Rengöringsmedel innan vaxning av kedjan?

HåkanC

Aktiv medlem
Innehåller det inte ptfe och att det är det som gör att det smörjer bättre men möjligtvis sämre för miljön?
Jo, enl hemsidan skall det innehålla PTFE
Och det ärt inte endast miljöfarligheten utan även hälsovådligheten som gör att man bör undvika PTFE, kan tydligen tom öka risken för högt kolesterolvärde och flera cancerformer.

Tidningen Tour testade i 12-20 18 olika kedjesmörjor, läs mer här. Där går det även att ladda ned hela testet, 6 sidor PDF, för 1,99 €. Bäst i test blev Ballistol Keramik-Kettenöl och Motorex Dry Power Performance Lube, men det var fler testkriterier än kedjerenhet.

Även jag hör till de som har använt Squirt och fått "Chain Suck" som helt försvann när jag bytte till bättre och mer smörjande kedjesmörja.
För snart två år sedan var jag med på NFS Ultimate Bicycle Chainlube-gruppköpet och den kedjesmörjan är jag fortfarande nöjd med.

danky_xv

Medlem
Någon som testat Absolute blacks Graphenlube? Beställde hem 2 små flaskor för blöta dagar. Hur fungerar det i regn?
Har använt deras smält vax denna sommar och är nöjd med det under torra förhållanden. Iochförsig har jag ingen erfarenhet av vax från förr.

kais01

Aktiv medlem
har prövat absolute black graphen wax på ett par cyklar sedan vintern, och är inte särdeles imponerad. iofs mjuk och trevlig känsla även i kyla, men begränsad livslängd på dryga tio mil.

sedan kommer gnissel och ffa direkt kännbart motstånd från noll till oacceptabelt på bara några km. så man måste ha med sig en flaska för att rädda situation, det är annars nästan så att man måste avbryta turen, så illa är det.

priset på deras flaskor är ju inget annat än ett dåligt skämt, och jag har istället gått in med banana slip all weather lube, without tungsten. och då klarar det sig med någon enstaka påfyllning typ var 10 mil riktigt länge, hur länge vet jag inte än.

är inte erfaren när det gäller andra sorters hårdvax, men förstått att det är rätt vanligt ha med sig flytande alternativ att spä på med.

danky_xv

Medlem
Någon som testat Absolute blacks Graphenlube? Beställde hem 2 små flaskor för blöta dagar. Hur fungerar det i regn?
Har använt deras smält vax denna sommar och är nöjd med det under torra förhållanden. Iochförsig har jag ingen erfarenhet av vax från förr.
Förra helgen fick jag testa AB i regn och lera under ett ettapplopp. Och kedjevaxet försvann ganska omgående när kedjan blev lerig. Kedjan bara ramla av framdrevet. Blev tvungen att spola av kedjan och lägga på vanlig kedjeolja för att kunna fortsätta loppet.
Vaxet höll ca 1 h och oljan 5h.

Så nu är frågan, vilja vax fungerar i regn?
Kriteriet är att drivlinan hålls ren och klarar blöta leriga stigar mm.

marran

Aktiv medlem
Jag har kört på Holmenkol vax på mtb i 6 år nu, tycker jag behöver smörja betydligt mindre ofta än när jag körde olja av olika slag. Det bara sitter, och allt är rent och snyggt. Även om jag cyklat i riktigt vått skitigt väder och sen spolat cykeln men muc-off eller liknande så verkar det ”optional” att lägga på nytt vax. Ingen knirking. Kanske det är mer friktion, vad vet jag.

Motorex kedjeolja kommer inte nära min cykel. Det är det kladdigaste elände jag har upplevt.

Batavus

Aktiv medlem
Jag är nu färdig med vaxineringen, och kan återgå till kabinettet.

Och jag är böjd att hålla med, ett sånt undermedel som man hittat - Holmenkol vax - må man fortsätta med.

kais01

Aktiv medlem
Förra helgen fick jag testa AB i regn och lera under ett ettapplopp. Och kedjevaxet försvann ganska omgående när kedjan blev lerig. Kedjan bara ramla av framdrevet. Blev tvungen att spola av kedjan och lägga på vanlig kedjeolja för att kunna fortsätta loppet.
Vaxet höll ca 1 h och oljan 5h.

Så nu är frågan, vilja vax fungerar i regn?
Kriteriet är att drivlinan hålls ren och klarar blöta leriga stigar mm.
av vaxer uppges silca hot melt och super secret lube av zfc stå emot våt smuts bättre, i likhet med smoove, squirt, och absolute black flytande. samtliga saknar självrenande förmåga och bör kokas bort efter en våt tur.

ceramic ufo drip v2 och tru tension all weather tungsten står emot sämre men renar upp sig vid fortsatt användning.

absolute black wax står inte emot våt smuts närmast alls.

har tyvärr också köpt hem den produkten. efterbehandling med tru tension banana slip utan tungsten/wolfram har gjort den mycket bättre, men hittills bara kört ett tjugotal mil, varav några i regn. inger iaf hopp.

en påse silca hot melt är införskaffad, prövas härnäst.

Senast ändrad:

landen

Aktiv medlem
Kör Molten Speed Wax, snurrar två kedjor på LVG. Håller runt 20-30 mil. Regn verkar inte påverka nämnvärt.
Rengör från fabriksfett med avfettning och ett sista bad i aceton. Sen kokar jag bara kedjan i nytt vax varje gång.

Testade Silcas Secret Lube, men rätt söligt att hålla på och slabba med. Med två kedjor och en slow cooker funkar smältvax toppen tycker jag. Byter kedjelås någon gång var 5 gång eller inför viktiga race.

Aldrig haft en tystare och renare drivlina ihop med att man behöver aldrig oroa sig att stöta emot en oljig kedja. Sen verkar kedja och kassett hålla en EVIGHET med denna setupen.

För MTB så fortsätter jag med Squirt, gillar det inte, men har en stor flaska...

Woodknocker

Aktiv medlem
Uuultrasound sen ner med den i bensin och skaka om och låt det stå rätttt så läänge! Det är vad legendariska youtubern som jag inte kommer på namnet på nu säger att man ska göra och han har såklart rätt.

Själv torkar jag med hushållspapper och använder YES. Anledning? Inte en chans att jag står och andas bensin (eller andra starkare medel för den delen).

Att vaxa på utan att ha rengjort är bara katastrof, varför fixar och donar du ens med en vaxning om du gör på detta visset? Gör det inte.

Edit:

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
om man vill ha rester av smutsiga lösningsmedel att ta hand om, och sprida teflonpulver ut i naturen skall man följa råden från den mannen. men han är ju kul att titta på.

tidigare i tråden nämnda molten speed wax går ifrån teflon nu, ersätts med wolframdisulfid. om det är så mycket bättre att sprida wolfram kan man ju diskutera, men det är ändå ett piss i missisippi jämfört med vad vi sprider från dubbdäck på bilar.

själv försökte jag alltså grafen-vägen, dock absolute blacks hårdvax var inte vidare bra. lite överraskande då deras flytande alternativ är ohotad etta. tyvärr även när det gäller pris, det är ju helt enkelt bara löjligt. men man skulle ju kunna pröva någon hemmablandning med grafen i ett bättre vax?

42Hz

Aktiv medlem
There can be only one way!

1629880139230.png

danky_xv

Medlem
själv försökte jag alltså grafen-vägen, dock absolute blacks hårdvax var inte vidare bra. lite överraskande då deras flytande alternativ är ohotad etta. tyvärr även när det gäller pris, det är ju helt enkelt bara löjligt. men man skulle ju kunna pröva någon hemmablandning med grafen i ett bättre vax?
Fungerar AB flytande grafenvax i blött väder?
Jag köpte faktiskt deras lilla flaska och droppade på kedjan före tävlingen. Men det hjälpte inte för mig iallafall.
Frågan är ju om man måste blötlägga hela kedjan som de visar på hemsidan? Men då behöver man ju den stora kriminellt dyra flaskan. Vill inte betala så mycket för nåt man inte vet att fungerar.

krillan

Aktiv medlem
Propplösare/Kaustiksoda är extremt bra på att lösa fett. Var utomhus, akta valfria kroppsdelar. Går fort åxå.

Salabaladala

Aktiv medlem
På tal om vax och sånt, nån som har koll på hur man gör egen vattenlöslig vaxsmörj typ som squirt? Vet att man kan lösa vax i bla xylen och citrusterpentin men vill gärna slippa lösningsmedel.

C-dale

Aktiv medlem
om man vill ha rester av smutsiga lösningsmedel att ta hand om, och sprida teflonpulver ut i naturen skall man följa råden från den mannen. men han är ju kul att titta på.

tidigare i tråden nämnda molten speed wax går ifrån teflon nu, ersätts med wolframdisulfid. om det är så mycket bättre att sprida wolfram kan man ju diskutera, men det är ändå ett piss i missisippi jämfört med vad vi sprider från dubbdäck på bilar.

Är vanligt syltparrafin ett bättre eller sämre vax? Har ett par block liggande som jag tänkte prova att vaxa kedjan i. Plus ett par block AB som jag inte provat än.

kais01

Aktiv medlem
Är vanligt syltparrafin ett bättre eller sämre vax? Har ett par block liggande som jag tänkte prova att vaxa kedjan i. Plus ett par block AB som jag inte provat än.
det vet jag inte riktigt. syltvax kan vara lite mjukt och svettigt ungefär som absolute blacks icke optimala vax, men det är ju nästan gratis att prova.

kompisar som använder heimkoke köper vaxet på panduro, blandar sedan i teflonpulver köpt på ebay.. kanske inte det bästa ut miljösynpunkt.

grafen finns i en mängd kvaliteer, borde möjligen vara bättre ur den synpunkten att blanda i.

men det är ju sedan lång observationstid som krävs för att utvärdera. först ut är hur länge en behandling räcker, i bästa fall vänta fyrtio mil, om den nu håller så länge. och det hoppas man ju. de bästa kommersiella vaxerna påstås göra det. sedan mäta slitaget efter något tiotal omvaxningar...

det här är inte gjort i en handvändning.

landen

Aktiv medlem

Vart finns info om att Speed Molten går ifrån PTFE? Mest nyfiken om min senaste batch från dom har PTFE eller Wolfram. Märken ingen skillnad i alla fall.

Pfaff

Aktiv medlem
Pa den gamla riktigt onda tiden kunde man bada kedjor i vax med tillsats av MoS2 ( om man nu orkar hålla på med sånt) vilket gav ett mycket bra smörjande resultat. Molybdendisulfid är kanske ett trots allt bättre ämne att sprida i naturen då det i huvudsak är en kolförening?

kais01

Aktiv medlem
Vart finns info om att Speed Molten går ifrån PTFE? Mest nyfiken om min senaste batch från dom har PTFE eller Wolfram. Märken ingen skillnad i alla fall.
hos zerofrictioncycling. han är på gång att testa den nya, har därmed gissat att nya modellen är på väg till kund i närtid, om det inte redan skett.

silca hot melt har slagit gamla molten speed wax. silca har wolframdisulfid iblandad.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Pa den gamla riktigt onda tiden kunde man bada kedjor i vax med tillsats av MoS2 ( om man nu orkar hålla på med sånt) vilket gav ett mycket bra smörjande resultat. Molybdendisulfid är kanske ett trots allt bättre ämne att sprida i naturen då det i huvudsak är en kolförening?
molybdendisulfid och wolframdisulfid lär ha liknande egenskaper, men wolframdisulfid uppges ha mindre friktion.

undviker egentligen helst båda, har nu på prov tweakat det underlägsna absolute black wax med tru tension all weather lube modellen utan wolfram, och det är hittills något lovande.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tänkte testa Tru-Tension Tungsten All weather lube. Fick idag! Det blir ju spännande. Får försöka rengöra kedjan/drivlinan på något sätt nu bara. Har tyvärr hunnit smörja den två ggr med annat eftersom det tog sådan tid att få detta. Men det ska nog blir bra ändå.

_9170940.jpg

Jensen

Aktiv medlem
Testa? Skiljer det sig för dig från prova eller använda?

Oavsett det så hoppas jag att du blir nöjd med din nya kedjesmörja efter att du har använt/provat/testat den.
Det är ungefär som första gången du använder dina nya hjul du byggt. Du testar OCH använder dem för första gången.

Det vet du likväl som mig. Så onödig fråga.

kais01

Aktiv medlem
Tänkte testa Tru-Tension Tungsten All weather lube. Fick idag! Det blir ju spännande. Får försöka rengöra kedjan/drivlinan på något sätt nu bara. Har tyvärr hunnit smörja den två ggr med annat eftersom det tog sådan tid att få detta. Men det ska nog blir bra ändå.

Visa bilaga 513369
har kört en sväng skak med avfettning i flaska och/eller koka med diskmedelstablett följt av ultraljudsbad i koncentrerad spolarvätska. går nog närmast bra utan ultraljud om man har lite mer tålamod.

den här smörjan är rätt bra! men kör ett par behandlingar rätt tätt i början. när väl kedjan är sas insmord går den länge mellan behandlingarna, håller sig ren, och fungerar till skillnad från en del andra vaxer bra även i kyla.

jag beställde häromveckan på brittiska amazon en flaska i reserv, plus fem flaskor av varianten utan wolfram. kom utan avgifter på tre dagar.

kais01

Aktiv medlem
molybdendisulfid och wolframdisulfid lär ha liknande egenskaper, men wolframdisulfid uppges ha mindre friktion.

undviker egentligen helst båda, har nu på prov tweakat det underlägsna absolute black wax med tru tension all weather lube modellen utan wolfram, och det är hittills något lovande.
liten rapport om detta. test eller inte test är frågan. absolute black wax på egen hand håller max 100 km per behandling och tar sedan tvärslut på några km under utvecklande av gnissel och motstånd utan like. går då att rädda med tru tension.

MEN, om man drar på tru tension utan wolfram ganska snart efter absolute black wax följer mycket bättre än för vardera på egen hand; en underbar motståndslöshet som hittills bara varar och varar. ligger nu på bortåt 400 km.

lovande är ordet.

kais01

Aktiv medlem
läste häromdagen på zfc att bytet av formula redan skett för cirka ett år sedan. nya molten speed wax är under test, går preliminärt ungefär lika bra som silca hot melt. dvs oöverträffat bäst så länge man orkar vaxa om kedjan var typ 300 km.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag har använt Smoove nästintill hela sommaren. Jättenöjd än så länge. Bara två undor i ösregn och ingen över 90 minuter, men det funkade bra. Med Squirt så började kedjan gnissla efter 20 minuter i ösregn.

Bengt-re

Aktiv medlem

Visa bilaga 513369
Var fick du tag i flaskan? Fais du vélo ! Annullerade ordern senast jag försökte köpa mer.

kais01

Aktiv medlem

Bengt-re

Aktiv medlem

Bengt-re

Aktiv medlem
jag beställde direkt från tillverkaren, man fick en lite påse gummibjörnar också :) men frakten kostade lika mycket som varan så därför tog jag två :)
Beställde också just två nya.... Har en annan (odryg) smörja som är bra, men tunn lösningsmedelsvax är knepigt att applicera utan att ta av kedjan och det orkar man ju inte alltid göra....

Jensen

Aktiv medlem
Hur många hjul har du byggt?
Och när du använder dina egenbyggda nya hjul för första gången;
testar eller provar du dem då också?
inga, vad det nu har med saken att göra. förstår inte varför du ska behöva ordmärka, speciellt när du ordmärker på något som isig inte är fel :D så märkligt inlägg.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer