Rikta fästet till växelörat (Shimano XT 10-del)

bokaj

Aktiv medlem
Igår när jag äntligen skulle ut på en ordentlig runda lyckades få in en liten grankvist i nedersta trissan på bakväxeln varpå det tog tvärstopp när jag trampade till och då lyckades jag böja den delen som sitter mellan bakväxeln och växelörat.
Är det någon här som råkat ut för samma sak som har tips på hur man kan räta ut den? Jag tänker mig att man fäster den nedre delen i ett skruvstäd och gängar på något lämpligt på skruven (som självklart har specialgängor...) Och sen böjer tillbaks det hela. Det svåra verkar vara att hitta något smart att gänga på skruven.
Skulle någon ha en sån del över kan man ju alltid skicka PM åt mig, det blir nog svårt att få den jag har perfekt så den får troligtvis vara en reservdel om det går att fixa den.

IMG_20170607_093244631.jpg

NLC

Aktiv medlem
Har bara sett sådana som en detalj som levereras som adapter tillsammans med nyare Shimano MTB-bakväxlar med stöd för "direct mount". Kanske du kan hitta någon som köpt en ny bakväxel till sin ram med DM-fäste.

marr

Moderator
Forumvärd
Skicka ett pm till mig imorgon. Tror jag har en såndär liggandes från en skrotad växel.
(Den satt inte på när växeln skrotades) :p

bokaj

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Kan du inte sätta den i skruvstädet och rikta med en skiftnyckel?
Det var planen men det går inte att ta loss skruven som sitter i, den sitter med en slags låsring som jag inte kommer åt. Och utan att få bort den får jag inget grepp med skiftnyckel...

bokaj

Aktiv medlem
Trident sa:
Jag lyckades inte räta min så att det blev bra, beställde en ny
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-bracket-axle-unit-rd-m8000-528568

Verkar ju vara olika till olika växlar så leta reda på just din
https://www.bike-discount.de/en/shop/spare-parts-453/brand-shimano/l-24/p-1

//Porath
Jo, så får det bli om jag inte får napp här på happy, det kändes tråkigt att betala mer för frakten än för själva delen :-)
Jag har pratat med min lbs också, får se vad de kan hitta. Tyvärr brukar det kännas omotiverat dyrt att handla där.

bokaj

Aktiv medlem
Efter att marr kom på att hans del inte passade och lbsen fortfarande inte hört av sig testade jag att rikta igen. Den går gången hade jag inte lika mycket hjärnsläpp som sist och kom på att jag ju kunde greppa om hela skruven med en skiftnyckel medan nedre delen satt fast i skruvstädet, voila! Nu verkar växlingen fungera bra igen, ska testa i fält imorgon så vet jag säkert.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer