Rolig MTB i Eskilstuna

trailbiker

Aktiv medlem
Rolig MTB i Eskilstuna
Köpt fritidshus i Eskilstuna. Trailforks bjuder på lite sörmlandsleden, Torshälla, Skogstorp och blå/grön runt Ärla. Var cyklar de lokala förmågorna?

Tomaso

Aktiv medlem
Rolig MTB i Eskilstuna
Hej! Grattis till huset i Torshälla!
Kjula vet jag är populärt. Kolla med ECK och kör några pass med dem.
Angående andra mtb-spår som jag gillar är ju de tre skogarna i Köping som har mtb-banor. Finns även flertalet i Arboga.

Rolig MTB i Eskilstuna
Välkommen till Torshälla!
Det mesta uppmärkt är roligt. Kjula är generellt lättcyklat. Sen finns det som vanligt en hel del som inte är uppmärkt. Jag håller på och lägger till trails kontinuerligt, för 2 veckor sen lade jag upp en handfull längs järnvägen och i lördags ett i Kronskogen. Om du kör appen får du uppdatera kartan så att nya kommer med.

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Rolig MTB i Eskilstuna
Välkommen till Torshälla!
Det mesta uppmärkt är roligt. Kjula är generellt lättcyklat. Sen finns det som vanligt en hel del som inte är uppmärkt. Jag håller på och lägger till trails kontinuerligt, för 2 veckor sen lade jag upp en handfull längs järnvägen och i lördags ett i Kronskogen. Om du kör appen får du uppdatera kartan så att nya kommer med.
Tyvärr bör man inte cykla i kronoskogen pga naturreservat. Finns informationsskylt vid elljusspåret om vilka vägar man får cykla på. Brukar däremot se däckspår överallt ändå..

Oakman

Medlem
Rolig MTB i Eskilstuna
Det uppmärkta MTB-spåret i Vilsta rekommenderas inte om du är ute efter stök. Dock så finns det en rundslinga av Sörmlandsleden i Vilsta som är jäkligt stökig och rolig på sina ställen. Finns även massa roliga omärkta stigar där. Sen kan man fortsätta riktiga Sörmlandsleden mot Hållsta/Bälgviken.

En annan stjärna i trakten är Gyllenhielmska leden, då främst från Torsharg i Torsälla till Sundbyholm.

Laan84

Aktiv medlem
Rolig MTB i Eskilstuna
Det uppmärkta MTB-spåret i Vilsta rekommenderas inte om du är ute efter stök. Dock så finns det en rundslinga av Sörmlandsleden i Vilsta som är jäkligt stökig och rolig på sina ställen. Finns även massa roliga omärkta stigar där. Sen kan man fortsätta riktiga Sörmlandsleden mot Hållsta/Bälgviken.

En annan stjärna i trakten är Gyllenhielmska leden, då främst från Torsharg i Torsälla till Sundbyholm.
Får prova gyllenhielmska snart då 👍

Rolig MTB i Eskilstuna
Tyvärr bör man inte cykla i kronoskogen pga naturreservat. Finns informationsskylt vid elljusspåret om vilka vägar man får cykla på. Brukar däremot se däckspår överallt ändå..
@Laan84 Tack för att du sade till, hade inte alls tänkt på det. Örjan som är admin på vårt område hjälpte mig och har nu satt om den till "Hike" i stället.

@trailbiker jag skapade en ny riding Area i Skiftinge och lade nyss till lite stigar där.

Laan84

Aktiv medlem
Rolig MTB i Eskilstuna
Vi är lite efterblivna här utanför Stockholm vet ni 😉 Så vi kör på utan digitala verktyg.

Själv orkar jag inte pyssla med det, tycker också att det är kul att utforska. Utan ngt digitalt.

Rolig MTB i Eskilstuna
såg lite fattigt ut, måste finnas mycket mer stigar. kanske mest strava-användare i exil-tuna?
Ja de flesta jag träffar på/känner till kör Strava så det är en del av svaret.
Sen tycker jag personligen inte att 227 stigar med sammanlagt 213 km i skrivande stund är så fattigt med tanke på stadens storlek och geografin. Du får gärna bidra med fler stigar.

kais01

Aktiv medlem
Rolig MTB i Eskilstuna
haha, har iaf bidragit med egenhändig åtgärd av några dussin trädfällen under och efter vintern. men inte i eskilstuna:)

där har jag inte varit sedan jag som rätt färsk mtb-åkare deltog i det hypertrevliga smeracet. kände mig ur slag den dagen efter en förkylning och valde därför korta varianten. lite pinsamt kändes det sedan eftersom jag vann...

pmar dig, vi kanske kan bytlåna lite stigar:)

Topp