Rockshox Kage RC fjäder...vilken?

Foxis

Aktiv medlem
Tjena!

Har en YT Tues som nu ska övergå i sonens ägo. Sitter en RS Kage RC, och fjädern är märkt 225x3.5. Jag gissar att 225 är "vikten/spänsten" i fjädern och att jag borde gå ner lägre, där 200 är lägst som finns? Men hur vet jag vilken fjäderlängd som sitter på hojen? Tycker allmänt att det är svårt att se vilken fjäder jag bör byta till...

Några tips till en som är riktigt kass på fjäderdämpare..? Tack! :)

Fpalm

Medlem
3,5 står för stroke, alltså vilken slaglängd fjädern har. Så du ska ha en fjäder som är 3,5” (tum) lång. Köper du en fjäder från ett annat märke än Rock Shox själva, så dubbelkolla att den har måttet 38 mm som är för fjädrar som passar till Rock Shox.

Foxis

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att jag går bet på detta och behöver mer hjälp? :/
Antingen söker jag kasst, eller så finns det inte mjukare fjädrar att köpa (nu) än den 225 som sitter på?

Stort tack för tips/länkar/hjälp!

Foxis

Aktiv medlem
Alternativt (därav edit av rubrik): Det kanske är så att det vore bättre att helt sonika köpa annan dämpare? Luft?
I så fall vilka skulle passa på en Tues för en tonåring som väger 50-60 kg? Någon idé kring vad man kan börja kika på?

Foxis

Aktiv medlem
Kanske uttryckte mig dumt. Verkar inte finnas fjädrar som passar. Vilken luftföroreningar kan då vara lämplig?

YT är inte speciellt lätta att få svar från… :/

qma

Aktiv medlem
Vissa Tues har haft 267x89 mm, dvs. 267 mm eye to eye, 89 mm slag som dämparmått, men det kan ju ha ändrat sig med årsmodell, så bäst att kolla på specen för ramen.

Foxis

Aktiv medlem
Vital MTB säger:

Rear Shock RockShox Kage RC Coil, external rebound, external compression adjustment, 267mm x 89mm

Foxis

Aktiv medlem
Då bör jag alltså försöka hitta en dämpare som passar ovanstående mått, där jag gissar att 267 är eye to eye och 89 önskat slag? Kan man anta att monteringshårdvara är kompatibel eller ska man mäta denna på hojen?
Lättast kanske att ringa TFTuned och be om råd? Eller kanske finns nån lokal (Stockholm) LBS som är bra på att rekommendera dämpare...?

qma

Aktiv medlem
Då bör jag alltså försöka hitta en dämpare som passar ovanstående mått, där jag gissar att 267 är eye to eye och 89 önskat slag? Kan man anta att monteringshårdvara är kompatibel eller ska man mäta denna på hojen?
Lättast kanske att ringa TFTuned och be om råd? Eller kanske finns nån lokal (Stockholm) LBS som är bra på att rekommendera dämpare...?
Ja. Eyelets ska vara kompatibla så länge det är såna i båda ändar. Är eyelet-bussningarna inte slitna så kan de flyttas över.

Foxis

Aktiv medlem
Tack! Får börja leta och läsa. Eller så åker hojen ut på Köp & Sälj så får grabben en som passar bra från början. Han vill nog hellre ha en Enduro-hoj än min riktiga DH. (Bara för att jag själv precis bytt till slack Enduro.. :) ).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer