Renovera barncykel

Ese

Ny medlem
Renovera barncykel
tänkte rusta upp denna cykel som stått i minst 10 år.
vart är bäst att köpa delar till cykeln?
o går de att göra något åt rosten och styret som blivit så matt o tråkigt ?
tycker den är i ok skicka annars så de är syns att hiva den

20211014_101133.jpg
20211014_101143.jpg

Renovera barncykel
Hejsan,

Om någon som du vet behöver en sån cykel så är de ganska enkla och roliga att fixa till som projekt, men att hoppas på försäljning med vinst är ganska optimistiskt, för liknande cyklar finns i överflöd på begagnatmarkanden (åtminstone häromkring).

Har själv ett flertal såna projekt i mitt garage (julklappar åt både egna barn och syskonbarn), och dessa cyklar blir nog inte billiga. Nytt är alltid nytt, och om man vill att cykeln ska se ny ut så vill man nog byta (åtminstone) följande:
-Däck +innerslang
-Handtag
-Sadel
-Pedaler
-Vajrar och höljen

Lägger man därtill att fetta in lagren, polera fälgbanorna, ekrarna och naven skilt för sig får man även lära sig rikta upp hjul, men det är definitivt inte lönt att låta någon annan fixa.

Biltema brukar vara billigast om du inte behöver högsta kvalitet på delarna, och de funkar ändå hyfsat.

Rostiga delar kan man få att se snygga ut igen ganska enkelt genom att slipa ner rosten och spraymåla med burk...

Lycka till om du tar dig an projektet, kan lägga upp en inspirationsbild på en av mina julklappar. 🙂

Bilagor

• 20211006_223943.jpg
    20211006_223943.jpg
    557.9 KB · Besök: 57

Ese

Ny medlem
Renovera barncykel
Hejsan,

Om någon som du vet behöver en sån cykel så är de ganska enkla och roliga att fixa till som projekt, men att hoppas på försäljning med vinst är ganska optimistiskt, för liknande cyklar finns i överflöd på begagnatmarkanden (åtminstone häromkring).

Har själv ett flertal såna projekt i mitt garage (julklappar åt både egna barn och syskonbarn), och dessa cyklar blir nog inte billiga. Nytt är alltid nytt, och om man vill att cykeln ska se ny ut så vill man nog byta (åtminstone) följande:
-Däck +innerslang
-Handtag
-Sadel
-Pedaler
-Vajrar och höljen

Lägger man därtill att fetta in lagren, polera fälgbanorna, ekrarna och naven skilt för sig får man även lära sig rikta upp hjul, men det är definitivt inte lönt att låta någon annan fixa.

Biltema brukar vara billigast om du inte behöver högsta kvalitet på delarna, och de funkar ändå hyfsat.

Rostiga delar kan man få att se snygga ut igen ganska enkelt genom att slipa ner rosten och spraymåla med burk...

Lycka till om du tar dig an projektet, kan lägga upp en inspirationsbild på en av mina julklappar. 🙂
Tack för dina tips 🤗 det är min dotter som jag tänkte göra iordning den till så någon vinst behöver det inte vara, bara kul att få göra den iordning
Köper du även sadel o vajrar o dyl på biltema ? Aldrig tänkt på att dom har så mycket cykelitrustning där

Salabaladala

Aktiv medlem
Renovera barncykel
Hollandbikeshop.com har en del billiga stela gafflar för barncyklar. Borde få hem en för några hundringar. Den som sitter på nu är jag tveksam till om den går att få fungera ens dugligt utifrån bilderna.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Renovera barncykel
Jag hade inte sminkat grisen med någon dyrare investering. Det sparar både tid och pengar att köpa en begagnad cykel istället.

Kolla ifall det går att väcka liv i kedjan, 5-56 på dämparen. En droppe olja i vajerhöljena? Inte mer än så.

Ska du byta gaffel, slitagedelar och fixa till färgen så blir det mer prisvärt med en annan cykel istället. Har du heller inte kunskapen att fixa detta själv så ska du ju betala en cykelmek.

Vad kan en vettig 20” kosta begagnad? 1000kr?

Att förvara en cykel utomhus i ett par år eller vad man nu gjort med den där är inge vidare.

Renovera barncykel
Hej,

Cykeln på bilden är en gammal Trek Mystic (2005) som jag hittade för en spottstyver via nätloppis. Det mesta den behövde var dock en grundlig tvätt och polering av kromdetaljer, annars var den i ganska gott skick. Det som jag dock har bytt på den är baknav (till Nexus-nav med tre växlar), kedja, däck, vajrar och handtag. Bromshandtaget bytte jag också ut till ett som fanns i min bra-att-ha-låda.

Biltema har prisvärt, men är kanske inte alltid perfekt om man ska försöka färgmatcha någonting (som t.ex. däcken, vajrarna eller kedjan på bilden). Om du dock går på normalsvart färgtema så finns nog det mesta du behöver där.

Dämpade framgafflar är enligt min mening ganska onödiga på 20" cyklar, men ger att cykeln ser "häftigare" ut. Sålänge målgruppen (ungarna) tycker cykeln ser skoj ut så vill de cykla på dem och det är enligt mig viktigare än att dämparen funkar perfekt. Ska cykeln med i någon tävling kanske man kan göra top-notch renovering med en bra gaffel, men för cykling kring gården och tillsammans med grannbarnen tror jag den du har funkar ypperligt.

Och som sagt, mattsvart sprayfärg kan göra underverk på tråkiga detaljer som styre och nedre gaffelben, och håller säkert den tiden som cykeln används. För lackskador på ramen kan man försöka dutta lite nagellack i matchande kulör, så syns skadorna inte lika mycket. Kör hårt!

Ese

Ny medlem
Renovera barncykel
Hej,

Cykeln på bilden är en gammal Trek Mystic (2005) som jag hittade för en spottstyver via nätloppis. Det mesta den behövde var dock en grundlig tvätt och polering av kromdetaljer, annars var den i ganska gott skick. Det som jag dock har bytt på den är baknav (till Nexus-nav med tre växlar), kedja, däck, vajrar och handtag. Bromshandtaget bytte jag också ut till ett som fanns i min bra-att-ha-låda.

Biltema har prisvärt, men är kanske inte alltid perfekt om man ska försöka färgmatcha någonting (som t.ex. däcken, vajrarna eller kedjan på bilden). Om du dock går på normalsvart färgtema så finns nog det mesta du behöver där.

Dämpade framgafflar är enligt min mening ganska onödiga på 20" cyklar, men ger att cykeln ser "häftigare" ut. Sålänge målgruppen (ungarna) tycker cykeln ser skoj ut så vill de cykla på dem och det är enligt mig viktigare än att dämparen funkar perfekt. Ska cykeln med i någon tävling kanske man kan göra top-notch renovering med en bra gaffel, men för cykling kring gården och tillsammans med grannbarnen tror jag den du har funkar ypperligt.

Och som sagt, mattsvart sprayfärg kan göra underverk på tråkiga detaljer som styre och nedre gaffelben, och håller säkert den tiden som cykeln används. För lackskador på ramen kan man försöka dutta lite nagellack i matchande kulör, så syns skadorna inte lika mycket. Kör hårt!
Det finns mer saker på en cykel än va jag trodde märker jag 😂
Jag får väl göra en inventering på vad de kommer att landa på. Det finns ju mycket billigt beg men jag gillar denna modellen

Ilves

Medlem
Renovera barncykel
Det är väl klart att du ska ta och göra i ordning cykeln! Det är under en begränsad period som din unge kommer ha cykeln, så du behöver inte köpa grejer som håller i en evighet utan bara så länge hon ska ha den. Och det är klimatsmart och (tycker jag i alla fall) kul. Min erfarenhet när det kommer till gamla cyklar är att rengöring och smörjning löser det mesta och att en ny sadel och nya handtag är en stor del av att få cykeln att kännas ny. Personligen skyr jag Biltema, men de har nog precis vad du behöver i form av tillbehör och delar som slits. Lycka till!

Ese

Ny medlem
Renovera barncykel
Det är väl klart att du ska ta och göra i ordning cykeln! Det är under en begränsad period som din unge kommer ha cykeln, så du behöver inte köpa grejer som håller i en evighet utan bara så länge hon ska ha den. Och det är klimatsmart och (tycker jag i alla fall) kul. Min erfarenhet när det kommer till gamla cyklar är att rengöring och smörjning löser det mesta och att en ny sadel och nya handtag är en stor del av att få cykeln att kännas ny. Personligen skyr jag Biltema, men de har nog precis vad du behöver i form av tillbehör och delar som slits. Lycka till!
Tack 😊 ja de känns synd att slänga den när den går att fixa och med tankenpå hur länge den stått ute är den i väldigt bra skick. Kikade runt lite o hittade en liknande cykel för en 500 . Funderar på om man skulle köpt den o bara plockat delarna 🤔 om den är så fin som på bilden e klart .

rois

Aktiv medlem
Renovera barncykel
Tack 😊 ja de känns synd att slänga den när den går att fixa och med tankenpå hur länge den stått ute är den i väldigt bra skick. Kikade runt lite o hittade en liknande cykel för en 500 . Funderar på om man skulle köpt den o bara plockat delarna 🤔 om den är så fin som på bilden e klart .
Då är det väl enklare att köpa cykeln för 500, behålla den, och sälj den du har billigt (några 10:or) eller skänk den. Så den trots allt till användning.

Ese

Ny medlem
Renovera barncykel
Då är det väl enklare att köpa cykeln för 500, behålla den, och sälj den du har billigt (några 10:or) eller skänk den. Så den trots allt till användning.
Javisst är de enklare men de är inte den ramen jag vill ha på den cykeln ,plus att det blir kul för tösen att vara med att skruva

rois

Aktiv medlem
Renovera barncykel
Javisst är de enklare men de är inte den ramen jag vill ha på den cykeln ,plus att det blir kul för tösen att vara med att skruva
Ok. Men gör först en bedömning av vilka delar du skall byta, och hur dessa delar är på den tilltänkta donatorn.
Det kan vara bättre att köpa nya slitdelar, istället för att använda begagnade slitdelar.

Jag skulle kontrollerat att
- det går att växla, om inte kan det vara problem i baknavet, växelreglaget, eller att vajerhölje/vajer behöver bytas.
- kedjeslitage, en billig lösning är att ta av kedjan och lägga i något rostlösande.
- det går att bromsa. Dålig bromsverkan kan bero på slitna belägg, eller som ovan att vajerhölje/vajer behöver bytas.
- att framfälgen inte är för sliten av bromsarna. Men ett barn hinner nog inte slita ut fälgar.

Däcken ser ju ut att hålla lite till, jag hade behållit dem. Framgaffeln ser ju inte kul ut, men om den är fastrostad gör det kanske inget. Sen är ju rost på ram/styre mm mest en estetisk fråga, och påverkar inte funktionen. Är ingen expert på det, men tvätt, slipning och enkel målning borde höja utseendet en hel del. I övrigt enligt råd som givits tidigare i tråden.

PS. Tror att den har broms i baknavet. Läst i någon tråd här att barn helst bromsar med baknavet, det är tydligen enklare. Så kolla (eventuell) bakbroms.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer