Restaurering av Stumpjumper 1992

TheGurra

Aktiv medlem
Restaurering av Stumpjumper 1992
Hallå. Tänkte dra igång en restaurering av en stumpjumper. Den har fått samla damm ett tag i väntan på jag jagat rätt på lite originaldelat som ska ersätta de delar som är trasiga/"fel". Nu har jag 97% av de delar jag behöver, och det får vara tillräckligt för att starta.

Här har ni skönheten:
20220928_223638.jpg
20220928_223655.jpg
 
Senast ändrad:

TheGurra

Aktiv medlem
Restaurering av Stumpjumper 1992
Ok. Så, det vart en tuff start. Strippar ramen och som sista komponent att ta bort, vevlagret, så bara kexar det sönder. Blev matt, sur och till slut så beslöt jag mig för att bara skjuta på problemet.

Tvättade av hojen (med vevlagerskiten) och började processen "dissekera och tvätta rent". Började med bromsarna.
20220930_165758.jpg
20220930_104500.jpg
20220929_112313.jpg
20220930_165916.jpg
 

skier

Aktiv medlem
Restaurering av Stumpjumper 1992
Grymt snygg! Gick vevlagerkopparna sönder på båda sidorna? Annars borde det väl gå att slå ut axeln åt det håll som inte har nån kopp?
 

Hagman

Aktiv medlem
Restaurering av Stumpjumper 1992
Gott råd för sådana lager är att ta mejsel och Hammer och knacka runt första biten så gängan släpper efter att ha suttit fast i x antal decennier.
 

TheGurra

Aktiv medlem
Restaurering av Stumpjumper 1992
Vevlagret gick faktiskt sönder efter att ha roterat ett varv. Så jag trodde faktiskt att jag redan var hemma när det väl sprack.

Vänster sida gick att få bort, så alternativet "banka ut" ligger just nu högst upp som en lösning.
 

TheGurra

Aktiv medlem
Restaurering av Stumpjumper 1992
Håller helt med! Vill inte låta som en bitter gubbe. Men när jag ser 90-tals mtb så är det så många gånger som jag tänker "varför har inte dagens ramar dessa färgerteman"?
 

TheGurra

Aktiv medlem
Restaurering av Stumpjumper 1992
Jag fortsätter min lilla logg för projektet.

Fick till slut bort vevlagret. Banka ut axeln. Såga upp gamla alu-hylsan (vad den nu heter) utan stt förstöra gängorna i ramen. Och till sist banka ut med en mejsel.

En oerhörd lättnad. Och så fick jag full användning av mitt favoritverktyg - park tool bts-1.
20221004_093307.jpg
20221004_093333.jpg
20221004_093357.jpg
 

TheGurra

Aktiv medlem
Restaurering av Stumpjumper 1992
Projektet tuffar på. Har medvetet jobbat lite långsamt på komponenterna för det visade sig att leveranstiden på det nya vevlagret var 15-20 dagar. Men det borde alltså trilla in nästa vecka.

Efter dagens bilder återstår bara sadelstolpe och styrlager att fräscha upp. Sedan blir det montering
20221004_093501.jpg
20221011_201324.jpg
20221011_201253.jpg
20221011_201556.jpg
20221011_201515.jpg
 

TheGurra

Aktiv medlem
Restaurering av Stumpjumper 1992
Vevlagret kom fram här om dagen. Och nu är cykeln klar.

Det mesta är original. Extra kul med specialized-komponenter på en sådan här cykel. Kedjan gick dock inte att rädda, så det vart en nya. Alla höljen och vajrar är nya. Observera gärna de extra feta 2.0 mm tjocka bromsvajrarna. Groteska, men så satans coola.
20221019_234356.jpg
20221019_234306.jpg
20221019_234051.jpg
20221019_234013.jpg
20221019_233838.jpg
20221019_233828.jpg
20221019_233815.jpg
20221019_233716.jpg
20221019_234226.jpg
20221019_233701.jpg
20221019_234117.jpg
20221019_234106.jpg
 

Köp & Sälj

Topp