Research inför världsrekordförsök

Matthias87

Aktiv medlem
Hallå där!

För några veckor sedan så slog jag svenskt rekord (tror jag) i höghastihetsmanual, video finnes nedan.
Jag är nu pepp på att försöka slå världsrekordet och har hittat ett lämpligt flygfält på 2 km där jag fått tillstånd att utföra försöket.
Vi siktar på att komma upp i minst 150 km/h denna gången, men med tanke på hur lugnt det kändes att göra det i 110 km/h så jag känner att högre hastighet antagligen hade funkat så länge materialet tål det.

Det jag är mest orolig över är däcken. Kommer köra på ett par Maxxis Hookworm 29 2.5" i MaxxTerra. Har hört av mig till Maxxis, men lyckas inte få något svar.
Finns det några gummiexperter på forumet som har bra koll? Hur tror ni däcken kommer må om man drar upp dom i 150-200 km/h? Kommer ju bara vara några få gånger och max någon minut åt gången. Funderar även på om slang vs slanglöst, vad är säkrast?

Sedan funderar jag på hjullagrena, behöver man vara orolig där? Tänker att det ska vara lugnt, men inte helt säker.

Video på sverige-rekordet:
https://www.instagram.com/p/CR8u0B0KJSV/?utm_source=ig_web_copy_link

Mvh Matthias

Raggamuffin

Aktiv medlem
Inte kan väl lagerna vara ett problem? Så länge de är pigga.

Slangens fiende är väl värme och jämför med fälgbroms i 100 knyck i alperna så bör väl detta inte alls bygga så mycket värme? Mätte ni på däcken vid 110?

DH-casing är kanske inte så dumt?

jolov

Aktiv medlem
Den här setupen verkar ha klarat 227km/h utan problem

Skärmavbild 2021-08-29 kl. 11.28.27.png
Skärmavbild 2021-08-29 kl. 11.28.55.png

Matthias87

Aktiv medlem
Inte kan väl lagerna vara ett problem? Så länge de är pigga.

Slangens fiende är väl värme och jämför med fälgbroms i 100 knyck i alperna så bör väl detta inte alls bygga så mycket värme? Mätte ni på däcken vid 110?

DH-casing är kanske inte så dumt?

Nej, tänker likadant att det säkert är helt lugnt! 😊

Maakus

Aktiv medlem
Går ju att testa utan cyklist på.
Om man har en gammal kass hoj kan man ju säga på ett liknande däck, hänga den efter bilen och lasta cykeln med din vikt. Sen bara ut och gasa och se om det håller. 😅

Bele

Aktiv medlem
Hehe ja, det blir skinnställ. Dumt kan man tycka, men jag tycker ändå det känns rätt safe med skinnställ, ett flygfält med bra avåkningsområden och väldigt mycket bättre uppsikt än förra försöket 😊

Flygfält känns oändligt mycket bättre än den väg du körde på. På den var skinnställ resp inte skinnställ inte huvudfrågan. In i ett träd i 100 blås är kanske det sista du gör eller åtminstone slutet på all cykling.

På med skinnstället. Se till att det inte finns några hinder och helst ska ytan vara så plan så möjligt så att du förhoppningsvis bara glider om olyckan är framme. Lycka till!

n3wton

Aktiv medlem
Jag tyckte det var lite otrevligt när jag låg bakom dig i backen ner från Skatås och du manualade i typ 50 genom svängen innan farthindret, men förmodar att jag var den enda som upplevde den situationen läskig öht.😄

Kör hårt men var försiktig!

Makten

Aktiv medlem
Är du med på att luftmotståndet är mer än dubbelt så högt vid 150 km/t och fyra gånger högre vid 200 km/t jämfört med vid 100 km/t? Kan tänka mig att det blir rätt spännande när du lyfter framhjulet i den farten. Och om du behöver sätta ner framhjulet och detta har slutat snurra, vad händer när det ska accelerera från 0-150 på en millisekund? Hur stor är centripetalkraften som vill kränga däcket av fälgen vid 150-200 blås? Går det ens att framföra cykeln rakt fram i den farten utan att den vobblar sönder av instabilitet? Du har säkert sett fartdräkter och kanonkula-position som krävs för att komma upp i ~200 nedför en 45-gradig backe.

Men för all del, kör hårt, vad kan gå fel? 😂

Edit: Jag försöker inte få dig att avstå, bara att planera ordentligt eftersom "bara" 150 lär vara enormt mycket knöligare än 100 blås, tekniskt sett. 200 tror jag är helt omöjligt ur ett aerodynamiskt perspektiv.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Är du med på att luftmotståndet är mer än dubbelt så högt vid 150 km/t och fyra gånger högre vid 200 km/t jämfört med vid 100 km/t? Kan tänka mig att det blir rätt spännande när du lyfter framhjulet i den farten. Och om du behöver sätta ner framhjulet och detta har slutat snurra, vad händer när det ska accelerera från 0-150 på en millisekund? Hur stor är centripetalkraften som vill kränga däcket av fälgen vid 150-200 blås? Går det ens att framföra cykeln rakt fram i den farten utan att den vobblar sönder av instabilitet? Du har säkert sett fartdräkter och kanonkula-position som krävs för att komma upp i ~200 nedför en 45-gradig backe.

Edit: Jag försöker inte få dig att avstå, bara att planera ordentligt eftersom "bara" 150 lär vara enormt mycket knöligare än 100 blås, tekniskt sett. 200 tror jag är helt omöjligt ur ett aerodynamiskt perspektiv.

Undrade samma sak om luftmotståndet. Det finns en gräns där man inte kan sitta rakt upp på cykel för att luftmotståndet drar kroppen bakåt. Gränsen kommer snabbt för att luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten. Det blir värre när man kör en manual. Vet inte om man känner det i tid för att korrigera eller man utom kontroll roterar bakåt.

Bra poäng med hjulet som måste accelerera när den får kontakt med marken igen! Men om allt går rätt kör TS 50 km'/h då som på videon ovan, så ingen problem.

Jolinwood

Aktiv medlem
Gee Athertons läxa var väl att ha sjukvårdspersonal på stand by. Kanske kan vara bra att ha någon som åtminstone kan stabilisera en nacke och utföra första hjälpen.

Anyways lycka till!

Matthias87

Aktiv medlem
Flygfält känns oändligt mycket bättre än den väg du körde på. På den var skinnställ resp inte skinnställ inte huvudfrågan. In i ett träd i 100 blås är kanske det sista du gör eller åtminstone slutet på all cykling.

På med skinnstället. Se till att det inte finns några hinder och helst ska ytan vara så plan så möjligt så att du förhoppningsvis bara glider om olyckan är framme. Lycka till!

Ja, försöket på videon var egentligen inte så genomtänkt, det blev lite spontant att vi hittade den vägen. Så det var lite dumt, helt klart. Får bli skärpning till nästa försök helt enkelt :)

Matthias87

Aktiv medlem

Ja, jag har kört en hel del MC i högre hastigheter, så medveten om skillnaden. Tror inte det kommer bli ett problem då det känns som luftmotståndet kommer vara relativt konstant, borde inte bli någon störra skillnad när man sitter på sadeln mot att man går upp i "manualposition".

Bra poäng med om hjulet slutar snurra. Det var en grej jag kollade noga innan försöket i 100 km/h och kommer vara ännu mer noga vid världsrekordförsöket. Får se tilll att skivan är rak och att beläggen inte ligger emot alls.

Uppskattar dina synpunkter. Vi får se angående 200 km/h, kanske är helt omöjligt som du säger :)

Matthias87

Aktiv medlem
Coolt! Men skinnstället på är en bra idé! Att ramla på asfalt i +100 knyck är ungefär som att ramla på en bandslip med sandpapper 24. Cykelhandskar och jeans räcker inte långt.

s55-4188p01wl.jpg

I know, asfalt är förädiskt i hög fart. Det är faktiskt kevlarförstärkta kläder jag har på mig i videon och MC-handskar, så hyfsat bra i alla fall. Men blir absolut skinnställ till nästa försök.

Makten

Aktiv medlem
Ja, det vill man undvika! Syns inte så bra i videon, men jag var noga med att släppa remmen lite bredvid hjulet.
Ska du upp i vansinneshastigheter är det nog en god idé att bygga en mekanism som gör att du kan släppa dragsnöret medan du fortfarande håller händerna på styret. Typ bygga om ett dropper-reglage med nån form av ögla som öppnas. Sen borde man kunna ha (svag) fjäderbelastning på snöret så det slurkar iväg mot bilen så fort det släpper, istället för att trilla ner på/i hjulet.

InTheZone

Aktiv medlem
Något sorts vattenskidhandtag kan kanske funka också. Du håller i bägge handtagen och pressar vattenskidshandtaget mot styret. Sedan lossar du på greppet och låter vattenskidshandtaget glida ur händerna.

lftr9blue.jpg

Jag gissar att ett rätt så brett och tunnt vattenskidshandtag borde funka bäst. Om det är för tjockt blir det nog svårt att greppa.

Matthias87

Aktiv medlem
Ska du upp i vansinneshastigheter är det nog en god idé att bygga en mekanism som gör att du kan släppa dragsnöret medan du fortfarande håller händerna på styret. Typ bygga om ett dropper-reglage med nån form av ögla som öppnas. Sen borde man kunna ha (svag) fjäderbelastning på snöret så det slurkar iväg mot bilen så fort det släpper, istället för att trilla ner på/i hjulet.

Det är en bra idé, men jag har svårt att komma på någon bra design där man inte riskerar att remmen hamnar i framhjulet när man kopplar loss, eftersom den måste dra ifrån mitten på styret.
Kändes faktiskt väldigt stabilt att hålla i remmen som på videon så länge man knep om ramen med knäna.

Eller har du någon bra idé? :)

Berk

Aktiv medlem
Det är en bra idé, men jag har svårt att komma på någon bra design där man inte riskerar att remmen hamnar i framhjulet när man kopplar loss, eftersom den måste dra ifrån mitten på styret.
Kändes faktiskt väldigt stabilt att hålla i remmen som på videon så länge man knep om ramen med knäna.

Bästa är att har en stång som sticker framåt så kopplingen är framför framhjulet. Då behöver man en mekanism och en tråd som man kan drar i så remmen släpper. Men problemet är att det måste funka helt felfri. Om något går fel är det mycket bättre att hålla remmen själva, då kan man alltid enkelt släppa.

Berk

Aktiv medlem

Jag tycker att det är bra av flera skäll att använda wheelcovers för att dölja ekrarna.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Däcken är klart en risk när farten är hög. Men det är samtidigt kort tid, jag hade kollat lufttryck mellan varven och mätt temp för att se om det sticker iväg.

Jag brukar använda en vanlig lasertermometer för att mäta däcktemp.

alexcykel

Aktiv medlem
Jag kör mycket motorcykel, ibland i de hastigheter du tänker åka i nu. Jag tror att du ska prova att höja hastigheten stegvis i flera olika försök för att skaffa ännu mera erfarenhet. Naturligtvis med alla de bästa mc skydden och på en säker plats.

Matthias87

Aktiv medlem
Bästa är att har en stång som sticker framåt så kopplingen är framför framhjulet. Då behöver man en mekanism och en tråd som man kan drar i så remmen släpper. Men problemet är att det måste funka helt felfri. Om något går fel är det mycket bättre att hålla remmen själva, då kan man alltid enkelt släppa.

Ja, det får nog bli att hålla. Det är stabilare än vad man kan tro.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer