RockShox Dual Air setup?

fphotography

Aktiv medlem
RockShox Dual Air setup?
Nån som har koll på hur Dual Air fungerar? Manualen till framgaffeln nämner inte ens funktionen och inte hittar jag nått på SRAM:s hemsida heller.

Stod och pratade men snubbe idag som är typ expert på racingbilar och väghållning men vi kunde liksom inte riktigt komma på vad funktionen med den negativa kammaren är, än mindre hur det är tänkt att den ska ställas in.

/Freddo

RockShox Dual Air setup?
Nu har jag inte kört nått med RockShox ännu, väntar på en sid. Men på min gamla marzocchi corsa styr den undre kammaren hur progressiv dämparen är.

RockShox Dual Air setup?
Dubmaster skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag inte kört nått med RockShox ännu,
> väntar på en sid. Men på min gamla marzocchi
> corsa styr den undre kammaren hur progressiv
> dämparen är.

Med tanke på att det i RockShoxs fall inte finns nån koppling mellan dämparen och den negativa kammaren, annat än att de sitter på samma cykel, så har vi lite svårt att förstå hur det är tänkt att fungera om det är det som är funktionen.

Och om det är den progressiva delen det styr så borde det ju förklaras vad högt respektive lågt tryck gör för inverkan. Men manualen nämnde inte ens den negativa kammaren vad jag kunnat se.

/Freddo

RockShox Dual Air setup?
Så här fungerar det:

airgraph3.JPG

Som synes påverkar det negativa trycket mest i början av slaget.
Om neg.tryck är betydligt lägre än det pos. behövs det en större kraft för att trycka ihop gaffeln, den blir okänslig.

Tvärtom medför ett högre neg.tryck att gaffeln drar ihop sig, man förlorar slaglängd.

På min Pike har jag ca 5psi lägre tryck i neg. kammaren än pos. Då är det på gränsen till att gaffeln börjar dra ihop sig o gaffeln är max "plush".

För att man lätt skall märka att gaffeln börjar dra ihop sig, när man fyller den neg.kammaren, krävs det att gaffeln är inkörd o väl uppsmord.

Pumpa alltid den pos. kammaren före den neg.

Hopsas detta hjälpte en del.

/S

RockShox Dual Air setup?
fphotography skrev:
> Brando skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kollat här? :)
> > http://www.sram.com/service/rockshox
>
> Om du hittar nått där som faktiskt förklarar
> hur det är tänkt att det ska fungera så ska jag
> fundera över en hittelön...
>
> En Reba-gaffel för övrigt.
>
> /Freddo

Hittar INTE själv där heller,hmm mkt märkligt en sådan beskrivning borde finnas där. :)

RockShox Dual Air setup?
C-dale skrev:
> Så här fungerar det:
>
>
>
> Som synes påverkar det negativa trycket mest i
> början av slaget.
> Om neg.tryck är betydligt lägre än det pos.
> behövs det en större kraft för att trycka ihop
> gaffeln, den blir okänslig.
>
> Tvärtom medför ett högre neg.tryck att gaffeln
> drar ihop sig, man förlorar slaglängd.
>
> På min Pike har jag ca 5psi lägre tryck i neg.
> kammaren än pos. Då är det på gränsen till
> att gaffeln börjar dra ihop sig o gaffeln är max
> "plush".
>
> För att man lätt skall märka att gaffeln
> börjar dra ihop sig, när man fyller den
> neg.kammaren, krävs det att gaffeln är inkörd o
> väl uppsmord.
>
> Pumpa alltid den pos. kammaren före den neg.
>
> Hopsas detta hjälpte en del.
>
> /S

Tack för diagrammet. Var hittade du det?

Det hela är jättemärkligt att SRAM inte förklarar nånstans hur det fungerar. Jag satt i ett par timmar igår och tittade i servicemanualen för att se om det gick att klura ut funktionen genom att kolla in konstruktionen på det isärplockade benet. Men det gick inge vidare, nästan så jag börjar bli intresserad av att ta isär det själv för att ta en närmare titt på konstruktionen.

Men jag börjar få en idé om hur konstruktionen är gjord... tror jag... :O)

Mvh
Freddo

RockShox Dual Air setup?
Tjena!

Jag har också en Reba-gaffel som sitter på min nya GC AL 6.0. Jag kan tillägga att jag är novis på området och skulle uppskatta tips på vad och hur jag ska ställa in gaffeln nu i början för att kunna bege mig ut och börja cykla? Manualerna jag kikat i är rena grekiskan.

Mvh
Pär

RockShox Dual Air setup?
perperub skrev:
> Jag har också en Reba-gaffel som sitter på min nya GC AL 6.0. Jag kan tillägga att jag är novis
> på området och skulle uppskatta tips på vad och hur jag ska ställa in gaffeln nu i början för
> att kunna bege mig ut och börja cykla? Manualerna jag kikat i är rena grekiskan.

Ta på dig cykelkläder och annan utrustning. Skjut ner o-ringen på ena gaffelbenet i botten. Sätt dig försiktigt på cykeln, och kliv av lika försiktigt. Kolla hur långt upp o-ringen hamnat. Bör ligga runt 20-25% beroende på körstil och preferens. Om inte, använd en gaffelpump för att antingen skjuta i extra luft eller släpp ur. Pumpa negativa luftkammaren till ungefär samma tryck.

Sätt sedan rebound-ratten i mellanläget, ge dig ut och cykla lite och justera efter tycke och smak. Skall vara lagom ställd så att gaffeln inte "packar ihop" om det är många rötter/stenar/gupp på raken, men inte så snabb (mot haren) att gaffeln kastar av dig efter hårdare komprimering.

RockShox Dual Air setup?
Prova att ta ut all luft ur den undre kammaren (den som fylls på nere vid navet) sen kommer du att förstå vad den har för funktion.
På min fd Reba hade jag följande: 8kg i den övre, ca 7.5kg i den undre, sen tycker jag om att ha en ganska styv gaffel för att det passar min körstil. Väger 75kg.

Det är bara att prova sig fram.

RockShox Dual Air setup?
Tycker ju inte att en 100mm gaffel skall ha så mycket sag som 20-25 sittandes, då kommer du bottna den snabbt så fort du ställer dig upp. 10-15% sittandes och 20-25% i "attack-positionen" är mer rimligt.

Tillbaka
Topp