Reno/restaurera

Ahab

Medlem
Reno/restaurera
Hej alla!

Ny här, och för att inte bara newbiebomba och göra forumrävar irriterade så kör jag min story.
Jag har inte mycket erfarenhet av att renovera cyklar förutom ett projekt jag gjorde för ca 6 år sedan. En vintage 70-tals Crescent 10 växlad, ja när jag tänker efter gick jag bananas med den med lagerbyten, blästring, sökande av färgkoder, dekalset och reno av originaldelar. Dock är det svårt att hitta originalgrejer so det blandades med lite nytt för daglig användning. Bilder finns...

Nu till varför jag är här nu. Min fru fick en Crescent toste av mig i födelsedagspresent för 5 år sen, en brun fin damcykel. 11 månader senare stals den. Jag köpte en ny av senaste årsmodellen, dock hade Crescent uppdaterat senaste modellen med nedgraderingar (ingen navdynamo och obefintligt rostskydd) och den känns som ett nerköp. Hon är missnöjd och saknar den förra som var grymt fin i jämförelse. Hon vill nu ha en gammal mormorcykel...
Jag är som jag är, smider lite planer och har lyckats hitta en gammal vad jag tror är Crescent som varit i samma familj sedan ny (tror minst 60 år). Alla originaldelar och allt fungerar (nästan). Tyvårr har den blivit penselmålad svart, detta tänker jag blästra bort och få ramen pulverlackad, värre med att även fälgarna är målade. Men de är så fina med sina gamla snabbfästen (armar för verktygslöst hjulborttagande). Tyvärr är bromsen helt slut och min cykelrep säger att det inte finns att få tag på. Jag har 2 månader att fixa cykeln (hustruns 40-års present) och känner att jag kanske borde hitta andra tidstypiska hjul med fungerande broms. Jag vill originalreparera, men tidsramen och möjligheten att få tag på delar är kraftigt begränsad. Var kan man få tips om delar utan att vara vintagecykespecialist deluxe? Jag vill göra cykeln för vardagligt bruk, men så original som möjligt. Jag kommer byta till ny Brooks sadel som liknar originalet, och handtag.
Jag vill veta om någon har gamla, men fina hjul och styre (originalet är målat och jag tänker inte kroma delar)
 

velovin

Aktiv medlem
Reno/restaurera
Hej alla!

Ny här, och för att inte bara newbiebomba och göra forumrävar irriterade så kör jag min story.
Jag har inte mycket erfarenhet av att renovera cyklar förutom ett projekt jag gjorde för ca 6 år sedan. En vintage 70-tals Crescent 10 växlad, ja när jag tänker efter gick jag bananas med den med lagerbyten, blästring, sökande av färgkoder, dekalset och reno av originaldelar. Dock är det svårt att hitta originalgrejer so det blandades med lite nytt för daglig användning. Bilder finns...

Nu till varför jag är här nu. Min fru fick en Crescent toste av mig i födelsedagspresent för 5 år sen, en brun fin damcykel. 11 månader senare stals den. Jag köpte en ny av senaste årsmodellen, dock hade Crescent uppdaterat senaste modellen med nedgraderingar (ingen navdynamo och obefintligt rostskydd) och den känns som ett nerköp. Hon är missnöjd och saknar den förra som var grymt fin i jämförelse. Hon vill nu ha en gammal mormorcykel...
Jag är som jag är, smider lite planer och har lyckats hitta en gammal vad jag tror är Crescent som varit i samma familj sedan ny (tror minst 60 år). Alla originaldelar och allt fungerar (nästan). Tyvårr har den blivit penselmålad svart, detta tänker jag blästra bort och få ramen pulverlackad, värre med att även fälgarna är målade. Men de är så fina med sina gamla snabbfästen (armar för verktygslöst hjulborttagande). Tyvärr är bromsen helt slut och min cykelrep säger att det inte finns att få tag på. Jag har 2 månader att fixa cykeln (hustruns 40-års present) och känner att jag kanske borde hitta andra tidstypiska hjul med fungerande broms. Jag vill originalreparera, men tidsramen och möjligheten att få tag på delar är kraftigt begränsad. Var kan man få tips om delar utan att vara vintagecykespecialist deluxe? Jag vill göra cykeln för vardagligt bruk, men så original som möjligt. Jag kommer byta till ny Brooks sadel som liknar originalet, och handtag.
Jag vill veta om någon har gamla, men fina hjul och styre (originalet är målat och jag tänker inte kroma delar)
Vet att det finns någon veterangrupp på FB, går säkert att snoka reda på något där. Lycka till, kul projekt!
 

Ahab

Medlem
Reno/restaurera
Kan man ju kanske ha till fälgarna, ramen och skärmar hade jag tänkt blästra på jobbet. Och tänk vad lycklig man blir av att demontera när allt fungerar att skruva bort utan att vara sönderrostat, kedjeskyddet är så vackert och har gångjärnsfunktion längst fram. Finns inte närheten av den kvaliten idag. En mässingsskruv knäcktes, en....
 

HenryLee

Medlem
Reno/restaurera
Har du såna tillgångar på jobbet så ska ju dessa givetvis utnyttjas =)
Får du bara tag på andra grejer för att rädda hjulen så kan nog färgborttagaren vara ett bra alternativ till fälgarna.
 

Yeew!

Medlem
Reno/restaurera
Pröva här:

 

Ahab

Medlem
Reno/restaurera
Har du såna tillgångar på jobbet så ska ju dessa givetvis utnyttjas =)
Får du bara tag på andra grejer för att rädda hjulen så kan nog färgborttagaren vara ett bra alternativ till fälgarna.
Tyvärr så blev jag lite nedslagen när jag kom till min vanligtvis så positiva och mycket duktiga cykelverkstad, de sa att de lyckats dammsuga det sista av backar från en äldre herre i Skåne och renoverat det som de kunde. Det görs inget och man skall ha tur att hitta dessa delar. Känns skittråkigt att behöva kassera så fina grejer för man inte hittar backar. Hade jag haft mer tid så hade det varit lite mer chill.
 

Ahab

Medlem
Reno/restaurera
Pröva här:

Stort tack, skall genast kolla!
 

Salabaladala

Aktiv medlem
Reno/restaurera
Ta upp och serva själv. Är inget trasigt så är det bara att rengöra och fetta in. Brukar vara rätt lätt. Servade ett bromsnav på grabbens cykel nyligen där smörjfettet hade konsistensen av sirap. Gick lent och fint efteråt. Det lite kluriga kan vara att få rätt förspänning på lagrena bara. Du kan behöva konnyckel eller något annat verktyg för att få upp den bara. Oftast så skruvar man av muttrarna på axeln på drivsidan och så kommer hela axeln ut på icke-drivsidan, och bromsbackarna och skruvmojängen blir kvar lösa inne i navet. Dom ska ut också, men fota ordentligt så du ser hur som ska tillbaka. Rengör noga med avfettning eller lösningsmedel, kleta på fett på alla delar inklusive insidan av navet och kullagrena och sätt ihop. Tar en timme första gången. Definitivt något som en intresserad nybörjarmekaniker klarar av själv.
 

kais01

Aktiv medlem
Reno/restaurera
så det var bromsen bak du menade?? tänkte inte ens tanken utan trodde du menade en trumbroms fram.

en cykel med bara bakbroms är en riktigt otäck upplevelse i trafiken. se för helvete till att det finns en frambroms på cykeln du ger bort. om fälgarna inte passar till fälgbroms ekra in en tidstypisk trumbroms.

angående baknavet hade jag gärna skitit i det och ekrat in ett växelnav med inbyggd broms. t ex duomatic eller shimano nexus 7.
 

NON

Aktiv medlem
Reno/restaurera
Plocka isär, gör rent och fetta in navet, det brukar räcka. Det ska vara sparsamt med fett på bromsytan.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer