[Roast-tråden] Håna ditt mest överskattade köp

Gröncykel

Ny medlem
Köpte Continental Easy Tape Rim som skulle vara bra (inte billigaste skiten liksom). Dock var kanten på fälgbandet vasst och skavde hål på innerslangen åtskilliga gånger. Trodde länge att det bara hade råkat hamna snett eller var ett veck och att "nu fixade jag det" när jag lagade punkan och "rättade till" fälgbandet. Trodde också ett tag att jag kanske hade för brett fälgband och att det stack upp och skavde på grund av det, men så var det inte heller. Fick slänga ett par slangar för att jag inte hade tillräckligt långa lagningslappar för att täcka hela det skavda hålet. Fälgbandet var förvisso billigt men kostade väldigt mycket tid och frustration. Skickade tillslut skiten åt helvete och använde mitt patenterade tejplaminat istället, med eltejp och silvertejp.

Ska såklart bidra till att fortsätta tidigare diskussion och säga att GoreTex och liknande har funkat utmärkt för mig, men då har jag inte heller förväntat mig att få någon märkbar "andning" genom jackan. När det regnar måste man helt enkelt välja: blöt inifrån eller utifrån.

Den som sa att centerlock inte löser några problem har uppenbarligen sluppit meka med min pappas cykel och avdragna bulthuvuden till 6-bult skivor... Det behövs idiotsäkra grejer.

Beror lite på vilken karta du har med...
Kan det bero på det? Har du någon karta att rekommendera till touringcykling (alltså ingen mtb)? Jag har försökt på de medhavda kartorna plus att jag köpte någon "vägkarta" (enligt Garmin "bra" för cykling) till min Oregon 600. Jag får i vart fall inte till att skapa rutter i Basecamp. Eller rättare sagt, när jag försöker ändra en rutt så blir det generalknas.

Har testat att skapa rutter i Openrouteservice och Ridewithgps och exportera dem till min enhet. Funkar sisådär, får dock inte 'turn-by-turn' att fungera

marr

Moderator
Forumvärd
Kan det bero på det? Har du någon karta att rekommendera till touringcykling (alltså ingen mtb)? Jag har försökt på de medhavda kartorna plus att jag köpte någon "vägkarta" (enligt Garmin "bra" för cykling) till min Oregon 600. Jag får i vart fall inte till att skapa rutter i Basecamp. Eller rättare sagt, när jag försöker ändra en rutt så blir det generalknas.

Har testat att skapa rutter i Openrouteservice och Ridewithgps och exportera dem till min enhet. Funkar sisådär, får dock inte 'turn-by-turn' att fungera
Man behöver en karta som är routable först och främst. Efter det tror jag det handlar om handhavande.

Tbird

Medlem
Routebar karta och inställningar i enheten.
Kontrollera att Garmin kartan (eller 3e parts karta) har stöd för routing.
Kontrollera under inställningar / Navigering på enheten hur det ser ut, detta kan göra att den inte följer väg m.m.
  • ATV / Off Road Driving - Chooses roads, trails, and paths best suited for hiking
  • Automobile Driving - Chooses roads best suited for cars
  • Cycling - Paved roads only
  • Direct Routing - Straight line navigation (as the crow flies)
  • Gravel Cycling - Will include unpaved gravel roads
  • Hiking, Mountaineering - Chooses roads, trails, and paths best suited for hiking
  • Mixed Surface Cycling - Chooses a mixture of roads, trails, paths, gravel, etc.
  • Motorcycle Driving - Chooses roads best suited for motorcycles
  • Mountain Biking - All roads with preference of trails
  • Pedestrian - Chooses roads, trails, and paths best suited for walking
  • Straight Line - Straight line navigation (as the crow flies)
  • Tour Cycling - Paved or unpaved roads

kais01

Aktiv medlem
när jag läste om garmin oregon härovan kom jag på ett av mina sämre köp; överhuvudtaget:(

ca 10 år sedan, top notch av vad som fanns då, med översiktlig karta över europa. kan den ha hetat oregon 550t eller något sådant?

helt oanvändbar till cykel, pga att man trots bakgrundsbelysning utomhus var tvungen att vinkla upp den mot ljuset för att få en vag aning om vad som pågick. var det molnigt gick det knappt ens då.

sålde den till en lycklig (?) geocachare. inne i mörk skog gick den motvilligt att använda.

att garmin kunde tillåta sig att producera och sälja sånt totalt skräp har kastat en lång skugga efter det fabrikatet.

Tack Tbird och marr. Det mesta beror på att jag inte haft tillräckligt tålamod att lära mig, så där har du absolut en poäng marr. Ska ge det en chans till

En gång köpte jag en kedjetvätt-manick, en sån genomskinlig blå som man knäpper fast på kedjan och vevar runt lite. Jättedålig, om inte rengöringsvätska över halva golvet och små delar som lossnar från manicken vid första användningen ska räknas som features... Glädjen (nåja...) varade ungefär nån vecka tills jag vippade ner eländet från arbetsbänken. Sprucken behållare, manicken var bortom användning och min sinnesfrid återställd...

...tills en för sen kväll med internetcyklande när jag klickar hem _ännu en kedjetvätt_... Och med tanke på att denna bar namnet Park Tools så var var den nya ännu dyrare. Men det gjorde inget för den var Om Möjligt Ännu Mer Kass!

Mvh
SenilStofilen...
Oj ja den där historien känner man ju igen. Har gjort nästan samma sak. Och har en del Parktoolgrejer också fast jag inte borde. Dyrt och dåligt.

Annars beställde jag en framgaffel direkt från Kina. Kolfiber, QR, Förberedd för skivbroms osv för det gamla skrället till ram som jag försöker göra en gravelbike av. Billig var den. Fick kalla fötter redan innan jag fick den. Kan man våga lita på en sån, konsekvenserna blir ju ganska tråkiga om den går av helt plötsligt mot en granrot? Så jag hade egentligen bestämt mig för att inte använda den och när den kom visade den sig vara 6 cm för lång för ramen (den var 47 cm och den gamla 41 cm). Det måttet hade jag inte kollat (men kommer kolla nästa gång...) så det hade blivit lite bakåtlut på cykeln ändå. Så nu ligger den i källaren.

#5: + på den, lägger till bromsverkan initialt på Maguras original bromsbelägg, det verkar ta ett tag innan det börjar att greppa typ normalt, eller så är det bara jag och mina tre cyklar med Magurabromsar. Hade jag inte älskat deras enfingergrepp så hade jag bytt märke på bromsarna.
Tidigare idag beställde jag Magura MT5... Hm låter som att jag kanske får anledning att göra ytterligare ett inlägg i tråden snart...

lundatok

Aktiv medlem
Köpte en stor rulle med Stans tejp på Ebay, när den kom så var den urgammal och klistret torrt. Så nu har jag typ 100 m obrukbar tejp i en låda i källaren.

Konsensus

Medlem
Tidigare idag beställde jag Magura MT5... Hm låter som att jag kanske får anledning att göra ytterligare ett inlägg i tråden snart...
Nja, kanske inte. Jag kontaktade Magura i frågan om bromsverkan. Börja att bromsa in beläggen ordentligt. Typ upp i 25-30 tempo och bromsa kraftigt med ena bromsen, upprepa 15-20 ggr, gör samma med den andra bromsen. Typ nu ska beläggen vara inkörda. Personligen tycker jag det är att ta i att behöva göra inbromsning så mycket. Min uppfattning är också att Maguras belägg är känsligare än andra mot ex. få på sig kem. och olja, det är som det nästa aldrig försvinner. Men vad vet jag om belägg.

Berk

Aktiv medlem
Nja, kanske inte. Jag kontaktade Magura i frågan om bromsverkan. Börja att bromsa in beläggen ordentligt. Typ upp i 25-30 tempo och bromsa kraftigt med ena bromsen, upprepa 15-20 ggr, gör samma med den andra bromsen. Typ nu ska beläggen vara inkörda. Personligen tycker jag det är att ta i att behöva göra inbromsning så mycket. Min uppfattning är också att Maguras belägg är känsligare än andra mot ex. få på sig kem. och olja, det är som det nästa aldrig försvinner. Men vad vet jag om belägg.
Tycker att 30 ggr för är mycket. Upprepade accelerationer från 0-30 på en tyng stigcykel med gröva däck är jobbigaste jag har gjort sista åren. Men kunde köra i min Performance belägg i 10 ggr. Var nöjd med bromsverkan och dom var tysta. Tyvärr bytte jag skivor och visste inte att man måste bromsa in igen. Nu är dom glasad och nästan omöjligt att få reda på. Har köpt nya Sport belägg (för E-bike!). Magura skriver att dom behöver nästan ingen inbromsning. Kanske måste jag kasta bort min Performance belägg och prova Sport.

EDIT: Kan lägga till att min son aldrig bromsade in sin Magura Comfort belägg och gjorde enda OTB i sin livet, så dom verkar vara kraftigare än sin gamla Sram Level.

Senast ändrad:

mtb565

Aktiv medlem
Du behöver väl inte köra Magura orginal? Trickstuff gör ju belägg till Magura bromsar exempelvis.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Senaste skiten är:
MARSHGUARD Puncture Prevention Inserts FCK Flats | 26" - 29"

Tjock och fin, synd den inte når runt ett 29" däck utan blir ett glapp på 15cm.

Får väl hamna i tjejens 27,5,"istället 🤷‍♂️

EricR

Medlem
Följde Supertrendiga Fabien Barell år 2013 och slog till på ett par Endurorätta "Mavic Crossmax Enduro" dojjor. Knäckte sulan på båda paren efter en vecka.

revben

Aktiv medlem
Senaste skiten är:
MARSHGUARD Puncture Prevention Inserts FCK Flats | 26" - 29"

Tjock och fin, synd den inte når runt ett 29" däck utan blir ett glapp på 15cm.

Får väl hamna i tjejens 27,5,"istället 🤷‍♂️
Har du fått en returnerad vara som någon redan klippt för en mindre hjulstorlek?
Har en sån också och den räckte som den skulle till 29".

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har du fått en returnerad vara som någon redan klippt för en mindre hjulstorlek?
Har en sån också och den räckte som den skulle till 29".
Såg inte ut så, skulle mätt den men tryckte i den i däcket och hällde på gucka direkt, sen märke jag det när jag skulle kränga på sista biten :/. Får väl öppna och mäta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer