rockshox flight attendant

MTBemil

Aktiv medlem
inte sett en tråd om det än, så får väl starta en själv.

känns som att det bara var en tidsfråga innan de integrerade dämpningen i axs systemet. men att behöva ladda fyra batterier på samma cykel känns lite mycket ändå, speciellt på en e-bike. vad tycker folket, är detta framtiden?

Svenmpa

Medlem
Ska bli intressant att se mer tester av det hela, hur väl det fungerar. För en långslagig cykel är det ju säkert rätt najs att kunna ha dämparna inställda rätt jämt utifrån terrängens förutsättningar.

MTBemil

Aktiv medlem
tolkade det som att de hade lite motsatt approach som fox livevalve, att den är öppen och så låser den när den tycker att det behövs, istället för att vara låst tills något hinder kommer. vilket känns ju mer vettigt för längre slaglängd... men frågan är också hur stor skillnad det är i verkligheten.

MTBemil

Aktiv medlem
Dämparen på en gaffel eller bakdämpare är en energiomvandlare som tar rörelseenergi och omvandlar detta till värme. Då känns det spontant rätt dumt att behöva addera ett batteri som ska laddas.

Jag tror att elektroniskt styrda dämpare i framtiden kommer vara lika självklara på highend-cyklar som det är på highend-bilar. Men det kommer nog se smuttare ut än vad flight attendant och Livevalve gör. Påhängsmodulen lär försvinna och jag hoppas att batteriet blir en integrerad detalj som göms inuti dämparna. Om energin genereras vid användning behöver heller batteriet inte vara lika stort.
jag tror dock att modulariteten av axs är en stor andledning till att det blivit så poppis, att det inte är en massa kablar å dra eller baterier som skall gömmas. men tycker ändå det borde vara ett alternativ att välja ett centralt batteri om man föredrar det, så kan man ju öka kapaciteten också

skjivert

Aktiv medlem
tolkade det som att de hade lite motsatt approach som fox livevalve, att den är öppen och så låser den när den tycker att det behövs, istället för att vara låst tills något hinder kommer. vilket känns ju mer vettigt för längre slaglängd... men frågan är också hur stor skillnad det är i verkligheten.
Vet inte om jag missade något då jag bara kollade lite snabbt men den rattar väl bara på HSC? isf kan man ju testa själv hemma hur stor skillnad det blir genom att maxa hsc när man trampar på platten. Sedan är ju frågan hur bra den sköter förändringarna men själva skillnaden bör ju vara den samma.

MTBemil

Aktiv medlem
Vet inte om jag missade något då jag bara kollade lite snabbt men den rattar väl bara på HSC? isf kan man ju testa själv hemma hur stor skillnad det blir genom att maxa hsc när man trampar på platten. Sedan är ju frågan hur bra den sköter förändringarna men själva skillnaden bör ju vara den samma.
sant, å andra sidan så brukar väl xc gafflar vara tunade så hsc räcker för att låsa den totalt

MTBemil

Aktiv medlem
Jag menade ju att man inte ska ha vare sig batterier eller kablar. Det bara funkar. När man börjar cykla vaknar enheten till liv genom att energin alstras från dämparnas rörelser. Eftersom den återgår till öppet läge när den går i vila är det aldrig några problem. Det är bara att dämparen måste "värmas upp" innan man får igång trampeffektiviteten om den har stått länge så att det inbyggda batteriet har laddats ur.
mm, problemet är väl att sensorerna som styr helst inte skall sitta på dämparen

glitch

Aktiv medlem
Jag ser bara fördelar:
- svindyrt
- fler batterier att ladda
- fler grejer som är integrerade med varandra så man låser sig till en viss spec
- avsett för cyklar vars primära syfte är att cyklas med dämparna öppna
- jag slipper den enorma ansträngningen att flippa en spak / trycka på ett reglage för att låsa dämparen på min långa sega grusklättring
- eftersom det fortfarande är en Endurohoj i slutändan kommer jag trots att ha spenderat som en bättre begagnade småbil köpa en mer ändamålsenlig hoj för snabbtrampa

:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Kul att utvecklingen går framåt dock :cool:

Berk

Aktiv medlem
Jag tycker det verkar toppen, cyklarna idag är på tok för billiga, bra med grejer som drar upp prisnivån👍

Ja, alla kan köpa en stigcykel nuförtiden. Det blir för trångt i skogen. Och det finns ingen status kvar.

Men saknar du inte också möjligheten att ladda eller byta mycket flera batterier på cykeln?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det är 3 batterier för flygvärdinnan, och för full axs dessutom 1 på droppern, ett på derailleuren och 2 till för reglagen; Tot 7 batterier.
Håller med H., de borde verkligen utveckla laddning ur gaffel och dämpar-arbetet, den i gaffeln skulle kunna hålla flygvärdinnans huvudenhet och styrreglagen laddade (med sladdar genom styrrör och styre) och den i dämparen de andra, och det går att läsa tramprörelser utan att ha ett batteri i axeln.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tufft, det verkar ju helt klart bra. Har nyligen skaffat en hoj med DualLoc (man låser både fram/bak med ett reglage från styret). Det tyckte jag gjorde underverk för snälla sträckor där man trampar hårdare. Eller speciellt snälla klättringar. Då vill man inte att det ska gunga ett dugg helst. Så om det skulle vara helt automatiskt och fungera bra* tror jag det skulle vara alldeles underbart.
MEN... det känns som lång tid bort innan svensson köper nåt sånt här :) om man får förutspå framtiden så kommer det nog vara på de flesta toppmodeller sedan.

Tom Pidcock vann ju OS med en hoj som hade mycket automatik, automatisk hisspinne!

* Intressant att han sade att de hade hållt på att utveckla detta i nio år!! Det lär ha finjusterats en hel del under tiden så det borde ju fungera rätt bra också kan man tycka.

kais01

Aktiv medlem
fram behöver man inte låsning eftersom den ändan automatiskt avlastas vid klättring. det blir helt enkelt inget gung on fjädringen är rätt inställd.

bak behöver man inte låsning vid klättring eftersom man lämpligen vid inköp ser till att skaffa en trampeffektiv cykel. det är effektivare och bättre än låsning.

ändå kommer det här bli en succe. eftersom det finns så många suckers.

så vad ska man ha det till? ja det är faktiskt bra med låsning (fram) vid en spurtuppgörelse. händer ju ofta för de flesta av oss;)

(har låsning kombinerad fram och bak på två av mina tre mtb. använder det aldrig, eftersom cyklarna är trampeffektiva. och då blir funktionen bara en gimmick som sas säljer cykeln. de är från 2006 och 2013.)

Kid1000

Aktiv medlem
Jag kan se ett möjligt användningsområde för en sådan tingest. Det är folk som köper långslagiga cyklar och tycker dom gungar för mycket och har vissa problem med att ställa in dom då de tror att det är en hoj som passar överallt.
Det finns några anledningar till varför DH hojar inte platsar i XCO tävlingar tänker jag.
Jag har en 160/160 med Assegai däck och jag använder den inte till att cykla långrundor på blåmarkerade leder. Det finns mer trampeffektivare hojar för sånt.

Supersonic

Aktiv medlem
Jag har haft en hoj med Fox Live valve och måste säga att det är den i särklass bästa dämpningen jag haft på de 20+ cyklar jag ägt. Så oerhört bra med att alltid ha dämparen rätt vid varje givet tillfälle. Låst när den ska och öppen när den ska.
Nu är jag ju XC-kille så jag får väl vänta några år innan detta kan nå även det segmentet.

MTBemil

Aktiv medlem
dylan säger att det inte går fortare med fjädringen låst:

friskt vatten på min kvarn, jag låser aldrig fjädringen.

ni kan avbeställa flight attendant nu :)
Har inte sett ett enda sånt här test som faktiskt kollat effektiviteten vid en kort explosiv spurt eller klättring. Det är där jag vill ha lockout, när man bara ligger på ftp så kvittar det säkert. Men även om det inte har nån påverkan på effektiviteten så är det bra mycket trevligare att mosa på när cykeln är helt stum

kais01

Aktiv medlem
Har inte sett ett enda sånt här test som faktiskt kollat effektiviteten vid en kort explosiv spurt eller klättring. Det är där jag vill ha lockout, när man bara ligger på ftp så kvittar det säkert. Men även om det inte har nån påverkan på effektiviteten så är det bra mycket trevligare att mosa på när cykeln är helt stum
som jag skrev tidigare, ponerat att man helt självklart köpt en cykel med trampeffektivt länkage för bakfjädringen är låsning där närmast onödig, för att inte säga hindrande.

det är bara vid kort spurt låsnlng av framfjädringen (inte bak) kan ha betydelse.

vid klättring aktiveras inte framfjädringen nästan alls, och låsning blir en gimmick.

däremot kan den vara värdefull vid framfart på djupt skurna stigar liksom i blockterräng för att hindra pedalislag. svårt tänka mig att flight attendant kan parera för det....

MTBemil

Aktiv medlem
vid klättring aktiveras inte framfjädringen nästan alls, och låsning blir en gimmick.
Kanske petigt å påpeka men om det är tekniskt nog klättring för att behöva använda trials teknik så kan lockout hjälpa mycket.

som jag skrev tidigare, ponerat att man helt självklart köpt en cykel med trampeffektivt länkage för bakfjädringen är låsning där närmast onödig, för att inte säga hindrande.
Du inser att det finns nackdelar med trampeffektiva länkage va? Det är inte allas första prioritet. Men en lockout kan vara en väldigt användbar kompromiss, om man vill göra en ram mer trampeffektiv än den är konstruerad för.

Jimmieboy

Aktiv medlem

det är bara vid kort spurt låsnlng av framfjädringen (inte bak) kan ha betydelse.

däremot kan den vara värdefull vid framfart på djupt skurna stigar liksom i blockterräng för att hindra pedalislag. svårt tänka mig att flight attendant kan parera för det....
Jag tycker om att stå upp i lite slätare och längre backar med låst fjädring.
Får nog säga att låst gaffel hjälper en del där.
Men jag har ju aldrig kollat mot klockan och Watt Iofs så kanske är meningslöst?
Bättre att slänga remote och vajrar?

Topp