Roligare vardagscykel med rakt styre och lite äventyrsambitioner?

jolov

Aktiv medlem
Har snöat in lite på att bygga någonting som är kul att fara omkring hemmavid på lite grusvägar/enkla skogsstigar och asfalt samtidigt som jag kan slänga på lite väskor och trampa iväg ett par dagar. Letat runt lite efter vad det finns för alternativ och snöat in på Nordest super albarda ramkit. Dom har tagit gamla Albardan och förlängt reachen med 60mm för att köra med en kort styrstam istället och flackat ut styrvinkeln till 68grader, så det liknar väl rätt mycket en 27.5" mtb med korta kedjestag och inte dämparkompatibel

I och med att jag tänkte köra med rakt styre så är väl egentligen reach-ökningen perfekt för mig, men blir lite osäker om jag ska titta på ML eller L? är 1.82
Något annat jag missar i mitt resonemang? Några andra alternativ?
Super-Albarda-Ti-101-2.jpgSkärmavbild 2020-08-07 kl. 11.29.34.png

DanielS

Aktiv medlem
Ser ju cool ut! Är det titan-ramen du kollar på? Finns väl vissa likheter med Allébikes gravel? Den har också lång reach.

Beroende på hur mycket drop du vill ha så är det ju risk att L blir för hög i fronten.

Jag är 1.80 och har betydligt kortare reach på mina cyklar (dock längre stam än på bilden).

Jag var nyligen i en liknande situation och la in mina befintliga cyklar i följande app för att jämföra med den tilltänkta ramen:

De skillnader man fick fram där stämde bra med hur det blev i verkligheten.

jolov

Aktiv medlem
Ser ju cool ut! Är det titan-ramen du kollar på? Finns väl vissa likheter med Allébikes gravel? Den har också lång reach.

Beroende på hur mycket drop du vill ha så är det ju risk att L blir för hög i fronten.

Jag är 1.80 och har betydligt kortare reach på mina cyklar (dock längre stam än på bilden).

Jag var nyligen i en liknande situation och la in mina befintliga cyklar i följande app för att jämföra med den tilltänkta ramen:

De skillnader man fick fram där stämde bra med hur det blev i verkligheten.
Är nog stålvarianten jag tittar på just nu, ska kika på allebikes också.
Är betydligt längre reach än på nuvarande gruscykel, men hamnar typ som min karatemonkey ifall jag jämför rakt av :)

n3wton

Aktiv medlem
Är inte helt uppdaterad kring geofrågorna, men tycker själv deras Sardinha ser grymt rolig ut. Jag var nära på att slå till på en som helstel stigcykel, men fegade ur i sista sekund och behöll min gamla liknande cykel. Har inte jämfört den mot albardan och den känns kanske som lite väl bitig för att cykla ren asfalt och grus med, men rolig lär den vara!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer