Rockshox nomenklatur på sina bakdämpare — varför är den så otydlig?

Atakua

Aktiv medlem
Nyligen funderade jag på de namn som SRAM använder för sina bakdämpare för att beskriva dem. Det som förvånar mig är hur otydliga alla namn är. Låt mig illustrera vad jag menar.

Ta Rockshox Super Deluxe Select+ som första exempel. Varje ord i namnet skulle betyda något väsentligt kunde man hoppas. Men det är bara ett tåg av superlativer:
1. Super == "bra"
2. Deluxe == "bra"
3. Select == "bra"
4. + == "bra"

Alltså det här namnet är lika beskrivande som "Rockshox bra bra bra bra", eller "Rockshox good good good good" om man vill ha det på engelska.
Ett annat exempel: Super Deluxe Coil Ultimate DH. På samma sätt blir det till "Rockshox bra Coil bra DH". Här kan man åtminstone gissa att dämparen har metallresår och är avsedd för downhill.

Deluxe Select och Deluxe Ultimate är omöjliga att skilja då både namnen beskriver i huvudsak någonting som är "bra bra".
Förresten har andra tillverkare samma problem (jämför Pro, Comp och Expert — vilket ord betyder "bättre"?). Men här når detta otydlighetens botten.
Varför får Rockshox marknadsavdelning sin lön? Om man har såpass svårt att hitta på tydliga ord, använd nummer som förnuftiga människor brukar göra.

P.S.En nyttig länk som radar Rockshox dämpare upp från enklaste till mest avancerade: https://off.road.cc/content/news/yo...r-shock-range-deluxe-super-deluxe-sid-monarch

Deluxe Select
Deluxe Select+
Deluxe Ultimate
Deluxe Nude
Deluxe RT3
Super Deluxe Select
Super Deluxe Select+
Super Deluxe Ultimate
Super Deluxe Ultimate DH
Super Deluxe Coil Select
Super Deluxe Coil Select+
Super Deluxe Coil Ultimate
Super Deluxe Coil Ultimate DH
SIDLuxe Ultimate
Monarch R
Monarch RT
Monarch RL
Monarch RT3
Monarch Plus R
Monarch Plus RC3
Vivid Air R2C
Vivid R2C

manneblask

Aktiv medlem
Rockshox = Tillverkaren
SIDLuxe / Deluxe / Super Deluxe / Monarch / Vivid = Modellen på dämpare
Select, Select+ / R, RT, RL, RT3 / Nude / Ultimate etc. = Nivå/funktioner på dämperi

Berk

Aktiv medlem
En riktigt jungle!

Men inte mycket värre än hälften av cykeltillverkare som använder Comp, Elite, Pro, Race, Team, ... Jag förstår aldrig vad är bättre än vad, förutom att Comp alltid verkar vara sämst.

Maakus

Aktiv medlem
R = rebound
RC = Rebound och kompression
RC2 = Rebound och Hög/Låg kompression
RT3 = Rebound, Lågkonpression och toggle med tre lägen.

Sen killgissar jag lite
Select = Standard, sämsta packboxarna, och lägsta dämpare.
Select + = Lite bättre, bästa packboxarna, lägsta dämparen.
Ultimate = bäst

argungu

Medlem
Vad skulle företagsledningen säga om marknadsavdelningen kom upp med namn som får det att låta som att produkten INTE är bra?

Berk

Aktiv medlem
R = rebound
RC = Rebound och kompression
RC2 = Rebound och Hög/Låg kompression
RT3 = Rebound, Lågkonpression och toggle med tre lägen.

Sen killgissar jag lite
Select = Standard, sämsta packboxarna, och lägsta dämpare.
Select + = Lite bättre, bästa packboxarna, lägsta dämparen.
Ultimate = bäst

R/RC/RC2/T säger vad man kan justera. T är threshold för kompressionsdämpning. Men obs att en R dämpare in 35 silver gaffel säger att det finns bara rebound dämpning, ingen kompressionsdämpning all.

H.

Aktiv medlem
Varför får Rockshox marknadsavdelning sin lön? Om man har såpass svårt att hitta på tydliga ord, använd nummer som förnuftiga människor brukar göra.
Tror det är just sånt här som de får betalt för.

Modeller som heter "R", "RC2" och liknande säljer antagligen sämre än om det heter "ultimate". Dessutom blir det lättare för företaget att ha ett enhetligt koncept genom hela produktportföljen, även om tekniken fungerar olika. Flaggskeppsmodellerna benämns alltid som "ultimate".

qma

Aktiv medlem
R/RC/RC2/T säger vad man kan justera. T är threshold för kompressionsdämpning. Men obs att en R dämpare in 35 silver gaffel säger att det finns bara rebound dämpning, ingen kompressionsdämpning all.
Med andra ord - kompressionsdämpningen är fast / saknar justeringsvred (men finns i någon form), eller hur?

BorkaMattis

Aktiv medlem
Haha, jag har en RockShox Super Deluxe Select+ därbak och tog ett bra tag innan jag fattade exakt vad det är.

Ordbajseri skapt för att förvirra köparna så att vi alla ska tro att dyrare = bättre medans det kanske är mindre skillnad än vad priset ger sken av.

Berk

Aktiv medlem
Haha, jag har en RockShox Super Deluxe Select+ därbak och tog ett bra tag innan jag fattade exakt vad det är.

Ordbajseri skapt för att förvirra köparna så att vi alla ska tro att dyrare = bättre medans det kanske är mindre skillnad än vad priset ger sken av.

Inte bara det. Systemet är också optimerat för att säljaren övertygande kan säga att en RockShox Deluxe Select som finns på nån cykel i butiken dom vill sälja är en jättebra, dyr modell.

BorkaMattis

Aktiv medlem
Inte bara det. Systemet är också optimerat för att säljaren övertygande kan säga att en RockShox Deluxe Select som finns på nån cykel i butiken dom vill sälja är en jättebra, dyr modell.
Ja det är ju några på pr-avdelningen som nyss haft superlativ på sina svensklektioner i lågstadiet lite!

alex.asu

Aktiv medlem
En riktigt jungle!

Men inte mycket värre än hälften av cykeltillverkare som använder Comp, Elite, Pro, Race, Team, ... Jag förstår aldrig vad är bättre än vad, förutom att Comp alltid verkar vara sämst.
Fast inget är lika dåligt som det som benämns ”performance”!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer