Reparationsställ kolfiberram

Magil

Medlem
Har nyligen skaffat en cykel med kolfiberram och då får man ju vara lite försiktig så man inte åsamkar ramen några skador även om kanske inte kolfiberramar är så sköra som man kan få intryck av.
Har ett enkelt reparationsställ från Harald Nyborg med klämma som sätts runt ramrör eller sadelstolpe, är det något speciellt att tänka på nu när man ska hänga upp cykeln i stället med tanke på kolfiberram eller man kan behandla ramen som en aluram? Förstår att man inte kan klämma hur hårt som helst men hur tåligt är övre ramröret eller sadelstolpen (som också är kolfiber)?

NLC

Aktiv medlem
Sadelstolpen bör vara konstruerad för att tåla lite klämmtryck (oavsett material), kolfiberramen är det inte. Se bara till att hålla klämmandet på rimliga nivåer

glitch

Aktiv medlem
Runt stolpen går fint. Du kan också hänga ramen med klämman i horisontellt läge och hänga den i mitten på överröret (om du inte har kablar som går där) men dra klämman bara precis så hårt att ramen ligger still och övningar som kräver kraft som att dra ett vevlager görs bäst med båda hjulen i backen.

Seglarn

Aktiv medlem
Sadelstolpen bör vara konstruerad för att tåla lite klämmtryck (oavsett material), kolfiberramen är det inte. Se bara till att hålla klämmandet på rimliga nivåer
Om sadelstolpen går lätt att ersätta om olyckan inträffar så fungerar det. Hade samma fråga som ts, men med en speciell aerostolpe valde jag en sådan här istället: https://road.cc/content/review/237658-tacx-spider-team-workstand

Nackdelen är dels att det inte går så bra om cykeln har skärmar monterade. Är också lite pyssel om man har cyklar med olika axelstandarder...

Magil

Medlem
Om sadelstolpen går lätt att ersätta om olyckan inträffar så fungerar det. Hade samma fråga som ts, men med en speciell aerostolpe valde jag en sådan här istället: https://road.cc/content/review/237658-tacx-spider-team-workstand

Nackdelen är dels att det inte går så bra om cykeln har skärmar monterade. Är också lite pyssel om man har cyklar med olika axelstandarder...
Den typen av ställ verkar vara väldigt skonsamma mot ramen, hur upplever du att du måste ta av hjulet varje gång?
Är visserligen inte jättemycket jobb att ta av framhjulet men jag själv använder nästan alltid mekstället även vid enkla jobb som smörja kedjan för man får en bra arbetsställning när man får upp cykeln en bit och skulle kanske kännas bökigt att ta loss hjulet varje gång.

Freddie L

Aktiv medlem
Vid underhåll och enkla jobb brukar jag klämma lite försiktigt i överröret, försöka hitta en balanserad punkt. Om jag skulle göra något då jag behöver ta i eller om jag tex bygger upp en ram från grunden så använder jag en alustolpe tillfälligt.

Seglarn

Aktiv medlem
Den typen av ställ verkar vara väldigt skonsamma mot ramen, hur upplever du att du måste ta av hjulet varje gång?
Är visserligen inte jättemycket jobb att ta av framhjulet men jag själv använder nästan alltid mekstället även vid enkla jobb som smörja kedjan för man får en bra arbetsställning när man får upp cykeln en bit och skulle kanske kännas bökigt att ta loss hjulet varje gång.
Ett av hjulen måste av, men det är en vanesak, ser det inte som ett problem... däremot köpte jag ett vanligt mekställ på Jula för pendlarcykeln, som ju har skärmar...

patten

Aktiv medlem
Köp en billig sadelstolpe som du använder när behov finns för att hänga upp cykeln i ställ. Då har du en stolpe som reserv också!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer