[Reportagel] På stigjakt i Säfsen med familjen

Redaktionen

Medlem

Säfsen omges av vackra, rullande barrskogar och en blänkande sjö i södra Dalarna. Det är vackert och lugnt. Cyklingen för barnen är magiskt bra, för de vuxna finns det roliga leder men också stort rum för utveckling av både leder och markering. 

Läs hela artikeln:

Ashtrey

Medlem
Säfsen har väl kvar sina gamla grävda leder från toppen av skidbacken. Inget underhåll på dom i dagsläget men bör nog vara cyklingsbara ännu. Dom var faktiskt rätt roliga när det begav sig.

Som nämnt ovan så finns lederna ner från Solberget kvar. Jag ska försöka ta mig tid att skriva ett ordentligt inlägg om hur man plockar russinen (alltså stigarna) ur kakan när man besöker Säfsen.

tobo

Aktiv medlem
Ett besök i Säfsen kan med fördel kombineras med ett besök i Hjulsjö, då de ligger relativt nära varandra geografiskt sett (avstånd ca 6 mil).

Så kul att läsa och mitt i prick. Vi arbetar för fullt med att preppa och skapa nya leder inför nästa år. Vi har haft Andreas på Swedish Mountainbikes på besök och fick många bra tips och idéer. I dagsläget är tankarna att putsa upp åtminstone 4-5 av lederna på Solberget, skapa 2-3 nya leder och rusta upp de lite längre lederna för mer utmanande körning. Vi kikar även på lite mer pumptrack vid berget. Så nästa år!! Skall bli så spännande -kom och häng sommaren 2021.

Bobloblaw

Medlem
Låter toppen. Säfsen är trevligt och boendet var toppen. Mina barn var nog tyvärr lite för stora för de småslingorna vid stugbyn samtidigt som de gröna var lite långa och för mycket grusväg.
Hoppas på lite mer byggda gröna och blå leder likt Trysil och lite fin utförsåkning.

Låter toppen. Säfsen är trevligt och boendet var toppen. Mina barn var nog tyvärr lite för stora för de småslingorna vid stugbyn samtidigt som de gröna var lite långa och för mycket grusväg.
Hoppas på lite mer byggda gröna och blå leder likt Trysil och lite fin utförsåkning.
Det kommer nästa år! Ge oss en chans till!

TrailFox

Ny medlem
Paskaberget är min favorit bland de röda lederna. Lite för mycket transport på Borkhöjden, Men stigpartierna är bra. Råberget runt behöver som det nämndes en roligare väg ner. Tror man kan hoppa på en svart ner från toppen. Säfsen har varit kanonbra för vår familj när vi varit där, barnen är 9 och 11. Låter kul att det är nya leder på gång!

E4C1650C-9F37-4F73-BE80-8C310CD58B0C.jpeg

OK, ett försök på min egna lilla stigguide för Säfsen. Jag är utflyttad men cyklar varje gång jag är hemma och hälsar på.

Min favoritrunda börjar med den som kallas Mtb weekend 13 km för att sedan vika av på den inringade stigen på vandringskartan. Efter den kan man cykla upp till Säfsen och köra Byrundan eller Paskaberget.

Borkhöjden tycker jag är bättre om man cyklar den motsatt riktning. Börja med att cykla över Mellanfallet för att sedan komma ut på Nåsvägen. Då kan man sen avsluta med superflyt segmentet vid Borkhöjden.

Ja man kommer behöva cykla lite grus och asfalt här och där, har du otur får du lite träning på köpet.

Ashtrey

Medlem
Så kul att läsa och mitt i prick. Vi arbetar för fullt med att preppa och skapa nya leder inför nästa år. Vi har haft Andreas på Swedish Mountainbikes på besök och fick många bra tips och idéer. I dagsläget är tankarna att putsa upp åtminstone 4-5 av lederna på Solberget, skapa 2-3 nya leder och rusta upp de lite längre lederna för mer utmanande körning. Vi kikar även på lite mer pumptrack vid berget. Så nästa år!! Skall bli så spännande -kom och häng sommaren 2021.

Var och cyklade lite i säfsen i Söndags. Vi tog oss upp på solberget och körde ner i virvelvinden där det tidigare var en cykelled. Det som fanns kvar av den cykelleden är ju fantastisk rolig! Ni måste rusta upp den. Ta bort och skippa dom gamla träbroarna och förläng den. Flowet i nedre halvan av leden är riktigt härligt! Där har ni en rejäl pärla att bygga på. Ni kanske skulle kunna bygga en led till vänster om vargspåret som ansluter till den gamla leden! Står högt på önskelistan.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer