Repa på gaffelben - hur allvarlig, hur bråttom att fixa och bästa sättet att fixa? Nu med bättre bilder.

Bele

Aktiv medlem
Repa på gaffelben - hur allvarlig, hur bråttom att fixa och bästa sättet att fixa? Nu med bättre bilder.
Edit: nya bättre bilder.
Repan känns tydligt.

P1060244.JPG

P1060245.JPG

P1060246.JPG

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem

Bele

Aktiv medlem
Tack Bengt! Kanonlänk. Bör jag fixa repan innan jag cyklar igen?

LasseB

Aktiv medlem
Fixade just en repa där jag testade med epoxi, UV lim och CA (loctite superlim). Det som funkade bäst är CA. Blir hårdast och med hjälp av en hårtork torkar det snabbare och slipbart inom 10 min.
Viktigast är att slipa ner kanter så att de inte skadar damtätningar och skrapringar. Använd först ett 400 våtslippaper försiktigt, sen 800-papper. fyll sen i med CA och låt torka. Slipa sedan med 800-papper tills dess att du inte längra känner skåran med fingret. Eftersom det inte handlar om att hålla inne tryck eller olja så behöver det inte vara perfekt så länge det inte skadar tätning och bussning.
Tips är att fylla i med svart, permanent märkpenna innan du lägger limmet.

Bele

Aktiv medlem
Tack LasseB! Det blir nog CA.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack Bengt! Kanonlänk. Bör jag fixa repan innan jag cyklar igen?

Ja. De kan skada dammtätningen annars. Ingen katastrof då de ändå byts vid service. Jag hade dock gradat av iaf innan jag cyklade igen

Valhalla_

Aktiv medlem
Är repan ytlig kan du våtslipa med 800-1200papper, avfetta och därefter pensla på svart lackstift i några lager. Därefter väntar du ett par dagar och våtslipar igen, tills det blir jämnt. Klart. Är det djupare är länken ovan mycket bra.

Bele

Aktiv medlem
Hur avgör jag vad som är en ytlig respektive ej ytlig repa?

Mini_me

Aktiv medlem
Baserat på den pissiga bilden så är det där en ytlig repa.

En grov är när man ser djup in i materialet och kanterna är betydligt mer kaos :)

Är det där hö ben? Om det är hö (och du kör luft i vänster ben) så är det där inget som behöver nåt mer än vad Valhalla_ skriver.

sideshow

Medlem
Många år sedan nu, men när jag lagade en skada på gaffelbenet så klippte jag ut en bit aluminiumfolie (köksvarianten duger!) och drog över lagningen för att ser om något stack ut. Funkade bättre än att känna bara med fingret, det som kändes helt slätt med fingret, stack klart ut när man drog folien över lagningen. Då var det bara att slipa lite mer.

Bele

Aktiv medlem
Det är höger gaffelben. Går det utifrån de nya bilderna att bedöma om repan är ytlig eller inte?

N_sandstrom

Aktiv medlem
Fixade just en repa där jag testade med epoxi, UV lim och CA (loctite superlim). Det som funkade bäst är CA. Blir hårdast och med hjälp av en hårtork torkar det snabbare och slipbart inom 10 min.

Är det den som heter 401 på loctite-språk?

calmbay

Aktiv medlem
Nagellack är väl beprövad lagningsmetod. Viktigast är att slipa ner kanterna med våtpapper så att inte tätningar och gaffelstyrningar skärs sönder.

Du Rietz

Aktiv medlem
@Du Rietz testade du sånt specifikt lagningskit (SendHit) och isf, funkade det?
Det funkar bra. Körde den genomskinliga på de guldiga benen så det ser ut som att benet är skrapat och inte lagat men för man något över så känner man inte någon ojämnhet.

Bele

Aktiv medlem
Är repan ytlig kan du våtslipa med 800-1200papper, avfetta och därefter pensla på svart lackstift i några lager. Därefter väntar du ett par dagar och våtslipar igen, tills det blir jämnt. Klart. Är det djupare är länken ovan mycket bra.

Enligt min bedömning är repan ytlig, men det är en definitionsfråga så om någon kan bekräfta eller dementera min tes vore jag tacksam. Jag kan ta fler bilder, men det är tveksamt om det blir tydligare.

Lackstift eller nagellack? Om nagellack - finns det Fox-svart och var i så fall? Penslas även nagellack i flera lager?

När man våtslipar blir väl även lacken runt skadan slipad eller kan man slipa enbart själva skadan?

Wiciman

Aktiv medlem
Väcker liv i denna tråd. När man slipar med våtslippapper (400/800/1200):

- Spelar det någon roll i vilken riktning man slipar?
- Har hört att slipeffekten blir större när man blötar pappret. Stämmer det?

Du Rietz

Aktiv medlem
Väcker liv i denna tråd. När man slipar med våtslippapper (400/800/1200):

- Spelar det någon roll i vilken riktning man slipar?
- Har hört att slipeffekten blir större när man blötar pappret. Stämmer det?
Jag följer bara anvisningarna för SendHit som har funkat kanon i det här avseendet! Kolla om anvisningen finns online där om du vill.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Du bör väta upp när du slipar med våtslippapper. Det är liksom tänkt så av orsak.

Jag fixade benet på min gamla MZ Z1 med bara våtslip. Brydde mig inte om att fylla. Det gjorde också jobbet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer