Roliga skyltar

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Kategorin mindre barnvänligt.

1632769048707.jpeg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Roliga skyltar
jag tror det är sådana killar som saltar vägbanan helt enkelt. Kan hålla med om att det är ganska tråkigt med saltade vägbanor :) fast det har sina fördelar också såklart.

Bengt-re

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Avslöjande: dina egna personliga preferenser och övertygelser är ibland inte desamma som alla andras.
Nej kanske inte. Men peek bil cool tiden är sedan länge förbi. De beklagar sig på bilforum och krönikörer i biltidningar beklagar sig att ungdommar inte är intresserade av bilar längre. Så nog är det en samhällstrend och det har fått en töntaura att vara intresserad av bilar. Idag skall du köra klassikern, självförverkliga dig själv och allt vad som är hett.

Lejon

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Nej kanske inte. Men peek bil cool tiden är sedan länge förbi. De beklagar sig på bilforum och krönikörer i biltidningar beklagar sig att ungdommar inte är intresserade av bilar längre. Så nog är det en samhällstrend och det har fått en töntaura att vara intresserad av bilar. Idag skall du köra klassikern, självförverkliga dig själv och allt vad som är hett.
Du har nog rätt i att färre har bilar som ett intresse. Läste en krönika nånstans om att bilar är på väg att vandra samma väg som mobiltelefonen gjort: från att ha intresserat teknikentusiaster och ingenjörer och varit lite statusladdad till att nu vara en pryl som bara ska funka men utan att de flesta egentligen ”tycker om” sin mobil. Den (snart) självkörande elbilen blir ungefär samma typ av produkt förr eller senare.

Berk

Aktiv medlem
Roliga skyltar

Generellt sett är det trenden. Men jag var förvånad hur mycket status bilarna har för många i Stockholm när jag flyttade till Sverige. Förväntade mig att det skulle vara ungefär som i Nederländerna, men Stockholms gatorna är fyllda med stora Audis och Volvos. Många ungdomar verkat inte intresserad i bilarna. Men flera nyblivna föräldrar i stan kör Volvo XC40, som är säkert en bra bil, men mer en investering i status än i en fordon för att ta dig från A till B.

qma

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Generellt sett är det trenden. Men jag var förvånad hur mycket status bilarna har för många i Stockholm när jag flyttade till Sverige. Förväntade mig att det skulle vara ungefär som i Nederländerna, men Stockholms gatorna är fyllda med stora Audis och Volvos. Många ungdomar verkat inte intresserad i bilarna. Men flera nyblivna föräldrar i stan kör Volvo XC40, som är säkert en bra bil, men mer en investering i status än i en fordon för att ta dig från A till B.
Ja det var en påtaglig skillnad när jag bodde i Nederländerna tre år (för jobb när IT-boomen lagt sig helt för första gången 2002). De flesta bilägare hade nåt mindre och billigt, och många verkade leasa sin bil. Medan Stockholm var fullt med Volvo V70 combi osv. En del av anledningen är väl att det är så tätt befolkat, men det är nog flera skillnader, t.ex. allmän opinion och lobby-tendenser.

GoranS

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Jag tror det där med att bilar inte är statusprylar för ungdomar beror på i vilka kretsar man rör sig och var i landet det är. Där jag bor finns det en grupp ungdomar där bil definitivt är en statussymbol.

Berk

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Ja det var en påtaglig skillnad när jag bodde i Nederländerna tre år (för jobb när IT-boomen lagt sig helt för första gången 2002). De flesta bilägare hade nåt mindre och billigt, och många verkade leasa sin bil. Medan Stockholm var fullt med Volvo V70 combi osv. En del av anledningen är väl att det är så tätt befolkat, men det är nog flera skillnader, t.ex. allmän opinion och lobby-tendenser.

I Nederländerna finns dock 30% extra skatt på bilarna. Inte som mycket som i Danmark (är det 80%?), där folk köper små bil och släpp för att åka på semester. Leasing var billig i Nederländerna, men nu får man inte köra en enda mil privé med en leasebil, annars betalar man full moms och skattarna. Något som tyvärr saknas i Sverige. Jag misstänker att minska häften av V70 och Audi A6 i stan är nästan gratisbilar betalt av arbetsgivaren.

ooms

Aktiv medlem
Roliga skyltar
Framförallt för att vi har/hade Volvo och Saab som subventionerades via tjänstebilsprogrammen, och de byggde inga småbilar. Sedan är ju Sverige mer glesbefolkat än de flesta europeiska länder vilket leder till längre avstånd att frakta sig, och att åka långt är inte så roligt i en liten sardinburk.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer