Mange Campa
Aktiv medlem
Rengöra vitt gummi bäst...
Hej! Jag har ett par grådassiga gummiskydd till mina bromshandtag. Hur rengör man dem så de blir skinande vita igen, som de var när de var nya på 80-talet?
Prova såpan först, det tror jag funkar.Såpa brukar fungera mjukgörande för gummi. Bör väl kunna rengöra också, men späd ordentligt i så fall.
känner inte till den produkten precis, men vitkräm för skor innehåller oftast vad som kan betraktas som utspädd skofärg, som är tänkt mer eller mindre hamna utanpå smutsen.Jif Cream funkar på vita sneakers, så det kanske funkar för detta också.
Babywipes är smått magiska, en anledning till att jag aldrig använde dem på mina barn. I kombination med att Naturskyddsföreningen klassat dem som kemiskt tveksamma. Vad är det som gör dem så effektiva?känner inte till den produkten precis, men vitkräm för skor innehåller oftast vad som kan betraktas som utspådd skofärg, som är tänkt mer eller mindre hamna utanpå smutsen.
kan ju vara bra som avslutning, men nog bättre rengöra med något annat först?
många gillar babywipes, apropå våtservetter.
Haha, nja, det är ju min bromsuppsättning jag hade som ung på en annan Crescent-racer. Ska skruva isär dem och renovera o putsa. De kommer förhoppningsvis fungera bättre än nu. Men jag kan ju byta senare om det behövs...[▪︎▪︎▪︎]
men förtjänar inte de där fina handtagen något bättre än de där flexiga bromsarna :)?
Det är ett milt slipande skurmedel/rengöringskräm som används framförallt för kök och bad - men också är förvånansvärt bra på ex gummidetaljer/-sulor och styrlindor.känner inte till den produkten precis, men vitkräm för skor innehåller oftast vad som kan betraktas som utspädd skofärg, som är tänkt mer eller mindre hamna utanpå smutsen.
kan ju vara bra som avslutning, men nog bättre rengöra med något annat först?
många gillar babywipes, apropå våtservetter.
Thinner är bra, aceton är lite för starkt. Jag har kört denna metod på flera vita relingslister. Det är (min uppfattning) det enda som egentligen fungerar om man vill att det ska bli bra. När du lägger på SelaClean skapar den en ny, lite skyddande yta som hindrar smuts från att fastna.när det gäller porösa material dras smutsen in i detsamma. man kan förstås vara aggressiv med lösningsmedel och någon svamp eller trasa och köra på, närmast avverka material tills man når det som är opåverkat.
dels går det åt material, dels blir den nya ytan ofta matt och samlar därigenom snart ny smuts.
men bättre är om man kan locka smutsen ut ur materialet utan att det påverkas negativt av tvättvätskan. jag skulle i det här fallet vara direkt orolig för att använda thinner eller aceton, undvika avfettning på grund av det feta i denna, mer fundera i banor som yes, såpa eller etanol.
badda ett tag, kanske borsta försiktigt med en tandborste, sug sedan i omgångar med något absorberande, t ex högkvalitativt hushållspapper.
ett ultraljudsbad kan vara en bra ide.
men förtjänar inte de där fina handtagen något bättre än de där flexiga bromsarna:)?
Provade den där vita Biltema-svampen... Ganska ok resultat, men svampen fick mycket stryk...