Research - stigsmiskare till säsong 2017

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Jag tänker skiljas från min process 134DL som jag inte utnyttjar till sin fulla potential. Det är slut nu.... det är inte hon det är fel på, det är jag :-) Det blir alltför sparsamt med döds-dropp och bikeparks för att vi ska trivas ihop, det var helt enkelt inte menat att det skulle vara vi.
Jag är istället ute efter en rappare och mer trampeffektiv FS. LÄTT, 1x11/12, hyfsat slack (ca 68 grader), ca 120 mm travel hoj. Troligen 29a men 27.5 funkar nog det med. Gärna dropper eller så får jag köpa till det. Inget fan av plus (men motbevisas gärna). Sa jag lätt? Budget 30-40k, kanske mer om det kniper.
Det kommer bara cyklas teknisk stig, snabbt och kul! Tänk Hellas, Ursvik m.m. Inga långlopp, inga grusvägar. Inte heller utförs, inget Flottsbro/Järvsö eller enduro-köttande. Inget huckande. Jag vill alltså inte ha en köttar-hoj igen men kanske inte heller en full on bantad XC-plastraket. Jag klant-kraschar rätt ofta (alu vs kol?) Hur lätt och XC-likt kan man gå innan hojen imploderar eller flippar över i minsta stenkista? Processen är ju ett jävla lok som tål mycket stryk. Vill jag gå lättare antar jag att lite mer "mjukost" måste accepteras. Hjälp mig hitta den perfekta balansen! En rapp trail-hoj antar jag vi kan kalla det. Eller tänker jag fel, är det något helt annat jag ska ha? Det ser i alla fall ut att komma en hel del intressant inför 2017 men har jag missat något uppenbart? Funderingar går kring:

Nya Spark 2017
Kona HeiHei DL eller om det kommer någon vettig alu 2017 version.
Specliazed Camber Comp Carbon
Giant Anthem SX 2017
Trek Fuel EX 2017 (såg ok ut på pappret men de har adderat en sabla ful knäck på toppröret som jag nog inte kan stå ut med rent estetiskt, dessutom många plus modeller).
Santa Cruz 5010
Cannondale - gafflarna går bort
YT jeffsy - för köttig?
Canyon, Rose - inget som lockar tror jag

Tack på förhand!

Edit: adderade Giant
 
Senast ändrad:

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Några bilder att titta på också.
 

Bilagor

  • Screen Shot 2016-07-17 at 15.00.40.png
    Screen Shot 2016-07-17 at 15.00.40.png
    174.8 KB · Besök: 7
  • Screen Shot 2016-07-17 at 14.30.22.png
    Screen Shot 2016-07-17 at 14.30.22.png
    309.3 KB · Besök: 8
  • Screen Shot 2016-07-17 at 14.19.02.png
    Screen Shot 2016-07-17 at 14.19.02.png
    139.1 KB · Besök: 11
  • Screen Shot 2016-07-17 at 14.16.52.png
    Screen Shot 2016-07-17 at 14.16.52.png
    184.8 KB · Besök: 9
  • Screen Shot 2016-07-17 at 14.16.22.png
    Screen Shot 2016-07-17 at 14.16.22.png
    212.3 KB · Besök: 11

marran

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Intense Spider ser jäkla fin ut, eller Kona HeiHei.

Jag provkörde en 2016 Trek Top Fuel med skaplig kittning för ett tag sen, den var jäkla kul faktiskt. Det krävs en del moddande för att få den att bli mer åt stig-hållet, lite offset bushings, bredare styre, ordentliga däck, kanske något pyssel med gaffel/dämpare och så, men då skulle den bli grym. Jag gissar att en HeiHei är ganska nära var jag skulle hamna när jag pysslat färdigt med Fuelen.
 

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
marran sa:
Det krävs en del moddande för att få den att bli mer åt stig-hållet, lite offset bushings, bredare styre, ordentliga däck, kanske något pyssel med gaffel/dämpare och så, men då skulle den bli grym.
Inför nästa säsong så kommer ju fuelen i flera lite mer stiginriktade smaker och 27.5 plus om man är på det humöret. Så det kanske inte behöver moddas så värst då. Det var ju det där med toppröret bara, fånigt kanske :-)
 

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Henrik83 sa:
Brexit + 25% på Klarnalized hos Evanscycles just nu ger ganska bra pris på Camber Carbon..
Tack för tipset. Tänkte nog suga på karamellen ett tag till och köpa till början av nästa säsong.
Edit: 25-26 K är iofs jäkligt bra pris.
 
Senast ändrad:

marran

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
onyx3 sa:
marran sa:
Det krävs en del moddande för att få den att bli mer åt stig-hållet, lite offset bushings, bredare styre, ordentliga däck, kanske något pyssel med gaffel/dämpare och så, men då skulle den bli grym.
Inför nästa säsong så kommer ju fuelen i flera lite mer stiginriktade smaker och 27.5 plus om man är på det humöret. Så det kanske inte behöver moddas så värst då. Det var ju det där med toppröret bara, fånigt kanske :-)

Fast det är väl Fuel EX, inte Top Fuel? Top Fuel är xc-spjutet, Fuel EX har jag inte testat, vare sig 2016 eller 2017 års modell.

För övrigt så tror jag inte på plus om man vill ha något som känns lätt och sprättigt. Det har säkert sina fördelar, men knappast lätt och sprättigt.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
En del av de föreslagna cyklarna är ju minst lika kralliga som din 134, så passa dig så du inte blir "overbiked" igen:-)
Sen är jag av uppfattningen att cykelns vikt inom rimliga gränser inte är särskilt avgörande för hur tung den känns att cykla på. Det är i första hand geometrin som gör det, tillsammans med hjul och framför allt däck (vilka såklart påverkar cykelns vikt).
 

larsaw

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Randigeralf sa:
Ibis Ripley måste väl ändå vara det enda svaret. Köp LS varianten om headset vinkeln skall vara lite flackare.

+1 Ripley'n känns klockren för TS önskemål. Dock lär den ju hamna en bit över budget, men det verkade ju inte vara ett hinder...
Annars skulle jag lägga min röst på Kona HeiHei DL Trail, alt Spark'n om det finns ngn modell med lite biffigare gaffel (typ FOX 34'a).
Sprättig alu-29'a sägs ju annars vara Whyte's T-129 SCR signum.
Om hellre 27.5" tilltalar så är ju Whyte T-130 eller Focus Spine värda att kika på. Makten verkar ju gilla sin SC 5010 av just samma orsaker som TS önskar...
 

Makten

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
larsaw sa:
Makten verkar ju gilla sin SC 5010 av just samma orsaker som TS önskar...

Ja, men frågan är om skillnaden mot Konan är tillräckligt stor. Det är lite därför jag är skeptisk till en del övriga förslag också.
5010:an är visserligen sprättig och trampeffektiv så det förslår, men det betyder inte nödvändigtvis att den passar för det. Whyte T-130 har jag bara provrullat på en parkeringsplats, men den känns betydligt slackare än 5010, så jag tror det är fel hoj om Konan känns för biffig.

Om TS cyklar nåt i Nackakrokarna så kanske vi kan ordna en provtur med min 5010. Skicka ett PM i så fall:-) Den är i storlek Large, så det är ju inte säkert att det passar heller.
 

wenna

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Var sugen på en Whyte själv.... Deras t-130rs blev Trail Bike of the Year 2016.
Blev en Camber för mig i slutändan ändå. Whyte var nästan omöjlig o få tag på för någon månad sedan.
 

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
marran sa:
Fast det är väl Fuel EX, inte Top Fuel? Top Fuel är xc-spjutet, Fuel EX har jag inte testat, vare sig 2016 eller 2017 års modell.
För övrigt så tror jag inte på plus om man vill ha något som känns lätt och sprättigt. Det har säkert sina fördelar, men knappast lätt och sprättigt.
My bad, missade det. Ja, top fuelen skulle ju eventuellt kunna vara aktuell med lite meckande. Däremot finns det andra som verkar ligga mer rätt utan fix. Så den blit det nog inte. Och nej, tror inte på plus heller.
 

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Makten sa:
En del av de föreslagna cyklarna är ju minst lika kralliga som din 134, så passa dig så du inte blir "overbiked" igen:-)
Sen är jag av uppfattningen att cykelns vikt inom rimliga gränser inte är särskilt avgörande för hur tung den känns att cykla på. Det är i första hand geometrin som gör det, tillsammans med hjul och framför allt däck (vilka såklart påverkar cykelns vikt).

Japp, du har säkert helt rätt i din observation. Det är därför jag nojar lite och dubbelcheckar här. Sedan känns det ofta som att tips lutar åt det kralliga hållet. Overbiked vill jag inte vara igen. Däremot är inte planen att att för den sakens skull kränga ner mig i ett ålaskinn av lycra och pressa rådjursstig. Iofs... många av de jag ser kör på sparks och dom verkar ju inte gå av. Men blir det inte för rejsigt? Eller så måste jag bara slänga rutiga "skogshuggarskjortan" och inse att det är tempodräkt som gäller. Men skämt å sido, vad tror du, vilken av hojarna (eller någon annan) skulle passa?
 

Makten

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
onyx3 sa:
Japp, du har säkert helt rätt i din observation. Det är därför jag nojar lite och dubbelcheckar här. Sedan känns det ofta som att tips lutar åt det kralliga hållet. Overbiked vill jag inte vara igen. Däremot är inte planen att att för den sakens skull kränga ner mig i ett ålaskinn av lycra och pressa rådjursstig. Iofs... många av de jag ser kör på sparks och dom verkar ju inte gå av. Men blir det inte för rejsigt? Eller så måste jag bara slänga rutiga "skogshuggarskjortan" och inse att det är tempodräkt som gäller. Men skämt å sido, vad tror du, vilken av hojarna (eller någon annan) skulle passa?

Valet måste handla om hur du vill cykla, och hur duktig du är som cyklist. Ju duktigare du är, desto kortare slaglängd och brantare geometri "kommer du undan med", eller kanske till och med blir snabbare av. Sen är frågan vad du anser roligast under dina cykelturer. Är det utförslöporna (vilket det kan vara även om man tar det försiktigt), knixandet i bröt, flowet, eller en kombination av allt?

För egen del så är det nog kombinationen och jag cyklar i samma terräng som du. Det som gör att jag har lite svårt att ge råd, är att jag tror att en Kona Process 134 skulle funka rätt bra för vad jag vill åt. Bytte nyligen från en kortslagig men aggressiv Banshee Phantom till en Santa Cruz 5010, och skillnaden är oväntat stor. Till det bättre på nästan alla plan. Ändå ligger dessa cyklar inom samma segment och borde passa finfint för just "stigcykling".
Jag cyklar för att ha roligt, och träning kommer på köpet. Om jag råkar förbättra mina Strava-tider så är det en bonus. Inget jag direkt kämpar för eller skulle välja cykel utifrån. Faktum är att jag är ungefär lika snabb och har ungefär lika roligt på min HT singlespeed. Men på ett annat sätt.

Jag tror du måste försöka beskriva mer ingående VAD det är som du inte är nöjd med, hos Konan. I vilka situationer beter den sig inte som du vill? När känns den slö? Har den egenskaper som du ändå vill behålla?

Edit: Brasklappen är att jag inte provat en Process 134. Däremot har jag cyklat Process 153 i bröt, och vore det den hojen du kom från, så hade jag lätt kunnat rekommendera SC 5010 för exakt det du beskriver.
 
Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
2017 spark har gått ifrån landsvägsgeometri och liknar nu en riktig mtb:

All of those changes come together with geometry updates to create a bike that’s modernized with the “long and low” trend. Compared to the 2016 model, it has a 17mm longer reach and a short 70mm stem, 17mm lower stack, 28mm lower standover, 13mm shorter chainstays and a 1.3º slacker head angle (68.5º). The seat tube, however, gets 1º steeper (73.8º) to put you over the pedals.

Källa: http://www.bikerumor.com/2016/06/25/new-scott-spark-scale-redefine-lightweight-mountain-bikes/

Det finns en drös av olika modeller bl.a. några med 120mm slag bak och en 34 fram både i 27.5 eller 29 tom med sänkstolpe. Det finns säkert en som passar din plånbok och det går nog att köpa från en butik nära dig!
 

Klavikel

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Fan jag tänkte också föreslå ibis ripley men nu han flera andra före mig...
Jag får för mig att det är en grymt snajsig hoj.
Som sagt så finns även LT-versionen om du vill ha mer trail än xc vilket du skrev ovan.

Dessutom så har de bra kundsupport och när garantin är slut så erbjuds crash replacement så bara att fortsätta klantkrascha!
 

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Makten sa:
onyx3 sa:
Japp, du har säkert helt rätt i din observation. Det är därför jag nojar lite och dubbelcheckar här. Sedan känns det ofta som att tips lutar åt det kralliga hållet. Overbiked vill jag inte vara igen. Däremot är inte planen att att för den sakens skull kränga ner mig i ett ålaskinn av lycra och pressa rådjursstig. Iofs... många av de jag ser kör på sparks och dom verkar ju inte gå av. Men blir det inte för rejsigt? Eller så måste jag bara slänga rutiga "skogshuggarskjortan" och inse att det är tempodräkt som gäller. Men skämt å sido, vad tror du, vilken av hojarna (eller någon annan) skulle passa?

Valet måste handla om hur du vill cykla, och hur duktig du är som cyklist. Ju duktigare du är, desto kortare slaglängd och brantare geometri "kommer du undan med", eller kanske till och med blir snabbare av. Sen är frågan vad du anser roligast under dina cykelturer. Är det utförslöporna (vilket det kan vara även om man tar det försiktigt), knixandet i bröt, flowet, eller en kombination av allt?

För egen del så är det nog kombinationen och jag cyklar i samma terräng som du. Det som gör att jag har lite svårt att ge råd, är att jag tror att en Kona Process 134 skulle funka rätt bra för vad jag vill åt. Bytte nyligen från en kortslagig men aggressiv Banshee Phantom till en Santa Cruz 5010, och skillnaden är oväntat stor. Till det bättre på nästan alla plan. Ändå ligger dessa cyklar inom samma segment och borde passa finfint för just "stigcykling".
Jag cyklar för att ha roligt, och träning kommer på köpet. Om jag råkar förbättra mina Strava-tider så är det en bonus. Inget jag direkt kämpar för eller skulle välja cykel utifrån. Faktum är att jag är ungefär lika snabb och har ungefär lika roligt på min HT singlespeed. Men på ett annat sätt.

Jag tror du måste försöka beskriva mer ingående VAD det är som du inte är nöjd med, hos Konan. I vilka situationer beter den sig inte som du vill? När känns den slö? Har den egenskaper som du ändå vill behålla?

Edit: Brasklappen är att jag inte provat en Process 134. Däremot har jag cyklat Process 153 i bröt, och vore det den hojen du kom från, så hade jag lätt kunnat rekommendera SC 5010 för exakt det du beskriver.

Mja, jag är inget ess på att cykla, men jag är inte helt värdelös heller. Har kört ett par år i Stockholm med omnejd och en hel del i Hellas. Det är väl mitt max i form av bröt som jag utsätter mig för men det blir ofta lite snällare stigar, kanske mer som nick eller fornstigen (gränsar till att bli för tråkig dock).
Jag har inte testat så många andra hojar, speciellt inte andra kategorier av cyklar så jag har inte direkt något att jämföra med. Men jag ska försöka beskriva känslan, Det jag upplever är att jag har svårt att hålla fartglädjen uppe, det kan ju i viss mån bero på ben/kondis men jag vill inte tro att det bara är så. Hursomhelst, när det lutar svagt uppför till rejält uppför så känns den seg och lite gungig och att den stjäl kraft. Tungrodd helt enkelt. Det är den känslan jag skulle vilja komma bort från, segheten. Att ha en cykel som svarar lite mer direkt. Det är ju först när det brassar på utför som konan vaknar till liv och dom sträckorna kan man ju räkna på ena handens fingrar (om man nu inte kör park och liknande vilket jag inte är intresserad av). Dock så gillar jag Konans karaktär när den får brassa på, då känns den livlig och enkel att bända runt. I en önskevärld skulle jag vilja känna lite mer av den där livligheten och glädjen men inte enbart då det rullar neråt. Går det?
 

Makten

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Du beskriver ganska exakt varför jag gick från Phantomen till 5010:-) Och som sagt, du får gärna prova den om du vill.

Edit: Sen kanske du vill ha en ännu rappare cykel. Men det kan nog utrönas om jag får prova din 134;-)
 
Senast ändrad:

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Makten sa:
Du beskriver ganska exakt varför jag gick från Phantomen till 5010:-) Och som sagt, du får gärna prova den om du vill.

Edit: Sen kanske du vill ha en ännu rappare cykel. Men det kan nog utrönas om jag får prova din 134;-)

Ha ha, ja vi får nog ta o göra ett test-byte när jag är tillbaka efter semestern. Jag undrar dock om det inte är något ännu snärtigare jag borde ha? Men det skulle vara intressant att testa i alla fall.
 

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
happymtb.fr sa:
2017 spark har gått ifrån landsvägsgeometri och liknar nu en riktig mtb

Japp, jag tycker det verkar klart intressant med de nya geometri-ändringarna och alternativen med lite mer slag. Och jag ser det inte heller som en nackdel att det är ett stort (om än lite tråkigt) märke.
 

odbro

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Har precis införskaffat mig en Hei Hei DL 2017 och är väldigt nöjd. Kommer precis som du från process-serien (153) där jag varit mer än nöjd med geometrin och dess allround egenskaper. Bikeparks som stigarna här i Göteborg. Att ha liknande geometri (samma reach som 2016 process) på ett kortslagigt och avsevärt mycket mer trampvänligt chassi är en riktigt hitt för stigarna på hemmaplan! Inte riktigt lika lekfull, men absolut roligare (främst beroende på de större hjulen). Har satt på lite grövre däck, Minion SS bak och DHR 2,4 fram och kör mer eller mindre samma linjer som med 153an. Känns snabbare på allt på utom stökiga stenkistor och när det behövs bromsas ordentligt i stök. Klättrar väldigt bra både på tekniska stigar samt på slätare grusvägar.
 

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
odbro sa:
Har precis införskaffat mig en Hei Hei DL 2017.
Ja den verkar ha många rätt Hei Hei. Jag gillar Kona och Dropin-killarna. Så helt klart ett vettigt alternativ. Det är väl den gröna 29 DL som gäller antar jag, var det den du gick på? Vad landade det kalaset på? Jag såg att Kona precis släppt hela 2017-sortimentet på sin sajt - en hel drös med nya modeller, bl.a. en 27.5 av hei hei. The plot thickens...
 

odbro

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
onyx3 sa:
odbro sa:
Har precis införskaffat mig en Hei Hei DL 2017.
Ja den verkar ha många rätt Hei Hei. Jag gillar Kona och Dropin-killarna. Så helt klart ett vettigt alternativ. Det är väl den gröna 29 DL som gäller antar jag, var det den du gick på? Vad landade det kalaset på? Jag såg att Kona precis släppt hela 2017-sortimentet på sin sajt - en hel drös med nya modeller, bl.a. en 27.5 av hei hei. The plot thickens...
Yes, precis den gröna 29an. Jobbar i en butik som säljer Kona, men prata med grabbarna på Dropin, de har råkoll! Nya HeiHei Trail ser spännande ut, tyvärr inte haft möjlighet att prova. Även om jag tror 29an passar bättre för det du skriver.
Måste passa på att smyga in en bild också, ser så mycket mer aggro ut än på produktbilderna. Kommer med svart coating både på gaffel och dämpare, fel på konas bilder.
image.jpeg
 
Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
onyx3 sa:
happymtb.fr sa:
2017 spark har gått ifrån landsvägsgeometri och liknar nu en riktig mtb

Japp, jag tycker det verkar klart intressant med de nya geometri-ändringarna och alternativen med lite mer slag. Och jag ser det inte heller som en nackdel att det är ett stort (om än lite tråkigt) märke.
Från vad du skriver verkar det som du klagar på brist av trampeffektivitet på din 134an. Både Sparken och Hei Hei är mycket mer trampeffektiva än 134an så att det kan inte vara fel med nån av dom!
 

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
happymtb.fr sa:
Från vad du skriver verkar det som du klagar på brist av trampeffektivitet på din 134an. Både Sparken och Hei Hei är mycket mer trampeffektiva än 134an så att det kan inte vara fel med nån av dom!

Ja så är det säkert. Mer trampeffektivitet är jag definitivt ute efter. Det tillsammans med kanske framför allt lättare hjul och i viss mån bantad ram+annat borde göra susen. Den "slacka geo-känslan" behåller jag gärna lite av så det inte blir för rejsigt och framåtlutat.
Jag hade tänkt köpa lättare hjul till processen och borde ha gjort det för länge sen egentligen, det är ju över 2 kilos klumpar på den. Samtidigt har tanken att byta cykel legat och gnavt i bakhuvudet så jag har skjutit på det, vilket kanske var dumt. Nu blir det ju högst troligen en 29a så något hjulköp blir det inte i dagsläget även om det skulle vara kul att se hur stor skillnad det gjorde.

I övrigt tack alla för er input. Det uppskattas. När jag köpte processen visste jag inte riktigt vad jag fick, det var ju mitt i värsta Enduro-boomen och ju köttigare hoj desto bättre typ. Det där verkar ha svängt lite nu. Konan har dock givit mig många roliga timmar i skogen så jag ångrar inte köpet. Men efter att ha kört på den i två år eller är det tre(?) så märker jag ju att det är mycket mer cykel än vad jag utnyttjar den för. Man ska heta Kangas och bomba nerför på den för att den ska komma till sin rätt, då glänser den.
 
Senast ändrad:

VSundh

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
Köp en lätt 29" om du inte siktar på parkcykling eller extremt bröt. Jag tar mig ner i stort sett överallt med min epic, blir även om del mindre hopp och dropp.

Ett steg upp från Epic åt stighållet skulle jag gå, antingen nya spark som ser sjukt fin ut eller Trek fuel ex/top fuel. Vad du än gör köp en hyfsat lätt cykel med lätta hjul och vevar så kommer den kännas rapp och pigg. 2 kg på totalvikten gör enorm skillnad.
 

onyx3

Medlem
Research - stigsmiskare till säsong 2017
odbro sa:
onyx3 sa:
Men vad kostar den i butik för vanliga dödliga, vet du det? Har inte sett någon siffra ännu.
Den kommer kostar 44990:- i DL utförande och 25990:- för den enklare i Alu.

Ouch! :-) jag hade på känn att den skulle bli dyr, måste bli en löneförhandling tillsammans med bytet tror jag minsan. Det är nog iofs oundvikligt att hamna på dom prisnivåerna oavsett vad jag väljer. Så länge jag inte letar extrapris på utgående -16 modeller.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer