Rengöringsmedel innan vaxning av kedjan?

LarsM

Aktiv medlem
Jag skall testa Morgan Blue Dry Wax.
Vad för rengöring skall jag använda på kedjan innan jag lägger på vaxsmörjningen?

Makten

Aktiv medlem
Först skulle jag lösa den klistriga oljan med lacknafta (eller fotogen eller diesel). Sen får man skölja bort detta (alla tre är flottiga) med nåt flyktigare såsom etanol, propanol eller aceton. Det går kanske bra att bara köra n-heptan ("ren bensin", fast det inte riktigt stämmer) direkt, men vem har det hemma? Tvåstegsmetoden är i alla fall mycket effektiv.

Edit: Bensin man tankar i bilen lämnar också en flottig hinna, så därav ingen rekommendation om det.

pennan

Aktiv medlem
1625490684470.png

OlofSx

Aktiv medlem
Jag tycker personligen att det är riktigt äckligt och tråkigt att hålla på med lacknafta och aceton och andra liknande produkter.

Min erfarenhet säger att det inte alls behövs för att konvertera från wetlube till drywax. Hyfsad noggrann mekanisk rengöring av kedjan (och trissor och kassett!) med en gammal frottéhandduk och sen på med drywax.

Vilket problem löser man med så grundlig avfettning inuti kedjan?

rln

Aktiv medlem
Jag tycker personligen att det är riktigt äckligt och tråkigt att hålla på med lacknafta och aceton och andra liknande produkter.

Min erfarenhet säger att det inte alls behövs för att konvertera från wetlube till drywax. Hyfsad noggrann mekanisk rengöring av kedjan (och trissor och kassett!) med en gammal frottéhandduk och sen på med drywax.

Det är ju rullarna i kedjan som behöver vara smörjda.

OlofSx

Aktiv medlem
Det är ju rullarna i kedjan som behöver vara smörjda.
Ja precis!

Jag tar bort all smuts på utsidan av drivlinan, och har små spår av wetlube kvar i rullarna på kedjan, då säger min erfarenhet att drywax applicering under de förhållandena går utmärkt ändå.

kais01

Aktiv medlem

det 'påstås' att det hindrar vaxet och eventuella tillsatser att fästa vid metallen. och att fabrikssmörjan måste bort.

fan vet. det är flera här som kör som du och är nöjda. lite mer smuts initialt lär det bli.

att koka kedjan i vatten tillsammans med en diskmedelststablett rengör också ganska bra.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Hur bra funkar vaxet på långa distanser? Har hört rätt många gnisslande vaxkedjor.

med långa menar jag här ett dygn eller mer.

Visst drar en wetlube på sig en del skit men den fortsätter smörja länge efter det.

Har en flaska wax i en varukorg.

Att bli av med fabriksfettet på sram-kedjor är drygt. Kallavfettning brukar göra jobbet.

Steel is Real

Aktiv medlem
Jag lyckades ”nästan” häromdagen. Gjorde så här: Lade kedjan i en plastburkmed bensin 95 över natten. Därefter i en hink med varmt vatten och yes diskmedel. Sen ny hink med yes och tvättade kedjan. Sen sköljde i vatten. Torkade sen kedjan med en vit frotté handduk. Både kedja och handduk helt rena.

Jag pallade dock inte göra samma procedur med kasette, rulltrissor och klingor. Tvättade dem bara så noga jag pallade med yes, borstar + tandborste.

Så efter första rundan var drivlinan ren. Men inte klinisk ren då jag slarvade med kassetten. Men hyfsat nöjd ändå vs arbetsinsatsen här.

Ska köra slut på nya kedjan och kassetten först innan jag eventuellt går all in och avfettar hela drivlinan nästa gång om 3-600 mil.

Har kört Squirt i flera år innan. Dock utan den här processen och det funkar det med, om man står ut med en inte helt ren drivlina. Alla metoder med vax är dock bättre än att kladda med olja vid varje tvätt.

Steel is Real

Aktiv medlem
Hur bra funkar vaxet på långa distanser? Har hört rätt många gnisslande vaxkedjor.

Visst drar en wetlube på sig en del skit men den fortsätter smörja länge efter det.

Att bli av med fabriksfettet på sram-kedjor är drygt. Kallavfettning brukar göra jobbet.
På Sötälje 1000 som jag körde med + 50 mil i ösregn så började min vaxade kedja protestera rätt rejält. Men det gjorde även de som hade oljade kedjor.

Lösningen är att ta med dig en liten flaska med vax och fylla på vid de riktigt långa Rando loppen. Så lägg till en 15ml miniflaska i varukorgen så är du hemma.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
På Sötälje 1000 som jag körde med + 50 mil i ösregn så började min vaxade kedja protestera rätt rejält. Men det gjorde även de som hade oljade kedjor.

Lösningen är att ta med dig en liten flaska med vax och fylla på vid de riktigt långa Rando loppen. Så lägg till en 15ml miniflaska i varukorgen så är du hemma.
Okidoki. Jag ska testa. Jag har för vana att smörja med riktig wetlube. Det har inte svikit trots många lopp i väder. Allt har väl dock en gräns.

atorger

Aktiv medlem
Ännu ett rengöringsrecept: för ny kedja: låt dra i lacknafta två dagar, byt till färsk lacknafta dag två. Därefter kör ett dygn i rödsprit för att få bort hinnan som lacknafta lämnar. Skölj och torka.

Sen är det viktigt att man jobbar in sin vaxsmörj. Är man nördig lägger man på en droppe per länkrulle, rullar dem mellan fingrarna, och skevar kedjan sida till sida så det tränger in i rullarna. Jag upplever att man sällan får det perfekt första rundan så man ska ha smörjt kedjan några gånger innan man lyckats få in vax på alla ställen och därefter så funkar det bra.

Vax håller sämre i väta än olja, ja allmänt sämre än olja. Så det beror på lite vad man har för mål. Den stora vinningen med vax tycker jag är att det är mindre kladdigt och enklare att hålla drivlinan ren. Skulle jag cykla mycket jättelånga lopp och jättemycket i regn skulle jag nog använda olja ändå.

atorger

Aktiv medlem
Om man står ut med mer oväsen och sämre smörjprestanda, ja.

Nja, vaxprodukter som satsar på prestanda ger mindre friktionsförluster än olja (finns massor av tester) och är främsta anledningen till att det blivit så populärt med vaxning, så det beror på vad du menar med "smörjprestanda". Oväsen blir det ju inte heller om vaxningen gjorts väl. Problemet är att många inte rengör sina kedjor ordentligt (=pedantiskt) innan de vaxar första gången så det är en massa oljerester kvar.

Nackdelen med vax är att det nöts bort fortare, typ direkt i ösregn, och då blir det oväsen förstås. Om du med smörjprestanda menar hur väl produkten sitter kvar i dåligt väder så har olja bättre ja. En variant som en del vaxare kör med är att ha med en liten flaska med våtolja som de applicerar om man råkar hamna i ett oväder.

Makten

Aktiv medlem
Nja, vaxprodukter som satsar på prestanda ger mindre friktionsförluster än olja (finns massor av tester) och är främsta anledningen till att det blivit så populärt med vaxning, så det beror på vad du menar med "smörjprestanda". Oväsen blir det ju inte heller om vaxningen gjorts väl. Problemet är att många inte rengör sina kedjor ordentligt (=pedantiskt) innan de vaxar första gången så det är en massa oljerester kvar.

Nackdelen med vax är att det nöts bort fortare, typ direkt i ösregn, och då blir det oväsen förstås. Om du med smörjprestanda menar hur väl produkten sitter kvar i dåligt väder så har olja bättre ja. En variant som en del vaxare kör med är att ha med en liten flaska med våtolja som de applicerar om man råkar hamna i ett oväder.

Jag bryr mig föga om labbtester när jag provat själv (Squirt) och kommit fram till att det är sämre än i stort sett alla andra smörjor jag jämfört med. Enda fördelen jag kan hitta är att man kan komma undan med att smörja kedjan väldigt sällan om man står ut med oväsen. Alltså kör jag det på min vardagscykel som används fram och tillbaka till jobbet (~2,5 km enkel väg) där det inte spelar så stor roll och där jag helt enkelt inte orkar underhålla skiten.

Sen kan jag tycka att vax rent teoretiskt inte ens borde fungera. Hur skulle ett fast smörjmedel kunna hålla sig kvar på de högst belastade ytorna? Den borde om något nötas bort snabbast där och bara vara kvar där ingen belastning finns. Verkar synnerligen ickeoptimalt.

Kör vad ni vill, men svälj inte bara allt som folk säger. Det finns gott om inlägg på detta forum med samma åsikt som min i den här frågan, så jag är knappast ensam.

atorger

Aktiv medlem
Jag bryr mig föga om labbtester när jag provat själv (Squirt) och kommit fram till att det är sämre än i stort sett alla andra smörjor jag jämfört med. Enda fördelen jag kan hitta är att man kan komma undan med att smörja kedjan väldigt sällan om man står ut med oväsen. Alltså kör jag det på min vardagscykel som används fram och tillbaka till jobbet (~2,5 km enkel väg) där det inte spelar så stor roll och där jag helt enkelt inte orkar underhålla skiten.

Sen kan jag tycka att vax rent teoretiskt inte ens borde fungera. Hur skulle ett fast smörjmedel kunna hålla sig kvar på de högst belastade ytorna? Den borde om något nötas bort snabbast där och bara vara kvar där ingen belastning finns. Verkar synnerligen ickeoptimalt.

Kör vad ni vill, men svälj inte bara allt som folk säger. Det finns gott om inlägg på detta forum med samma åsikt som min i den här frågan, så jag är knappast ensam.

Om "oväsendet" är gnissel har vaxet inte nått dit det ska, eller så har det nötts bort. Det är också viktigt att innan man vaxar första gången så har en pedantiskt rengjord kedja helt utan oljerester, man måste alltså plocka lös kedjan från cykeln och lägga den i lacknaftebad och sen sprit över två tre dygn, det är på den nivån. Det är den största tröskeln till att använda vax skulle jag säga.

Jag har kört både olja och vax på samma cykel och jag upplever ingen direkt ljudskillnad med ordentligt vaxad kejda. Men det är klart om man överoljar drivlinan så kedjan (och drev) badar i olja så lär det låta mindre, men då får man andra problem genom all tilldragen smuts.

Jag hade dock problem i början att få dit ordentligt med vax då jag körde Pedros Ice Wax, och då kunde det gnissla i nån länk där det inte kommit in vax. En del värmer upp sin tub i förväg (ställer tuben i ett glas hett vatten en stund innan) för att göra det lite mer lättflytande, vilket kan vara en bra idé.

Jag började använda vax först på landsvägscykeln, jag är finväderscyklist och hamnar sällan i regnväder. Jag tycker det är trevligt att ha en kejda metallblank hela tiden och slippa använda avfettningsmedel, och kunna vidröra kedjan utan att bli alldeles svart. Jag får smörja lite oftare, men känner att jag sparar det i rengöringsjobb och så ser cykeln bättre underhålld ut än den är och det är ju ett plus förstås 🙂.

På gruscykeln körde jag olja tills denna säsong, anledningen att jag kör i mer väta där vax har problemet att det nöts bort fort. Jag kör dock Smoove nu där som prov denna säsong som enligt min research ska vara den bästa (=minst dåliga) vaxbaserade i väta, för utvärdera i slutet hur det gått. Just nu när det är torrt och fint funkar det utmärkt förstås, men kedjan blir dammigare och svartare än för landsvägcykel pga allt grusdamm, så den ser inte nyblank ut som på landsvägscykeln om man inte ägnar mer tid åt rengörning.

Gorby

Medlem
det 'påstås' att det hindrar vaxet och eventuella tillsatser att fästa vid metallen. och att fabrikssmörjan måste bort.

fan vet. det är flera här som kör som du och är nöjda. lite mer smuts initialt lär det bli.

att koka kedjan i vatten tillsammans med en diskmedelststablett rengör också ganska bra.
Tycker dock att diskmaskinsmedel kan matta ner/"gråa" kedjor och kör hellre kokning med handdiskmedel eller såpa.

Makten

Aktiv medlem
Om "oväsendet" är gnissel har vaxet inte nått dit det ska, eller så har det nötts bort. Det är också viktigt att innan man vaxar första gången så har en pedantiskt rengjord kedja helt utan oljerester, man måste alltså plocka lös kedjan från cykeln och lägga den i lacknaftebad och sen sprit över två tre dygn, det är på den nivån. Det är den största tröskeln till att använda vax skulle jag säga.

Jag har kört både olja och vax på samma cykel och jag upplever ingen direkt ljudskillnad med ordentligt vaxad kejda. Men det är klart om man överoljar drivlinan så kedjan (och drev) badar i olja så lär det låta mindre, men då får man andra problem genom all tilldragen smuts.

Jag hade dock problem i början att få dit ordentligt med vax då jag körde Pedros Ice Wax, och då kunde det gnissla i nån länk där det inte kommit in vax. En del värmer upp sin tub i förväg (ställer tuben i ett glas hett vatten en stund innan) för att göra det lite mer lättflytande, vilket kan vara en bra idé.

Jag började använda vax först på landsvägscykeln, jag är finväderscyklist och hamnar sällan i regnväder. Jag tycker det är trevligt att ha en kejda metallblank hela tiden och slippa använda avfettningsmedel, och kunna vidröra kedjan utan att bli alldeles svart. Jag får smörja lite oftare, men känner att jag sparar det i rengöringsjobb och så ser cykeln bättre underhålld ut än den är och det är ju ett plus förstås 🙂.

På gruscykeln körde jag olja tills denna säsong, anledningen att jag kör i mer väta där vax har problemet att det nöts bort fort. Jag kör dock Smoove nu där som prov denna säsong som enligt min research ska vara den bästa (=minst dåliga) vaxbaserade i väta, för utvärdera i slutet hur det gått. Just nu när det är torrt och fint funkar det utmärkt förstås, men kedjan blir dammigare och svartare än för landsvägcykel pga allt grusdamm, så den ser inte nyblank ut som på landsvägscykeln om man inte ägnar mer tid åt rengörning.
Kedjan var kliniskt ren och helt ny. Oljudet är inte gnissel utan snarare slammer, vilket är ganska logiskt då vaxet rimligen minskar spelet mellan plåtarna så att kedjan inte blir lika flexibel i sidled. Förklarar antagligen varför jag även upplevde sämre växlingsprestanda.
Har hört samma oljud från andras vaxade drivlinor trots att de själva upplever det som knäpptyst. ;-)

Klart att det fungerar, jag ser bara inte fördelarna. Det finns torrsmörja som håller kedjan ren och fin utan oväsen, men med nackdelen att man måste smörja ofta. Vilket jag klart föredrar.
I mitt fall gäller det dessutom stigcykling där man mer eller mindre är tvungen att byta till våtsmörja när det är blött, vilket gör vax synnerligen opraktiskt.

Så valet beror på vilka kompromisser man ser som mest fördelaktiga.

atorger

Aktiv medlem
Ja precis, drivlineljud är väldigt subjektivt, det som är tyst för den ene är olidligt för den andre. Jag har precis fått en hel del värre ljud pga byte till ett Garbaruk-drev med jättelånga tänder, har inte riktigt än bestämt mig om jag ska bli irriterad eller ej...

Och detta med vax eller ej, helt klar med att det handlar om att matcha mot de fördelar man själv har mest nytta av... för det är ju som sagt bättre på vissa saker och sämre på andra. Kan hända att jag går tillbaka till olja på gruscykeln efter den här säsongen om det håller allt för dåligt när det blir lite blötare, vi får se.

kais01

Aktiv medlem
Tycker dock att diskmaskinsmedel kan matta ner/"gråa" kedjor och kör hellre kokning med handdiskmedel eller såpa.
det stämmer säkert i vissa fall. är det negativt eller positivt kan man fråga sig...

borde öka förutsättningarna att få smörjmedlet stanna kvar på ytan?

glitch

Aktiv medlem

Mina första försöka på längre distanser har ju bara varit 40 milare och det hsr varit torrt - men där har Squirt vaxet funkat galant utan gnissel. Körde en 25 mila graveltur i April som bjöd på både snö och regn och även där funkade det. Ska man cykla över flera dagar kan man ju ta med en skvätt extra att applicera efter nån dag.

ooms

Aktiv medlem

Det jag märkte när jag körde en säsong med Squirt var att kedjan började kvittra snabbare än med vanlig drylube, fick lägga på nytt efter typ 10-12 mil.
Men framförallt orsakade det chain suck. Aldrig haft det innan, men den där säsongen inträffade det flera gånger. Man fick alltid vara på sin vakt vid framväxling. Bytte tillbaka till drylube säsongen efter, och problemen med chain suck var borta. Och kedjan är tyst mycket längre igen.

glitch

Aktiv medlem
Det jag märkte när jag körde en säsong med Squirt var att kedjan började kvittra snabbare än med vanlig drylube, fick lägga på nytt efter typ 10-12 mil.
Men framförallt orsakade det chain suck. Aldrig haft det innan, men den där säsongen inträffade det flera gånger. Man fick alltid vara på sin vakt vid framväxling. Bytte tillbaka till drylube säsongen efter, och problemen med chain suck var borta. Och kedjan är tyst mycket längre igen.

Man läser ju om att folk får chainsuck titt som tätt med Squirt - samtidigt har jag aldrig fått det och har kört med Squirt i många år.
Undra om vissa drivlinor är känsligare där / det beror på framväxelinställningen? För min del har det varit Shimano 10 och 11 delat primärt med dito klingor. Kedjorna har varit av blandade valörer.

Om det börjar kvittra efter 10-12 mil så har inte medlet krupit in och smort ordentligt. Det i sig kan också förklara chain suck, kedjan är helt enkelt inte smord där det räknas.

ooms

Aktiv medlem
Man läser ju om att folk får chainsuck titt som tätt med Squirt - samtidigt har jag aldrig fått det och har kört med Squirt i många år.
Undra om vissa drivlinor är känsligare där / det beror på framväxelinställningen? För min del har det varit Shimano 10 och 11 delat primärt med dito klingor. Kedjorna har varit av blandade valörer.

Om det börjar kvittra efter 10-12 mil så har inte medlet krupit in och smort ordentligt. Det i sig kan också förklara chain suck, kedjan är helt enkelt inte smord där det räknas.
För min del 11-delad ultegra Di2 (6870-serien) med Shimanokedja, också den på ultegranivå.

Ja, nåt fel var det ju med smörjningen. Det jag kan konstatera är att alla problem är borta efter jag gått tillbaka till drylube.

atorger

Aktiv medlem
Cerabike är mycket bättre än Squirt. Lite svårare att få tag på dock.

Smoove verkar också ska vara bättre än Squirt, och är enklare att få tag på än Cerabike.

Själv är jag mer intresserad av något som inte kladdar och svärtar som olja och sitter fast rimligt bra, än att det ska vara supersnabbt, så massa teflontillsatser och sånt miljövidrigt är inte ett plus i min bok. Jag kör Pedros Ice Wax på landsvägscykeln av den anledningen. Jag tycker Ice Wax är för dåligt i väta dock så gick över till Smoove för crossen/grusen som jag utvärderar denna säsong. Jag *tror* även Smoove är utan PTFE och ska vara miljövänlig men är inte helt säker.

Jensen

Aktiv medlem
Tycker smoove är ett steg upp från Squirt med. Oavsett så är min upplevelse att vill man ha minimalt problem med vax baserade så är det verkligen viktigt att få helt rent innan. Min upplevelse är att lägger man på vax med lite fett/olja kvar i kedjan bildas något lite hårdare svart skit som brukar göra kedjan stel och vaxet tränger inte in. Upplever dock att smoove kryper in snabbare och bättre än squirt.

Murdock

Aktiv medlem
Problemet med vaxbaserat som Squirt är väl om du kör en långmilare i regnväder och du under turens gång hör att det är dags att smörjas fast du har många mil kvar? Funkar det verkligen att ta med sig en liten flaska för att applicera i dessa förhållanden? Tillverkaren är noga med att poängtera att kedjan skall vara torr vid applicering och lämnas för att torkas ett dygn tror jag det var.

Om jag själv skulle hamna i denna situation skulle jag troligen tvinga mig att stå ut med oljudet och ta hand om kedjan så fort det kommer ett tillfälle med flera timmars vila.

Ni som får chainsuck och andra problem med vaxbaserat, gör ni rent kedjan på djupet flera gånger efter den första? Squirt har svårt för att tränga in där det gör nytta (enligt Zero Friction Cycling) - och innan det händer slits kedjan hårt. Men när det väl är på plats minskar slitaget avsevärt och kedjan bör bara torkas av innan ny applicering. Jag hanterar hela familjens fem cyklar med Squirt och är nöjd, bara singelklingor numera dock.

glitch

Aktiv medlem
Problemet med vaxbaserat som Squirt är väl om du kör en långmilare i regnväder och du under turens gång hör att det är dags att smörjas fast du har många mil kvar? Funkar det verkligen att ta med sig en liten flaska för att applicera i dessa förhållanden? Tillverkaren är noga med att poängtera att kedjan skall vara torr vid applicering och lämnas för att torkas ett dygn tror jag det var.

Om jag själv skulle hamna i denna situation skulle jag troligen tvinga mig att stå ut med oljudet och ta hand om kedjan så fort det kommer ett tillfälle med flera timmars vila.

Ni som får chainsuck och andra problem med vaxbaserat, gör ni rent kedjan på djupet flera gånger efter den första? Squirt har svårt för att tränga in där det gör nytta (enligt Zero Friction Cycling) - och innan det händer slits kedjan hårt. Men när det väl är på plats minskar slitaget avsevärt och kedjan bör bara torkas av innan ny applicering. Jag hanterar hela familjens fem cyklar med Squirt och är nöjd, bara singelklingor numera dock.

Har aldrig behövt "nödvaxa" under en blöt tur så har ingen erfarenhet av det. Däremot har jag applicerat några gånger och direkt börjat cykla utan att låta det "torka in" - det har funkat det med men då har inte kedjan varit gnisseltorr innan heller och som sagt inte i blött.
Någon som vet vad som är tillsatt i Squirts "vintervariant" ?

ooms

Aktiv medlem

Jag har följt Squirt rekommendation, avfetta kedjan innan man börjar använda Squirt. Lägga på nytt när den börjar kvittra (som de säger), och aldrig cykla samma dag som jag smörjer.
Hade jag haft 1x hade jag nog aldrig märkt av problemen med chain suck, de kom uteslutande vid framväxling.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Smoove verkar också ska vara bättre än Squirt, och är enklare att få tag på än Cerabike.

Själv är jag mer intresserad av något som inte kladdar och svärtar som olja och sitter fast rimligt bra, än att det ska vara supersnabbt, så massa teflontillsatser och sånt miljövidrigt är inte ett plus i min bok. Jag kör Pedros Ice Wax på landsvägscykeln av den anledningen. Jag tycker Ice Wax är för dåligt i väta dock så gick över till Smoove för crossen/grusen som jag utvärderar denna säsong. Jag *tror* även Smoove är utan PTFE och ska vara miljövänlig men är inte helt säker.
Kan inte uttala mig ännu men ZFC verkar nöjda med Silcas variant (Inte den man kokar) och nämner Squirt i all hast att det har svårare att krypa in lika bra som det nyare Silca.

Silcas våt verkar också tillhöra toppskiktet till smörj men som båda deras produkter är ju priset kanske något högre även.

Har kört Squirt från förra säsongen på både pendlarn och MTB och den stora fördelen med det är att drivlinan håller sig renare men absolut behövs det smörjas mer,
Särskilt en hösthelg i Isaberg med all fin sand dom har på anläggningen lät min drivlina helt klart mer ansträngd än vissa i gänget som körde på olja istället för vax när det kom till slutet av dagen.

kroem

Aktiv medlem
Beställde precis ett par hörlurar därifrån, de var trasiga vid ankomst så nu ska jag se hur svårt det är att returnera till Amazon.se...
Det är väldigt enkelt.

Hur som så är Amazon en marknadsplats ocgh CeraBike har en egen store, så skulle inte jämföra det med "kinasäljare"(Sorry om jag sågar dina lurar nu ;) )

Steel is Real

Aktiv medlem
Någon som vet vad som är tillsatt i Squirts "vintervariant" ?
Jag körde vintervarianten för någon vinter sen. Märkte ärligt talat ingen skillnad mot den vanliga.

Squirt på vintern funkar, men kedjan kräver betydligt mer omtanke då såklart. Om man kör i saltslask så behöver man skölja av och vaxa på efter varje lite längre blöt tur. Men kör man långa skärmar och parkerar inomhus så går det ok. Men klart mer underhåll än exempelvis wetlube. Men då en konstant grisig kedja med knastrande ljud som är värre en Squirtens kvitter tycker jag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer