Rikta växelöron - är mitt verktyg kass, eller har jag för många växlar?

Aron

Moderator
Försökte rikta upp ett par växelöron idag, de kostar trots allt en näve pengar styck. Fick dock inte till någon av dem tillräckligt bra. Frågan som infinner sig är om mitt verktyg inte är tillräckligt precist och jag får en ursäkt att köpa ett tjusigare, eller om toleranserna på 12-delat är så små att det ändå krävs en livstid som yrkesmek och planeter som linjerar för att få till det?

GurraG

Aktiv medlem
Ett växelöra är rakt eller inte rakt.
Ang växlar har du väl max två, en bak och ev en fram?

Edit: Ju fler drev du har på kassetten desto kinkigare är det, en cykel med 8-kassett är mycket mer förlåtande map på rakhet på växelörat jmf en med 12-kassett.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Jag har en lifeline som jag tror är happykorrekt. Den har några mm spel...det är inte så jättebra.

jimpaz

Aktiv medlem
Ett växelöra är rakt eller inte rakt.
Ang växlar har du väl max två, en bak och ev en fram?

Edit: Ju fler drev du har på kassetten desto kinkigare är det, en cykel med 8-kassett är mycket mer förlåtande map på rakhet på växelörat jmf en med 12-kassett.
Om en cykel har två drev fram och en 9-kassett bak, säger du då att den har 2 eller 18 växlar?

Berk

Aktiv medlem
Försökte rikta upp ett par växelöron idag, de kostar trots allt en näve pengar styck. Fick dock inte till någon av dem tillräckligt bra. Frågan som infinner sig är om mitt verktyg inte är tillräckligt precist och jag får en ursäkt att köpa ett tjusigare, eller om toleranserna på 12-delat är så små att det ändå krävs en livstid som yrkesmek och planeter som linjerar för att få till det?

Skulle gissa att det är du som är inte tillräckligt precis, eller så är verktygen riktigt kass.

När min son var 5 år hade jag med min "specialverktyg": en vanlig L-formad insexnyckel. Min son böjde växelöret flera gånger varje tur och det är jobbigt att rikta med en multitool. Med insex funkar det bra till 11-växlat Sram. Har dock aldrig riktat 12-växlat.

Aron

Moderator
Jag har ett billigt som gör jobbet. Vad är det som inte blir bra?
SVÖS. Det klassiska snettväxelörasyndromet. Manifesterar sig i form av att man kan välja mellan fina växlingar i den övre, eller den nedre, 2/3 av kassetten. Men inte hela. I alla fall inte samtidigt.

Salabaladala

Aktiv medlem
Ja kinkigare med fler är min erfarenhet iaf. Min 9 delade pansarvagn växlar perfekt även om växelörat är så snett att det syns med ögat. Ska ta och fixa nån dag när orken infinner sig.

Räcern med 11 får man stå och mäta och böja in på några millimeters precision med verktyget för att få det bra.

Aron

Moderator
Jag behöver nog förtydliga min fråga:

Jag har den där riktarmodellen som säljs under en mängd olika varumärken. Den är billig men har ett ordentligt spel. Jag haft den i tio år och vet hur man använder den.

Är det någon som fått till en bra uppriktning av en 12-delad kassett? Min fundering är om detta överhuvudtaget är rimligt att förvänta sig för någon som inte är yrkesmekaniker, eller om det räcker att köpa ett bättre instrument.

Du har inte en skev bakväxel då?
Drivlinan är ny ur kartong.

n3wton

Aktiv medlem

Jag har den där riktarmodellen som säljs under en mängd olika varumärken. Den är billig men har ett ordentligt spel. Jag haft den i tio år och vet hur man använder den.

Är det någon som fått till en bra uppriktning av en 12-delad kassett? Min fundering är om detta överhuvudtaget är rimligt att förvänta sig för någon som inte är yrkesmekaniker, eller om det räcker att köpa ett bättre instrument.

Ordentligt spel låter som en dålig grej. Mätinstrument (som ju detta i all väsentlighet är) ska man vara noga med. Samtidigt borde det gå att få lika mycket spel på alla "sidor" och därmed är örat rakt. Men samtidigt, är axeln som skruvas fast i växelörat skev blir väl örat skevt åt samma håll..

Jag har inte riktat öra för cykel med 12-delat, men man hör ju att 12-delat är kinkigare. Att rikta örat är något man klarar med måttlig mekanisk talang skulle jag säga..

Har du kört annan drivlina på cykeln innan som fungerat? Lite långsökt, men även nytillverkade saker kan ju vara skeva..

jonte987

Aktiv medlem
Det är spel in/ut (om det det är samma som min). Det är klart det är samma runt om men det lägger till ett moment. Lite märkligt med tanke på syftet

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Är kasetten ny? Du har inte en felindexerad kasett? Min från sunrace (11-delad landsvägskasett) hade liiiite fel avstånd mellan kugghjulen. Samma symtom som du beskriver.

Edit: Har du en annan kasett så lägg den bredvid varandra o jämför. På den jag hade var det tredje minsta kugghjulet som avvek rejält i avstånd mot fjärde minsta kugghjulet (jämfört med min gamla shimanokasett).

Senast ändrad:

JWinberg

Medlem
Borde inte vara några problem med ett enklare verktyg. Kan dock vara viktigt o flytta med fälgen så man alltid har samma referenspunkt mot fälgen så man utesluter felkälla om hjulet skulle vara lite skevt. Jag har en enklare modell av verktyg med lite glapp men är man bara metodisk och inte stressar så funkar det fint även på 12-delat.

efj

Aktiv medlem

Jag har riktat med lifelines (samma som din?) och fått 12-delat (GX) bra. Tänkte som en kompass och riktade åt fyra (åtta?) håll: N-S, Ö-V, NÖ-SV, NV-SÖ.

C-dale

Aktiv medlem
Jag har riktat öron på min 9-delade Turner genom att skruva av dem o pressa dem raka i ett skruvstäd. Kräver ju dock att örat är plant på båda sidorna o jämntjockt.

Klavikel

Aktiv medlem
Några bra tips på hur man kan bända till en drop out som blivit sned?
Det är en racer som har den gamla typen av öppen QR-drop out som blivit lite krokig.

Måste väl finnas specialverktyg för sådant?

Makten

Aktiv medlem
Långskott: Du försöker använda ett reglage som inte är kompatibelt med 12-delat (verkar kunna hända med Shimano). Eller så är din kombination av vajer och hölje helt slut.

jolov

Aktiv medlem
Det är en racer som har den gamla typen av öppen QR-drop out som blivit lite krokig.

Du använder det verktyget som den här tråden handlar om tillsammans med en skiftnyckel. Beroende på hur böjt det blivit och åt vilket håll

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem

Kolla med Veloform, annars har nog jag lämplig tång eller slägga/städ för uppgiften. PM:a bild!

oJsan

Aktiv medlem
Köp ett nytt växelöra för att undersöka om växlarna lirar bra med det. Om det gör det så fortätter du rikta de gamla tills det blir. Om inte så sitter felet någon annanstans... spar det nya tills de gamla gått av helt.

Klavikel

Aktiv medlem
Kolla med Veloform, annars har nog jag lämplig tång eller slägga/städ för uppgiften. PM:a bild!
Är en kolfiberram med drop out i alu.
Vågar nog inte vålda allt för mkt..

Växelöra har jag ett nytt men drop outen behöver lite hjälp att bli rak....

kais01

Aktiv medlem
även ett glappigt riktinstrument kan värdera om växelörat rakt eller inte, genom att mäta med glappet riktat åt samma håll när man går varvet runt. t ex in mot fälgen eller däcket.

så rimligtvis inte där skon klämmer?

skulle ta en titt på b-skruven:)

GurraG

Aktiv medlem
Viktigt är att hjulet är rakt.
I yrkeslivet och i teamen har jag använt ParkTool's DAG-1. Hemma i garaget har jag en Cyclus.
Båda funkar men visst finns det lite glapp i Cyclus'en så det gäller att "gaffla" avståndet pinne-fälg.

jolov

Aktiv medlem
Viktigt är att hjulet är rakt.
I yrkeslivet och i teamen har jag använt ParkTool's DAG-1. Hemma i garaget har jag en Cyclus.
Båda funkar men visst finns det lite glapp i Cyclus'en så det gäller att "gaffla" avståndet pinne-fälg.
Bara man roterar hjulet tillsammans med verktyget så spelar det väl ingen roll ifall hjulet är rakt?

ErikvW

Aktiv medlem
Jag använder en rak gängad stång som jag killgissar parallellt mot hjulaxeln, funkar finfint på sram eagle.

Aron

Moderator
Jobbigt att ha råd med en ny drivlina, men inte ett nytt växelöra!
Låt oss göra ett litet räkneexempel.

Ett växelöra kostar ungefär 400 kr inkl frakt. Hur mycket behöver man jobba för att kunna köpa denna lilla struntsak?

Vi börjar med att lägga på skatt vilket innebär att örat kostar ungefär 550 bruttolönekronor. En arbetsmånad är i snitt 160 timmar, vilket innebär att en person som tjänar 44000 kr/mån behöver jobba 2 timmar för att kunna finansiera växelörat. Den som tjänar 29300 kr/mån behöver jobba 3 timmar. Med andra ord behöver de allra flesta yrkesarbetande svenskar knega mellan två och tre timmar för att köpa ett växelöra.

Jag har två öron som behöver riktas upp så för mig motsvarar det någonstans mellan en halv till tre fjärdedelars arbetsdag. Tänk tanken att jobba fram till lunch bara för att köpa växelöron.

Man kan också tänka i tankar om miljöhänsyn, hur mycket co2 går åt för att producera denna alumniumbit? Eller alternativinvestering, som att köpa bitcoin kanske?

För mig handlar det dock främst om kulmaximering. I ena vågskålen ligger en ljuvlig möjlighet att nörda ned mig i mitt främsta intresse, i den andra ligger en halvdag på jobbet. För mig är valet enkelt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer