rengöra eller bara låta vara?

Eriksson_88

Medlem
Har en fråga angående rengöring.
hur bör man gå till väga vid rengöring av kuggar? ska man ta los och försöka göra rent så? eller kan man göra rent när allt sitter på cykeln?
Kan det skada och torka ut insidan och göra att de tar stryk eller är det okej så länge man kan smörja dom igen?

lite bilder på hur det ser ut!
182389203_911726576060060_1222904696038289398_n.jpg
182383785_485536136032095_1083101968805064863_n.jpg
182413895_520089875827037_6175267484970993886_n.jpg

sen även en fråga om vajrar.
mina ser förfärliga ut och är helt svarta/rostiga.
hur svårt är det att byta dom? nåt man kan göra själv utan så mycket utrustning eller bör man gå till en verkstad? (eller har jag tur och det kanske finns någon snäll person här som bor i södra sthlm som har utrustning för att göra sånt)

Bengt-re

Aktiv medlem
Varför skriva samma fråga i flera trådar? Det brukar inte öka svarsviljan....

Det är rent nog för funktion.

Vajrar byter iaf jag årligen på cyklar. Och nej, det är inte svårt. En bra vajertång underlättar dock.

Eriksson_88

Medlem
Kanske var onödigt. men tänkte då alla kanske inte lusläser alla trådar :D och bättre att skriva en ny tråd för en specifik fråga. inte så van att skriva i forum med så aktiva användare, ber om ursäkt om det störde någon.

okej tack, då ska jag kolla upp hur man gör och fixa i helgen.

Batavus

Aktiv medlem
Jobbet blir bättre och förmodligen snabbare gjort om du tar av bakhjulet. Annars knuffar du bara runt smutsen.
Nu är jag gudskelov inte någon MTB-tok, men även såna bör göra till en god vana att efter varje tur åtminstone torka av kedjan ordentligt med en trasa, smörja och vänta en kopp kaffe eller två, sedan använda andra sidan på trasan och torka av kedjan en gång till, i alla fall yttersidorna.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
håller med bengt, det där är helt ok för funktion, men kunde förstås bli renare. hur mycket beror på ambitionen hos brukaren. vintertid i pendlingsslask är det svårt hålla drivlinan väsentligt renare, sommartid kan man vara mer noggrann.

det viktigaste tvätt-tipset för långvarig god funktion är att till varje pris undvika avfettningsmedel och högtryckstvätt nära cykelns rörliga delar.

när det gäller vajrar och höljen doppar jag vajrarna i flödig helsyntet motorolja i samband med nymontering. då fungerar de smärtfritt i tiotals år.

kais01

Aktiv medlem
Jobbet blir bättre och förmodligen snabbare gjort om du tar av bakhjulet. Annars knuffar du bara runt smutsen.
Nu är jag gudskelov inte någon MTB-tok, men även såna bör göra till en god vana att efter varje tur åtminstone torka av kedjan ordentligt med en trasa, smörja och vänta en kopp kaffe eller två, sedan använda andra sidan på trasan och torka av kedjan en gång till, i alla fall yttersidorna.
kedjan är närmast självrengörande vid mtb, det svarta gucket oljebaserade medel gärna bygger upp lyser med sin frånvaro.

men hela cykeln kan ju vara nedsmutsad efter en mera lerig tur, då krävs mer aktiv rengöring av kedjan och omedelbar uppsmörjning så den inte börjar rosta.

OldBones

Aktiv medlem
håller med bengt, det där är helt ok för funktion, men kunde förstås bli renare. hur mycket beror på ambitionen hos brukaren. vintertid i pendlingsslask är det svårt hålla drivlinan väsentligt renare, sommartid kan man vara mer noggrann.

det viktigaste tvätt-tipset för långvarig god funktion är att till varje pris undvika avfettningsmedel och högtryckstvätt nära cykelns rörliga delar.

när det gäller vajrar och höljen doppar jag vajrarna i flödig helsyntet motorolja i samband med nymontering. då fungerar de smärtfritt i tiotals år.

Ursäkta, men undvika avfettningsmedel nära cykelns rörliga delar. Har du lust att utveckla det? Hur får du tex kasett och kedja rena om du inte avfettar?

jonte987

Aktiv medlem
Istället för avfettning använder jag fettning eftersom fett löser fett. (Läs Petroleum). Men det får man säkert inte säga i det här jävla landet.

Edit. Och jag gör det väldigt sparsamt när det verkligen behövs. Mest blir det vatten.

MrSpock

Aktiv medlem
Folk gör lite olika, men jag använder milt cykelrengöringsmedel plus borste för att få det rent på icke-rörliga delar. Det är lättare att komma åt alla delar av ramen osv om du tar av hjulen. Många kör med vanlig såpa.
På rörliga delar smörjer jag bara och torkar av med trasa eller borste. Se till att torka bort överskottsolja så att det är hyfsat torrt, annars drar det bara till sig nytt smuts.

kais01

Aktiv medlem
Ursäkta, men undvika avfettningsmedel nära cykelns rörliga delar. Har du lust att utveckla det? Hur får du tex kasett och kedja rena om du inte avfettar?
genom att ta av dem. någon gång om året:)

men mest satsar jag på självrengörande smörjning, däremellan borste och strilande vatten. kassetten kan man rensa med en skruvmejsel eller pinne.

en trasa med avfettning i kan vara bra att torka med.

aldrig högtryck och aldrig avfettning som spray. det tar död på din cykel snabbare än du hinner säga vevlagerbyte.

qma

Aktiv medlem
Jag kör med en diskborste dedikerad till oljig smuts, med cykeln i mekställ eller upp och ner. Pressar borsten mot kassetten och vevar en stund. Det blir inte skinande men tillräckligt med bös ramlar av så att det inte byggs upp och blir grisigt. Små kuggarna i växeln rensar jag genom att hålla en trasa emot och veva.

OldBones

Aktiv medlem
Vad märkligt, kört med WD-40 Degreaser på kasetter utan några som helst problem i flera år.. Bara lite/sparsamt SportSpec "Synthetic Lube" efteråt och allt har rullat som nyskick efter det.

En fördel med dedreaser/avfettning speciellt tryckluftsbaserad sådan är ju att den blåser bort all smuts och skit, en lätt dusch, och kassetten ser ut som ny direkt från fabrik.

Men ja, alla får väl göra som de vill, men aldrig någonsin tidigare hört talas om att man inte skall använda degreaser på rörliga delar... Den löser ju bara upp fett samt smuts som sitter i fettet 🤷‍♂️

kais01

Aktiv medlem
Vad märkligt, kört med WD-40 Degreaser på kasetter utan några som helst problem i flera år.. Bara lite/sparsamt SportSpec "Synthetic Lube" efteråt och allt har rullat som nyskick efter det.

En fördel med dedreaser/avfettning speciellt tryckluftsbaserad sådan är ju att den blåser bort all smuts och skit, en lätt dusch, och kassetten ser ut som ny direkt från fabrik.

Men ja, alla får väl göra som de vill, men aldrig någonsin tidigare hört talas om att man inte skall använda degreaser på rörliga delar... Den löser ju bara upp fett samt smuts som sitter i fettet 🤷‍♂️
det kryper kapillärt in i lagren och saboterar smörjningen där, kombinerat med att det torkar ut tätningarna. finns ett betydande antal stories om vad detta ställer til med, bland annat här på happy.

bra ändå att du eftersmörjer tätningarna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer