Roliga skyltar

Berk

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Skylten betyder väl bara förbjuden infart och inget om trafik åt andra hållet?
Nej, det är en skylt som betyder enkelriktad väg, trafik kan bara förflytta sig in motsätta riktningen. Om trafik är helt förbjuden ska man använda vit skylt med röd rand. Men många, även dom som sätter upp skyltar, vet inte det.

EDIT: så både förbjuder infart, men det är bra att veta om trafik kan kommer från andra hållet eller om kan köra in från andra sidan om man måste var någonstans längs vägen.

Senast ändrad:

adrianm

Medlem
Roliga skyltar
Nej, det är en skylt som betyder enkelriktad väg, trafik kan bara förflytta sig in motsätta riktningen. Om trafik är helt förbjuden ska man använda vit skylt med röd rand. Men många, även dom som sätter upp skyltar, vet inte det.

EDIT: så både förbjuder infart, men det är bra att veta om trafik kan kommer från andra håller eller om kan köra in från andra sidan om man måste var någonstans längs vägen.
Kan inte tänka mig att jag får nytta av det men lärde mig något nytt. tack

Berk

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Kan inte tänka mig att jag får nytta av det men lärde mig något nytt. tack
I bilen har jag haft nytta av det i städer jag inte känner, men med google maps har det blivit mindre viktigt.

Men det är mycket viktigt i t.ex. Nederländerna var man får cykla i både riktingar på många gator, som man visar upp med en små skylt med undantag för cyklister under en av dom två skyltar. Då är det nyttigt att veta om man kan förvänta sig bilar i motsätt riktningen.

EDIT: kan tillägga att Stockholm skyltade precis det fel. Det fanns många skyltar med förbud för motoriserad trafik på enkelriktade gator med dubbelriktad cykeltrafik. Då förväntar man sig, enligt skylten, ingen bilar als. För ett år sen bytte Stockholm all dessa skyltar mot det på Kneecap's bild med tillsätt undantagsskylt.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Roliga skyltar

EDIT: så både förbjuder infart, men det är bra att veta om trafik kan kommer från andra hållet eller om kan köra in från andra sidan om man måste var någonstans längs vägen.
Var i vägmärkeskatalogen hittar man den skylten som du beskriver?
Denna tänker jag på när det är fordonstrafik förbjuden.

weldion

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Precis! Förväntade den på vägen på Kneecap's bild, men det verkar att trafik kan komma från andra hållet.
Men du skriver om en vit skylt med röd rand. En sådan har jag inte sett bland vägmärkena.
Den röda ringen med en gul cirkel i mitten markerar, som du skriver, att man inte behöver vänta sig någon trafik mot sig.

Berk

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Men du skriver om en vit skylt med röd rand. En sådan har jag inte sett bland vägmärkena.
Den röda ringen med en gul cirkel i mitten markerar, som du skriver, att man inte behöver vänta sig någon trafik mot sig.
Ursäkta, är fortfarande inte van med gula skyltarna i Sverige. I flesta andra länder använder man vit isf gul.

mkallstrom

Aktiv medlem
Roliga skyltar
EDIT: kan tillägga att Stockholm skyltade precis det fel. Det fanns många skyltar med förbud för motoriserad trafik på enkelriktade gator med dubbelriktad cykeltrafik. Då förväntar man sig, enligt skylten, ingen bilar als. För ett år sen bytte Stockholm all dessa skyltar mot det på Kneecap's bild med tillsätt undantagsskylt.
Fast det är inte fel att använda skylten förbud mot trafik med motordrivet fordon för att begränsa trafik i ena riktningen, iaf inte enligt Trafikverket: https://www.trafikverket.se/content...4ed79024ac3cb8/vagmarken/05_forbudsmarken.pdf

Berk

Aktiv medlem
Roliga skyltar

mkallstrom

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Du menar meningen med "som in- eller utfartsförbud"? Vet inte om det är samma sak. Det verkar att vägen själva är då inte enkelriktad, bara in/utfarten.
Jag kanske missuppfattade dig, menade bara att man inte kan räkna med att en gata är fri från motorfordon när man passerar en sån där skylt på cykel.

mzi

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Du menar meningen med "som in- eller utfartsförbud"? Vet inte om det är samma sak. Det verkar att vägen själva är då inte enkelriktad, bara in/utfarten.
Från texten, min fetstil

Förbudet kan också avse genomfart och användas för att komma till rätta med motorfordonsförare som exempelvis använder gata i bostadsområde i stället för trafikleder avsedda för genomfartstrafik. Förbudet kan då avse endast en riktning.

kais01

Aktiv medlem
Roliga skyltar
den här skylten betyder infart förbjuden. den säger ingenting om att trafiken bortom skylten är enkelriktad, men råkar används i slutet av enkelriktade gator för att hindra att folk kör in.

A51BB87E-08CE-4501-A819-649E481C0819.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Roliga skyltar
den här skylten betyder enkelriktad trafik. den används i början av en enkelriktad gata och betyder att man inte får vända förrän nästa korsning.

F341A8A4-A529-4026-B102-95BDEF660F04.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Roliga skyltar
den här skylten betyder infart förbjuden. den säger ingenting om att trafiken bortom skylten är enkelriktad, men råkar används i slutet av enkelriktade gator för att hindra att folk kör in.
Då är svenska reglerna annorlunda från nederländska, och jag tror de flesta europeiska, reglerna. Konstigt, trodde att trafikskyltar vara uniform i Europa, men det är kanske bara utformningen.

Hursomhelst tycker jag det är konstigt att använda inkörningsförbud när allt trafik är förbjuden på vägen.

kais01

Aktiv medlem
Roliga skyltar
berk, reglerna är med stor sannolikhet uniforma över europa. i praktiken bedyder ju det rödgula infartsförbudet förstås att gatan den sitter på är enkelriktad, men det är alltså inte den juridiska betydelsen. för det krävs en blå pil i början av gatan.

en vanlig alternativ användning av skylten om infartsförbud är vid utfarter från bensinstationer och parkeringsplatser. och bakom en sådan skylt får man ju köra hit och dit nästan hur fan som helst.

även i nederländerna?

staine

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Då är svenska reglerna annorlunda från nederländska, och jag tror de flesta europeiska, reglerna. Konstigt, trodde att trafikskyltar vara uniform i Europa, men det är kanske bara utformningen.

Hursomhelst tycker jag det är konstigt att använda inkörningsförbud när allt trafik är förbjuden på vägen.
Alla fyrkantiga blåa skyltar är INFORMATIONS-skyltar. Inget annat. I Sverige.
den här skylten betyder enkelriktad trafik. den används i början av en enkelriktad gata och betyder att man inte får vända förrän nästa korsning.

Visa bilaga 436399
Vända? Tvivlar på det.

kais01

Aktiv medlem
Roliga skyltar
staine, även fyrkantiga anvisningsmärken kan ha tvingande innebörd. ett exempel är alltså skylten för enkelriktad trafik, ett annat skylten för gårdsgata med inbyggd hastighetsbegränsning, ett tredje herrgårmanskylten där man är skyldig släppa över gångtrafikanter. med flera...

men ansluter mig till uppfattningen att vi släpper trafiklektionen i denna tråd:)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer