[ReseRapport Moab 2006] Dag 1. Färden till 'Mekka'.

42Hz

Aktiv medlem
I mars 2006 var jag i Utah, USA. Givetvis var jag tvungen att ta med hojjen och åka till Moab, den chansen fick jag helt enkelt inte låta passera outnyttjad!

Då jag åkte själv beslöt jag mig för att försöka föra lite dagboksanteckningar för att ha något att gå tillbaka till då jag inte har någon annan att minnas tillbaka med. Kanske låter småtragiskt men det var en litet pris att betala för att få hojja och resa runt i östra USA. =)

Så dels för att minnas tillbaka och förhoppningsvis underhålla någon läsare här och samtidigt få en orsak att rensa rent och fixa alla bilder man tog under resans gång tänkte jag posta en serie trådar här från dagarna i Moab, ca. 9 dagar totalt. Det är 2 år sedan på dagen det begav sig så tänkte jag posta en tråd om dagen.

Så förbered er på massor med oväsentliga bilder och en hel del flumtext de närmaste dagarna! =)

Mjukstartar med resan från Salt Lake City till Moab, en resa på drygt 300km.

Datum: 25/6-2006

Karta över vägsträckan, start längst upp till vänster, mål längst ner till höger.
moabmap2.jpg

Men innan jag kunde åka var jag tvungen att hyra en bil, surfade runt lite på hyrbilsfirmornas hemsidor och då jag åkte solo och inte hade någon att dela kostnaderna med så fick det lov att bli billigast möjliga hyrbil.

Tyvärr var det bara att åka förbi här, även om mitt namn nästan fanns på skylten! Vidare..
day01_01.jpg

.. till..
day01_02.jpg

Rent-A-Wreck! Tyvärr var inte speciellt billigt här heller, dock rejält billigare än de andra hyrfirmorna. Bara hosta upp pengarna, ingen lek att vara utan bil i det här landet. $441,53 totalt, dock fick man en refound på $200 när man/om lämnade tillbaka bilen. Kollade även upp tåg och bussar då det visade sig att man inte kunde hyra 'one-way' hos rent-a-wreck men att åka kollektivt gick bort av flera orsaker. Det innebar alltså att jag var tvungen att åka upp till SLC igen när jag var klar i Moab för att sedan ta mig till Las Vegas varifrån jag skulle flyga hem, mer om det senare. :)

Efter att ha lagt vantarna på en grymt cool Compact i form av en Chevrolet Cavalier var det dags att dra sig söderut. Cool? Ja, den hade AC! =)

day01_03.jpg

Innan jag hunnit ut utanför centrala SLC hann jag se några hojjar, till och med en tandem! Subaru verkade vara SLC:s svar på Volvo, man såg dom överallt.

day01_04.jpg

Så där ja, redo för långfärd, fulltankad bil, Twinkies och karta, vad mer behöver man?! :)

day01_05.jpg

Femfiliga eller bredare vägar åt båda hållen in och ut från stan var lagom att börja med när man precis börjat köra i USA. Allt flöt på smidigt, dock kände sig lite som stoppkloss när man försökte hålla hastighetsbegränsningen, så det var bara att flyta med i trafikrytmen.

Går inte att förneka att det kändes lite speciellt att dra iväg solo mot det okända i ett annat land.

Runt hela SLC ligger det mäktiga berg som tornar upp mot himlen.
day01_06.jpg

Veckan innan hade det varit bedrövligt väder men jag hade sett på väderleksutsikterna att varmare väder var på ingående och det såg bättre ut ju längre säderut man tittade. Var en massa snack om first week of spring.

day01_07.jpg

Efter att ha åkt några mil kom jag fram till Provo, beslöt mig för att åka in och kika lite då jag tyckte jag borde ha rätt gott om tid och det började dessutom bli matdags.

day01_08.jpg

Passade på att parkera vid polisstationen, tänkte där fick man ha bilen i fred, lite orolig att lämna hojjen men Provo såg ut att vara en städad stad.

Var in på turistbyrån och frågade lite om cykling, verkade vara lågsäsong då de snälla damerna där tog sig tid att leta reda på alla broschyrer som innehöll något om cykel eller cykling. Tyvärr var det i dessa som lockade mer än det jag redan hade i sikte.
Plitade in mitt namn i gästboken och letade reda på ett matställe.

day01_09.jpg

Det blev Wendys, var nog bland de bättre burgarställena och utsikten kunde man inte heller klaga på!

Nåja dags att dra vidare nu när man fyllt magen med mat, twinkisarna sparade jag till senare.
day01_10.jpg

Mer berg föröver.

Verkar som det var dags att börja klättra lite och inte bara åka i dalgångarna.
day01_11.jpg

Valde väg 6 trots att de på turistbyrån nästan avråde mig att ta den då de tyckte att det var en liten väg med mycket tung trafik och att det var rätt olycksbelastad jämfört med Highway 15.

Ingen aning hur Highway 15 såg ut men jag tyckte att mitt val redan såg lovande ut! :)
day01_12.jpg

Inte undra på att dvägen var olycksbelastad när man var tvungen att fota allt man passerade!

Efter en lång stunds klättrande hade man kommit upp över snögränsen, tack o lov var var det fint väder och vägarna var helt bara.
day01_13.jpg

Vackert var det i alla fall.

Kort videosnutt efter sträckan.
(Hade turen att pricka in en hyffsad låt på radion, det blev svårare och svårare att ratta in några vettiga radiokanaler ju längre ut på 'landet' man kom'!)

Tyvärr var man inte ensam på vägen.
day01_14.jpg

Lagom stressande att få en 18-wheeler i backspegeln så fort man släppte på gasen, i uppförsbackarna åkte man förbi men de dundrade på som galningar i nerförsbackarna, gällde att hålla sig undan!

day01_16.jpg

Tillslut verkade det som vägen bärjade luta mer och mer neråt igen..

day01_17.jpg

Man kände sig rätt liten mellan de groteska 'väggarna' på varje sida om vägen!

day01_15.jpg

Innan man visste ordet av så kom man ut på 'slätten' igen.

day01_18.jpg

Hade iofs inte åkt så långt men det började suga i kaffetarmen och hur man man låta bli att svänga in i en stad som heter Carbonville?!

day01_19.jpg

Spegelglasväggarna på macken gav en möjlighet att ta ett självporträtt i bilen.

day01_20.jpg

Det vet hur man skall bygga vägar här i alla fall, synd att man inte vågade stå på som man ville!

day01_21.jpg

Hmm, mötte en del bilar med hojjar på taket, undrar var de har varit?! ;)

day01_22.jpg

Verkade inte finnas någon brist på vägar som sträckte sig nästan ända bort till horisonten. Kurvorna verkar vara mest byggda på höjden.

day01_23.jpg

Hade tyvärr ingen rolig varningstext i backspegeln men 'Objects In The Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are'.

day01_25.jpg

Nu var det inte långt kvar, började dyka upp skyltar efter vägen men än var jag inte framme, man ska svännga av via exit 182 till väg 191.

Här en annan exit:

day01_28.jpg

Skulle jag hinna fram innan mörkret?

day01_29.jpg

Hann åka en vända genom 'byn' innen solen gick ner och det blev becksvart! Utsikten såg lovande ut trots barrackerna i förgrunden.

Var helt slut av både spänningen och körningen, beslöt mig för att ta in på första bästa ställe, hittade ett ställe vid 'infarten' till Moab som hade en stuga ledig. The Riverside Oasis hette stället,

Visade sig att jag fick finkan!
day01_30.jpg

Fick hosta upp med $43,60 för en natt på kåken!

Översiktskarta:
jail2.jpg

jail.jpg

Visade sig att jag hade bränt upp en halv tank soppa, osäker hur många gallons det blev men det gick på ca. $20! Förstår inte hur de kunde klaga på höga bensinpriser! =)

Imorgon: Bygga ihop hojjen, bakslag, första 'turen' och nytt boende.

Dag 1: Färden till 'Mekka'.
Dag 2: http://happymtb.org/forum/read.php/1/825228 - Frustrerande besök vid "pärleporten".
Dag 3: http://happymtb.org/forum/read.php/1/826200 - Inträde i "Det Förlovade Landet".
Dag 4: http://happymtb.org/forum/read.php/1/827015 - En smak av Himmelriket.
Dag 5: http://happymtb.org/forum/read.php/1/828351 - Återhämtning.
Dag 6: http://happymtb.org/forum/read.php/1/828604 - Åter till himmelriket
Dag 7: http://happymtb.org/forum/read.php/1/829140 - Herrens' vägar äro outgrundliga.
Dag 8: http://happymtb.org/forum/read.php/1/830028 - Torsk på Slick Rock.
Dag 9: http://happymtb.org/forum/read.php/1/833942 - Svettig klättring med oväntad bonus!
Dag10: http://happymtb.org/forum/read.php/1/835753 - Roadtrip till 'Fruita', inte en helt fruktlös resa trots allt.
Dag11: http://happymtb.org/forum/read.php/1/966029 - Även drömmar har ett slut.​

Senast redigerad av en moderator:

Plush

Moderator
Forumvärd
GAAAAHHHH... Varför??? Du är en elak människa Harri.. *fniss* Göra såhär mot oss som står och slavar inne i ett rum utan fönster mot omvärlden...

Jäkligt fint...Ser fram emot fortsättningen :D

Per

Ny medlem
Lysande;)

Vi funderar faktiskt på USA till sommaren med dagens rea på dollar är det svårt att motstå.

BojanB

Ny medlem
Ser fram emot fortsättningen, man blir helt klart lite avvundsjuk.

Edit: Hade läst allt förutom första raden :)

/BojanB

*micke*

Ny medlem
BojanB skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag som trode att detta var trådarkeologi på
> hög nivå, men det verkar ju faktiskt vara som
> så att resan sker nu, och inte 2006.

Mnja, resan skedde 2006 men tråden skrivs nu. En någor försenad RR alltså :-) Skoj är det i vilket fall!

Atlas

Aktiv medlem
Gött Harri, för det är inte alla som har en pugsly till hands och här skulle det behövas nu. Töcken lappmögel... Så lite läsa gör gott!

42Hz

Aktiv medlem
Tack för alla glada tillrop! Det var rätt lite cykling i början med det skall väl arta sig framöver!

Håller på med dag fem och det tar sin tid att fixa till bilderna och hitta på någorlunda vettig text att skriva till. Hjälper helt klart med lite motivationshöjjande kommentarer! :)

Såg på jobbets LCD att bilderna var aaaningens mycket skärpta, på sunkmonitorn hemma ser det dock normalskarpt ut. Måste köpa bättre skärm. =)

Peter_K

Aktiv medlem
Coolt, ser fram emot resten av rapporterna!

De där bergen i bakgrunden är inte så dumma, man kan hitta på sånt här där:
IMG_1335.JPG ht=544

nenja

Ny medlem
Wow, skitkul läsning!

Verkligen spännande resa du gav dig ut på, hoppas man får gjort mer sådant här innan man coolar. :)

Ser fram emot fortsättningen!

Peda

Medlem
Otroligt inspirerande! Tack för att du delar med dig. Alla dessa resereportage får en att verkligen vidga sina vyer. Gränserna för vad som är "möjligt" att göra, flyttas längre och längre bort.

Ser fram mot nästa avsnitt i reseberättelsen!

Jag ska själv åka till USA i sommar, med familjen. Det blir nog inte cykling i någon större utsträckning, kanske kan hyra cykel en dag el dyl. Jag ska nog köpa en Garmin GPS i alla fall, frågan är bara om man ska löpa hela linan ut och köpa Edge 705 eller "nöja" sig med en Vista HCX. Dollarn är i vilket fall som helst löjligt billig nu.

/Peter

Morfum

Ny medlem
42Hz skrev:
> Tack för alla glada tillrop! Det var rätt lite
> cykling i början med det skall väl arta sig
> framöver!
>
> Håller på med dag fem och det tar sin tid att
> fixa till bilderna och hitta på någorlunda
> vettig text att skriva till. Hjälper helt klart
> med lite motivationshöjjande kommentarer! :)
>
> Såg på jobbets LCD att bilderna var aaaningens
> mycket skärpta, på sunkmonitorn hemma ser det
> dock normalskarpt ut. Måste köpa bättre skärm.
> =)

ett fett tips: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242859&affiliator_click=3702629

grejjar inte en bild utan den. O den "fixar" alla skärmar på ngn minut när du kopplar i den. Rätt sjukt o se hur färgerna ändras så fort man sätter sig framför skärmen o den läser av omgivningsljuset som då blir mörkare o hela skärmen slår om i färger o ton =)

Bästa investeringen jag har gjort för min bildbearbetning.
mvh

42Hz

Aktiv medlem
Ja, nu har jag haft en ny bildskärm sedan länge men bildlänkarna har inte fungerat på grund av en skakig "ISP" som IP-nummret byttes på titt som tätt och DNS pekade sällan rätt i tid...

Nu har jag ÄNTLIGEN fått tummen ur och fixat till alla länkarna mellan sidorna och förhoppningsvis kommer den nya hosting-bolaget att finnas kvar en överskådlig tid! :)

geologen

Aktiv medlem
42Hz skrev:
> Lagom stressande att få en 18-wheeler i
> backspegeln så fort man släppte på gasen, i
> uppförsbackarna åkte man förbi men de dundrade
> på som galningar i nerförsbackarna, gällde att
> hålla sig undan!

Lyssna på texten (riktigt rappigt rimmande också, 1974!):

42Hz

Aktiv medlem
the_TnT skrev:
> Tog 1½ timme att läsa igenom och kika på
> bilderna...

Oj, segt på jobbet idag? :)

Törs inte räkna på hur mycket tid jag lagt ner på RR:en. :)

Geologen:
Tur att inte den låten var på bilradion just då!

Nishikigubben

Ny medlem
Vilken fenomenal reserapport.
Du måste lagt mycket tid på att få till den och jag tycker tråden måste lyftas ibland.
Man blir ju hur sugen som helst.
Det är ju som någon skrev ett Disneyland för äventyrare.

Nishikigubben.

42Hz

Aktiv medlem
Man tackar! Jobbig att läsa så här i efterhand, man blir ju inte nådigt sugen att återvända! :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer