[Renovering] Lång, låg, slack, stål och 27,5"- en trendig tandem från trettiotalet tuffas till.

tmalm

Aktiv medlem
[Renovering] Lång, låg, slack, stål och 27,5"- en trendig tandem från trettiotalet tuffas till.
DSC_0933.JPG

Enligt sägnen köpes den av att judiskt par som överlevde förintelsen och hon var för svag för att cykla, då hade den hjälpmotor oxå, sedan blev hon starkare och paret köpte varsina cyklar istället och mina Svärföräldrar köpte den. Den har sedan farit runt med deras barn på sommarkvällarna och har nu hamnat i våras vård och far runt med oss å våra barn i cykelvagn.
Hursomhelst, renoveras behöver den.
Jag började skruva isär den under vintern
Och lagom till vårvärmen kom var det dags att lämna in grejer på krom o lack, samtidigt som alla andra som oxå har haft hela vintern på sig som det syrligt kommenterades av herrar kromare och lackare. Nåväl, nu har jag iaf fått tillbaka från både lack och krom:

DSC_1180.JPG

DSC_1185.JPG

Ser riktigt bra ut!
Lite saker som ska putsas:
DSC_1182.JPG

DSC_1183.JPG

Det som står överst på att göra listan nu är att hitta nån som kan måla dekorränder och få tag på 3x275 ekrar till bakhjulet, ev även nya nipplar som ska vara lite tjockare än cykelstandard antar jag- 5,5mm så jag kan bygga ihop bakhjulet.

Sen är det bara resten kvar:-)

/T

Hasse#7

Aktiv medlem
Kul bygge, mycket jobb ser det ut som. Angående randningen skulle jag söka i mc och bilkretsar. Udda äldre grejer kan man kolla av med cykelexpo eller cykelhistoriska föreningen, de kanske också har tips på randmålare. Blir kul att se den färdig.

H.

Aktiv medlem
Ambitiös renovering! Men med en cykel med aådan historia blir det kanske lättare att motivera en del extra jobb.

tmalm

Aktiv medlem
Fått tag på en randare nu, just via bil kontakt eller närmare bestämt en kompis till Rogers Custom.

/T

tmalm

Aktiv medlem
Sådär ja, det gick ju fort!
Men nu har jag iaf fått tillbaka grejerna och det ser väl helt ok ut.
Dags för det roliga :
Att sätta ihop allt igen!
DSC_1614.JPG

/T

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Klart kul renovering! Blev rätt sugen på en gammal tandem nu.

Sajo

Medlem
Gött jobbat!
Ser fram emot att få provcykla.

tmalm

Aktiv medlem
Kul att kunna använda morfars verktyg när man meckar cykel!
(Han var fö en framgångsrik cyklist i CK Bure wahayyyyyyyy back when)

DSC_1617.JPG

/T

tmalm

Aktiv medlem
DSC_1620.JPG
Bygger hjul.
Vikt på en fälg. Jo, en fälg. Inga ekrar, nav eller annat jox.
#steelisreal
#vemfanärdangerholm

/T

victoringemar

Aktiv medlem
haha trender kommer och går, även så stålfälgar!
Kom ihåg vart ni såg det först!!

tmalm

Aktiv medlem
En gynnsam kombo av sjuka barn som somnar tidigt och en far som är för pigg för att ge upp och för sjuk för att träna innebär lite tandemtid- vevpartier, gaffel och stöd är monterade, hjulen färdigbyggda och väntar på att skos.
Är sjukt nöjd med hur bra omkromningen har gått, från flagat och rostigt till riktigt fint!
DSC_2011.JPG

DSC_2012.JPG

DSC_2014.JPG

DSC_2007.JPG

/T

rising

Aktiv medlem
Sällar mig till kören, snyggt!

Ska du fixa hjälpmotor till också?

JojjeM

Aktiv medlem
+1 på alla lovord.

Och en extra tumme upp för allitterationerna i trådens titel.
Kvalitet i alla delar :)

/Johan

tmalm

Aktiv medlem
rising sa:
Sällar mig till kören, snyggt!

Ska du fixa hjälpmotor till också?

Den hade faktiskt hjälpmotor från början, cykeln lämnades in på service i Norrköping nångång för längesedan men hämtades aldrig ut och när mina svärföräldrar köpte den var motorn borta så hittar du en gammal motor hos din LBS i Norrköping så PMa! :-)

/T

Pajas

Aktiv medlem
Fasen så snyggt...... och så påminde bilderna mig om att jag måste ta tag i vad jag ska göra med mina vindsurfingprylar som inte använts på 5 år....

tmalm

Aktiv medlem
Pajas sa:
Fasen så snyggt...... och så påminde bilderna mig om att jag måste ta tag i vad jag ska göra med mina vindsurfingprylar som inte använts på 5 år....

10-15 ssv i Varberg i morgon om du undrar. Det går av! :-)

/T

tmalm

Aktiv medlem
Inte direkt färdig än men iaf på egna hjul :
DSC_2282.JPG

/T

velovin

Aktiv medlem
Ruggigt fint. Lova att ösa på med bilder när den är färdig.

tmalm

Aktiv medlem
Inte direkt klar än men iaf redo för sommarens äventyr.
Lampor, rätt sadlar, bromshandtag.... Ska nog kunna sysselsätta mig i höst oxå!
DSC_3194.JPG

DSC_3196.JPG

DSC_3198.JPG

DSC_3202.JPG

DSC_3207.JPG

DSC_3209.JPG

DSC_3206.JPG

DSC_3201.JPG

DSC_3205.JPG

DSC_3208.JPG

/T

Crocko

Aktiv medlem
tmalm sa:
Inte direkt klar än men iaf redo för sommarens äventyr.
Lampor, rätt sadlar, bromshandtag.... Ska nog kunna sysselsätta mig i höst oxå!

Riktgt tjusig, vilket jobb men på sikt måste den ju förtjäna snyggare sadlar :)

/T

tmalm

Aktiv medlem
Jo, originalsadlarna är kvar men lädret är helt slut så de måste sys nya och jag har inte hittat någon som kan göra det och inte haft tid att göra det själv.
Julasadlarna är bara där för att kunna använda cykeln nu och de är tillräckligt fula för att påminna om att originalen ska fixas:-)

/T

Topp