Rock shox super deluxe tuning

Valhalla_

Aktiv medlem
Har en super deluxe coil med "L" kompressions tune. Jag skulle behöva få den någonstans i häraden M eller H i kompression. Är det primärt shimstacken på kolven man ger sig på då? Sitter väl någon liten shimstack i anslutning till ifpn också - är denna stack primärt för "lockout" eller är det även HSC i någon mån? Min monarch blev iofs bra mycket bättre efter att jag lagt till shims till kolvens komp.stack, kanske är där jag ska börja även på super deluxe..?

Preacher

Aktiv medlem
Basevalve (som sitter i piggybacken) och midvalve (som sitter på dämparkolven) jobbar i unison.

Man kan inte helt krasst kategorisera den ena som en lowspeed och den andra som en highspeed, men för att enklast uppnå hårdare kompressionsdämpning så är det lättast att göra det på din midvalve.

De största förändringar som RS gör mellan tunes sitter just på midvalve.

Valhalla_

Aktiv medlem
Rivit isär dämparen nu och här är kompressionsshimsen utlagda. Vänster rad är basevalve stacken och höger rad är midvalve stacken. De som ligger lite åt sidan är det jag lägger till, och de är av samma tjocklek som övriga shims. Detta bör väl kunna funka? Vet inte hur mycket mer jag behöver men jag vet att jag behöver mer än L tune i alla fall, gärna någonstans kring M/H :ish. @Preacher, vad tror du om detta? Är jag i någotsånär rätt härad ? Eller kanske är svårt att säga? Jag vet då inte hur stor skillnaden mellan L, M och H är i alla fall.

Bilagor

• IMG_20210713_091823667.jpg
    IMG_20210713_091823667.jpg
    440.7 KB · Besök: 20

Preacher

Aktiv medlem
Rivit isär dämparen nu och här är kompressionsshimsen utlagda. Vänster rad är basevalve stacken och höger rad är midvalve stacken. De som ligger lite åt sidan är det jag lägger till, och de är av samma tjocklek som övriga shims. Detta bör väl kunna funka? Vet inte hur mycket mer jag behöver men jag vet att jag behöver mer än L tune i alla fall, gärna någonstans kring M/H :ish. @Preacher, vad tror du om detta? Är jag i någotsånär rätt härad ? Eller kanske är svårt att säga? Jag vet då inte hur stor skillnaden mellan L, M och H är i alla fall.
Ja det är en bra startpunkt om du vill experimentera, man kan inte säga något säkert utan att mäta såklart.

Om de du har där är 0,15 eller 0,10 tjocka så kan du addera ett eller fler, om det är 0,2 så addera bara ett åt gången.

Valhalla_

Aktiv medlem
Noterar även att rockshox har satt en väldigt lätt shimstack på lågfartsreturen istället för att bara ha en öppning, antar att det funkar som en backventil vid kompression, och syftet måste vara att helt isolera retur och kompression från varandra. Smart.

Preacher

Aktiv medlem
Enligt manualen låter man base valven vara som den är, kanske jag skulle göra samma sak och bara ändra mid valven då helt enkelt.
Jepp, och om du river i det och ser att din tune inte motsvarar det som listas är det ofta att OE-produkter beställs med annat än på listan, men har du köpt "över disk" så skall allt överensstämma. 🙂

Valhalla_

Aktiv medlem
Jämförde med tabellen och det var standard konfig på returen och L kompression. Tror det är en OE dämpare, den har förutom ML en siffra angiven efter L, typ ML180 eller nåt, minns inte riktigt. Tror det möjligen kan ha med lockouten att göra?

Fick nu i alla fall ihop något som bör vara rätt nära H tune. Inte 100% lika, men nära nog. Hann prova en kort tur och nu känns det rätt dämpat i kompression, kanske på gränsen till överdämpat, men hann bara prova 5-10 minuter. En del plushhet försvann och byttes ut mot stabilitet och känslan av att bakänden käkar energi även i kompression. Fick öka på kompressionen i gaffeln för att matcha bakänden bättre. Ska ge det lite tid nu och se hur jag gillar det.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nu jar jag kört ett tag med "H tune" och 500 fjäder, och jämfört lite med min andra superdeluxe i M tune, med 500-600 progressiv fjäder. Måste säga att 500 fjäder+H tune blir snäppet hårt, nästan så jag kunde gå på propains rekommendation till min vikt, 450, om jag har H tune på dämparen. Kanske kunde vara något att testa. En del förespråkar ju mindre fjäder, mer kompression, men jag har alltid förlitat mig mest på fjädern av någon anledning.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer