Rengöringsmedel innan vaxning av kedjan?

glitch

Aktiv medlem
Lyssnade på podden med Zero Friction grundaren - blev bara deprimerad. Ska man följa processerna han beskriver till punkt och pricka är det ju ett heltidsjobb att hålla sina kedjor smorda :)

NiklasL

Aktiv medlem
liten rapport om detta. test eller inte test är frågan. absolute black wax på egen hand håller max 100 km per behandling och tar sedan tvärslut på några km under utvecklande av gnissel och motstånd utan like. går då att rädda med tru tension.

MEN, om man drar på tru tension utan wolfram ganska snart efter absolute black wax följer mycket bättre än för vardera på egen hand; en underbar motståndslöshet som hittills bara varar och varar. ligger nu på bortåt 400 km.

lovande är ordet.
Kan du utveckla? Jag har basbehandlat med MSW och sedan fyllt på med TT Tungsten All Weather och det har fungerat bra. Vad är fördelen med att välja bort wolfram?
Har du provat Race-varianten?

kais01

Aktiv medlem
Lyssnade på podden med Zero Friction grundaren - blev bara deprimerad. Ska man följa processerna han beskriver till punkt och pricka är det ju ett heltidsjobb att hålla sina kedjor smorda :)

håller med om att initiala rengöringen om man skall över på vax kan vara jobbig. det den här tråden egentligen handlar om. är det en ny kedja kokar jag den bara med diskmedelstablett följt av några spritbad. inte så farligt egentligen.

men sedan har man tagit sig till ett läge där man endast behöver koka kedjan i vatten de gånger den skall rengöras. vilket inte är så ofta, om om man väljer ett preparat med viss självrengöring, som t ex tru tension, eller ceramic speed ufo v2.

antitesen finns ju här bland många av oss här, inklusive jag själv. bara med jämna mellanrum gucka på med något man gillar. på mtb fortsätter jag med syntetmotorolja som appliceras typ var tredje till var femte timme. kedjan håller sig acceptabelt ren, och håller typ ett år vid användning 5-10 timmar per vecka. vackert så. antagligen bortåt 1000 rätt hårda mtb-mil.

väljer man något flyktigt får man korta intervaller, och på köpet viss självrengöring. väljer men någonting longlife och inte gör rent efter smutsiga turer, kan man få byta kedja så tidigt som efter 100 mil. och det tar ju tid och resurser även det.

det har ju lätt för bli lite religion och woodoo kring detta, men nämnde adam testar iaf sina utsagor på ett numeriskt sätt, och som borde appellera även till våra ingenjörer här.

kais01

Aktiv medlem
Kan du utveckla? Jag har basbehandlat med MSW och sedan fyllt på med TT Tungsten All Weather och det har fungerat bra. Vad är fördelen med att välja bort wolfram?
Har du provat Race-varianten?
det låter som ett helbra upplägg. hur långa intervall får du?

provade/testade utan wolfram eftersom jag inte riktigt gillar att sprida wolfram runt mig, eller för den delen på mig själv när jag skall hantera preparaten och senare kedjan. bilarnas dubbar sprider förstås i sammanhanget oerhörda mängder, men ändå.

och märker egentligen ingen skillnad. tru tension utan wolfram är en riktigt rekommendabel produkt. men då har ju kedjan sas varit grundad, med wolfram när jag tidigare körde det som första behandling, eller som nu med absolute black wax, med grafen.

grafen känns riktigare ur miljösynpunkt. synd att deras drip är så oacceptabelt dyrt och deras vax är så undermåligt. kombon absolute wax/ tru tension tycks dock bra. aldrig haft så lättgående drivlina så länge. tyst är det också. återstår att se hur livslängden blir på kedjan.

inte prövat race-varianten. verkar mest dyrare men samma. banana slip har också en rad andra varianter, med och utan wolfram.

Steel is Real

Aktiv medlem
……. är det en ny kedja kokar jag den bara med diskmedelstablett följt av några spritbad. inte så farligt egentligen.
Låter smidigare än 4-stegsmetoden som jag kört: Bensinbad, tvätt, spritbad, tvätt.

Hur gör du det där i detalj? Alltså hur länge kokar du kedjan? Hur många spritbad? Sköljer du emellan? Och framförallt blir kedjan helt ren?

NiklasL

Aktiv medlem
ZFC rekommenderar blötläggning i lacknafta 15 min och sedan 2 x 2 min skakning i lacknafta följt av 2 x skakning i rödsprit. Om Sram-kedja 2-3 omgångar extra i lacknaftan. Vissa avfettningar kan skada metallen i kedjan och bör undvikas medan diesel och liknande lämnar en hinna på ytan.

Man bör komma ihåg att ”factory grease” bör avlägsnas även om man tänker använda vanlig kedjesmörja men hur många gör det?

NiklasL

Aktiv medlem
det låter som ett helbra upplägg. hur långa intervall får du?
Inga exakta siffror eftersom jag hellre lagt på för ofta än vänta tills det börjar rassla men kanske 20 mil? ZFC menar ju att ytbehandlingen på en del kedjor kan göra att vaxet fäster sämre inledningsvis så min tanke är att lägga på lite oftare i början på en ny kedja, med kanske 5-15 mils intervall också beroende på om det varit torrt eller regnat (Brompton, racer, trainer-racer, MTB). Ska gå över pendlarhojen nu där senaste kedjan var totalslut efter endast ett år med vanlig smörja och inte särskilt lång sträcka men mycket regncykling.

kais01

Aktiv medlem
Låter smidigare än 4-stegsmetoden som jag kört: Bensinbad, tvätt, spritbad, tvätt.

Hur gör du det där i detalj? Alltså hur länge kokar du kedjan? Hur många spritbad? Sköljer du emellan? Och framförallt blir kedjan helt ren?
alltså har inget strikt protokoll, och fortfarande early days eftersom det var så sent som förra sommaren jag fick för mig börja med vaxbaserat för i första läget pendling och landsväg.

men försökt komma bort från lacknaftan som är ett stort avfallsproblem när den blivit smutsig. bensin likaså, och är ju helt uteslutet inomhus på grund av explosionsrisken.

skall jag ha oljebaserad smörja tycker jag ändå man kan lämna fabrikssmörjan kvar, den späds rimligen snart ut. vissa kör någon timme med den först för att slita bort den från insidan av rullarna innan riktiga smörjet appliceras.

men skall man köra vax instämmer jag i att den måste bort.

så med nya kedjor skippat lacknaftan, och kokat någon kedjan i maskindiskmedel någon kvart under omrörning då och då. om det blir mycket smuts; ett likadant bad till. skölja noggrant med varmt vatten, och fortsätta med spritbad med eller utan ultraljud, tills det blir rent, 2-3 bad kan det bli. den överblivna spriten får sedimentera, sedan blir den spolarvätska i bilen:)

så en del jobb blir det oavsett. men lindrigare hantering av överbliven vätska. man kan gärna ta fler kedjor när man ändå håller på.

NiklasL

Aktiv medlem
Håller med om problematiken kring lacknaftan, känns inte helt kosher dessa dagar. Provade ett bad med citronavfettning på någon kedja men fick då ställvis ytlig korrosion.
Har också kört med fabriksfettet kvar första rundan och sedan rengjort och vaxat.

d_anders

Aktiv medlem
Efter all rengöring är gjord och man har tvättat bort rengöringsmedlet så är det säkrast att torka av det värsta, svinga kedjan lite och eventuellt blåsa med en hårtork. Sen fort på med smörjning.

Steel is Real

Aktiv medlem
Låter som kastrull-metoden är värd att testa. Jag undviker gärna avfettning, bensin och liknande framåt för att slippa ta hand om skiten efteråt!

d_anders

Aktiv medlem
Däremot är det väl rimligt att tvätta bort resterna av rengöringsmedlet med isopropanol om man vill även om jag tror att vatten räcker.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Projektet påbörjat, körde WD40 på kedjan innan. Sedan började jag med Vincents degreaser på linbanan:

_9180945.jpg

---

Sedan blev det matlåda med alifatnafta:

_9180948.jpg

---

Sista behandling är spritbad, imorgon. Borde bli bra detta hoppas jag.

Visst är det jobbigt att ta hand om det efteråt, men jag har en spilldunk för sånt så tar jag med det till macken och tömmer sedan.

ttfh

Aktiv medlem
Ingen som blandar eget wax?

Om man ändå håller på med olika bad, kokar osv så kunde man ju ha det i ett uppvärmt bad med vaxet också, så att det verkligen tränger in. Jag har vaxat gitarrmickar och där hade man micken i ett bra tag i varmt bad, tills det inte kommer ut fler bubblor från spolen. En snabb sökning på Google ger lite träffar på hemmagjort kedjevax, paraffin, bivax och lite olja.

kais01

Aktiv medlem
så länge man inte blandar i teflon är det väl ett kul upplägg. olika kvaliteer av grafen finns att tillgå på ebay, och även den lite mer tveksamma tillsatsen wolframdisulfid.

ett problem är de långa ledtiderna för utvärdering. först efter typ ett år vet man om den aktuella blandningen man testar leder till mindre eller för den delen mer slitage av drivlinan...

NiklasL

Aktiv medlem
Ingen som blandar eget wax?

Om man ändå håller på med olika bad, kokar osv så kunde man ju ha det i ett uppvärmt bad med vaxet också, så att det verkligen tränger in. Jag har vaxat gitarrmickar och där hade man micken i ett bra tag i varmt bad, tills det inte kommer ut fler bubblor från spolen. En snabb sökning på Google ger lite träffar på hemmagjort kedjevax, paraffin, bivax och lite olja.
Står mycket om det här:
Paraffinolja rekommenderas t ex inte.

mkallstrom

Aktiv medlem
Jag har kört med paraffin från Panduro i sommar och tycker att det har funkat bra, ser ingen anledning att blanda i annat. Kör 30-50 mil mellan baden och när man har fått lite rutin på det tycker jag att det är mindre jobb (och mindre smutsigt) än att droppa smörjning på kedjan. Paraffinet får ligga kvar i en slow cooker jag köpte från Amazon för strax över 200 kr.

Tog mig igenom Sverigetempot på två kedjor utan annan smörjning, men det var väl en bit över gränsen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag lyckades ”nästan” häromdagen. Gjorde så här: Lade kedjan i en plastburkmed bensin 95 över natten. Därefter i en hink med varmt vatten och yes diskmedel. Sen ny hink med yes och tvättade kedjan. Sen sköljde i vatten. Torkade sen kedjan med en vit frotté handduk. Både kedja och handduk helt rena.

Jag pallade dock inte göra samma procedur med kasette, rulltrissor och klingor. Tvättade dem bara så noga jag pallade med yes, borstar + tandborste.

Så efter första rundan var drivlinan ren. Men inte klinisk ren då jag slarvade med kassetten. Men hyfsat nöjd ändå vs arbetsinsatsen här.

Ska köra slut på nya kedjan och kassetten först innan jag eventuellt går all in och avfettar hela drivlinan nästa gång om 3-600 mil.

Har kört Squirt i flera år innan. Dock utan den här processen och det funkar det med, om man står ut med en inte helt ren drivlina. Alla metoder med vax är dock bättre än att kladda med olja vid varje tvätt.
Behöver man egentligen avfetta kassett, drev och löphjul? Behandlar man kedjan med vax omonterad så torde inte små oljerester på dreven göra någon avgörande negativ skillnad? Kassetter är inte kul att göra tokrena....

NiklasL

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer