Rimligt pris på service gaffel och dämpare (fox)?

Costanza

Medlem
Hej,
Jag har en Fox Rhythm 34 + Fox DPS Float från 2020. Jag har cyklat ca 100h timmar sedan den var ny för drygt ett år sedan. Jag tänkte att jag skulle passa på att göra en service av både gaffel och dämpare. Jag fick en prisuppskattning på 5-6000! kr för detta hos min lokala handlare. Det känns helt orimligt i min värld. Jag åkte mkt motocross när jag var ung och med mina öhlinsdämpare var det inte i närheten av dessa priser för en service. Visst det var evigheter sen och visst det går inte alls att jämföra men 5-6000kr låter extremt mkt för en "enkel" gaffel och dämpare.

Är det så mkt arbetstid att riva en gaffel/dämpare eller vad är det som kostar och kostar det verkligen så här mkt?
Tack på förhand

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Det låter mycket, nu har jag inte servat i Sverige, men du borde komma ner på 2-3k gissningsvis, för standarservice?

oakhammer

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en Fox Rhythm 34 + Fox DPS Float från 2020. Jag har cyklat ca 100h timmar sedan den var ny för drygt ett år sedan. Jag tänkte att jag skulle passa på att göra en service av både gaffel och dämpare. Jag fick en prisuppskattning på 5-6000! kr för detta hos min lokala handlare (som även har gett upphov till lite funderingar tidigare). Det känns helt orimligt i min värld. Jag åkte mkt motocross när jag var ung och med mina öhlinsdämpare var det inte i närheten av dessa priser för en service. Visst det var evigheter sen och visst det går inte alls att jämföra men 5-6000kr låter extremt mkt för en "enkel" gaffel och dämpare.

Är det så mkt arbetstid att riva en gaffel/dämpare eller vad är det som kostar och kostar det verkligen så här mkt?
Tack på förhand
Jag servade min Scott Genius 2020 med dämpare och drivpaket. Det kostade 10.000:-

Stervelo

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en Fox Rhythm 34 + Fox DPS Float från 2020. Jag har cyklat ca 100h timmar sedan den var ny för drygt ett år sedan. Jag tänkte att jag skulle passa på att göra en service av både gaffel och dämpare. Jag fick en prisuppskattning på 5-6000! kr för detta hos min lokala handlare (som även har gett upphov till lite funderingar tidigare). Det känns helt orimligt i min värld. Jag åkte mkt motocross när jag var ung och med mina öhlinsdämpare var det inte i närheten av dessa priser för en service. Visst det var evigheter sen och visst det går inte alls att jämföra men 5-6000kr låter extremt mkt för en "enkel" gaffel och dämpare.

Tack på förhand
En enhet med fjäder, fysisk fjäder, är klart enklare än en luftenhet. Så, det är en av orsakerna till att det är dyrare att serva dina cykelprylar. Det blir en komplicerad konstruktion när din fjäder gör allt den kan för att läcka ut.

sdx

Aktiv medlem
En enhet med fjäder, fysisk fjäder, är klart enklare än en luftenhet. Så, det är en av orsakerna till att det är dyrare att serva dina cykelprylar. Det blir en komplicerad konstruktion när din fjäder gör allt den kan för att läcka ut.
De var som att det är oljestyrt där det sitter en fjäder på en fox,34.
Du får läsa på lite mera på goggle om hur det fungerar.

Racing Bike Sweden brukar vara mest prisvärda av alla jag hittat när jag behövt serva dämpare

Plush

Moderator
Forumvärd
Hej,

Tack på förhand
Tja...T ex.. Gaffeln har ju tre kit för en stor service, ca 500 för wiper seals, 350 för NA2 (luftbenet) och ca 600 för grip kitet, 100 för olja och fett, nån 1200 för arbete osv... Det är ju nära nog 2800 sek.
Helt orimligt låter det väl inte?

NickPick

Aktiv medlem
Tja...T ex.. Gaffeln har ju tre kit för en stor service, ca 500 för wiper seals, 350 för NA2 (luftbenet) och ca 600 för grip kitet, 100 för olja och fett, nån 1200 för arbete osv... Det är ju nära nog 2800 sek.
Helt orimligt låter det väl inte?
I sann happyanda ska det bara kosta en påse köpebullar och delarna matchas mot bike24. Givetvis kommer jag in med skitig cykel också.
Mvh drömkunden

cubefritzz

Aktiv medlem
När jag skulle serva mina foxdämpare gick jag till trekk serviceverkstad i Göteborg där jag fick snabbutbildning i vad och hur man skall serva dämpare. Den äldre mannen där sa följande: upplever du inga konstigheter med dina dämpare behöver du bara byta oljor, ringar och skumgummiringarna i dämparna. Byte och påfyllning av gas skall endast göras när du upplever konstigheter. Sagt och gjort köpte allt jag behövde till Fox dämparen fram och Fox bak. Det vill säga oljor och ringar. Gick på ca 500-700 om jag minns rätt. Servade de och de har fungerat hur bra som helst efter det. Kollade youtube som visade hur man skall göra. Busenkelt sparade flera tusen. Har du inte tummen mitt i handen kan du genomföra service själv. Det viktigaste är att släppa ut luften ur både bak och framdämparen innan du börjar plocka isär de.

jonte987

Aktiv medlem
Vilka priser får man jämföra med? Får man jämföra ICA med Coop? ICA i grannbyn? Eller man ska bara hålla käft och betala? Kommer någon att tala om för mig var jag ska handla så jag inte behöver vara orolig?
LIDL vågar jag väl inte ens tänka på.

snoogans

Medlem
Jag meckar rätt mycket MX-fjädring och håller fullt med om MTB-priserna.

Bara för att man har mustasch och sotarmössa är det ingen jävla rocket science att dela en MTB-gaffel. Insatsen är lägre för verkstaden, enklare verktyg, billiga delar och det går knappt åt någon olja eller gas.

ooms

Aktiv medlem
Vilka priser får man jämföra med? Får man jämföra ICA med Coop? ICA i grannbyn? Eller man ska bara hålla käft och betala? Kommer någon att tala om för mig var jag ska handla så jag inte behöver vara orolig?
Ja, det är intressant hur vissa branscher fortf tycker det är alldeles självklart att låtsas som att vi inte är med i EU och har en gemensam marknad...

oakhammer

Aktiv medlem
Jag körde via Scott återförsäljare för att behålla mina garantier.

Eric W

Aktiv medlem
Verkar vara saftiga priser hos en del verkstäder därute. Uppskattar verkligen prisnivån (och kvalliten) hos Trekstore/Bikeplace här i Gbg. Alltid väl utfört arbete. Tips är dock att plocka av gaffel och dämpare och lämna in separat. En del verkstäder tar extra för att plocka av dessa (fair enough, tid kostar).

Senaste gångerna jag har lämnat in gaffel/bakdämp på Trekstore i GBG så har prisbilden sett ut såhär:
- Underbensservice gaffel 600kr (görs varje halvår ca. I bland tillkommer kostnad för slitdelar)
- Helservice 800kr (gjorde efter 3år och fick en custom-tuning av dämparen ink.(+30kr för shims)).
- Öhlins TTX bakdämpare gick på ~1600kr sist gång (helservice ink delar vill jag minnas).

Dvs som mest 2400kr för helservice på både gaffel och bakdämp.

Ja, man kan skicka grejer dit från hela landet. :-)

Edit: Var ett tag sen nu och priserna kan så klart gått upp över sommaren. Även delar kan tillkomma OM något behöver bytas. Men 6000 låter lite som ett rövarpris om man kommer med lös gaffel och bakdämp..

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
En anledning att det är dyrt på många ställen är att dom inte har koll och inte servar själva. Du betalar deras timpenning för att montera av och på gaffel och dämpare, sen skickar dom iväg för service.
När du frågar om pris lägger dom på en saftig marginal för att inte gå back själva. 😄

oakhammer

Aktiv medlem
En anledning att det är dyrt på många ställen är att dom inte har koll och inte servar själva. Du betalar deras timpenning för att montera av och på gaffel och dämpare, sen skickar dom iväg för service.
När du frågar om pris lägger dom på en saftig marginal för att inte gå back själva. 😄
Ja, Scotts dämpare går till Danmark.

Stervelo

Aktiv medlem
De var som att det är oljestyrt där det sitter en fjäder på en fox,34.
Du får läsa på lite mera på goggle om hur det fungerar.
Du klarade inte ens av att läsa det jag skrev? Det är en luftgaffel jämförd mot en gaffel på en mc, som har en fysisk fjäder. Inget annat.

Stefan78

Ny medlem
När jag skulle serva mina foxdämpare gick jag till trekk serviceverkstad i Göteborg där jag fick snabbutbildning i vad och hur man skall serva dämpare. Den äldre mannen där sa följande: upplever du inga konstigheter med dina dämpare behöver du bara byta oljor, ringar och skumgummiringarna i dämparna. Byte och påfyllning av gas skall endast göras när du upplever konstigheter. Sagt och gjort köpte allt jag behövde till Fox dämparen fram och Fox bak. Det vill säga oljor och ringar. Gick på ca 500-700 om jag minns rätt. Servade de och de har fungerat hur bra som helst efter det. Kollade youtube som visade hur man skall göra. Busenkelt sparade flera tusen. Har du inte tummen mitt i handen kan du genomföra service själv. Det viktigaste är att släppa ut luften ur både bak och framdämparen innan du börjar plocka isär de.
Håller med dig. Köp service kit, lite verktyg och oljor så har man till flera tillfällen i framtiden. Att byta själv är ingen jätteavancerad grej och det finns precis som du skriver massor av filmer som beskriver hur du gör. Gå in på tillverkarens hemsida så ser du vilken olja och mängden som går åt. De spar du pengar på och samtidigt lär du dig hur din hoj fungerar. Win win

MagerValp

Aktiv medlem
Efter 100 h borde du väl komma undan med en vanlig underbens- och luftburkservice, om det inte är något knas med dämpningen? Kan göras själv och kostar några hundralappar i material. Trek tar väl 600+mtl för det jobbet om du inte vill göra själv, då landar du ändå på under 2000 för båda.

AndersJB

Aktiv medlem
Gaffeln är plättlätt att fullserva själv,men bakdämparen är lite knivigare för gemene man att göra fullservice på.
Kräver div specialverktyg som Fox tar hejdlöst betalt för,och inte alla som kan fylla Nitrogen själva.

Men Scotts Nudedämpare blir svårare ändå,verkar som inte det går att få tag på kpl tätningsats just till Twinlockdelen.

Dock är den likadan som "vanliga" DPS:en i själva dämpardelen,så där passar en vanlig tätningsats.....därför sitter det en Rockshox Super Deluxe Ultimate på min Genius,avskyr att vara "utlämnad" till andra för att kunna göra fullservice på en sån enkel sak som en dämpare...☺️

Dock är dämparen enkel om man har verktygen,ingen raketvetenskap att ta isär och sätta ihop med rätt verktyg.

Costanza

Medlem
I sann happyanda ska det bara kosta en påse köpebullar och delarna matchas mot bike24. Givetvis kommer jag in med skitig cykel också.
Mvh drömkunden
Man måste väl få fråga om pris är rimliga? 5-6000 kr är dyra köttbullar. Nej, mina grejer skötar jag pedantiskt, intressant när folk vet så mkt om andra.
Och nog får man väl ställa en fråga om varför en service skall kosta 5-6000kr? Vad som ingår och inte. Det är som att man bara ska acceptera cykelbutiken spelregler, svara knappt på mail eller telefon, priser som är olika beroende på vem man är.
Nå ja, tack för din synpunkt, hoppas du hittar billigare köttbullar

kais01

Aktiv medlem
med såna priser lönar det sig att köra tills gaffeln pajar.

lär ta ett antal år, typ tio..

Costanza

Medlem
Stort tack för alla synpunkter och inspel.
Jag har fått pris som är ungefär hälften hos andra. Alla har fått samma info, 100h på en drygt ett år gammal hoj. Nu kanske (högst troligt) det skiljer och jag jämför äpplen och päron men har inte fått info vad som ingår i den dyra fullservicen. Två säger 100h's service och luftburk och underben och ca 2500kr medan en säger 5-6000tusen för fullservice, speciellt om jag kör en Tallboy!
Har svårt att förstå att de kan säga så olika, borde väl finnas tydliga serviceintervaller för dämparna.
Tack!

JTF

Aktiv medlem
Man måste väl få fråga om pris är rimliga? 5-6000 kr är dyra köttbullar. Nej, mina grejer skötar jag pedantiskt, intressant när folk vet så mkt om andra.
Och nog får man väl ställa en fråga om varför en service skall kosta 5-6000kr? Vad som ingår och inte. Det är som att man bara ska acceptera cykelbutiken spelregler, svara knappt på mail eller telefon, priser som är olika beroende på vem man är.
Köttbullar? :unsure::LOL:

Costanza

Medlem
med såna priser lönar det sig att köra tills gaffeln pajar.

lär ta ett antal år, typ tio..
Ja nästan :) Jag har ju inte heller de dyraste modellerna/komponenterna eller cykel. Årlig service för gaffel och dämpare = 15% av kostnaden för cykeln känns ganska saftigt dyrt men ja? man vill i alla fall veta vad som ingår.

jonte987

Aktiv medlem
Gaffel är betydligt billigare i förhållande till nypris och åtminstone RS i högsta grad rimlig att serva själv. Dessutom är nog många gnälligare över performance fram jämfört med bak.

Lär inte serva efter år med tanke på hur få timmar den gått. 200h är väl inte orimligt

Hälsingland

Aktiv medlem
Stort tack för alla synpunkter och inspel.
Jag har fått pris som är ungefär hälften hos andra. Alla har fått samma info, 100h på en drygt ett år gammal hoj. Nu kanske (högst troligt) det skiljer och jag jämför äpplen och päron men har inte fått info vad som ingår i den dyra fullservicen. Två säger 100h's service och luftburk och underben och ca 2500kr medan en säger 5-6000tusen för fullservice, speciellt om jag kör en Tallboy!
Har svårt att förstå att de kan säga så olika, borde väl finnas tydliga serviceintervaller för dämparna.
Tack!
Det finns det, luftburk/lower leg är liten service, stor service är riva och byta allt inkl fylla gas bak.

Prisskillnaden bör vara ungefär det dubbla 2000/4000:-+ ev frakt om du skickar, och om du lämnar in lösa dämpare och inte kommer in med hela cykeln då tillkommer såklart att tid för att skruva loss dom.

Framfall

Aktiv medlem

MagerValp

Aktiv medlem
Jag antar att serviceintervallet är klassisk amerikansk CYA och gäller om man kör stenhårt ner för en alp i riktigt grisiga förhållanden varje dag. Gubbkörd på svensk stig och pedantiskt avtorkad efter varje tur hoppas jag innebär att man kommer långt med att göra underben och luftburk med jämna mellanrum.

marran

Aktiv medlem
Serviceintervall finns här: https://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/013/Content/Service_Intervals.html

Efter 100h ska full service göras om du följer Fox officiella rutiner och du har dessutom skippat 30h-service två ggr.
Den sidan är ganska gammal, såhär står det i den manualen som ligger uppe för 2021 års gafflar:

1635151185815.png

Så 125h fullservice, ingen ytterbensservice.
Själv gillar jag att byta olja och smörja tätningar i ytterben på 25h oavsett fabrikat, men då cyklar jag mycket utför så gaffeln jobbar nog mer än vid typisk svensk stigcykling.

Costanza

Medlem
Serviceintervall finns här: https://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/013/Content/Service_Intervals.html

Efter 100h ska full service göras om du följer Fox officiella rutiner och du har dessutom skippat 30h-service två ggr.
Hej, Tack, jag har inte skippat nåt. Jag har frågat och lämnat in på service hos återförsäljaren enligt vad återförsäljaren säger. Inte ska väl kunden exakt kunna bevaka vilka intervall det är på olika komponenter? Som kund frågar man och får kryptiska halvsvar som varierar från vem man frågar, det är inte rimligt, ursäkta nu gick jag igång :) Man skulle kunna skicka med en tydlig info vad som gäller eller förklara vilka intervall som gäller för olika delar när man köper hojen... Kanske är bra att tydliggöra så att folk kan köpa hojar/kompnenter med rimligare hållbarhet/intervaller.

Enligt det du/fox skriver ska jag under ett år (ca 100h) lägga 3*service a ca 2500 kr + helrenovering 5-6000(säg 5500)+ vanlig service på hojen, dvs 13 000 kr (på bara fjädringen) + 1500-2000kr = ca totalt 15 000 kr på en hoj som kostade ca 40 och som är värd ca 27000kr. Dvs årligen betala service på 37% av inköpsvärdet.
Ursäkta raljerande men lite orimligt upplägg (från kundens perspektiv) kan jag tycka.

Tack för länk och info!

jonte987

Aktiv medlem
Det är nog rätt kört om man inte håller reda på det själv. Liksom det var med bilar innan de fick en dator som höll reda på det.

Costanza

Medlem
Den sidan är ganska gammal, såhär står det i den manualen som ligger uppe för 2021 års gafflar:

Visa bilaga 520063

Så 125h fullservice, ingen ytterbensservice.
Själv gillar jag att byta olja och smörja tätningar i ytterben på 25h oavsett fabrikat, men då cyklar jag mycket utför så gaffeln jobbar nog mer än vid typisk svensk stigcykling.
Tack. Jag har primärt kört stig och inte i bikepark och har nästan tappat allt hår, gubbkörd med andra ord. Jag tror jag lämnar in för en liten service nu och tar en stor service när den gått lite fler timmar (90-100h i dagsläget). Alt köper ny fjädring då det "nästan" är samma pengar...

sdx

Aktiv medlem
Tack. Jag har primärt kört stig och inte i bikepark och har nästan tappat allt hår, gubbkörd med andra ord. Jag tror jag lämnar in för en liten service nu och tar en stor service när den gått lite fler timmar (90-100h i dagsläget). Alt köper ny fjädring då det "nästan" är samma pengar...
Man skall ha bra pejl på vad det är man köper vid ny cykel när det kommer till fjädrings komponenter på en del fjädringar så behövs det inga specialverktyg och en del kräver en massa verktyg för att kunna serva.

NickPick

Aktiv medlem
Jag hoppas att du inte blev för kränkt, det var bara vanlig happyjargong om hur folk tror det brukar vara.
Givetvis får man fråga om priser. Tyckte du fått så bra svar redan 👍

MagerValp

Aktiv medlem
Ursäkta raljerande men lite orimligt upplägg (från kundens perspektiv) kan jag tycka.
Jo jag håller med, återger bara vad den officiella policyn från Fox är — eller vad den var, @marran postade nyare info där det är 125h intervall (men aldrig underbensservice? skumt). Handlar man från en lokal cykelhandlare kunde man tycka att de borde vara tydliga med vad som krävs för att hålla efter cykeln, men de fyra gånger jag köpt i butik har ingen tagit ordet "serviceintervall" i sin mun...

Samtidigt är det högpresterande lättviktskonstruktioner som vi har att göra med här. Det skulle förstås gå att bygga bombsäkra komponenter men då i en helt annan vikt- och prisklass.

Är man inte gjord av pengar är det enda vettiga alternativet att lära sig att göra underbens- och luftburksservice själv, vilket inte är svårt. Har nyligen gjort det själv och visst tog det en helkväll första gången, men det var ingen raketvetenskap. Kostnaden blir då några hundralappar och ett par timmar av din tid, istället för 2500 kr.

Costanza

Medlem
Jag hoppas att du inte blev för kränkt, det var bara vanlig happyjargong om hur folk tror det brukar vara.
Givetvis får man fråga om priser. Tyckte du fått så bra svar redan 👍
Nja ditt svar:
"I sann happyanda ska det bara kosta en påse köpebullar och delarna matchas mot bike24. Givetvis kommer jag in med skitig cykel också.
Med vänlig hälsning, drömkunden
"
Vet jag inte om den var så träffande på min ursprungsfråga/inlägg men kränkt blir jag inte av ett meddelande på ett forum :-)
Men kanske menade du generellt, 👍 Ja jag har fått massa bra svar och input så jag är jättenöjd.

Costanza

Medlem
Jo jag håller med, återger bara vad den officiella policyn från Fox är — eller vad den var, @marran postade nyare info där det är 125h intervall (men aldrig underbensservice? skumt). Handlar man från en lokal cykelhandlare kunde man tycka att de borde vara tydliga med vad som krävs för att hålla efter cykeln, men de fyra gånger jag köpt i butik har ingen tagit ordet "serviceintervall" i sin mun...

Samtidigt är det högpresterande lättviktskonstruktioner som vi har att göra med här. Det skulle förstås gå att bygga bombsäkra komponenter men då i en helt annan vikt- och prisklass.

Är man inte gjord av pengar är det enda vettiga alternativet att lära sig att göra underbens- och luftburksservice själv, vilket inte är svårt. Har nyligen gjort det själv och visst tog det en helkväll första gången, men det var ingen raketvetenskap. Kostnaden blir då några hundralappar och ett par timmar av din tid, istället för 2500 kr.
Ja jag vet. Som sagt, jag bara raljerade. Tack!
Ja konstigt att det istället bara ska vara fullservice och ingen service i mellan enligt det. Nu är jag uppe i många bud hur det ska vara😀. Som vanligt för man göra en rimlig bedömning själv.

Jodå, nog kan jag köpa att det är lättviktskonstruktioner och förstå det. Men bra med tydlig info, praxis samt att man börjar diskutera serviceintervaller och priser så man kan välja prylar som inte ruinerar en om man skall följa serviceintervaller. Jo serva själv är nog vettigt, dock så kan man väl springa på att köpa lite specialverktyg och oljor som sen "inte funkar" på nästa cykel/dämpare och dessutom göra ett antal misstag i servicen när ungarna håller på ha ihjäl varandra på gården...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer