Renovera pendlare eller köpa nytt, + vevlager fråga

stefan.

Medlem
Har en 12 år gammal Nishiki Pro SLD. Det mesta är slutkört på den. Räknade med att beställa i princip allt nytt, 6500-7000 kr. Alternativet jag tittar på är en ny likadan, 12 000 kr.

Ska man anse att ram/gaffel gjort sitt och köpa nytt istället? Bär mig alltid emot att kasta saker som inte är trasiga bara..

Om man ska renovera den, vet någon om detta passar:

för att kunna slänga på nytt vevparti:

mamme1

Aktiv medlem
Vad behöver du byta?
Gissar bromsklossar, däck, slangar, vajrar & höljen, kedja, kassett, jockeyhjul, kransar, tydligen vevlager.
Mer än så?
Låter mycket med summan du nämner.

Gaffel & ram är väl det som vanligtvis "aldrig" tar slut imo.

stefan.

Medlem
Typ "allt". Den har gått vinter och inte alltid med så mycket underhåll.
Hjullager slut. Bakväxel i bedrövligt skick.
Sen var väl tanken att ska jag ändå lägga ut pengar och tid på att fixa den, om det inte är vettigare att köpa nytt, skulle det vara kul att uppgradera lite också. Typ byte till 2x10 och därav nya växelreglage.
Däcken är faktiskt bra dock :)

Stumpy

Aktiv medlem
Sen var väl tanken att ska jag ändå lägga ut pengar och tid på att fixa den, om det inte är vettigare att köpa nytt, skulle det vara kul att uppgradera lite också. Typ byte till 2x10 och därav nya växelreglage.
Köp nytt. Det är risk att del efter del ger upp och då är du snart uppe i samma pengar som ny.
Nytt är ändå nytt.

gandhi

Aktiv medlem
8-delat bak
3-delat fram (hu!)
4-kantsvevlager
hydrauliska skivbromsar från Hayes

Jag skulle kanske testat att köra 1x10 (om det går att få på en 10-delad kassett på det bakhjulet). En NW-klinga fram och kassett med lämpligt omfång. Framväxeln är utsatt på saltslaskpendlare och det skönt att slippa den. Byt till ett Shimano Tiagra eller 105 vevparti (5-armat) och ett vevlager med utanpåliggande lagerkoppar. Bakväxeln behöver du ny och du ska köra 10-delat. Gärna med sk "clutch" om du kör 1x.

1656510860578.png

Senast ändrad:

Arnesson

Medlem
Om det är en pendlare tycker jag det är en fördel om den är gammal och ful (=mindre stöldrisk). Jag kör billigt Shimano på min pendlare och det skulle vara väldigt svårt att komma upp i 6500kr vad man än byter =)

aben

Aktiv medlem
Om det är meningsfullt med en så så stor service beror på hur mycket du gillar ramen/cykeln, passar den dig så hade jag fixat den istället för att köpa nytt.

Denniz79

Medlem
Jag totalrenoverade min gamla GT traffic för något år sedan. Enda som är original är ramen och sadelstolpen. Slutnotan hamnade på ca 9900:- om det var värt det eller inte är en annan sak, lärde mig mycket och hade kul.

rois

Aktiv medlem
Om cykeln är så pass enkel som gandhi har hittat, så är ett alternativ att fortsätta med enkla komponenter. Det är en fördel med enkla/billiga komponenter på cyklar som slits hårt. Då blir det mycket billigare än de 6500 - 7000 som du tror det kostar (jag misstänker att det är delarna som kostar så mycket, inte att låta verkstad göra jobbet).
Gå igenom punkt för punkt vad som måste bytas, leta upp delen på exempelvis Bikester eller annan sajt, och summera.

Att uppgradera en 12 år gammal enkel cykel verkar så där.

stefan.

Medlem
Trivs med cykeln i övrigt, bara att allt är väldigt slitet.

Funderar mest på livslängden på en alu-ram, men den kanske kan hålla många år till?

Jag skulle kanske testat att köra 1x10 (om det går att få på en 10-delad kassett på det bakhjulet). En NW-klinga fram och kassett med lämpligt omfång. Framväxeln är utsatt på saltslaskpendlare och det skönt att slippa den. Byt till ett Shimano Tiagra eller 105 vevparti (5-armat) och ett vevlager med utanpåliggande lagerkoppar. Bakväxeln behöver du ny och du ska köra 10-delat. Gärna med sk "clutch" om du kör 1x.
Vad är en NW-klinga? Och "clutch"?

Om cykeln är så pass enkel som gandhi har hittat, så är ett alternativ att fortsätta med enkla komponenter. Det är en fördel med enkla/billiga komponenter på cyklar som slits hårt. Då blir det mycket billigare än de 6500 - 7000 som du tror det kostar (jag misstänker att det är delarna som kostar så mycket, inte att låta verkstad göra jobbet).
Gå igenom punkt för punkt vad som måste bytas, leta upp delen på exempelvis Bikester eller annan sajt, och summera.

Att uppgradera en 12 år gammal enkel cykel verkar så där.
Uppgraderar jag den är den ju inte lika enkel längre? ;)
Men, jo det är delarna, jobbet gör jag själv. Bara att fortsätta köra 3-delat känns lite trist..

gandhi

Aktiv medlem
Trivs med cykeln i övrigt, bara att allt är väldigt slitet.

Funderar mest på livslängden på en alu-ram, men den kanske kan hålla många år till?

Vad är en NW-klinga? Och "clutch"?

Du kan ju börja med att plocka av allt från ramen och göra rent ordentligt. Det gör att du kan upptäcka eventuella sprickor och defekter, men den blir också mycket trevligare att jobba med när du "bygger upp" den igen.

NW = Narrow Wide vilket indikerar att tänderna på framdrevet är tjock på varannan tand och smal på varannan för att matcha kedjan som också är smal/bred varannan länk. Det minskar risken för kedjehopp när du bunnyhoppar över en refug ;-) https://www.worldwidecyclery.com/blogs/worldwide-cyclery-blog/narrow-wide-chainrings-guide

Clutch = en slags lamellkoppling som gör bakväxelns kedjespännare lite extra trögrörlig. Också det för att minska benägenheten för kedjan att hoppa och slå mot kedjestagen när det är ojämnt underlag som kullersten eller potthålsasfalt. https://www.cyclingweekly.com/news/product-news/need-clutch-rear-derailleur-380721

Topp