Blue-kedjerengöringen måste vara proffsklungans sämst bevarade hemlighet - man riskerar dessutom varken ohyra, mögel eller hjärnceller i närheten av den. Oldschool!

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag kontaktade min återförsäljare om att mitt största drev tappat 5 tänder på under ett år. Shimano frågade vad jag underhåller drivlinan med och jag svarade Muc-Off Drive Clean (misstänkte att de ville hitta nåt sätt att smita men brydde mig inte överdrivet). Fick följande svar

vad gäller alla Shimanokomponenter så får dessa Ej användas tillsämmans med alkaliska rengöringsmedel. Det omnämns även i konsumentmanualen.
Detta är inte en reklamation.

Så svaret på TS fråga är väl att om man vill kunna reklamera Shimano-produkter går Muc-Off Drive Clean bort.

Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Läsförmågan är nuförtiden rätt låg! Efter cyklingen torkar du av kedjan noga med en trasa, alla sidor. Torka även drev och kassett, med trasa eller varför inte piprensare. Det finns billiga borstar, men jag är inte så förtjust i dem. Smörj kedjan med hyggligt stor dos cykelolja. Ett golvskydd kan vara bra för dropp. Låt vara valfritt länge, ett kaffestund, över natten... Torka sedan av igen, och smörj slutligen mitten, insidan på kedjan, med så litet som möjligt.
Drev och kassett ska inte oljas men vara rena. Den litet klibbiga kedjan är den stora smutsspridaren.

Halvdan

Aktiv medlem
Läsförmågan är nuförtiden rätt låg! Efter cyklingen torkar du av kedjan noga med en trasa, alla sidor. Torka även drev och kassett, med trasa eller varför inte piprensare. Det finns billiga borstar, men jag är inte så förtjust i dem. Smörj kedjan med hyggligt stor dos cykelolja. Ett golvskydd kan vara bra för dropp. Låt vara valfritt länge, ett kaffestund, över natten... Torka sedan av igen, och smörj slutligen mitten, insidan på kedjan, med så litet som möjligt.
Drev och kassett ska inte oljas men vara rena. Den litet klibbiga kedjan är den stora smutsspridaren.
Hur kommer läsförmåga in i bilden? :unsure:
Menar du att någon som inte testat en specifik metod tidigare, och kan behöva förtydliganden och upprepning av snabbt formulerade foruminlägg, skulle ha dålig läsförmåga? Det är i så fall a) starkt och b) ett säkert sätt att resten av det du skriver ignoreras. Jag iaf är inte intresserad av råd och hjälp från någon som inleder med att inkompetensförklara läsaren.

Kanske en överreaktion från mig, men har man åsikter om just andra människors läsförmåga så ställer det ju rätt höga krav på att de egna ordvalen är rimliga.

__jp

Aktiv medlem
Jag kontaktade min återförsäljare om att mitt största drev tappat 5 tänder på under ett år. Schimano frågade vad jag underhåller drivlinan med och jag svarade Muc-Off Drive Clean (misstänkte att de ville hitta nåt sätt att smita men brydde mig inte överdrivet). Fick följande svar

Så svaret på TS fråga är väl att om man vill kunna reklamera Schimano-produkter går Muc-Off Drive Clean bort.

blir till att byta ut allt i hemmet som har med rengöring att göra till såpa!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer