rikta rolf hjul

• Trådstartare Trådstartare kenneth jonsson
  • Start datum Start datum
K

kenneth jonsson

Guest
rikta rolf hjul
Hej skulle vilja ha tips vad man kan lämna in ett par rolf dolomite hjul för riktning?
Kan tillägga har precis hämtat ut dem från en cykelaffär för just riktning,men blev ej nöjd.
Har cyklat en gång sedan jag fick tillbaks dem, bakhjulet slår redan.
Har ingen lust att gå tillbaks till den cykelaffären.

rikta rolf hjul
Eftersom du inte frågar efter någon speciellt ort får man anta att du är en insnöad Stockholmare som glömmer att Sverige är stort? :P

Isf. kanske Phil på Dr. Spoke kan vara till hjälp, han har fått god renommé här på forumet.

Men jag tycker ändå du ska gå tillbaka, om du nu inte hoppat hjulet snett eller vurpat i någon spång eller så...

Bäst är att lära sig rikta själv dock, inte så svårt. Kolla Leo's hjulbyggarskola under Läsvärt.

rikta rolf hjul
Sorry!klantigt av mig att inte skriva var jag bor,Varberg är orten.
Var ute och mata grusväg i dag och lite stig,när jag hade en 1/2 mil kvar gick en eker av.
Kan tillägga att jag har kört på dessa hjul i 5år,aldrig kört av någon eker innan.
Känns som ett samband att den går av just nu efter varit inne på riktning.

rikta rolf hjul
Låter som att ekerlivslängden är slut på ditt hjul. Isf. kommer ekrarna att gå en efter en tills alla är utbytta. Om jag var LBS och du kom in till mig skulle jag i vart fall förslå ett byte av samtliga ekrar och ny riktning för bara materialkostnaden.

rikta rolf hjul
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som att ekerlivslängden är slut på ditt
> hjul.

Jag har hört (rikard eller vem det nu var...eller var det någon erfaren hjulbyggare....minns inte) att det där med ekerlivslängd är snicksnack.
Enligt den principen är det bättre att köra på ekrar som hållt länge (om de inte är skadade eller böjda) ty det har testat att de var rätt och redigt gjorda från början. Hos nya ekrar kan det vara svårt att veta vilka som kommer att hålla ty man kan inte se om de har skador från början (mikroskopiska sprickor eller nåt).

Hoppas jag läsde det på happy och att han som skrev det ser det här...

rikta rolf hjul
är hjulet 5 år gammalt kan man inte kräva att det ska hålla efter en riktning. det borde däremot cykelbutiken sagt till dig. börjar man röra så gamla saker så blir det nya spänningar i det.

rikta rolf hjul
Skulle gissa att det var HåkanC, det låter så. :-D

Jag bara ekoar (bättre ord, tack!) vad jag läst i Barnett.

Eftersom ekern spänns och slackas om vart annat vid varje varv ska det bli utmattningar på metallen i ekern. Barnett rekommenderar även att byta ekrar när man byter fälg.

rikta rolf hjul
Om du ska ha det gjort av en som är aktoriserad på Rolf hjul så tror jag det bara finns en i sverige, Bromma cykelservice. om du bor i stockholms området så ring chrille som jobbar där så kan han hjälpa dig

rikta rolf hjul
Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------
> han skrev ju att han bor i Varberg..

ajdå, missade det sorry.

grejjen är den att om det är garanti kvar så ska man vända sig till någon som är auktoriserad, om inte så spelar det ingen större roll bara mecken kan sin sak. Om du har en spännings tabell(låg med i orginal förpakningen till hjulen) Kenneth så ta med den till cykel affärn/verkstan, kolla också att de har en spännings mätare så att det blir rätt, man kan ju köra på känsla men det håller inte så länge på hjul med färre ekrar än normalt, då skall spänningen vara exakt.

rikta rolf hjul
det knepiga är att när hjul börjar gå sönder så är det för att fälgen blivit sne. och då måste det till olik spänning, varför det inte håller så bra efteråt.

Tillbaka
Topp