Rockshox Pike, hård och oföljsam

Har en Pike RC -19 (140 mm) med nya Debonair luftfjädringen (150 mm). Den sitter på en Commencal Meta TR inköpt i Juni.

Jag har själv bytt luftfjädringen och därefter servat (50 h) den ytterligare en gång.

Jag tycker inte att jag kan få den mjuk och följsam utan den är ganska hård och stötig.

~ 100psi för 20% sag, en token och tre klick på rebound (från hare). LSC helt på minus-sidan.

Den pyser även efter varje kompression. Gissar att det är luftutjämning mellan positiv och negativ kammare, men ska det låta?

Är Pike såhär eller finns det något man kan göra för att få en gaffel som uppför sig mjukare och mer följsam?

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Har du testat att stoppa i en token eller två till? Jag upplever den på samma sätt som du utan tokens. Det är bra i grävda leder med berms, med lite tröttsamt på vanlig stig tycker jag.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Testa att sälja den och köpa någon annan... Jag skämtar inte, jag hade en Pike 2019 på min Stumpjumper och hatade den. Gjorde fan allt med den men den var just hård och oföljsam oavsett. Nu har jag en 2020 Lyrik Ultimate och den älskar jag.

Makten

Aktiv medlem
Jag har varit tvungen att ta ur alla tokens ur min trots att den bara har 130 mm slaglängd och jag kör minst 25% sag. Helt jävla omöjlig att bottna annars. Det går knappt nu heller i och för sig, men jag använder lite mer slaglängd i alla fall. Förut kände jag hur den rampade upp väldigt mycket och det blev stötigt som fan över större stök. Jag har förra generationens luftfjäder dock, skall tilläggas.

Svennn

Ny medlem
Jag har en commencal meta tr 2019. Pike från 2018 RC, uppgraderat till 150mm och nya debonair, kör 1 bar i däcken, 2 tokens enligt spec (där har jag ej pillat än). Tycker den är mjuk pch följsam och mkt bättre med nya debonairen. (Har inte mätt sagget efter uppgradering då luften jag slog i blev bra, slår ej igenom och har bra kontroll) Men smaken är ju som baken. Eftersom jag inte testat en lyrik ultimate så kanske jag är lyckligt ovetandes vad jag går miste om ;). Kommer iofs från en 15 år gammal kona så då känns väl allt mjukt och följsamt... 😂😂😂
(PS. Efter att jag uppgraderat fram med ny luftfjädring så känns dämparen bak inte lika rolig, så kanske blir megneguppgradering snart... 🙄🙄🙄)

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Var gaffeln mjuk och följsam innan du bytte till nya demon air tycker du? Teoretiskt borde den ju bli mindre följsam över små gupp med en mindre negativ luftkammare? (Givet samma tryck i båda delarna och det har ju tyvärr dagens gafflar...)

Har du testat att stoppa i en token eller två till? Jag upplever den på samma sätt som du utan tokens. Det är bra i grävda leder med berms, med lite tröttsamt på vanlig stig tycker jag.
Ska testa det, har tre tokens till jag kan stoppa i, det var två original 140 mm men såg att 150 mm har en original, så jag tog ut en.

Testa att sälja den och köpa någon annan... Jag skämtar inte, jag hade en Pike 2019 på min Stumpjumper och hatade den. Gjorde fan allt med den men den var just hård och oföljsam oavsett. Nu har jag en 2020 Lyrik Ultimate och den älskar jag.
Jag har också funderar i de banorna, skulle vilja hitta en Yari (billigt 😊) och PUSH-uppgradera både med coil och deras dämpare.

Valhalla_

Aktiv medlem
Pike blir i min erfarenhet hård och oföljsam med debon air c1. Ca 10 psi lägre tryck än gamla debon air borde vara ekvivalent i det stora hela men i början är den ändå hårdare. Sen dyker den in i slaget lättare också pga relativt sett sämre "midstroke support".

Vill du ha den mer följsam så byt tillbaka till gamla debon air. Vill du sen att den går lite högre i slaget så slänger du antingen i ett 10 mm längre luftskaft eller så ökar du trycket litegrann.

Jag har varit tvungen att ta ur alla tokens ur min trots att den bara har 130 mm slaglängd och jag kör minst 25% sag. Helt jävla omöjlig att bottna annars. Det går knappt nu heller i och för sig, men jag använder lite mer slaglängd i alla fall. Förut kände jag hur den rampade upp väldigt mycket och det blev stötigt som fan över större stök. Jag har förra generationens luftfjäder dock, skall tilläggas.
Jag har inga problem att använda slaglängd, det är bara det att början av slaget är stötigt och jobbigt.

Pike blir i min erfarenhet hård och oföljsam med debon air c1. Ca 10 psi lägre tryck än gamla debon air borde vara ekvivalent i det stora hela men i början är den ändå hårdare. Sen dyker den in i slaget lättare också pga relativt sett sämre "midstroke support".

Vill du ha den mer följsam så byt tillbaka till gamla debon air. Vill du sen att den går lite högre i slaget så slänger du antingen i ett 10 mm längre luftskaft eller så ökar du trycket litegrann.
Kan inte minnas att skillnaden är jättestor, men kanske ska ta och testa det längre skaftet från den nya med den gamla kolven och ändmuttern, så borde jag få 150mm slag med gammal debonair.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har också funderar i de banorna, skulle vilja hitta en Yari (billigt 😊) och PUSH-uppgradera både med coil och deras dämpare.
Jag har en lyrik med "yari internals". Har även chargerdämparen kvar men den håller jag på och reparerar kompressionsdelen på. Den kan man iofs byta ut rakt av mot push hc97 (man behöver resten av chargerdämparen för den dämparen) . Hade väl iofs tänkt använda gaffeln till min pendlarhoj men den är nästan för fin för det. Du kan ju pm:a om det kan vara nåt av intresse..

Kan för övrigt säga som så att coilkonverteringen är det bästa sedan skivat bröd. Så jäkla bra. Otroligt hur mycket friktion det är i luftfjädern, det märker man inte förrän den är borta. Jag kör iofs smashpot men det bör vara ganska lika mot push varianten.

AX3L

Aktiv medlem
Imho så oroa dig inte för exakta procent sag. 100psi verkar skitmycket även för mig som väger mycket, men jag har ju iof gamla Debonair så skalan kanske inte stämmer. Men känns det bra och du inte tokbottnar är det bra oavsett vad du har för sag.

Imho så oroa dig inte för exakta procent sag. 100psi verkar skitmycket även för mig som väger mycket, men jag har ju iof gamla Debonair så skalan kanske inte stämmer. Men känns det bra och du inte tokbottnar är det bra oavsett vad du har för sag.
Enligt Rockshox TrailHead-appen ska jag original ha 138psi i gaffeln med 140 mm slag. 100 är ju en del mindre än det 😊
Jag får experimentera med tokens och lufttryck och se om jag kan få det bättre

AX3L

Aktiv medlem
Enligt Rockshox TrailHead-appen ska jag original ha 138psi i gaffeln med 140 mm slag. 100 är ju en del mindre än det 😊
Aha, då är skalan helt annorlunda mot min Pike. Jag kör runt 75-80 för 150mm och väger runt 90 :)

Om jag vore dig skulle jag dragit ur fjädern igen och rengjort samt fettat in lagom mycket. För mycket fett eller smuts täpper ju igen dimpeln för utjämning och ger en hård gaffel. Kanske att jag skulle provat att pysa ytterbenen med ett buntband också, men är det problemet lär du märka det om du tar av dom.

moros

Aktiv medlem
För en som inte riktigt fattat allt kring gaffeljustering, främst kring tokens. Jag har visserligen en Revelation RC 140mm (men på fjädersidan är väl Revelation och Pike samma? Förutsatt DebonAir) och i den satt också två tokens från början, två extra följde med. Rekommenderad settting är 88 PSI (på 80 kg fullkittad) enligt Trailheadappen.

När vi drog upp till Åre förutsatte jag bara att fler tokens är bra på sån kort slaglängd och satte i en till, men bottnade aldrig gaffeln. Tokhoppar inte hopp och drops men några smällar kände jag helt klart, men hade nog 15-20mm kvar ändå. Började på 80 PSI och sen ner till 75 utan större skillnad, men orkade inte laborera mer utan cyklade istället.

Nu när jag är hemma så har jag tagit ut en token igen men inte hunnit prova. Vad rekommenderar ni? Är det token eller för högt tryck som gör att jag inte nyttjar hela gaffeln? Räknas gaffeln som bottnad hela vägen upp till kanten på kronan?

Senast ändrad:

Helkama raisu

Aktiv medlem
Börja utan tokens och tryck enligt tabellen på gaffeln. Om gaffeln då känns stötig skulle jag gå ner i tryck och stoppa i tokens för att inte bottna.
Kolla var o-ringen sitter efter du varit ute på en typisk cykeltur

manneblask

Aktiv medlem
För en som inte riktigt fattat allt kring gaffeljustering, främst kring tokens. Jag har visserligen en Revelation RC 140mm (men på fjädersidan är väl Revelation och Pike samma? Förutsatt DebonAir) och i den satt också två tokens från början, två extra följde med. Rekommenderad settting är 88 PSI (på 80 kg fullkittad) enligt Trailheadappen.

När vi drog upp till Åre förutsatte jag bara att fler tokens är bra på sån kort slaglängd och satte i en till, men bottnade aldrig gaffeln. Tokhoppar inte hopp och drops men några smällar kände jag helt klart, men hade nog 15-20mm kvar ändå. Började på 80 PSI och sen ner till 75 utan större skillnad, men orkade inte laborera mer utan cyklade istället.

Nu när jag är hemma så har jag tagit ut en token igen men inte hunnit prova. Vad rekommenderar ni? Är det token eller för högt tryck som gör att jag inte nyttjar hela gaffeln? Räknas gaffeln som bottnad hela vägen upp till kanten på kronan?
Jag hade också en Revelation RC med 2 tokens, hade också svårt att bottna gaffeln. Tog ut en token och gjorde stor skillnad, nu kör jag dock Lyrik Ultimate utan tokens och bottnar för enkelt :P

moros

Aktiv medlem
OK, provar att plocka ur en eller båda och ser vad som händer.

Vad är anledningen till att den levereras med två i från fabrik? Man tänker ju att den borde levereras med 0 och det är baseline liksom. Sen om man behöver en mer progressiv kurva i slutet av slaget så stoppar man i tokens (det är väl så det funkar). Min Sektor som jag hade innan, var en 130mm (debonair om jag inte minns fel) och den hade ju 0 tokens från fabrik.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Misstänker att det är tullen som stoppar i två stycken så den ska bli lite mellanmjölk, dvs ligga i mitten av skalan 😂
Eller så är det någon som skjuter från höften på RS fabrik. Min Lyrik hade noll stycken i sig och Piken hade två.

Makten

Aktiv medlem
OK, provar att plocka ur en eller båda och ser vad som händer.

Vad är anledningen till att den levereras med två i från fabrik? Man tänker ju att den borde levereras med 0 och det är baseline liksom. Sen om man behöver en mer progressiv kurva i slutet av slaget så stoppar man i tokens (det är väl så det funkar). Min Sektor som jag hade innan, var en 130mm (debonair om jag inte minns fel) och den hade ju 0 tokens från fabrik.
Eftersom samma gaffel kan ha olika slaglängd så behöver man (kunna) ändra på volymen i helt komprimerat läge för att de ska bete sig likadant. En kortare gaffel trycker ihop luften mindre och behöver (generellt) fyllas med fler tokens.
Sen får man tänka på att många av de gafflar som vi cyklar omkring med på vanlig stig är avsedda att köras betydligt hårdare, eller i alla fall på ställen där man förmodligen gör större hopp och sånt som oftare genererar bottning. Alltså kan fabriksinställningarna och antal tokens vara på tok för hårt och progressivt för en medelmåttig svensson, som ändå har nytta av styvheten i chassiet hos en grov gaffel av andra anledningar.

Edit: Det är alltså INTE samma antal tokens i en Pike 130 som i en Pike 150 som "default".

roding

Medlem
Finns en låååång tråd om detta på mbr tror jag det va. Många som upplevt detta problemet.
Jag har också en Pike från 2019 på en Meta Trail. Jag är 75kg, kör med 60psi och två tokens. LSC helt mot minus och fyra/fem klick från helt öppen rebound. Där hittade jag min sweetspot. men skit i alla tabeller och mixa lite. Börja med att öppna allt, ta bort tokens och sänk trycket. Sen så börjar man trixa lite med tryck, tokens och rebound. Så fick jag göra och nu tycker jag den funkar riktigt bra!

moros

Aktiv medlem
Eftersom samma gaffel kan ha olika slaglängd så behöver man (kunna) ändra på volymen i helt komprimerat läge för att de ska bete sig likadant. En kortare gaffel trycker ihop luften mindre och behöver (generellt) fyllas med fler tokens.
Sen får man tänka på att många av de gafflar som vi cyklar omkring med på vanlig stig är avsedda att köras betydligt hårdare, eller i alla fall på ställen där man förmodligen gör större hopp och sånt som oftare genererar bottning. Alltså kan fabriksinställningarna och antal tokens vara på tok för hårt och progressivt för en medelmåttig svensson, som ändå har nytta av styvheten i chassiet hos en grov gaffel av andra anledningar.

Edit: Det är alltså INTE samma antal tokens i en Pike 130 som i en Pike 150 som "default".
Tack för förklaring. Tänker man som du förklarar och räknar att två tokens (standard) är avsett för miljö som är stökigare än jag normalt kör, så är det ju rimligt att jag egentligen skall plocka ut tokens för min normalåkning och återgå till två för tuffare miljö (typ park). Jag har lite tänkt tvärtom. Plockar ur och testar.

yonsson

Aktiv medlem
Om du kör TrailHead via ditt serienummer så blir det ju knas i och med att du bytt version av debonair.

Jag bytte precis från gamla debonair 140mm till nya debonair 150mm. Jag väger 100kg.

140mm v1: 2 tokens, 100-105psi, 7 klick rebound från slow. 20% sag. - Bra, men sackade ihop vid brant utför.
150mm v2: 2 tokens, 87psi, 7 klick rebound från slow, ~20% sag. - Mycket bättre utför, likvärdig på resten.

Här är från förra rundan. När jag körde långsamt på platt terräng med 90psi så var gaffeln väldigt styv initialt. Med 85psi var den kanon men jag bottnade lite för lätt vid drops. Nu med 87psi tycker jag gaffeln är kanon.

Så... Testa 2 tokens och sänk trycket tills du bottnar lagom ofta. Sag är bara en indikering, stirra dig inte blind vid att du ska ha 20% sag.

Om du kör TrailHead via ditt serienummer så blir det ju knas i och med att du bytt version av debonair.

Jag bytte precis från gamla debonair 140mm till nya debonair 150mm. Jag väger 100kg.

140mm v1: 2 tokens, 100-105psi, 7 klick rebound från slow. 20% sag. - Bra, men sackade ihop vid brant utför.
150mm v2: 2 tokens, 87psi, 7 klick rebound från slow, ~20% sag. - Mycket bättre utför, likvärdig på resten.

Här är från förra rundan. När jag körde långsamt på platt terräng med 90psi så var gaffeln väldigt styv initialt. Med 85psi var den kanon men jag bottnade lite för lätt vid drops. Nu med 87psi tycker jag gaffeln är kanon.

Så... Testa 2 tokens och sänk trycket tills du bottnar lagom ofta. Sag är bara en indikering, stirra dig inte blind vid att du ska ha 20% sag.
Jag väger ytterligare lite, körde 138 psi som TrailHead tyckte med 140mm och nu 100 med nya Debonair och 150mm.
140 körde jag med 2 tokens, 150 kör jag med 1, men det var kanske fel väg att gå...

Jag bottnar inte helt så kan sänka trycket lite, kanske ska ta och slänga in en eller två tokens och sänka trycket ytterligare lite för att så mjuk gaffel som möjligt.

yonsson

Aktiv medlem
Jag väger ytterligare lite, körde 138 psi som TrailHead tyckte med 140mm och nu 100 med nya Debonair och 150mm.
140 körde jag med 2 tokens, 150 kör jag med 1, men det var kanske fel väg att gå...

Jag bottnar inte helt så kan sänka trycket lite, kanske ska ta och slänga in en eller två tokens och sänka trycket ytterligare lite för att så mjuk gaffel som möjligt.
Om du sätter i en token till och sänker trycket LITE så blir den mjukare i småstuk.

sdx

Aktiv medlem

Ta ur alla tokens ställ returen på fullt öppen kör samma slinga och ställ in gafflen därifrån .
Ökar du trycket i gafflen så påverkar det kompressions och retur.
Dom du då måste justera
Det finns ingen universell inställning för gafflar då skulle alla banor se likadana ut.

yonsson

Aktiv medlem
Ta ur alla tokens ställ returen på fullt öppen kör samma slinga och ställ in gafflen därifrån .
Ökar du trycket i gafflen så påverkar det kompressions och retur.
Dom du då måste justera
Det finns ingen universell inställning för gafflar då skulle alla banor se likadana ut.
Jag är ju tvärnöjd nu, vill inte ändra något. 😜

Snabbservade gaffeln idag och insåg att jag nog haft i för mycket fett förra gången. Torkade av och drog på ett tunt lager på kolven på luftfjädern. 👌
Slängde i tre tokens. Pumpade i 90 psi. Blev riktigt mjukt och fint.
Kör rebound hela vägen till hare.
Tänkte även lufta min Charger 2 RC dämpare och skruvade av toppen. Kollade på en video där de skruvade av LSC bulten för att komma åt luftningen. LSC bulten gick att lossa, sen hände inget mer. Nu går den inte att spänna och jag kan skruva den hur som helst... Dock blev inställningen bra tror jag 😄

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer