Retro mtb:s!!!

jonte987

Aktiv medlem
Står inte årtal på denna. 1997 verkar det sällsynt med fäste för disc.
2001 var det självklart med båda (men damasker var nog ute)
s-l400.jpg

D

Deleted member 78355

Guest
Edit. På gaffeln...det är nog svårsvetsat. Gaffeln är nog eftermonterad.

Fälg bak och disk fram. Helt ok enligt LBS. Låter svår balanserat men jag testade aldrig.

Senast någon gång runt sekelskiftet började cyclepro med fäste för båda varianterna. Jag bytte till disk när m675 stod på menyn och hojen redan var gammal
Haha, kollade närmare på min och mycket riktigt sitter det fäste för ett ok, jag har tydligen stenkoll på den hojen! 😂
En rockshox judy t2 heter den iaf.

simson

Aktiv medlem
Rockshox judy c svarar jag på gaffeln,
min 1997a cyclepro såg ut som den där
en ultralite comp , judy xc (vit med styrrör i stål) xtr ”utrustad” (bara bakväxeln ) resten xt , sunringle fälgar
toppmodellen hade judy sl gul med alu styrrör och full xtr (950)och några fina mavicfälgar.
Mange

rejser

Aktiv medlem
Vad hette den Crescent ram som var tunn men det gick som virade förstärkningar utmed toppröret? Måste varit 95 eller något, funderar på Rimfaxe. Brukade vara klarröd, såldes nog oftast med xt

C-dale

Aktiv medlem
Hade en Bridgestone MB-1 -88 i Tange Prestige rör ,en XL. Upptäckte vid byte till en Merlin Ti att MB-1 nog var en riktig flexyflyer . Dock en mycket bättre hoj än den Miyata Valley Runner i vattenledningsrör som den ersatte.

simba

Medlem
En bild på min första trotjänare. Gary Fisher Mt Tam, från 94 tror jag.
Står i garaget men inte rullat något de sista 10 åren eller mer. Funderar ibland på att rensa ut den men har inte riktigt hjärta att skrota den även om den realistiskt nog aldrig kommer rulla nåt mer i skogen.
Den var kul när det begav sig. Kom med Onza HO pedaler som jag tyckte funkade grymt bra. Flyttade över dem till mina senare cyklar också.
Dämpare RockShox Mag10, en lite förenklad variant av Mag21 som då var drömmen. Flexade nåt grymt i sidled innan jag satte på den extra bryggan.
IMG_3830.jpeg

Kneecap

Aktiv medlem
En bild på min första trotjänare. Gary Fisher Mt Tam, från 94 tror jag.
Står i garaget men inte rullat något de sista 10 åren eller mer. Funderar ibland på att rensa ut den men har inte riktigt hjärta att skrota den även om den realistiskt nog aldrig kommer rulla nåt mer i skogen.
Den var kul när det begav sig. Kom med Onza HO pedaler som jag tyckte funkade grymt bra. Flyttade över dem till mina senare cyklar också.
Dämpare RockShox Mag10, en lite förenklad variant av Mag21 som då var drömmen. Flexade nåt grymt i sidled innan jag satte på den extra bryggan.
Visa bilaga 535413

Tjena!

Skrota? Är du inte frisk? Får du den tanken en gång till så skickar du ett PM till mig styr jag bilen nordväst fortare än kvickt!

Niches

Medlem
Mycket XT på den där. Inte illa. Vevpartiet är ju inte så snyggt, men säkert 100% funktionellt och troligtvis ungefär 20% av kostnaden mot att byta klingor på originalvevpartiet.
Vilken koll - det stämmer! Med ytterligare hojar att hålla igång så fuskade jag när jag bytte vevparti, som sagt - skapligt mycket billigare iaf😁

jonte987

Aktiv medlem
Är det en cykel värd att satsa på som budgethardtail för typ lättare stigar och sämre skogsvägar? Eller bättre att gå på en nyare?
Gaffeln är troligen mest ett viktstraff. I övrigt vet jag inte.
En Ultralite 2002 fungerar bra att cykla med i alla fall. Jag drar själv gränsen vid skivbromsfäste i ramen.

aben

Aktiv medlem
Fixade till min Ultralite så att den gick att köra på och tog en, eller snarare några, testrundor idag. Blåser halv storm och regnar så det var bra cykelväder här ute på slätten. Förstår att många tycker mtb är kul, ganska häftigt att kunna köra precis var man vill i terrängen eller att ligga i trettio (i medvind) på grusvägen och styra rakt över potthål, lösgrus och lera utan att det bekom cykeln :)

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Har precis köpt en DBS Kilimanjaro Pro Team på vinst och förlust. Det är inte modellen med elevated chainstay. Vet inte årtal men gissar på tidig 1990-tal.

Har läst lite lika om vad för stål ramen är bygge av. HiTen eller lite "finare" Cromoly.

Jag har dammsugit nätet efter information men hittar ingenting. Har också skrivet till DBS men inne fått något svar.

Är det någon som vet något om vad för stål DBS använt i sina Hamar?

aben

Aktiv medlem
Har precis köpt en DBS Kilimanjaro Pro Team på vinst och förlust. Det är inte modellen med elevated chainstay. Vet inte årtal men gissar på tidig 1990-tal.

Har läst lite lika om vad för stål ramen är bygge av. HiTen eller lite "finare" Cromoly.

Jag har dammsugit nätet efter information men hittar ingenting. Har också skrivet till DBS men inne fått något svar.

Är det någon som vet något om vad för stål DBS använt i sina Hamar?
Sannolikt ett olegerat kolstål motsvarande som Crescent och andra nordiska tillverkare använde till sina standardcyklar.

jonte987

Aktiv medlem
Innan jag ger mig på en service, en gammal Bomber MXR Air 2002 är inget som betingar ett värde?
Tveksamt om jag kostar på den ett service kit och verktyg så bäst att fråga först....

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer