[Retro] Modernisering av Colnago Super, nu med bilder på resultatet.

Peter_K

Ny medlem
Jag råkade köpa en Colnago Super för ett tag sen på Schweiz motsvarighet till Blocket:

IMG_2831.jpg ht=544

Den sköter sig utmärkt som prydnadsföremål i lägenheten enligt mig (även om vissa andra är mindre imponerade). Jag gillar min nuvarande racer som skymtar i bakgrunden (Daccordi alu-ram, 9-delad 105, Mavic CXP33-hjul) men jag saknar två saker på den:

* Plats för stänkskärmar vintertid.
* Kompaktvevparti.

Colnago:n har plats för skärmar och kan få ett kompakt-vevparti och därmed bli precis den racer jag vill ha. Det förutsätter att de gamla Mafac long-reach-bromsarna som sitter på nu är kompatibla med ett par moderna bromshandtag och att en någorlunda modern bakväxel och framväxel kan fås att funka med ramen.

Frågan är bara om det är en smart idé eller ger jag mig själv bara problem? Jag kommer i så fall bl.a. att använda den som pendel-vapen vilket gör att den ska vara så underhållsfri som möjligt (Daccordi:n har skött detta ypperligt bortsett från stänkskärmarna). Jag är alltså ute efter en problemfri racer som kan ta mig till jobbet i ur och skur samt i mål på 2-3 motionslopp per år.

Jag tror jag har följande att välja på:

Sälj Daccordi:n och köp nya prylar till Colnago:n för pengarna.

Sälj rubbet och köp en Surly Pacer eller motsvarande.

Eller ska jag hitta på nåt helt annat?

Senast redigerad av en moderator:

cerro

Aktiv medlem
Alternativ 1. I Vilket fall måste du vårda Colnagon eller sälja den till mig. Den var väldigt fin.

Peter_K

Ny medlem
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du gör ss av den kommer jag och jagar dig med pedalnyckeln

Nja, jag har redan satt klorna i en gammal Pinarello och gjort det med den så Colnago:n slipper det ödet :)

bigmollo

Aktiv medlem
Oj den var verkligen snygg. Rusta upp den till toppskick och ta ut den på söndagarna.
Vit styrlinda och autosol lite här och var skulle göra underverk.
/J

Pelle Hå

Aktiv medlem
Jag tycker du ska fortsätta med ramreglage. Även om du vill ha ett modernare växelpaket så känns ramreglagen helrätt. Då kan du t.o.m behålla bromshandtagen, om du inte vill byta dem av andra skäl, som komfort tex.

Kommer bli kalasfin den där!

Peter_K

Ny medlem
Vit styrlinda låter finfint, och jag ska se till att den parar sig med innehållet i en Autosol-burk så fort jag vet vad jag ska hitta på med den.

Wilier: Redan tröttnat på Le Roi:n? Byta rakt av? :-)

Bromshandtagen passar inte alls mina händer. För smala "hoods" (vad heter det på svenska?) och handtaget känns som att det hamnar lite väl långt från styret även om jag inte testat att flytta det än. De ska bytas. Ram-reglage är väl rätt snyggt men eftersom det blir en del klungkörning vill jag nog ha moderna handtag så jag slipper släppa styret för att växla.

hakanf

Aktiv medlem
Är det alltså inte ett alternativ att ha kvar båda hojarna? Colnagons bromsar är ju en anledning till att skärmar kommer funka på den. Alltså skulle jag iaf göra så att jag helt enkelt satte skärmar på Colnagon och sen skaffar kompaktvevar som sätts på Daccordin.

Om man vill kan man sätta på modernare utrustning på Colnagon. Den är sannolikt 126mm bred vid baknavet, men eftersom det är stålram är det inga problem att få in ett modernt nav på 130mm

upct

Ny medlem
BT har skärmar till bäggecyklarna.Om du skäms för att ha bt grejor kan du alltid köpa motsvarande SKS för ca 350:-

Bilagor

• biltema.jpg
    biltema.jpg
    10.9 KB · Besök: 10

Peter_K

Ny medlem
hakanf skrev:
> Är det alltså inte ett alternativ att ha kvar
> båda hojarna? Colnagons bromsar är ju en
> anledning till att skärmar kommer funka på den.

Jag har gått från två till fem cyklar på ett år nu. Nu är det dags att minska antalet och kan jag göra det och samtidigt få en schysst racer som det går att pendla på vore det bra.

> Om man vill kan man sätta på modernare
> utrustning på Colnagon. Den är sannolikt 126mm
> bred vid baknavet, men eftersom det är stålram
> är det inga problem att få in ett modernt nav
> på 130mm

Låter finfint. Nån som vet hur är det med gamla long-reach-bromsar och nya bromshandtag? Funkar?

upct: Tack för tipset men jag har redan testat och förkastat SKS variant. De är sladdriga, fula, skyddar dåligt och framförallt fram-skärmen sitter riktigt uselt.

Säljes/skänkes: SKS Raceblade skärmar :-)

Den Gamle

Ny medlem
Jag har moderniserat en 80-tals racer vilket det här ser ut att vara. Det som kan vara lite problem är baknavsbredd och längden på bromsarmarna. Baknavsbredd har ni redan tagit upp, men inte längden på bromsarmarna som var länge på 80-talare än de är idag. Om du inte ska byta bromsar så är det inget problem annars har Shimano och Tectro moderna bromsar med länge armar. För utom det så går det mesta av modernt snitt att montera.

evo

Aktiv medlem
upct skrev:
> BT har skärmar till bäggecyklarna.Om du skäms
> för att ha bt grejor kan du alltid köpa
> motsvarande SKS för ca 350:-

Vet inte hur SKS är beskaffade men fästena för
BT-skärmarna är för breda för gamla stålramar,
jag har fäst mina mha eltejp (vilket iofs fungerar
rätt bra:-)

Peter_K

Ny medlem
Nu hittar jag inte sidan jag kikade på igår som pratade om hur mycket bromsvajer olika handtag drar och hur mycket olika typer av bromsar förväntar sig. Men eftersom det finns nya Tektro-bromsar (som du skriver) som är long reach antar jag att åtminstone de bromsarna fungerar med moderna bromshandtag. Funkar bromsarna som sitter på nu är det en bonus :-)

evosmos: Exakt det problemet hade jag också. Efter att jag dragit flera lager eltejp under fästet satt de bra i några dagar ända tills jag körde nerför en relativt hög trottoarkant och framskärmen lossnade. Efter den incidenten litar jag inte riktigt på dem längre... Mer tejp lär väl lösa problemet men jag föredrar helt klart vettigare skärmar.

Peter_K

Ny medlem
Daner: Tack! Jag konstaterade dessutom nyss att de nya bromsarna jag köpt som har 50 mm max-reach passar precis (hade de haft 49 mm max-reach hade det nog inte funkat :)

Peter_K

Ny medlem
Det tog löjligt lång tid innan Starbike levererade prylarna jag beställt. När de äntligen kom insåg jag att jag inte hade nåt verktyg för att dra åt Campas vevlagerskålar. Det visade sig dock att följande verktyg funkade finfint:
IMG_0353.jpg ht=544

Efter lite mer meckande blev resultatet såhär:
IMG_0509.jpg ht=544

IMG_0511.jpg ht=544

IMG_0513.jpg ht=544

Typ 9 kilo enligt badrumsvågen.

Jag har inte riktigt kommit överens med Campa-handtagen än. De känns inte lika intuitiva som mina gamla Shimano. Huvudorsaken är såklart att jag kört mycket mer på Shimano och det därför sitter i ryggmärgen. Jag har bara hunnit med runt 10 timmar på denna cykeln hittills. Å andra sidan tog det mig typ en timme att vänja mig vid Srams trigger-reglage (från att tidigare ha kört Shimano).

Lite mer gnäll kan jag kasta ur mig: Växlingarna till större drev på kassetten känns väldigt odistinkta och osäkra. Hittills har jag svårt för att känna om det blir 0, 1 eller 2 drev i en växling. Antar att även det kommer när jag använt handtagen mer.

Slutligen har jag ett mystiskt tickande som dyker upp när jag ställer mig upp (eller lägger rejält med kraft på pedalerna). Det verkar uppstå "mitt i" varje tramptag (dvs när veven står på kl. 9). Det blir ett rätt högt tick då, låter likadant för både höger och vänster vev. Nån som har några teorier innan jag plockar ner vevpartiet i molekyler?

rayy

Aktiv medlem
Faaasen så bra. Riktigt kul restaurering, eller hur man nu säger ^^ Fler närbilder tack!

neodym

Ny medlem
WOW säger jag bara... Ser ut som om den kommer rätt från affären, nyproducerad stålram :D Riktigt bra jobbat!

Tickandet kan vara vevpartiet/vevlagret, men ljudet kan även fortplantas från andra ställen. En vanlig källa kan vara i vevlagret där gänghylsorna möter sjävla lagerhylsan.

hakanf

Aktiv medlem
jag hade sånt ljud på mina Chorus UT-vevar, och det fixades genom att dra år klingbultarna (jag tog även loss dem och fettade gängorna på dem, men det är överkurs)...

Fin cykel annars (förutom vattendunken du har på den på bilderna)! Hur känns den att köra nu jämfört med när originalgrejerna satt på?

Pelle Hå

Aktiv medlem
Fint, Peter, verkligen jättefint!
Den röda färgen påminner mycket om en Peugeot juniorracer jag hade en gång i tiden, mitten på 80-talet.

Märkligt att jag fick fram denna tråden, genom att söka på "ramreglage", för bara några timmar sedan! Läskigt värre. =)

Tack för senast förresten. Kul att du kunde hänga med till Verbier. Fick du sanera bilen efter dina blöta kläder sedan? =)

Peter_K

Ny medlem
hakanf skrev:
> det fixades genom att dra år klingbultarna

Nu har jag dragit åt klingbultarna och tagit en test-tur i lokala uppförsbacken. Inget mer tickande. Happy är grymt!

> Fin cykel annars (förutom vattendunken du har på
> den på bilderna)!

Tack! Är det nu jag berättar att jag troligen kommer att köra med Camelbak under en del längre turer? :)

> Hur känns den att köra nu jämfört med när
> originalgrejerna satt på?

Det är jag egentligen inte rätt person att svara på eftersom jag köpte cykeln begagnad och bara testade den till och från jobbet några gånger i gamla utförandet. De stora skillnaderna är rätt uppenbara:

* Nya sadeln är väldigt mycket skönare.

* Bromsarna är mer förutsägbara och nyper betydligt bättre än de gamla. Handtagen är mer anpassade för mina händer och styrets utformning gör det mycket bekvämare att ligga i bocken.

* Det brukar vara en massa snack om styvhet och liknande för vevparti och annat. Jag kan inte påstå att jag märker nån skillnad mellan gamla och nya. Å andra sidan är jag en lätt räka utan benmuskler... :)

* Cykeln är lättare när man ska bära den och klämma in den i hissen. Det märks väl viss skillnad också när man ställer sig upp och accelererar men om det beror på bättre skor och pedaler eller lägre vikt är svårt att säga.

* Kompaktvevar är väldigt trevligt :)

Peter_K

Ny medlem
Pelle Hå skrev:
> Fint, Peter, verkligen jättefint!
> Den röda färgen påminner mycket om en Peugeot
> juniorracer jag hade en gång i tiden, mitten på
> 80-talet.

Kul att du gillar den. Det var mycket p.g.a. den röda färgen jag köpte cykeln från början. Gillar den verkligen, rött är snabbt :)

> Tack för senast förresten. Kul att du kunde
> hänga med till Verbier. Fick du sanera bilen
> efter dina blöta kläder sedan? =)

Tack själv! Grym guidning på roliga stigar, synnerligen trevligt :) Jag lyckades faktiskt undvika att skita ner bilen mer än vanligt (den var inte direkt ren innan). Jag är väldigt glad att jag inte använde regn-jackan. Om den också varit skitig hade det nog fått bli naken-rally hem :)

Gustav S

Medlem
Mycket inspirerande tråd då jag själv har ett liknande projekt i tankarna.
Nu undrar jag såklart om speclista. Och vad blev cirkapriset med ny grupp, sadel och styre?

Peter_K

Ny medlem
Kul att fler pysslar med sånt här :)

Spec-listan blev Campa Veloce rakt igenom utom bromsarna som är Centaur eftersom Starbike som jag beställde av hade inte Veloce-bromsarna. Anledningen till att det blev Veloce är främst för att då slapp jag fula kolfiber-prylar vilket hade sett väldigt underligt ut på den här cykeln. Dessutom verkar det vara väldigt små skillnader mellan grupperna, jag tror viktskillnaden mellan Veloce och Centaur var några 100 g.

Minns inte exakt vad jag betalade, det var ett tag sen nu. Kika igenom Butiksrecensioner här på Happy och leta bland de som säljer racer-prylar. Köp inte från Starbike, har aldrig handlat från en mer oseriös firma...

Wilier

Aktiv medlem
Wilier skrev:
> Jag vet precis vad du skall göra, skall jag
> skicka min adress via pm eller

Mitt erbjudande kvarstår.

Peter_K

Ny medlem
Jag drar tyvärr tillbaka mitt erbjudande om ett byte rakt av mot din Le:Roi :) Lutar åt att jag kör på den här tills den rostar ihop.

Supertramp_

Ny medlem
Snygg!

[OT] Var i CH bor du?
Bodde själv i Bern i fyra år.
Hade tyvärr inte börjat cykla då, finns ju härlig terräng för lvg-cykling!
/ Jocke

Peter_K

Ny medlem
Genève. Jura-bergen och vin-gårdarna runt stan är två riktigt schyssta LVG-ställen precis i närheten. "Tyvärr" lockar cyklingen med lift ännu mer så det blir mest sånt :) Fast efter den här incidenten kommer det att bli lite mer LVG-cykling som rehabilitering.

Bern är trevligt, även om det verkar som att tyska delen är ännu mer stock-konservativ än den franska... Eller? Jag har bara varit i Bern som turist så jag har ingen koll egentligen.

Stålhäst

Aktiv medlem
Trevlig läsning i denna tråd! Jag tar upp den till nutid så alla kan få litet inspiration:)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer