Research - stigsmiskare till säsong 2017

Pluttis

Ny medlem
Kanske inte absolut snabbast men roligaste o rappaste cyklarna jag testat o ägt(äger nu en Focus Spine) är kortslagiga(120-130mm slaglängd) 27.5 med hyfsat lätta hjul. Tycker faktisk Giant Anthem 2017 ser lovande ut med nya geometrin o lite längre slaglängd.

Senast ändrad:

Swoop

Aktiv medlem
Nya Santa Cruz Tallboy då? 29", 120 fram/110 bak, (130 fram) 27.5+ om man vill ha det mjukt. 68°/73°. 432 kedjestag.
tallboyprofileyellownew.jpg

onyx3

Medlem
Pluttis sa:
Tycker faktisk Giant Anthem 2017 ser lovande ut med nya geometrin o lite längre slaglängd.
Jag håller med. Giant är kanske inte sexigaste märket i stan. Men de gör bra hojar, jag har en giant sedan tidigare, den har hängt med länge. Vem säljer giant mtb i Stockholm?

Akik

Ny medlem
varför inte en Kona Process 111? Något av en allt i allo. Inte världens lättaste cykel men man känner inte av vikten så mycket.

onyx3

Medlem
Akik sa:
varför inte en Kona Process 111? Något av en allt i allo. Inte världens lättaste cykel men man känner inte av vikten så mycket.
Nä, det tror jag inte alls på. För grov och tung, visserligen mindre slag men det är samma länkage. Nope det går bort. Sorry.

mkallstrom

Aktiv medlem
Jag gillar min Process 111, men har väldigt svårt att tro att den skulle kännas märkbart rappare än en 134 (skulle snarare gissa på att den upplevs som trögare).

Edit: Håller helt med onyx3.

Senast ändrad:

onyx3

Medlem
Från en annan tråd:
"Tja, IBIS har framtriangeln redo, men cykelkraft svarar inte på mail.
Tydligen så måste min huvudtriangel in till cykelkraft, sen ska ibis skicka.
Den här sommaren är över helt uppenbart.
Funderar på att skita i crash replacement och bygga nytt."

Det är lite av såna här anledningar jag gärna köper direkt av en lbs. Kanske skulle det inte gå snabbare men då har man i alla fall en person att resonera med istället för mail utan svar :-)

anderski

Aktiv medlem
Grymt nöjd med min Kona Hei Hei Trail DL 2017.
Roligare hoj får man nog leta efter. Sitter och småflinar varenda runda!
20160718_131751.jpg

onyx3

Medlem
anderski sa:
Grymt nöjd med min Kona Hei Hei Trail DL 2017.
Roligare hoj får man nog leta efter. Sitter och småflinar varenda runda!

Japp, de verkar ha fått många rätt på det där bygget. Ska försöka provköra en så snart jag får tillfälle. Ska bli intressant att jämföra mot min nuvarande. Grattis till en fin hoj!

onyx3

Medlem
Jag hade missat Canyons nya Neuron 2017. Den såg ju intressant ut? Maffigt specad i alla fall.
Det jag hittat hittills är bara specen (för toppmodellen antar jag) och en kort text. Har någon sett mer matnyttig info? Typ geometri-tabell och så. Sitter på sämsta mobilnätet ute i storskogen så det är svårt att utöva sin google-fu här. Och nej jag har ingen hoj med mig så jag kan inte skita i det här och dra ut å cykla :-)

DanielW

Medlem
Provade en hei hei trail härom dagen. Sjukt rolig. Whyte t129 ser också mycket intressant ut. BMC speedfox verkar också bra men kanske lite bitig.

onyx3

Medlem
Jahapp, hittade en tabell till slut. Om den stämmer så var det ju lite brantare HA än önskat. Hur passar den här cykeln in i deras sortiment egentligen? Den hamnar ju rätt nära nerve kan jag tycka.

Bilagor

• image.png
    image.png
    114.3 KB · Besök: 9

inzani

Ny medlem
Scott sparken ser onekligen supersmäckerläcker ut från alla vinklar å vyer! Ser sjukt stark/styv ut länkaget till dämparen. Väldigt liten i storlek gör den ju vridstyv. Scott har också bra service/garanti så satsa på sparken! Det är alltid kul med något nytt som inte dom runt en trampar omkring på :)

DanielW

Medlem
Neuron har 418 i reach i L? De där geometrisiffrorna ska man nog ta med en nypa salt. Nuvarande Nerve har 451. Men stämmer t ex kedjestag och hjulbasen kan den nog bli en höjdare (mtp på Canyons priser) med ett 29+-däck fram för att flacka ut lite.

onyx3

Medlem
DanielW sa:
Neuron har 418 i reach i L? De där geometrisiffrorna ska man nog ta med en nypa salt. Nuvarande Nerve har 451. Men stämmer t ex kedjestag och hjulbasen kan den nog bli en höjdare (mtp på Canyons priser) med ett 29+-däck fram för att flacka ut lite.

Håller helt med att det ser ut att vara något som är galet med siffrorna.

DanielW

Medlem
Några till (kanske upprepar):

Salsa Spearfish
Trek Top Fuel (ser rolig ut på papper men har svårt för märket)
Norco Optic
Orange Segment

Letar också efter något till 2017, tänker mig 100-120 mm dämpning och progressiv XC-cykel. Verkar komma en hel del, Kona Hei Hei Race är ganska spot on om man kollar geon. Är inne på en Spearfish om jag lyckas hitta som passar min budget (sub 20k) men kan bli knepigt. Kanske blir en spec camber eller trek till slut.

Jens_L

Medlem
Har du fattat något beslut i frågan? Jag är själv på jakt efter nytt, och för närvarnade ligger Jeffsy väldigt högt på önskelistan.

DanielW

Medlem
Jag lutar åt Specialized Camber/Whyte t-129/Trek Fuel EX. Vill nog ha 120 i slag och vikten gör inte så mycket för min del.

Orbea Occam TR H50 är intressant också, finns med ok pris på bikester.se.

DanielW

Medlem
DanielW sa:

Nu har jag sett geo för Neuron, inget alternativ.

niaan

Ny medlem
Jag är inne på att köpa samma typ av cykel till 2017 så känns onödigt att starta en ny tråd, enda skillnaden är väl att min budget är max 30k. Har du blivit något klokare? Vilka står det mellan nu?

Beställde först en Nerve men kände också att den geo inte är något för mig heller.

Jag är just nu inne på nya spark eller fuel ex och har fastnat lite där utan att kunna bestämma mig. Vad säger ni som har mer erfarenhet av den här typen av cyklar? Fördelar och nackdelar med den ena vs den andra?

Stervelo

Aktiv medlem
Jag tror att det är en trampeffektiv, lite poppigare hoj, du vill ha.
Jag och en kompis har likadana hojjar men min är en ibis mojo, polarens en spesh enduro.
Jag upplever hans så seg och degig, när jag trampar, att den inte är kul att hojja på.
Min är klart mer trampeffektiv och poppig. Känns som två helt olika hojjar.

Så, jag tror INTE du behöver gå till något lycralätt, hitta nått med ungefär den reach och HA du hade, men med ett "vpp" länkage.
Så upplever jag i alla fall min mojo.

Nu har jag inte cyklat någon jätteny fourbar, den kanske går att göra poppig och trampeffektiv den med?

TheCube

Medlem
Slår ett slag för BMC speedfox. Väldigt rapp och klättrar otroligt bra trots slaglängden. Fungerar lika bra som Långloppshoj som trailcykel.

onyx3

Medlem
Det har velats fram och tillbaka under hela vintern men nu tror jag mig se ljuset i tunneln. Jag verkar ha fått tag på något av det sista exemplaren Scott Spark 930. Fast jag vågar inte riktigt tro att det är sant ännu.
Det trodde jag aldrig... från Kona till Scott alltså. Det svider lite i "flanellskjorte-själen".

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer