RGT - Road grand tour cycling

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Snart är inomhussäsongen här och flera med mig funderar på vilken plattform en ska välja. Jag har i år bestämt mig för RGT då den verkar vara den som uppfyller mina krav bäst.
Funktionell, enkel, framtidslovande, prisvärd.
Provade min första gruppcykling igår och funkade 👍. Har inte testat träningarna, workouts, ännu. Dela gärna med er av erfarenheter av RGT här. Undrar själv hur jag får ut bästa möjliga grafik om någon har koll på det, kan jag reglera det någonstans? Hittade inget inne i appen.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har bara testat snabbt. Det ska finnas någonstans i dator appen du kan klicka på för grafik?

Jag testade lite med WO via TrainingPeaks och det funkade - men av någon anledning inte med planer som jag själv skapade i TP. Kopierade jag nåt från tex trainerday till TP så ramlade det också in i RGT.
Går så klart att räkna ut vad och varför....eller så betalar man för RGT så finns det kanske tillräckligt med WO. Väldigt magert i gratisversionen.

jonte987

Aktiv medlem

@hm

hm

Aktiv medlem
Ja, Hoppsan blev visst sjukt mycket datorcyklande förra året med tävlingar var o varan kväll på rgt
tränade inget . Hans inte med ;).
Mysig community när inte är flera 1000 som kör samma app utan efter några tävlingar har man koll på "alla" motståndare.
Hamnade i ett internationellt lag, så blev några lagtempon och lagtävlingar också som höjde motivationen . Samt några etapp lopp som verkligen kan rekommenderas. Roligt och hårt att försvara sin plats flera dagar i rad .

Iår ser det ut att bli bandysäsong igen så återstår att se hur det blir med cykling i vinter.

Kan ställa in grafiken . Men själva spelet kräver ganska mycket av datorn o grafikkortet för att det ska flyta på bra och man ska kunna ligga på rulle utan att det laggar .

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Ja, Hoppsan blev visst sjukt mycket datorcyklande förra året med tävlingar var o varan kväll på rgt
tränade inget . Hans inte med ;).
Mysig community när inte är flera 1000 som kör samma app utan efter några tävlingar har man koll på "alla" motståndare.
Hamnade i ett internationellt lag, så blev några lagtempon och lagtävlingar också som höjde motivationen . Samt några etapp lopp som verkligen kan rekommenderas. Roligt och hårt att försvara sin plats flera dagar i rad .

Iår ser det ut att bli bandysäsong igen så återstår att se hur det blir med cykling i vinter.

Kan ställa in grafiken . Men själva spelet kräver ganska mycket av datorn o grafikkortet för att det ska flyta på bra och man ska kunna ligga på rulle utan att det laggar .

Kul att läsa, att det blir konkurrens på virtuell cykling-marknaden. Förhoppningsvis leder det till att vi köpare kan känna oss mindre lurade . :) Var hittar jag inställningar för grafiken? Finns det specifikationskrav någonstans om en vill köra med en viss upplösning och bilduppdatering?

jonte987

Aktiv medlem

Körde på 4år gammal kontorslaptop. Går men laptopen är inte glad

1630066162009.png

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Av en händelse har jag nu också testat på en laptop med dedikerat GPU. Fungerade bra. Vet ej om det är mellanklass. 4G dedikerat minne och ett antal år gammal.

Kan man inte välja power separate från controllable som i Zwift? Det är ju lite surt i så fall. Dessutom fungerar det väl inte med separat power meter i så fall?

EDIT. Man kan visst ansluta i olika mode men det verkar funka så där enligt internet

Senast ändrad:

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Jag har kört en del lopp nu. Det mesta funkar väldigt bra. Det är lite inlärningenskurva på att kunna ligga på rulle på ett jämnt avstånd. Antingen tappar jag hjul eller så kör jag upp jämsides eller kör om. Har funderat på vilket som är bäst att ansluta för power, trainern eller kraftmätaren på cykeln? Behöver testa mer.

jonte987

Aktiv medlem
Jag vet inte men läste att den inte korrigerar styrd kraft med uppmätt kraft som zwift gör. Fast det kan så klart vara fixat sen det skrevs.

jonte987

Aktiv medlem
Ok, nu har jag testat med ant dongle i datorn. Då ser jag en powermeter och en "fitnessequipment" med samma id. På BT ser jag bara en device "kickr snap".
Jag ser dessutom även powermeter som kadensgivare men jag tror inte snap skickar kadens.

Hur som helst, kopplar jag powermeter så får RTG ingen effekt och hojen rör sig inte. Byter jag till fitnessequipment så verkar det fungera bra.

Så nåt är ur led helt klart. (syftet skulle alltså vara att köra RGT + TR som folk verkar göra på Zwift)

hm

Aktiv medlem

Finns några fb grupper att följa om man vill .

Och själva rgt har forum på discord .

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
I z så var reaktionen från trainern långsammare än kraftmätaren på cykeln och tyckte då det var mest direkt och gav mest realistik återkoppling med att ta kraften från kraftmätaren. Letar efter bästa kombination i RGT.

hm

Aktiv medlem
I z så var reaktionen från trainern långsammare än kraftmätaren på cykeln och tyckte då det var mest direkt och gav mest realistik återkoppling med att ta kraften från kraftmätaren. Letar efter bästa kombination i RGT.
Hade problem med lagg på kraftmätning i början . Men blev direkt efter jag tagit ett av barnens gamingdator och drog datakabel till garaget.
Tror det var grafikkortet son gjorde biffen.

hm

Aktiv medlem
Najs .

Är väl knappast en real road redan ...?

Senast ändrad:

GustafH

Aktiv medlem
Testade RGT ikväll när det stod inomhuscykling på schemat. Det finns helt klart potential här. Jag sitter på en billig wheel-on-trainer och tycker kopplingen mellan det man ser och det som känns är mycket bättre än Zwift. Det hade varit kul med lite fler och längre real roads också, men det kommer säkert.

hm

Aktiv medlem

Börjar bli kallt och mörkt ute .
Ny vm bana och deltagarna börjar fylla på
.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Ska prova den så fort jag kan cykla igen. Slog tyvärr i skallen i helgen och måste vila. Men nästa vecka kanske. Har provat mitt första långpass på RGT. Gick fint och fick verkligen till maximal hjulsugarteknik, det är rätt jobbigt att sitta kvar om en kommer för många meter bakom, då gäller det att trycka till. Och sen är jag för lätt för att hänga med utför, blåser av direkt. Men blev nästan tre timmar i lördags, London till Brighton. 👍

hm

Aktiv medlem
Äsch , fanskapet skulle uppdateras igen och det hann inte mitt slöa nät med så jag missade starten . Blev ett eleminationslopp på veledromen istl och sen ett solo tt varv på VM banan ..

jonte987

Aktiv medlem
De har i alla fall inget Z som symbol och vägrar göra en Ukrainsk tröja.

150 för SF + RGT är kanske ok tycker de.
De kunde ju lugnat sig tills de skrivit ihop systemen...

Stumpy

Aktiv medlem
Provade att tävla i RGT igår kväll. De hade ett kort etapplopp i tre delar (Omnium du Mercredi) som inleds med ett kriterium, följs av ett ITT (gemensam start, men drafting avslagen) och avslutades med ett elimineringslopp. Hade lite svårt att komma in i första loppet eftersom det var min premiär och när han som låg efter hoppade av, så blev jag sist i mål. ITT gick bättre. Där lyckades jag ta några placeringar på slutet och hamnade i mitten av fältet. Det var bara 4-5 minuter mellan loppen, så inför elimineringen var benen redan stekta och jag hann inte återhämta mig. Blev eliminerad fjärde först. Lite kul som omväxling, men kommer nog ändå fortsätta köra mest strukturerade pass.

Lejon

Aktiv medlem
Jag hoppade på RGT för ngn månad sen och har nu sagt upp Zwift. Så otroligt mycket mer realistisk cykelkänsla i RGT! Belastningen liknar verkligheten otroligt mycket mer. Och känslan är mer direkt tycker jag. Inte den inbyggda segeheten som finns i Zwift.

hm

Aktiv medlem
Jag hoppade på RGT för ngn månad sen och har nu sagt upp Zwift. Så otroligt mycket mer realistisk cykelkänsla i RGT! Belastningen liknar verkligheten otroligt mycket mer. Och känslan är mer direkt tycker jag. Inte den inbyggda segeheten som finns i Zwift.
Lite besviken att du klev av tour de alps ;)

Köp & Sälj

Topp